KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Profiel heeft niets te maken met tractie op je ondergrond. De adhesie (om maar is een duur woord te gebruiken) tussen asfalt en band wordt bepaald door type asfalt, compound, karkas van de band, temperatuur van de band. Profiel doet alleen maa. 't waterafvoer. Aquaplanning bij een motor is nagenoeg niet mogelijk omdat de druk per vierkante centimeter zo hoog is dat de band niet gaat drijven op 't water.

Michelin (en dat weet ik nog uit m'n motor freaks.nl tijdperk met banden testen) was altijd al de beste band voor in de regen (straatbanden dan), continentals waren het slechtst.

De reden dan Michelins het zo goed doen is de combi van silica en de lamellen in de voorband, die bewegen bij 't rijden en gaan open en dicht en door die wrijving iostaat warmte en door warmte gaan de activators in de band werken en die bijten zich vast in de (tanden) van het asfalt.

met circuit regenbanden komt de stoom er vanaf als je er hard mee gereden hebt op zeikend nat asfalt. (met regenbanden rijden is kicke!!)

Mijn volgende set wordt trouwens de pirelli Rosso 3😃
Je hebt in grote lijnen gelijk, maar niet helemaal.....
De temperatuur van de band wordt in een behoorlijke mate bepaald door het profiel, vandaar ook dat je regenbanden kapot rijdt op droog wegdek.

Michelin is nog steeds een van de betere banden in de regen, maar ook de nieuwe Pirelli Angel GT2 doet het heel erg goed (zelfs iets beter dan de Road 5).
 
Je hele betoog klopt misschien wel, maar dat geldt eigenlijk alleen voor een droog wegdek. Bij regen is geen profiel gewoon geen grip, want het water kan nauwelijks afgevoerd worden.
Als dat niet zo was zouden we met elk voertuig het hele jaar op slicks rijden :+

Die PR5 banden lijken mij dus echt behoorlijk lijp in de regen onder hellingshoek.
Slechts ongeveer 10% van de hoeveelheid water die een band tegenkomt zal via het profiel afgevoerd worden. Circa 90% wordt gewoon opzij gedrukt.
Vandaar ook dat bij voorbanden het profiel voor de waterafvoer verkeerd om mag zitten.....
Pas als een band plat is afgesleten (zoals je vaak bij bijna versleten achterbanden tegenkomt) zal je problemen kunnen krijgen met slechte afvoer en mogelijk zelfs met aquaplaning.
 
  • Leuk
Waarderingen: msxx
Mijn set was bijna nieuw. Ik zou zeggen, voel je vrij het ook eens te proberen, ik sta open voor andere ervaringen.

Wegdek goed goed nat, lange 270° bocht, je voelt de grens vanzelf wel komen.

Of ben ik een idioot als ik voorbij michelins profiel rijd in de regen? Zo plat hoef je er echt niet voor...
 
  • Haha
Waarderingen: NapO
Weet ik nog zo niet,
Het is op die rotondes dat het wegdek er naar mijn gevoel glad bij ligt, vooral na een droge periode tijdens de eerste bui, kan aan de bestrating liggen maar volgens mij laten vrachtwagens en andere voertuigen op die plaatsen makkelijker olie & vuil vallen,
 
Mijn set was bijna nieuw. Ik zou zeggen, voel je vrij het ook eens te proberen, ik sta open voor andere ervaringen.

Wegdek goed goed nat, lange 270° bocht, je voelt de grens vanzelf wel komen.

Of ben ik een idioot als ik voorbij michelins profiel rijd in de regen? Zo plat hoef je er echt niet voor...
Ik denk dat jij gelijk hebt hoor. Je ziet het toch ook gewoon aan die band?
Fijn dat ie veel vertrouwen geeft in het nat, maar dan denk je juist oh dat gaat goed, platter, platter en ineens is het oeps.
Zelfs al is het verschil door profiel slechts 10%,dan nog is ineens 10% minder grip geen fijn gevoel. Daarnaast geloof ik ook niet dat het verschil zo klein is. Want, simpele natuurkundewetten: Dat je eigen gewicht de band door het water heen drukt geldt onder een hellingshoek niet hetzelfde als bij rechtop. Hoe platter je gaat, hoe meer de krachten horizontaal (naar buiten) gericht zijn ipv verticaal. Er is veel minder druk om de band door het water heen tegen het wegdek te drukken, dus zal profiel een grotere rol spelen in de waterafvoer.
 
Weet niet of je dat wel helemaal juist ziet, op snelheid door de bocht komen er ook nog G-krachten bij kijken, maar hoe dan ook: bij regen: minder grip, profiel of niet, da's ook een natuurkundewet, oneffenheden in asfalt worden opgevuld met water, dus rubber kan minder grip krijgen, logisch:]
 
Weet niet of je dat wel helemaal juist ziet, op snelheid door de bocht komen er ook nog G-krachten bij kijken, maar hoe dan ook: bij regen: minder grip, profiel of niet, da's ook een natuurkundewet, oneffenheden in asfalt worden opgevuld met water, dus rubber kan minder grip krijgen, logisch:]
G-krachten, of eigenlijk middelpuntvliedende kracht en nog specifieker inertie is wat ik beschrijf.
Het staat hier letterlijk uitgelegd met het voorbeeld van een fietser:
 
Je hele betoog klopt misschien wel, maar dat geldt eigenlijk alleen voor een droog wegdek. Bij regen is geen profiel gewoon geen grip, want het water kan nauwelijks afgevoerd worden.
Als dat niet zo was zouden we met elk voertuig het hele jaar op slicks rijden :+

Die PR5 banden lijken mij dus echt behoorlijk lijp in de regen onder hellingshoek.
Profiel is gemaakt om jouw geil te maken dat een band er goed uit ziet en jij dat ding koopt..... Geloof me nou, ik heb vier jaar lang al die meuk getest, van die paar streepjes in je voor band doet geen fuk meer of minder grip in de regen. En een voorband drijft niet op water omdat de druk te hoog is per vierkante centimeter. Achter band planeert wel, omdat de daar een veel groter contact oppervlak is....

En anders speciaal voor jou🤗😇
 
Maar de voorband heeft (Als de motor goed is uitgelijnd) reeds een "opening" in de waterlaag gemaakt, dus moet die minder water verplaatsen.
(Als je zegt dat profiel geen f***k uitmaakt, waarom krijgen we dan wel een bekeuring als 't profiel niet meer voldoende diep is?)
 
Mijn set was bijna nieuw. Ik zou zeggen, voel je vrij het ook eens te proberen, ik sta open voor andere ervaringen.

Wegdek goed goed nat, lange 270° bocht, je voelt de grens vanzelf wel komen.

Of ben ik een idioot als ik voorbij michelins profiel rijd in de regen? Zo plat hoef je er echt niet voor...

Bij de meeste motorrijders zou ik zeggen: ja, je bent een idioot :D

Maar je post doorgaans 'spot on' en ik verdenk je van enige skills. In tegenstelling tot de gemiddelde motorrijder die bij een nat wegdek te zien al in zijn broek schijt (terwijl het juist zo leuk rijden is).

Hopelijk regent het niet deze zomer, maar mocht het dat toch doen dan zal ik aan jouw uitspraak denken en erop beducht zijn om wat te glijden over twee wielen :)
 
Profiel is gemaakt om jouw geil te maken dat een band er goed uit ziet en jij dat ding koopt..... Geloof me nou, ik heb vier jaar lang al die meuk getest, van die paar streepjes in je voor band doet geen fuk meer of minder grip in de regen. En een voorband drijft niet op water omdat de druk te hoog is per vierkante centimeter. Achter band planeert wel, omdat de daar een veel groter contact oppervlak is....

En anders speciaal voor jou🤗😇
Dus het profiel op een regenband is er vooral omdat een slick niet warm genoeg zou worden op een natte baan?
 
1397253

De beest (je) aan het uitlaten nabij Gardameer.
 
Inrijden van je nieuwe motor met 0 km tellerstand:

Nemen jullie die echt serieus de eerste 1000 km.

Wat is handig om in te stellen als je bezig bent met inrijden.
Met zij koffers of zonder?
 
Afgelopen dagen enkele bochtjes gereden met twee BMW GS motormuizen.
Routes bestaan uit zeer uiteenlopende combinatie's, van verleidelijke snelle doordraaiers tot zeer kort stuurwerk.
Natuurlijk zijn ze niet 'perfect' en niet voor iedereens meug, maar wij hebben er in ieder geval van genoten .
Bandjes mooi rond gereden, lekker gegeten en gedronken, heerlijk weertje gehad, wat moet je nog meer eh :) .
Onderstaande de routes zoals wij ze gereden hebben, vrij te gebruiken. :]
Wat de bandjes betreft : de Angels hebben nu 6700km gelopen, en het einde komt in zicht. Het zijn niet de meest
sportieve banden maar ze behouden zeer goed hun kwaliteiten, ook na 80% slijtage. Top.
 

Bijlagen

  • Dag 2.gpx
    585,3 KB · Weergaven: 8
  • Heenreis.gpx
    567,1 KB · Weergaven: 8
  • Terugroute.gpx
    272,1 KB · Weergaven: 9
Inrijden van je nieuwe motor met 0 km tellerstand:

Nemen jullie die echt serieus de eerste 1000 km.

Wat is handig om in te stellen als je bezig bent met inrijden.
Met zij koffers of zonder?

Zit naar t schijnt andere olie in, daarom heb ik me aan de voorschriften gehouden. Ook aan het schakelen merk je dat het gaandeweg soepeler wordt.

Na 15.000km geen olieverbruik, en dat is het voornaamste!
 
Afgelopen dagen enkele bochtjes gereden met twee BMW GS motormuizen.
Routes bestaan uit zeer uiteenlopende combinatie's, van verleidelijke snelle doordraaiers tot zeer kort stuurwerk.
Natuurlijk zijn ze niet 'perfect' en niet voor iedereens meug, maar wij hebben er in ieder geval van genoten .
Bandjes mooi rond gereden, lekker gegeten en gedronken, heerlijk weertje gehad, wat moet je nog meer eh :) .
Onderstaande de routes zoals wij ze gereden hebben, vrij te gebruiken. :]
Wat de bandjes betreft : de Angels hebben nu 6700km gelopen, en het einde komt in zicht. Het zijn niet de meest
sportieve banden maar ze behouden zeer goed hun kwaliteiten, ook na 80% slijtage. Top.

Ga ze eens bekijken, dank!

Handige vertrekplaats :+
 
Afgelopen dagen enkele bochtjes gereden met twee BMW GS motormuizen.
Routes bestaan uit zeer uiteenlopende combinatie's, van verleidelijke snelle doordraaiers tot zeer kort stuurwerk.
Natuurlijk zijn ze niet 'perfect' en niet voor iedereens meug, maar wij hebben er in ieder geval van genoten .
Bandjes mooi rond gereden, lekker gegeten en gedronken, heerlijk weertje gehad, wat moet je nog meer eh :) .
Onderstaande de routes zoals wij ze gereden hebben, vrij te gebruiken. :]
Wat de bandjes betreft : de Angels hebben nu 6700km gelopen, en het einde komt in zicht. Het zijn niet de meest
sportieve banden maar ze behouden zeer goed hun kwaliteiten, ook na 80% slijtage. Top.
Thanks, mooie route. Deel daarvan poos geleden ook gereden :)

Kon de gpx file trouwens direct openen op m'n telefoon met Kurviger, werkt goed! :Y

1398044
 
Terug
Bovenaan Onderaan