KTM SuperDuke 990 Deel 14

Dan heb ik de hele procedure fout gedaan .

Carter stop er uit. Olie een nacht er uit laten druppen. Olie filter er uit.

Carter stop er in , nieuw filter er in. En weer olie er op.

Dat is wat ik heb gedaan

Dat is het lastige met dit soort motoren inderdaad, KTM heeft geen carter maar een dry sump systeem. Het grootste deel van de olie zit dus in de olietank aan de zijkant en die moet je inderdaad apart aftappen.
Je aftappunten zijn dus;
- Olietank
- Oliefilter
- Overige (onder het blok tussen de uitlaatbochten)

Dit zijn tevens lastige systemen om te peilen, maar daar tegenover staat dat de smering beter is t.o.v. een 'standaard' carter systeem.
 
Even iets anders, welk merk en type band hebben jullie op de Superduke?

Ik heb hiervoor ook SuperDukes 990 gereden..... circa 70.000 km.
De gemonteerde Pirelli's bevielen erg slecht.
Ben toen overgestapt op Michelins Power One........ daar werd het stuur gedrag erg veel beter van.
Tegenwoordig is de Michelin RS de vervanger.
Met een spanning van 2.2 voor en 2.0 achter heeft de band erg veel grip......... en stuur erg fijn en sportief.
Ook veel vertrouwen op nat wegdek.
Levensduur onder de SDR1290 circa 5.000 km achter en voor 7.500 km.
Maarrrrrr..... banden .. het blijft persoonlijk !!!!
 
Dank voor jullie reacties! Onder de Superduke van mijn zoon zitten nu Bridgestone Battlax BT023.
Met zijn enthousiasme en de kilometers die hij maakt halen ze het eind van dit seizoen misschien net. ;)
Zelf ben ik altijd ´n fan geweest van Metzeler en heb ze onder allerlei motoren gehad.
 
Na jullie verhaal over de smeerolie zelf ook maar eens gaan controleren. En er mag best wat bij.
Nu weet ik niet welke olie de vorige eigenaar in de SD gedaan heeft.
Maar ga ook voor de motorex 10w60.
Zal voor dat beetje bijvullen geen kwaat kunnen denk ik zo.
 
Na jullie verhaal over de smeerolie zelf ook maar eens gaan controleren. En er mag best wat bij.
Nu weet ik niet welke olie de vorige eigenaar in de SD gedaan heeft.
Maar ga ook voor de motorex 10w60.
Zal voor dat beetje bijvullen geen kwaat kunnen denk ik zo.
Viscositeit is zonder problemen mengbaar, half- en volsyntheet zou problemen kunnen opleveren maar moet in principe ook zonder problemen kunnen, zeker als het zo weinig is :)
 
He superduke experts
Vraagje. 1e generatie is een beetje zenuwachtig op het gas (injectie aan uit verhaal) is daar wat aan te doen of ??
 
De SDR is de deur uit, ik heb een Akrapovic carbon voorspatbord en een powerparts single seat zadel in de aanbieding, iemand interesse?
 
De SDR is de deur uit, ik heb een Akrapovic carbon voorspatbord en een powerparts single seat zadel in de aanbieding, iemand interesse?

Als ik zo vrij mag zijn (mag ook per pb uiteraard), wat heb je voor jouw SDR gevangen?
Ik heb mijne te koop staan maar 0 animo tot nog toe, maar moet hem eigenlijk ook op Marktplaats zetten, maar daar rekenen ze gewoon 25 euro voor tegenwoordig :/
 
Als ik zo vrij mag zijn (mag ook per pb uiteraard), wat heb je voor jouw SDR gevangen?
Ik heb mijne te koop staan maar 0 animo tot nog toe, maar moet hem eigenlijk ook op Marktplaats zetten, maar daar rekenen ze gewoon 25 euro voor tegenwoordig :/
Marktplaats is best duur idd, maar je hebt er wel de meeste kijkers.
Hier op motorshopper kijken er niet bijster veel
 
Als ik zo vrij mag zijn (mag ook per pb uiteraard), wat heb je voor jouw SDR gevangen?
Ik heb mijne te koop staan maar 0 animo tot nog toe, maar moet hem eigenlijk ook op Marktplaats zetten, maar daar rekenen ze gewoon 25 euro voor tegenwoordig :/

Ik heb hem ingeruild op een nieuwe motor, dus dat geeft geen goed beeld denk ik.....
 
Mijne is ook te koop voor 4900 euro. Rizoma stuur and rem, kopp handles en bar end spiegel. Akrapovic dempers, carbon voorspatbord en afdek kap zadel. Unieke onderspolier. Koppelingspomp vervangen, waterpomprevisie gedaan en kleppen gesteld. Nieuwe spanningregelaar en accu. Dit alles nog geen 4000 km geleden.
 

Bijlagen

  • IMG_5412.JPG
    IMG_5412.JPG
    335,8 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
Mijne is ook te koop voor 4900 euro. Rizoma stuur and rem, kopp handles en bar end spiegel. Akrapovic dempers, carbon voorspatbord en afdek kap zadel. Unieke onderspolier. Koppelingspomp vervangen, waterpomprevisie gedaan en kleppen gesteld. Nieuwe spanningregelaar en accu. Dit alles nog geen 4000 km geleden.
Wat komt er bij jou voor terug pepe?
 
Mijne is ook te koop voor 4900 euro. Rizoma stuur and rem, kopp handles en bar end spiegel. Akrapovic dempers, carbon voorspatbord en afdek kap zadel. Unieke onderspolier. Koppelingspomp vervangen, waterpomprevisie gedaan en kleppen gesteld. Nieuwe spanningregelaar en accu. Dit alles nog geen 4000 km geleden.
Welk bouwjaar km stand? En doe je ook aan inruil
 
Ik heb toch besloten om mijn SDR op te ruimen omdat ik weer niet kan wennen aan het rijgedrag en heb hem afgelopen zaterdag dus ingeruild op een motor die me beter past. Ik blijf echter wel meelezen aangezien dit ook zo'n lekker levendig topic is.
Ik meld me bij deze dan ook af voor de toerrit deze zomer, tenzij julli er een R1 bij kunnen hebben... O-):W
 
Mijne is ook te koop voor 4900 euro. Rizoma stuur and rem, kopp handles en bar end spiegel. Akrapovic dempers, carbon voorspatbord en afdek kap zadel. Unieke onderspolier. Koppelingspomp vervangen, waterpomprevisie gedaan en kleppen gesteld. Nieuwe spanningregelaar en accu. Dit alles nog geen 4000 km geleden.
Toch weg na al die tijd? Spijtig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan