Kwastert's XJ900 Hybrid met EZS RX1, derde hoofdstuk alweer

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als het wiel naar binnen staat dan vind ik het wel wat ielig ogen.
Met een kruisje aan de wiel kant kun je de cardan naar buiten krijgen, maar dat is best een hoop werk. En ook niet heel ver denk ik want dan komt de aandrijfas zo schuin dat hij toch weer tegen de band aan komt.

Op mijn K100 is het wiel ook naar buiten gekomen. Misschien wel 5 cm buiten het spatbord. Ik merk er niks van bij het rijden. Maar ik heb met dit zijspan ook nog nooit anders gereden.
 
Heren, wel bedankt voor alle reacties. Was weer heel leerzaam zoals zo vaak op dit forum.
Kwastert, bedankt dat ik even mee mocht liften.
Door alle antwoorden ben ik helemaal gerust gesteld, alhoewel ik het uit lijn liggen geen gezicht vind.
Nu kan ik natuurlijk mijn spatbord omzetten, daarna de buddyseat, dan de tank, het stuur en als laatste het balhoofd. :+

Halflive, zoals inmiddels wel bekend is fotograferen niet mijn sterkste kant (wat wel trouwens). Wel heb ik een plaatje waarop ik bezig ben om de poedercoating wat weg te schuren omdat de pasrand vast liep tijdens montage.
454002291102IMAG0308.1.jpg

Afdraaien is n.m.m. nu geen optie meer; de bouten zouden door de gaten vallen.
Heb de vulring die er bij BMW standaard tussen zit (2mm) weggelaten, maar dat staat niet in verhouding tot de eerder genoemde 2cm. Trouwens nog 5cm meer en ik heb de eerste stap gezet naar een racespan.
De uitsparing waar JFJ over spreekt is bij mij wel degelijk aan de orde. Bij het verplaatsen van het wiel naar rechts (aandrijfkant) is de uitsparing radiaal gezien iets te ver weg. De velgrand zou als eerste aanlopen.
Speling rechts (velg) ca. 2cm. Speling links (band) ca. 6mm.
155/60/15 Vredestein S&M Quadrac 3
 
De uitsparing waar JFJ over spreekt is bij mij wel degelijk aan de orde. Bij het verplaatsen van het wiel naar rechts (aandrijfkant) is de uitsparing radiaal gezien iets te ver weg. De velgrand zou als eerste aanlopen.
Speling rechts (velg) ca. 2cm. Speling links (band) ca. 6mm.
155/60/15 Vredestein S&M Quadrac 3

Bij mij zou ook de velg aan lopen, op de cardan, als het wiel op de originele positie zou staan. (ook 15 inch velg, waarschijnlijk een broertje van jouw velg)

full


Bij mij maakt dat geen fluit uit, heb toch enkelzijdige ophanging
 
Laatst bewerkt:
Bij mij staat hij ook uit het midden. Omdat ik een 145 band heb valt het iets minder op. Bovendien heb ik een naafadapter, ik zou nog wat kunnen versmallen en dichter op de tunnel gaan zitten.
 
De eerste serieuze kilometers staan er op met de 175er band. Alles is heel gebleven en niks loopt er aan! Driften kan ook nog steeds, maar ik weet niet of die extra 30mm rubber daar verschil in maken. Ik heb de band eerst maar eens op 2.8 gezet. Ik reed altijd met 2.5 achter, maar ik wil de juiste spanning nog even uitvinden. De velg is tenslotte maar 4.5J, en de 175 hoort op mininaal 5 te liggen.

Maar alles doet het en blijft voorlopig heel. De weg was droog en Minikwastert met zn 45 kg begint het ook al leuk te snappen in de bak.
 
En ik ben bezig met het uitvogelen van een afdichting tussen cardanklok en as. Het lastige is dat de de kruiskoppeling niet scharniert in het draaipunt van de achterbrug. Dus de as beweegt in de hoogte. En dus kan ik geen keerring pakken waar de as in draait.
Maar ik heb nu een passend lager, (37*25) welk ik wel bevestigd krijg op het tapse deel van de as. En ik krijg het lager wel met behulp van een neopreenrubber ring in de cardan tunnel geklemt, zodanig dat het lager toch nog wat op-en-neer kan voor de bewegingen van de as. En dan vet aan de achterkant en kit aan de voorkant, Het lijkt me sterkt dat het dat geen 10.000km uit houdt. En dan zien we wel weer verder.........

Duidelijk? Nee? Dan kijk maar even :)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het inderdaad zal werken voor een tienduizend kilometer of zo. Het ziet er een beetje rommelig uit, maar technisch OK. Is een aandrijfashoes van een auto geen optie?
 
Is een aandrijfashoes van een auto geen optie?

Daar heb ik over gedacht. Maar ik heb er geen ruimte voor, vrees ik. En het lager blijft nodig, want bij een auto zit de hoes vast op de as en op de homokineet. En ik kan wel een hoesje op de as krijgen, maar de homokineet ontbreekt.
 
Kwastert en zijn eigen youtubekanaal! 👍

Nu de cardan tunnel nog voorzien van een serie mooie racegaten en je bent helemaal klaar voor t nwe seizoen!
 
Allereerst de complimenten voor het filmpje :}

Je zou aan de onderkant tussen het lager en de keerring van het cardan nog een klein gaatje kunnen boren zodat, mocht er toch nog water achter het lager komen, dit weg kan lopen. Eventueel kun je daar nog een draadje in tappen en een buisje met een slangetje aanmaken.

En racegaten, heel belangrijk :Y
 
Ik heb het achterwiel maar even weer uitgebouwd, en ben nu hier even druk mee....

full
 
Heren, heren. Niks aan de hand! Dat is geen dikke barst wat men ziet! Dat is de opening die ik in mn achterbrug gemaakt heb, afgedekt met een aluminium plaatje!
Het plaatje zit ondertussen op z'n plek, en het wiel zit er weer in. Het pas net, maar dat is prima!
 
Nu het wiel er weer inzit is er een ruimte van een millimeter of vier tussen band en brug. Dat moet voldoende zijn.
Helaas vervallen nu de racegaten, en ook het openzagen van de brug zal er vooralsnog niet van komen. Het is een kwestie van prioriteiten stellen, het het schoon blijven van lagers en keerringen is toch best van belang
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan