Super Blackbird
MF veteraan
Je hebt in grote lijnen gelijk, maar niet helemaal.....Profiel heeft niets te maken met tractie op je ondergrond. De adhesie (om maar is een duur woord te gebruiken) tussen asfalt en band wordt bepaald door type asfalt, compound, karkas van de band, temperatuur van de band. Profiel doet alleen maa. 't waterafvoer. Aquaplanning bij een motor is nagenoeg niet mogelijk omdat de druk per vierkante centimeter zo hoog is dat de band niet gaat drijven op 't water.
Michelin (en dat weet ik nog uit m'n motor freaks.nl tijdperk met banden testen) was altijd al de beste band voor in de regen (straatbanden dan), continentals waren het slechtst.
De reden dan Michelins het zo goed doen is de combi van silica en de lamellen in de voorband, die bewegen bij 't rijden en gaan open en dicht en door die wrijving iostaat warmte en door warmte gaan de activators in de band werken en die bijten zich vast in de (tanden) van het asfalt.
met circuit regenbanden komt de stoom er vanaf als je er hard mee gereden hebt op zeikend nat asfalt. (met regenbanden rijden is kicke!!)
Mijn volgende set wordt trouwens de pirelli Rosso 3
De temperatuur van de band wordt in een behoorlijke mate bepaald door het profiel, vandaar ook dat je regenbanden kapot rijdt op droog wegdek.
Michelin is nog steeds een van de betere banden in de regen, maar ook de nieuwe Pirelli Angel GT2 doet het heel erg goed (zelfs iets beter dan de Road 5).