KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

Vandaag tussen de buien door mooi proef wezen rijden.
Motor loopt mooier en soepeler als ooit te voren.
Ik snap nu wel waarom er zo veel verschil zit tussen de ene en de andere 990.
Het afstellen van de tps sensoren komt zeer nauw.
Als in de fabriek de kleinste afwijking optreed loopt de motor totaal anders. De ecu ziet wel altijd dezelfde schalering van de tps sensoren, maar in werkelijkheid kan de luchtklep iets anders staan. Hierdoor is de lucht/ brandstof verhouding niet altijd perfect.

Zeker iets om na te kijken bij een bokkende 990.
 

Bijlagen

  • 20210730_135325.mp4
    70,5 MB
Vandaag tussen de buien door mooi proef wezen rijden.
Motor loopt mooier en soepeler als ooit te voren.
Ik snap nu wel waarom er zo veel verschil zit tussen de ene en de andere 990.
Het afstellen van de tps sensoren komt zeer nauw.
Als in de fabriek de kleinste afwijking optreed loopt de motor totaal anders. De ecu ziet wel altijd dezelfde schalering van de tps sensoren, maar in werkelijkheid kan de luchtklep iets anders staan. Hierdoor is de lucht/ brandstof verhouding niet altijd perfect.

Zeker iets om na te kijken bij een bokkende 990.
Is dit tune ecu voor Windows? Heb hem zelf voor Android, maar krijg het niet lekker aan de praat. Heb je een linkje voor mij?
 
Is dit tune ecu voor Windows? Heb hem zelf voor Android, maar krijg het niet lekker aan de praat. Heb je een linkje voor mij?
Dat klopt het is versie 2.5.8.

Ik zie dat ie inmiddels niet meer te downloaden is op KTM components En .
Hij lijkt alleen nog voor Android. Hoe werkt dit dan, waar sluit je de kabel dan op aan? Ik heb een kabel met een standaard USB aansluiting, die past niet in een telefoon...

Het bestand is niet heel groot. Als je een PM stuurt kan ik hem mailen.
 
Dat klopt het is versie 2.5.8.

Ik zie dat ie inmiddels niet meer te downloaden is op KTM components En .
Hij lijkt alleen nog voor Android. Hoe werkt dit dan, waar sluit je de kabel dan op aan? Ik heb een kabel met een standaard USB aansluiting, die past niet in een telefoon...
Met een USB-otg (on the go) adapter kan je perfect een USB toestel aansluiten op je smartphone. Of een Bluetooth OBD adapter gebruiken natuurlijk :)
 
Met een USB-otg (on the go) adapter kan je perfect een USB toestel aansluiten op je smartphone. Of een Bluetooth OBD adapter gebruiken natuurlijk :)
Klopt! Maar als je een iPhone hebt ben je veroordeeld tot Bluestacks emulatie onder Windows (laptop). Met deze setup kreeg ik de kabel niet aan de praat.
 
Vraagje, rijdt er iemand met de settings 2nd Throttle op 100% bij alle toerentallen?

Zo ja, wat zijn de ervaringen hiermee? Ik heb gelezen dat dit een soepelere en directere gasrespons oplevert. Is dat ook zo in NL? Zijn er redenen om het niet te doen?

ik heb de standaard Akra map geladen en behalve een aangepast gashendel geen mods.
 
Vraagje, rijdt er iemand met de settings 2nd Throttle op 100% bij alle toerentallen?

Zo ja, wat zijn de ervaringen hiermee? Ik heb gelezen dat dit een soepelere en directere gasrespons oplevert. Is dat ook zo in NL? Zijn er redenen om het niet te doen?

ik heb de standaard Akra map geladen en behalve een aangepast gashendel geen mods.
Je hebt geen standaard dempers meer neem ik aan?
2 kleppen uit schakelen werd mij afgeraden.
Te agressief voor op straat.
 
2 kleppen uit schakelen werd mij afgeraden.
Te agressief voor op straat.
Vreemd, dat spreekt juist tegen wat er bij o.a. Kev's mods staat:
6/ 2nd flies & shafts removal.
Effects, much smoother in the lower RPM's, less compression braking on over run when the throttle is closed, great mod. A 5.02 HP gain at peak RPM, 3.43 FT/LBS of extra torque at 8100rpm. I had the Akra map loaded with the 2nd flies turned off. I recommend this mod big time.
Gaat natuurlijk wel over het volledig verwijderen van de kleppen, maar dat is wat je probeert te simuleren door de kleppen 100% open te zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: TPOD
Goedeavond, ik ben een beetje aan het nadenken over een KTM 950/990.

Een Superduke valt af, vind ik niet mooi.

Adventure 950 heb ik op gereden, zij het de R? maar die waar ik op reed was uitgerust met verhogingskit, grote noppen e.d. dus was wat té Dakar voor mij.

Ik ben op zoek naar iets om gewoon een beetie op rond te stampen hier in de buurt, stukje snelweg, stukje door de stad.

De SM spreekt mij tot op heden het meeste aan, hoewel ik hier nog niet op gereden heb. Gaat dan vooral om uiterlijk en rijgedrag dat ik ervan verwacht.

Mijj vragen zijn:

- is de sm goed te doen als je lang bent (1.96)?

- Welke motor heeft de meest agressieve gasrespons? 990of 950? Ik hou namelijk niet van wollige gasrespons...

Ik hoor het graag!
 
Laatst bewerkt:
Bij de 950Adv was de S de hoge versie met afhankelijk van het jaar 40 of 60 mm extra veerweg, standaard Adv had 205mm.
De 990 heeft de meest agressieve (volgens sommige te) gasresponse maar wollig is de 950 zeker niet.
Lengte: sorry ben 1.78, maar dingen (KTM's in het algemeen) zitten ruim.
 
Ik heb jaren op een 950smr, 990 sm en 990 smr gereden met 1.94, is prima te doen maar sinds ik een grote adventure heb (pas sinds paar weken) ervaar ik wel het genot van een motor die past bij mijn lengte. 990 is fijne upgrade t.o.v. 950.
Als je hem kan vinden, de 990 smr van 2010 of jonger is de mooiste, met lichte velgen betere remmen (alleen geen abs).
 
Goedeavond, ik ben een beetje aan het nadenken over een KTM 950/990.

Een Superduke valt af, vind ik niet mooi.

Adventure 950 heb ik op gereden, zij het de R? maar die waar ik op reed was uitgerust met verhogingskit, grote noppen e.d. dus was wat té Dakar voor mij.

Ik ben op zoek naar iets om gewoon een beetie op rond te stampen hier in de buurt, stukje snelweg, stukje door de stad.

De SM spreekt mij tot op heden het meeste aan, hoewel ik hier nog niet op gereden heb. Gaat dan vooral om uiterlijk en rijgedrag dat ik ervan verwacht.

Mijj vragen zijn:

- is de sm goed te doen als je lang bent (1.96)?

- Welke motor heeft de meest agressieve gasrespons? 990of 950? Ik hou namelijk niet van wollige gasrespons...

Ik hoor het graag!
Motorcycle Ergonomics
Hier kun je de zithouding vergelijken met motoren waar je bekend mee bent.

De SMT is nog een soort van middenweg.
 
Motorcycle Ergonomics
Hier kun je de zithouding vergelijken met motoren waar je bekend mee bent.

De SMT is nog een soort van middenweg.
Dat is inderdaad een goede website die ook rekening houdt met waar de lengte in je lichaam zit. Zelf ben ik 1m93 en ik ga de voetsteunen op mijn SMT iets verlagen (waarschijnlijk de SW Motech Ion set) zodat mijn knie beter in de uitsparing in de tank past.

In mijn 'Gerommel in de garage' topic zal daarvan binnenkort wel iets verschijnen, momenteel eerst bezig met het motorisch onderhoud :)
 
Dat is inderdaad een goede website die ook rekening houdt met waar de lengte in je lichaam zit. Zelf ben ik 1m93 en ik ga de voetsteunen op mijn SMT iets verlagen (waarschijnlijk de SW Motech Ion set) zodat mijn knie beter in de uitsparing in de tank past.

In mijn 'Gerommel in de garage' topic zal daarvan binnenkort wel iets verschijnen, momenteel eerst bezig met het motorisch onderhoud :)
Verhogen kan ook uiteraard. Ben 1,92 en rij op een SMT met 900mm zit hoogte. Kwestie van een zadel op maat waarbij de standaard ‘kuil’ is weggehaald.

kortom: volledig customisable zo’n SMT 😎
 
Vraagje, rijdt er iemand met de settings 2nd Throttle op 100% bij alle toerentallen?

Zo ja, wat zijn de ervaringen hiermee? Ik heb gelezen dat dit een soepelere en directere gasrespons oplevert. Is dat ook zo in NL? Zijn er redenen om het niet te doen?

ik heb de standaard Akra map geladen en behalve een aangepast gashendel geen mods.
Ik heb een tijdje met een aangepaste akra map gereden waarbij ik via tune ecu de 2nd throttle niet verder dicht liet gaan dan 35%. De motor werd er “iets” rustiger van op lage toeren.

Maar ik rij al een paar jaar met een DNA airbox en heb de kleppen verwijderd (as+motor zit nog wel op zijn plek). Dus weet het verschil ten opzichte van origineel niet meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: TPOD
Dag heren van het andere kamp, even een korte vraag. Ik wil mijn Africa Twin RD07 de voorpoten geven die zij verdient, daarmee bedoel ik dat ik de hele voorkant wil upgraden met de voorpoten/kroonplaat/wiel/remmen etc. van een KTM 950/990. Iemand enig idee waar ik zoiets op de kop kan tikken? (of heeft hier wellicht nog iemand iets in zijn schuur liggen?:+)
 
Je hebt mechanische skills en weet waar je aan begint?

Vergeet de foto's niet te posten!
 
Dag heren van het andere kamp, even een korte vraag. Ik wil mijn Africa Twin RD07 de voorpoten geven die zij verdient, daarmee bedoel ik dat ik de hele voorkant wil upgraden met de voorpoten/kroonplaat/wiel/remmen etc. van een KTM 950/990. Iemand enig idee waar ik zoiets op de kop kan tikken? (of heeft hier wellicht nog iemand iets in zijn schuur liggen?:+)

Er staat een set op Marktplaats: https://link.marktplaats.nl/m172410...aign=socialbuttons&utm_content=app_ios_tablet
 
Beste 990-rijders,

Aangezien ik best wel wat tijd kwijt ben geweest met de zoektocht naar de voor mij (1.93 / 96kg / lange benen / sportieve toer en mooi weer rijder) ideale afstelling van mijn SMT leek het mij wel goed om dit hier vast te leggen.

Wie weet doe ik er iemand een plezier mee. O-)

Gekocht met de volgende setup in 2018:

- KTM 990 SMT (2012)
- LeoVince pijpen met Akrapovic map in ECU
- 16T x 42T tandwielverhouding
- Progressief gashendel (Langer draaien voordat je gas reageert. Handig voor een 990!)

Bevindingen:
- Niet helemaal soepele motorloop onder de 3000 RPM
- Veel schakelen onder de 100 km/u (3de versnelling om bij 100 km/u te komen)
- Moeite met rotondes (lichte beweging gashendel zorgt voor een te grote 'schok' op het achterwiel)
- Stuiterende motor (voorkant) op slecht wegdek
- Zwabberende motor bij snelheden boven de 150 km/u op de snelweg (das eng!)
- Slechte / te lage zithouding met als gevolg rugklachten

Aangepast:
- Op maat gemaakt zadel waarbij de standaard 'kuil' is verwijderd. Gevolg: zithoogte van 900mm en veel betere houding.
- Terug naar de standaard tandwielverhouding: 17T x 41T. Gevolg: minder schakelen onder de 100 + iets minder bokken op lage snelheid.
- O2 (Lambda sondes) uitgeschakeld via TuneEcu. Gevolg: i.c.m. de tandwiel aanpassing zou ik de fiets nu zelfs 'smeuïg' willen noemen op lage snelheid incl. rotondes
- Aangepaste veringinstellingen (vorige eigenaar was een kabouter vergeleken bij mijn lengte en gewicht). Gevolg: strak sturende fiets die het goed doet op hoge snelheden en slecht wegdek. Daarnaast zijn vluchtheuvels gewoon leuk! Springen maar 8-)

Verder rij ik de SMT met Pirelli Angel GT's op 2.4 bar zowel voor als achter.

Handige links:
Ben benieuwd naar wat jullie anders hebben en welk voor of nadeel je daarmee ervaart. Hoor het graag!

Groeten,

Ferry
 
Terug
Bovenaan Onderaan