KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

Koppen en nokkenassen gevonden en komen eind volgende week binnen.

Naast nieuwe pakkingen, wat moet er nog meer vervangen worden en/of wat is aan te raden?

IMG_9756.png

IMG_9755.png
 
Ik weet niet of dat er andere symptomen waren voordat je dit probleem ontdekte? zoals mogelijk een wat luidere nokken as ketting?
Anders zou je misschien de druk veer van de olie bypass kunnen controleren / vervangen dan weet je zeker dat er genoeg druk richting de diverse onderdelen gaat.

Ik heb even snel een screen shot gemaakt bij ktm950.info
 

Bijlagen

  • IMG_5378.png
    IMG_5378.png
    161,2 KB · Weergaven: 0
Koppen en nokkenassen gevonden en komen eind volgende week binnen.

Naast nieuwe pakkingen, wat moet er nog meer vervangen worden en/of wat is aan te raden?

Nieuwe klepseals?
Waren bij mij keihard na 60k km.

Gelijk kleppen stellen, neem ik aan?

Oliedruksensor zit daar ook in de buurt. Wil ook nog wel eens gaan lekken.
 
Mannen mijn KTM 990 SM is weer toe aan groot onderhoud en ik ben verhuisd.

Hebben jullie nog aanraders voor onderhoud in regio Leiden?
En zit er hier in de regio (randstad) een WP vering specialist om daar specifiek is een onderhoudsbeurtje van uit te voeren of kunnen de reguliere zaken dit ook prima? Motor heeft +-43000 gelopen.
Ik woon in Den Haag en ga naar Zwartebroek voortaan.
Ouderwetse service en prijzen.

Voor de vering zou ik Hyperpro bellen. Zit ook in Alphen aan de Rijn.

Zuigerveren gemeten?
 
Koppen vandaag binnen gekregen. Zonder nokkenassen — compleet vergeten dat dat een aparte advertentie was. 🫠

Nou ‘t volgende.. Ik wist dat er op 1 kop een hoekje mistte, maar daar maakte ik me adhv zijn omschrijving niet te druk om. Echter is er meer schade dan verwacht.

Ja, ik weet ‘t – ik ben naïef geweest. Maar wat zeggen jullie hiervan..? Is dit te fixen? Zo ja, aanraders voor een shop, het liefst in regio Utrecht en evt omgeving Oss/Den Bosch?

Zijn foto:
IMG_9837.png

Echte situatie:
IMG_9836.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Die paar mm2 aan oppervlak zijn verwaarloosbaar, ik zou het gewoon glad maken, dat is met alu niet zo moeilijk. Zou me meer afvragen hoe dit is gebeurd en of er nog andere schade aan zit.
 
Dat idee had ik ook. ‘t Zal door de ketting gekomen zijn, maar zie verder niets geks aan de koppen. Een maatje zei dat het misschien de flow van olie zou kunnen verpesten als ik ‘t zelf zou afvlakken. Kon ik me wel iets bij voorstellen.

Er zit wel veel aanslag op de kleppen, buiten en binnen, dus wil sowieso bij specialist langs voor een opinie. Nieuwe geleiders en evt laten slijpen.

Als ik toch bezig ben zou flowen ook een optie zijn, maar daar lees ik wat verschillende ervaringen/resultaten van.
 
Op die uiterste punt ben je de olie druk al helemaal kwijt, er zit dan alleen nog een film, maar het gaat om een paar mm2, dat gaat niet veel doen. Laten checken is altijd een goed idee.
 
Die paar mm2 aan oppervlak zijn verwaarloosbaar, ik zou het gewoon glad maken, dat is met alu niet zo moeilijk. Zou me meer afvragen hoe dit is gebeurd en of er nog andere schade aan zit.
Dit komt door niet de juiste doplengte als je de kopbouten los of vast draait die krengen zitten vast . (Heb het ook bij 1290 , licht weggevijld en gepolijst)
Is geen probleem zover komt je nok, as niet.
 
Vanmiddag gebeld met Van Dam en foto gestuurd. Hij belde 10min later terug, waarbij hij zei dat ‘t geen enkel probleem was om de hoge spot weg te vijlen en ik dat prima zelf kon. Grote blij!
 
Vandaag de smr op een dyno gehad. En boekte goede resultaten.
Dit zijn achterwiel pk’s volgens de beste man.
Vind het vrij veel. Zonder gekke motor aanpassingen. Maar het verklaard nu wel waarom er 10L benzine in 150km op is.
 

Bijlagen

  • 20240406_131635.jpg
    20240406_131635.jpg
    328,3 KB · Weergaven: 0
  • Screenshot_20240406_173956_Gallery.jpg
    Screenshot_20240406_173956_Gallery.jpg
    284,3 KB · Weergaven: 0
Vandaag de smr op een dyno gehad. En boekte goede resultaten.
Dit zijn achterwiel pk’s volgens de beste man.
Vind het vrij veel. Zonder gekke motor aanpassingen. Maar het verklaard nu wel waarom er 10L benzine in 150km op is.
1 op 15? Goddamn! Op de snelweg met 100 zeker? Ik haalde dat echt niet
 
Een 990 adventure rijdt volgens mijn ervaringen en de verhalen wel zuiniger dan een smr. Mijn beide 990 supermotos deden 1:10 in de stad en 1:15 op snelweg. Pittige rijstijl wel. De 1290 waren wat betreft een verademing, 2x zo zuinig
 
Al weer voor 12e jaar plezier mee :t:}
IMG_20240406_095058614_MFNR.jpg
En daar komen nog wel wat jaartjes bij. De nieuwe 990Duke vind ik geen schoonheid, wacht wel hoe de 990R er volgend jaar uit gaat zien en gelet op de huidige prijspolitiek van KTM wordt dat dan pas kopen aan het eind van het seizoen8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan