Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.190
8.024
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al een tijdje een tig lasapparaat maar ik gebruik hem eigenlijk zelde dus ik heb er dan ook weinig ervaring mee. Nu wou ik vandaag wat kokerbalk lassen maar het leek meer op frituren.😅
Ik had veel last van dat ik gaten in me lasrubs kreeg, kan iemand mij vertellen waar dit door komt ? Al vast bedankt.

20240310_130005.jpg
 
Bij Tig en Mig-Mag:
Als er tocht of wind in de vlamboog komt heb je geen gasbescherming.

Ook bij elektroden lassen heb je daar last van.

Hier op de foto heb je insluitingen.
Lijkt op de insluitingen van een elektrode las.
Harde donkere kroesten.
 
Ik heb al een tijdje een tig lasapparaat maar ik gebruik hem eigenlijk zelde dus ik heb er dan ook weinig ervaring mee. Nu wou ik vandaag wat kokerbalk lassen maar het leek meer op frituren.😅
Ik had veel last van dat ik gaten in me lasrubs kreeg, kan iemand mij vertellen waar dit door komt ? Al vast bedankt.

Bekijk bijlage 1982917
Heb je niet per ongeluk een fles zuurstof aangesloten Dennis? :X
 
1710101515784.jpeg

Gasflowmeter

De rubbermof onder in de pijp druk je op de het gasmondstuk van de lastoorts.
De op het gasreduceer ingestelde gasdruk in L/min
moet je als je de trekker overhaalt ook op de flowbuis kunnen aflezen.
Let wel! Draad aanvoer stopzetten.

Heb je minder druk in de buis dan op je reduceer?
Dan heb je een gaslek.

Is de druk gelijk?
Dat is super, niks aan de hand, gas is goed.

Heb je meer L/min op je flowbuis?
Dan is de L/min manometer op het reduceer slecht.
 
Laatst bewerkt:
Mijn eerste Tig laspogingen had ik ook zoiets. ik snapte er niks van, gas leek wel te komen maar allemaal kraters en gesputter en zo. Bleek dat ik de wolfraam klemnippel in de toorst verkeerd om had zitten. Er kwam nog wel wat gas langs maar niet veel.
 
Met vaste regelmaat gas uitstroom controleren met een flowbuis.
Als de gas uitstroom niet exact gelijk is
manometer en flowbuis meter
Dan is er iets niet aan de haak.
Zoeken wat dit is.
Probleem oplossen.
En weer fijn verder lassen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan