Uitlaat collector lassen

Donald Breda

MF'er
10 dec 2018
48
10
Vrienden,

Ik heb een cbr 1000f staan uit 1995.
En er zit een gat in de uitlaat. Om precies te zijn bij de zgn collector. Daar waar de vier pijpen bijeen komen. Het is allemaal wat dunnig staal, en een nieuwe kost een kapitaal. Nu wil ik hem eronder uit halen en een stuk eruit slijpen om wat nieuw metaal erin te lassen. Met name verbinden langs de flensnaden zodat ik wat body heb om te lassen. Ziet er iemand problemen daarmee? Wat doet zo'n collector nou helemaal? Dat is toch niets anders dan een doorvoer stukje? Geen demping ofzo?
 
Vzv ik weet (er reageert vast iemand met meer ervaringen) kan t gewoon n metalen doos zijn als verzamelbox, er kunnen ook schotten in zitten om de uitlaatstromen te geleiden. Op zich is t er een nieuw stuk inslijpen en lassen geen probleem, als je de collector op de werkbank hebt liggen. T ding eronder uit halen is de uitdaging... Of je legt de motor op zn zij, als je er dan bij kan. Ga je m wel demonteren, begin dan tijdig om alle verbindingen met goede! kruipolie in te spuiten. Hou rekening met afbrekende bouten. Succes vast!
 
Vrienden,

Ik heb een cbr 1000f staan uit 1995.
En er zit een gat in de uitlaat. Om precies te zijn bij de zgn collector. Daar waar de vier pijpen bijeen komen. Het is allemaal wat dunnig staal, en een nieuwe kost een kapitaal. Nu wil ik hem eronder uit halen en een stuk eruit slijpen om wat nieuw metaal erin te lassen. Met name verbinden langs de flensnaden zodat ik wat body heb om te lassen. Ziet er iemand problemen daarmee? Wat doet zo'n collector nou helemaal? Dat is toch niets anders dan een doorvoer stukje? Geen demping ofzo?
Ik zou de doorvoer even groot houden en bij elke cilinder zo gelijk mogelijk. Succes met lassen het is dun blik.
 
Dun is het zeker. Dit is waar ik mee werk. Alleen de bovenkant doet mij denken aan heerlijke Zwitserse kaas....
20231220_184706.jpg
 
Klaar voor vandaag. Morgen verder kijken of er nog wat te verbeteren valt. Verder schoonmaken, randen nog wat verbeteren en een lapje over het gaatje links. Het is wel dicht. Nu nog mooi maken en behandelen tegen roest.
 
Een bekent verschijnsel met dat gas gevulde draad. een klein advies van mijn kant zou zijn is ik zou overstappen op gasfles en vol draad als dat mogelijk is

En mede beter schoon slijpen on roesten en een lamellen schijf nemen :t succes dit even als voorbeeld nadat het bij mij ook beter ging :+
 

Bijlagen

  • DSCF8383.JPG
    DSCF8383.JPG
    285,6 KB · Weergaven: 0
  • DSCF8389.JPG
    DSCF8389.JPG
    295,4 KB · Weergaven: 0
  • DSCF8390.JPG
    DSCF8390.JPG
    258,5 KB · Weergaven: 0
  • DSCF8398.JPG
    DSCF8398.JPG
    355,9 KB · Weergaven: 0
  • DSCF8399.JPG
    DSCF8399.JPG
    502,3 KB · Weergaven: 0
Ik las met mig, gasgevulde draad
Dat vermoede ik al toen in de foto zag.
Zoals Lastrafo al aan gaf stap over op meng gas en voldraad dan krijg een veel beter resultaat .
en mooi maken het zit niet in het zicht als ik goed hebt waarom dat verzwakken .

en als je afvraag of ik zelf beter zou kunnen ? laatst een uitlaat pijp van een tweetact racer hersteld en die was nieuw al dunner dan 0.8 mm plaat .
Grootste probleem was om die olie troep die er binnen in zat .
 
De vorige keer bleef het 3 jaar goed. Alternatief? Nieuw? Niet te vinden. Soms rvs, maar die zijn dan gelijk de hoofdprijs.1200 euro is wat veel. En de motor zelf is een opknapper. Voor minder dan 500 gekocht. Sleutelen is een hobby van mij. En dit is best leuk om eens zelf te doen. Al doende leert men, ook inzage in eigen beperkingen 😀
 
En eerlijk is eerlijk: het is een vierkante doos om van 4 pijpen naar twee te gaan. Dat hoeft voor mij niet al te veel te kosten. En als ik maar een beetje in de buurt kom van dat werk van lastrafo dan ben ik al zeer blij voor werk wat verborgen gaat achter plastic
 
De vorige keer bleef het 3 jaar goed. Alternatief? Nieuw? Niet te vinden. Soms rvs, maar die zijn dan gelijk de hoofdprijs.1200 euro is wat veel. En de motor zelf is een opknapper. Voor minder dan 500 gekocht. Sleutelen is een hobby van mij. En dit is best leuk om eens zelf te doen. Al doende leert men, ook inzage in eigen beperkingen 😀
Als je er lol aan hebt waarom dan niet de motor in de vaart houden op deze manier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan