Kwaaltjes per merk/type

Rambabbel

MF veteraan
Lid geworden
17 mrt 2004
Berichten
22.241
Waarderingsscore
57
Locatie
Luttenberg
Ik dacht als we eens een lijst gaan bijhouden van welke motoren snel last van welke "kwaaltjes" hebben, is dat wel makkelijk voor de mensen die een motor gaan kopen, dan kunnen ze zien waar die bepaalde motor snel last van heeft en kunnen ze daar extra op letten. Als iemand wat weet, roep maar, dan voeg ik het toe :)

Honda

Alle types: Spanningsregelaar
CBR 600: Nokkenaskettingspanner
VTR-F: Nokkenaskettingspanner
Honda VF750: Veel kapotte cilinderkoppen, totdat de olietoevoer gemodificeerd werd
XL/XR 500/600's: zijn de cilinderkoppen ook al niet te degelijk van, met name de nokkenaslagering. Spoeltjes op de dynamo zijn ook zwak, een klein breukje en hij start en loopt erg slecht.
Fireblade SC33 (tot 2000) heeft soms deze kwaaltjes:
- vaak moeite met starten bij regen (lekstroom);
- loeihete lichtregelaar wegens te weinig koeling;
- standaard te lichte koppelingsveren;
- krom trekkende remschijven als je niet de standaard remblokjes gebruikt
VF1100: Nokkenassen slijtage door slechte smering, ook de kettingspanners zijn een heikel puntje.
CB 600 S/F: achterlicht houder. Lampjes maken geen kontakt door vocht.
VFR-VTEC (1e generatie): achterspatborden die spontaan afbreken.

Kawasaki

zx9r tot '96: Zakkende cilinderbussen
ZXR 400: Koppakking kaduuk bij +/- 50k
Zl1000 Eliminator: slechte nokkenaskettingspanner
zxr750: vaak kleppen stellen!
Zx7r orginele uitlaatbochten roesten al in de folder( :P )
ZXR serie: zwakke benzine pomp
ZX12R: Zwakke TPS
GPZ500 oudere modellen: Magneten in de dynamo willen rond de 60K km wel eens kapot gaan. Na bouwjaar 93 is er een modificatie geweest.

Yamaha

Oudere type's: olieverbruik
FZR600: Spanningsregelaar
XJ600S: Gevoelige oliesensor, trillingen rond de 3- 4000 toeren
FJ1200: Gevoelige oliesensor
Fazer 1000 van 2001-2005: trekken standaard naar rechts als je het stuur los laat, duidelijk merkbaar bij snelheden tot 50 km/u. Afhankelijk van olietype en manier van inrijden (en misschien ook afhankelijk of het een 2001 of een 2005 model is): olieverbruik ongeveer tussen de 600 cc per 10.000 km en 2,5 liter per 10.000 km.
FZR 600: koppeling, balhoofdslagers, voorvorkkeerringen.. allen zwak!
Oudere modellen R1 & R6: slechte veer in versnellingsbak.
FJR tot 2003: brakke klepgeleiders die onder garantie vervangen worden. Productie fout. Framenummerreeks van RP041-0000101 tot RP041-0013009 volgens Yamaha.
Diversion 600: roestende uitlaten/collector.
660cc 1 cilinders: krukas en 2e versnelling
FZR400rr/sp: smering 3e big-end lager
XTZ 750 Super Tenere: Spanningsregelaar en veren in de koppelingskorf
virago 1981-1984 waardeloos startsysteem
FZ750 eerste types 85/86: het lager van de uitgaande as , zwak punt.
XJ serie: Lekke benzine tank
Bulldog 2002-2006:
- Scheuren in bekleding zitting
- Toffée blokken op de achterrem.
- Deffecte koppeling in startmotor aandijving en verdraaiing huis door terugslag.
Diversion 600:
- Achterrem gaat snel vastzitten.
- Achterschokbreker.

Suzuki

GSX-R: Nokkenaskettingspanner (1 bouwjaar volgens mij maar, 98?)
Tl: Slechte smering krukas (uitgelopen big-end lagers) (bepaald bouwjaar?)
GSX 1100 F: Die originele uitlaatbochten, roesten waar je bij staat
DR, alle typen: Nokkenassen en tuimelaars die inslijten door slechte smering
Bandit's tot 2003: bevroren carbs onder de 7 graden. Mega irritant.
Bandit: uitlaat tussen collector en einddemper roest
Bandit 1200 tot 2001: slippende koppeling op te lossen door een derde koppelingsveer bij te plaatsen
GSX-600F <98: carburatie is gevoelig; modificatie aan inlaatrubbers voor de eerste jaargangen; carburateur modificatie, enkele achterlicht brandt snel door, waarschijnlijk door trillingen.
GSX-R1100w: Versnellingsbak wil bij veel km (boven 50.000) nogal eens kapot gaan. Zie deze post!
TLR: voorste nokken as
Bandit 400:
-vollopen van bougiegaten, geen afwatering
-Zeer slecht starten als tie lang heeft gestaan
GSX1100F rond 89: Hoofdstandaard begeeft het na een jaar of 10
SV650 /S 1999 - 2002:
- Bevroren carburateurs onder de 7 graden
- Voorste bougie/kap maakt kortsluiting als het hard regend (gevolg: loopt op 1 cilinder)
RF600R: kapotte slipkoppeling vd dynamo
GS500E: Slappe voorvering, roestgevoelig (frame + uitlaatbochten)

Aprilia

RSV Mille: Slechte achterrem
RSV Mille factory 2006 : Scheur in achterbrug
RSV MILLE 1999-2000: Trillende voorremmen
RSV1000R vanaf dec. 2003:
*Connectors in de kabel vanaf dynamo naar spanningsregelaar fikken door, fasen raken elkaar, stator fikt uit. Oplossing is connectors verwijderen en draden solderen.
* Te lang accu verwijderd, dan spingt de km stand op 0.
* Koppeling moet zeer regelmatig ontlucht worden

Ducati


KTM

exc/sx/smr: pakking van rechtercarterdeksel wordt naar binnen gezogen
LC4:
-kleppendeksel pakking
-pakking van de koppelingspomp aan het blok (alleen hydr. types)
-2003 model had slechte krukaslagers
-2004 heeft 1 slechte koelvloeistofleiding (van de waterpomp naar de cilinder aan de linkerkant.)die schiet er soms af
620sc bj 1998:
-koppelingslager
-Nokkenaslager aan de ketting kant, word door sommige preventief vervangen bij 40.000 km
-Onsteking van oudere type's gevoelig (water)
-Spanningsregelaar, lampen

BMW

R850RT: problemen met versnellingsbak
Eerste injectie-boxers (vanaf '93): KFR, Versnellingsbakproblemen
BMW R75/6 - R100/S: Na +- 60.000 km lekkende keerring van uitgaande as van blok naar versnellingsbak

Harley Davidson

Sportster: gooide iets olie uit de carterontluchting, opgelost met andere luchtfilterbehuizing.

Buell

XB12X: Kapot trillende nummerplaatverlichting. (garantie)
Bevestiginsbouten jiffy. (recall)

Moto Guzzi

Alle type's midden jaren 80:
-Slechte kwaliteit schakelaar aan het stuur waardoor relatief veel electrische problemen optreden.
-slechte kwaliteit chroom van vooral uitlaatdelen (voorbochten en aansluitflenzen kop)

Le Mans 1000: bij uitvoering met 16 inch voorwiel erg nerveus

Triumph

T595: Blokken lopen stuk (allemaal);
T595, Speedtriple T509, 955i Daytona's: hardnekkige lekkage bij de haakse benzine-aansluiting;
T509 en Tiger uit die periode: lekkende oliekeerring - hardnekkig, falende temperatuursensor en warmlopers.


Heb eerst ff de "bekenste" merken er neer gezet, kunnen natuurlijk nog merken bijgevoegd worden :)

Sommige dingen staan ook nog vraagtekens achter, die wist ik niet zeker, als iemand daar iets van weet zeg het a.u.b. :)
 
Laatst bewerkt:
Alle K's van BMW (83 t/m 97) hebben te kampen met slechte stekkerverbindingen en vaak falende massaverbindingen, als je deze niet eens in het jaar reinigt sta je vroeg of laat een keer op de ANWB te wachten.

[gepost door Giz]
 
Is dat Italiaanse electronica spul niet allemaal van Magneti Marelli?

[me]EdwinO denkt dat zijn volgende fiets dan maar een Duc 1098 moet worden want die Jappen zitten vol met kwaaltjes en die BMW's schijnen ook niet betrouwbaar te zijn. Kost wat, maar dan heb je ook wat (betrouwbaars)... O-)
[/me]


:+

nee hoor, ze kopen een hoop in....... bosch, lucas enzo ze knopen het alleen niet altijd even betrouwbaar aan elkaar, en je dynamo kan nog zo betrouwbaar zijn: als de stekkertjes niet waterdicht zijn sta je in nederland toch na verloop van tijd stil
 
Kawasaki ZZR1100:

- bevriezende carburateurs
- modellen D5 en eerder: slechte smering 3e bigend lager, op te lossen met bypass
 
Honda VFR750F:
Een klassiek probleem bij de VFR is de spanningsregelaar. Bij de 750-versies is deze origineel zonder koelribben en kan daardoor z'n warmte niet goed kwijt. Bovendien is het frame op de plek waar de regelaar gemonteerd zit al erg warm door de achterste cilinders en de uitlaatbochten die hier vlak langs lopen. Een scala aan vage klachten is het gevolg: op hol geslagen toerentellers, flikkerende of kapotte verlichting, niet meer willen starten, ploffen, kokende accu's, kapotte dynamo's etc, etc...

Er zijn (goedkopere) vervangingsregelaars te koop die wel koelribben hebben. Desondanks blijven ook deze regelaars gevoelig voor oververhitting. Sommige eigenaren plaatsen daarom een pc-koeler op de regelaar of verplaatsen hem.


Honda CBR1000F:
De nokkenasketting kan gaan ritselen/rammelen/ratelen. Oorzaak is de oliegedempte spanner. Die is -in tegenstelling tot andere CBR-modellen- tussen/onder de nokkenassen geplaatst. Om de spanner te verwisselen moet het kleppendeksel er af. Bovendien moet tenminste 1 nokkenas worden uitgebouwd. De spanner van de latere modellen is iets beter dan van de vroege CBR1000F's.

Een ander (zeldzamer) probleem dat zich kan voordoen betreft de spanner van de dynamoketting. Als deze ter ziele is, moet het blok uit elkaar.

Tot slot is het verstandig om het vloeistofpeil van de accu regelmatig te checken. Deze wil nog wel eens droog komen te staan.


Kawasaki GPz550-UT:
Technisch geen problemen bekend. Wel laat de blanke laklaag op de tank makkelijk los.


Yamaha XJ600 (oud model, geen Diversion):
Overijverig olielampje. In tegenstelling tot de meeste motoren gaat het hier niet om de oliedruk, maar om het olieniveau. En deze is wel heel erg voorzichtig ingesteld.


Yamaha XJ900F (oud model, geen Diversion):
Gevoelig voor roestvorming in de tank.


Honda CB1
Er kunnen breuken/scheuren in het frame voorkomen ter hoogte van de motorophanging.


Suzuki GSX600F oude model (voor '94)
Afslaan voor het stoplicht. Is te verhelpen met modificatie aan de carburateurs.
 
Laatst bewerkt:
De bekendste kwaal van de Kawasaki KLR650 is de standaard kettingspanner die spontaan kapot kan gaan. (Wat enorme schade teweeg kan brengen)

Ik heb ook vaker gehoord dat ze een vastloper krijgen doordat de bigendlager vast loopt.
 
dat kan wel zo zijn die zakkende cilinder bussen ,maar dat is niet zo bij alle zx9r ,en tot 96 ik heb er zelf een van 94 met 42000 op de teller en er gelukkig nog geen last van ,maar ja je zal er maar bijzitten ,ik ken een kawaspecialist en die vertelde mij dat het inderdaad wel eens voorkomt maar niet zo heel vaak,
Nou dan even e kawa...
Cilinderbussen zakken alleen bij de eerste zx9r types tot 96.
Zx7r orginele uitlaatbochten roesten al in de folder.

Verder een goed initiatief, maar ik denk dat je het beste een matrix kunt maken met daarin de onderdelen/zwakke punten en de merken, dan blijft het overzichtelijker.....
Tja is een heel werk, maar er zijn al voldoende site's waar je van vrijwel elke motor de sterke en zwakke puntne kunt vinden.
 
Het lijstje bij Yamaha wordt nu wel erg lang hè. B|
Daarom:
Honda VF750 (zonder R d'r in, oud model dus) liep de cilinderkop kapot, totdat de olietoevoer gemodificeerd werd.

En Honda XL/XR 500/600's :? zijn de cilinderkoppen ook al niet te degelijk van, met name de nokkenaslagering. Maar er zitten hier op M-F enkele goeroe's die daar meer vanaf weten dan ik._O-
Bij de XL500 willen de klepzittingen nog weleens loskomen.
 
kawasaki zx6r bj 03/04 (zx636b1): mogelijkerwijs hoog oliegebruik alhoewel dat per motor verschilt. er zijn er diverse terug geweest naar de importeur voor een "upgrade".
 
Kawasaki ZZR1100:

- bevriezende carburateurs

Kawasaki GPZ500(s) heeft ook ernstig last van bevroren carburateurs. trouwens alle kawasaki toer/sportmodellen hebben daar last van als ze geen carbverwarming hebben. alle ZXxR modelen hebben volgens mij carbverwarming.


Suzuki gsx750F en ws de 600 heeft regelmatig last van geen smering aan de linkerkant van de nokkenassen, waardoor de linker nokken soms wel eens overmatig gaan slijten. ik heb het zelf meegemaakt, en gehoord van de soes dealer in Ettenleur geloof ik.

dat kan wel zo zijn die zakkende cilinder bussen ,maar dat is niet zo bij alle zx9r ,en tot 96 ik heb er zelf een van 94 met 42000 op de teller en er gelukkig nog geen last van ,maar ja je zal er maar bijzitten ,ik ken een kawaspecialist en die vertelde mij dat het inderdaad wel eens voorkomt maar niet zo heel vaak,

ik lees het regelmatig hier op MF. is echt wel een constructie probleem hoor. ik schat dat 15-30% er last van heeft. maar dat betekend dus nog steeds dat 70-85 % er geen last van heeft. ik heb het probleem overigens zelf ook gehad.
 
Laatst bewerkt:
Aangezien ik een Ducati rij zal ik maar ff reageren met de Ducati "kwaaltjes"

-Men verklaart je voor gek omdat je een Ducati hebt gekocht.... _O-
-Wie koopt er nu zo'n rammelbak= droge koppeling die gewoon dit geluid hoort te maken..overigens zijn er ook Ducati's met een natte koppeling en die dus niet rammelen,dus denk in het vervolg even na voor je weer zo'n nutteloze en ongegronde opmerking maakt :Y .
-Altijd en eeuwig weer dat gezeur over de hoge onderhoudskosten,die keuze maken wij Ducatisten toch zelf dus waar maken jullie je druk om :?

Eigenlijk zijn er dus buiten de geestelijke kwalen geen kwalen van materiele aard vwb de Ducs *D ....
 
Aangezien ik een bmw rij zal ik maar opbiechten wat het kwaaltje is:
De R1100R heeft last van inhouden en onrustig rijden. Nieuwe (andere) uitlaat, andere chip, en dan zou die het goed moeten doen. Betaal ik daar 12.000 euro voor.
 
Het blijft een opsomming van meest individuele problemen.

Ik lees bv. dat de Fazer 1000 naar rechts zou trekken. Dat is in een paar postings, toen het model net uit was, wel eens naar voren gekomen. Verder nóóit meer iets over gehoord. De mijne (2002 model) trekt in ieder geval totaal niet naar rechts.
Hetzelfde geldt voor olieverbruik, een enkele keer kom je daar een melding over tegen, maar dat is volgens mij meer te wijten aan slecht inrijden. Het is zeker geen bekende kwaal.

Wat wél vaker voorkomt, is dat de olieniveaumeter wat te snel reageert. Wordt verholpen door het niveau iets hoger af te vullen.
Verder wil de verf op het blok wel eens gaan schilferen. De laklagen als geheel zijn best dun. Schroeven en moertjes zijn wat roestgevoelig.
De versnellingsbak heeft de bekende Yamaha "klak" als je 'm in zijn een zet.

Dat is eigenlijk alles...... Natuurlijk loopt er wel eens een blok in de soep, begeeft een lager het voortijdig of breekt er wat af, het blijft een mechanische verzameling schroeven en bouten en dan kan er altijd iets fout gaan. Maar als geheel heeft de 1000 geen enkel noemenswaardig zwak punt.
 
Lollig dat er bij ducati geen kwaaltjes staan :+

Volgens mij komt dat mede doordat mensen die ducati rijden gewoon ontzettend happy zijn! Dus als er wat op doet dan wordt dat zonder mopperen gefixt 8-)

p.s. ik kan wel degelijk wat kwaaltjes opnoemen eigelijk :X
 
Laatst bewerkt:
kwaaltje om toe te voegen aan de zxr400....

Ingaande nokkenas vertoon snel pitting, bij oudere typen.
nieuwprijs kawasaki 300 euro..
2e hands. nagenoeg onvindbaar

tevens bij 40 - 50 k met je koppakking die er dan 99% zeker uitligt, je nokkenas + spanner nieuw omdat ie op is
 
Alle K's van BMW (83 t/m 97) hebben te kampen met slechte stekkerverbindingen en vaak falende massaverbindingen, als je deze niet eens in het jaar reinigt sta je vroeg of laat een keer op de ANWB te wachten.

[gepost door Giz]
ik heb tien zomers en winters doorgereden met een k75 130.000km.
geen problemen met massa :?
wel al heel snel een defecte microswitch in het koppelingshandle (doorverbonden, klaar)
als er iets betrouwbaar is is het de K-serie.

bij de grote guzzi's: de kruiskoppeling

bij de tweekleps bmw's vind ik de krukaskeerring onzin, nooit last van gehad.
wel het dynamoanker, dat geeft wel eens de geest, twee keer gehad.
De startmotor hebben ook veel mensen last van, met name de valeo.
dynamoanker is ook een probleem bij oudere kawa's, de magneten raken los
 
Hoeveel dhz-ers zijn er eigenlijk met een Ducati?

Iedere motorrijder die ik ken en een Ducati heeft, brengt dat ding weg voor het onderhoud. En dan horen veel van de hier genoemde "kwaaltjes" bij het normale onderhoud.


Maar ik zal ook even een on-topic duit in het zakje doen:

De Suzuki LS650:
Iedere 30.000 km een nieuwe nokkenasketting nodig,
Cilinder is na 30 tot 50.000 aan uithonen toe (olieverbruik),
Vroege series hebben een startmotoroverbrenging die bij verkeerde afstelling van de startsolenoïde het ondercarter stuk slaat,
Is bijna niet aan te duwen,
Ploft af en toe uit de uitlaat (mengsel te rijk zetten volgens millieu-normen helpt),
Riem piept, vooral bij nat weer (ik gebruik hier kaarsvet tegen),
Roestplekjes en oxidatie van aluminium delen (leve de hammerite en polijstborstel).
Het frame en voorvork is niet al te stevig. Maar ja, met een choppertje gaat een kneedown toch niet lukken.

Maar uit eerlijkheid dan ook even de voordelen:
Het is een relatief simpel en goedkoop motortje.
Het is een 25 kw-motor die relatief makkelijk rijdt.
Jatten? Worden motoren weleens gejat dan?
 
Yamaha Bulldog 2002-2006
- Scheuren in bekleding zitting
- Toffée blokken op de achterrem.
- Deffecte koppeling in startmotor aandijving en verdraaiing huis door terugslag.

Yam Div 600
- Achterrem gaat snel vastzitten.
- Achterschokbreker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan