KTM Duke 690 IV topic drei

Leuke fiets Patrick! Ik kom net terug van een weekje Dolomieten en daar zag ik bizar veel 690's rijden. Een populaire fiets dus in zuid-duitsland/oostenrijk/italie!!

Als je de motor wil afstellen kan je dit het beste op de standaard ECU doen, dus geen piggyback systeem(power commander) of fop-weerstanden (o2mod/dongle). In Goes zit een tuner die heel bekend is met de 690 blokken en die heeft destijds mijn SMCR perfect afgesteld, net of ik er een andere motor voor terug kreeg.

edit: zo te zien gekocht bij mulders motoren? Dus je bent in het noorden georienteerd, dan is er ook een tuner in Sleen die de ECU kan regelen, op de originele ECU kunnen ze naast brandstof, ook de ontsteking en gas reactie afstellen. Dus onderin kunnen ze hem soepeler maken zodat het rijden door de bebouwde kom wat aangenamer is.
Ik heb 'm gekocht bij Jager in Hoogeveen. Ik heb mijn XT660X erop ingeruild. Daar had ik een Fuel-mod op zitten. En ik moet zeggen dat dat qua effect goed werkte.

Ik ben niet echt georiënteerd op het noorden. Ik woon in Zeewolde. Zowel Goes als Veendam is behoorlijk uit de richting voor mij. Zo ook Sleen 🙁
Iets centraal in Nederland zou geweldig zijn. Zelfs de KTM dealer in de buurt heeft het over een Dongle of Mod ... maar ik heb dus gewoon mijn twijfels. Waar ik uit uit ben, is het zo goed mogelijjk afgesteld krijgen van de Duke. Liefst met het behoud van karakter.

Ik heb er hier in de buurt nog niet echt op gelet... maar veel KTM's heb ik hier nog niet echt gezien geloof ik.
 
Ik heb er hier in de buurt nog niet echt op gelet... maar veel KTM's heb ik hier nog niet echt gezien geloof ik.
Dan moet je de Veluwe op of de Lekdijk, IJsseldijk ofzo. De polder kom ik bijna nooit, weinig leuke weggetjes daar.

Groeten van net buiten de polder ;)
 
Dan moet je de Veluwe op of de Lekdijk, IJsseldijk ofzo. De polder kom ik bijna nooit, weinig leuke weggetjes daar.

Groeten van net buiten de polder ;)
Meestal is, na een opwarm rondje in Zeewolde, de dijk richting Harderwijk aan de beurt. In de polder zijn er op zich niet veel meer dan rechte wegen (uitzonderingen daar gelaten). Om vervolgens de veluwse wegen op te zoeken.

Oorspronkelijk kom ik uit de Betuwe ... rivieren en dijken genoeg daar.
 
Laatst bewerkt:
Leuke fiets Patrick! Ik kom net terug van een weekje Dolomieten en daar zag ik bizar veel 690's rijden. Een populaire fiets dus in zuid-duitsland/oostenrijk/italie!!

Als je de motor wil afstellen kan je dit het beste op de standaard ECU doen, dus geen piggyback systeem(power commander) of fop-weerstanden (o2mod/dongle). In Goes zit een tuner die heel bekend is met de 690 blokken en die heeft destijds mijn SMCR perfect afgesteld, net of ik er een andere motor voor terug kreeg.

edit: zo te zien gekocht bij mulders motoren? Dus je bent in het noorden georienteerd, dan is er ook een tuner in Sleen die de ECU kan regelen, op de originele ECU kunnen ze naast brandstof, ook de ontsteking en gas reactie afstellen. Dus onderin kunnen ze hem soepeler maken zodat het rijden door de bebouwde kom wat aangenamer is.
Ter info ... ik heb vanmiddag met Mulders uit Veendam gebeld. Helaas kunnen zijn niet meer zoals in het verleden de motor afstellen zoals men deed (via de ECU etc. Dit vanwege het "blokkeren" ervan door KTM. Optie die zij nu aangeven is het plaatsen van een Powercommander.

Nu heb ik op het www wel een chiptuner gevonden zie claimt een Duke 690R - 51kW te kunnen die maar eens bellen? Of is dat een minder goed idee?

Ps: heb ook Ultimoto gebeld ... die kan helaas ook geen hulp bieden op/aan de Duke 4
 
Carmio? En anders gewoon een stukje rijden naar een goede tuner (zou Goes doen), scheelt dat je maar 1x heen hoeft he ;) het is vakwerk en daar heb ik altijd wel wat moeite voor over.
 
Carmio? En anders gewoon een stukje rijden naar een goede tuner (zou Goes doen), scheelt dat je maar 1x heen hoeft he ;) het is vakwerk en daar heb ik altijd wel wat moeite voor over.
Carmo In Helmond bedoel je denk ik? ... die heeft de Duke 690R er niet bij staan 🙁 (toch bel ik ze morgen wel)

En Tovami in Goes ?? zal ik ook bellen morgen.

Bedankt voor het meedenken cq de tips 👍
 
Even een vraag over mijn motor, ik heb de indruk dat mijn motor de laatste maanden meer trilt dan voorheen. vanaf 4,5 a 5 duizend toeren duidelijk meer trillingen (resonantie), als ik doortrek in toeren word het wel iets minder. Weet nu niet of dit bij deze motor hoort of dat er iets aan de hand is. Hoe draait het blok bij jullie, ervaren jullie dit ook ?
 
Ik heb nog een K&N filter liggen. Zat in een 690 duke 2017 ca 3000 kilometer mee gereden en nog mooi schoon en in originele doos. Gratis af te halen 🥳 omgeving Steenbergen/bergen op zoom. Pb maar 👍🏻
 
Vraagje voor de mensen die ervaring hebben met zowel de 390 (liefst model na 2017) als de 690 Duke. Ik heb zelf een 390 Duke van 2021. Gekocht om weer wat ervaring op te doen na een aantal jaar nauwelijks te hebben gereden. Inmiddels hobbel ik daar met veel plezier op rond, maar merk ik dat ik het vermogen van de 800 cc Ducati Scrambler (ca 75 pk tweecilinder) die hier ook staat wel prettig vind. Maar het karakter van de 390 ééncilnder is ook wel erg leuk. Nu zit ik al een tijdje te kijken naar een Duke 690: ééncilinder, beetje hetzelfde vermogen als de Scrambler en vooral: ik vind hem gewoon veel mooier dan het nieuwere model zoals mijn 390 en de 790 en zwaarder. Nu staan er niet direct exemplaren bij motorzaken in de buurt te koop om eens te gaan kijken. Daarbij moet eerst het spaarvarken een beetje worden vetgemest. Het zal wel volgend jaar worden, als het al gaat gebeuren.
Bij een particulier gaan kijken terwijl ik nog geen serieuze intentie heb om te kopen, vind ik not done.
Nu de vragen:
- Hoe verhoudt de 690 zich qua zithoogte tot de 390? Ik heb maar korte pootjes, de 390 Duke is voor mij nog net te doen (de 390 Adventure vond ik echt te hoog)
- Zijn er zaken waar je bij verschillende bouwjaren op moet letten. Ik zie een verschil in dashboard tussen de modellen van voor 2016 en die vanaf 2016. Dashboard was volgens mij een zwak punt...?
- Andere aandachtspunten/redenen om vooral geen 690 Duke (al dan niet een bepaald type of van een bepaald bouwjaar) te willen? Bepaalde KM-standen waarbij bepaald onderhoud toch echt wel moet zijn uitgevoerd? Nieuw kopen zit er sowieso niet in, dus bij gebruikt moet je in ieder geval hopen dat de motor altijd netjes is warmgereden en onderhouden.

Of geeft de 690 te veel kans op problemen en kan ik die beter helemaal uit mijn hoofd zetten?
 
Of geeft de 690 te veel kans op problemen en kan ik die beter helemaal uit mijn hoofd zetten?
Hoi Kuncing, ik denk dat wanneer je voor een 390 zou gaan... je uiteindelijk toch een 690 zou willen hebben. Als het om de zithoogte gaat, is een "gewone" 690 iets lager dan een 690 R. Al vind ik zelf de R, door een andere plaatsing van de voetsteunen, een prettiger en iets sportiever zit hebben. Kwestie van beide types proberen denk ik?

Voor wat betreft storingen, heb ik zelf mijn 690R veel te kort. En kan daar dus niet over meepraten. Al denk ik wel dat alles valt en staat met hoe je met de motor omgaat... ook qua onderhoud.

Succes met je keuze.
 
Hi Pat, dank je wel voor je reactie. De 390 heb ik, en het blijft een geweldige motor, maar inderdaad 'ietsje meer' is soms wel prettig.
De 390 heb ik nieuw gekocht en daarvan weet ik dus hoe en wat ermee is gedaan. De 690 zul je nieuw niet meer vinden, dus blijft je afhankelijk van de vorige eigenaar/eigenaren.
Naja, nog maar eens rustig over nadenken en verder zoeken of er bekende problemen zijn. Tot die tijd voldoen de 390 Duke en de 8000 Scrambler prima :)
 
Hoi ... dat je die 390 al had, begreep ik eigenlijk toen ik mijn bericht al geplaatst had (kwestie van te snel lezen en reageren). Alleen voelde ik niet de behoefte om het aan te passen 😅

Zo links en rechts staan er wel een paar mooie cq "betrouwbare" 690's te koop. Zo heeft André Motors in Ermelo er 1 staan met relatief weinig kilometers. Die had laatst ook een Duke 690R ... maar die is alweer weg zag ik.

Persoonlijk vind ik de Duke een mooie mix qua zithouding, gewicht in combinatie met vermogen erg prettig. Al vind ik een SMCR nog leuker om mee te spelen. Maar ja .... dat houd ik qua comfort niet erg lang vol. Vandaar dat ik nu een Duke heb. En een 1 cilinder natuurlijk ... dat vind ik persoonlijk gewoon helemaal SUPER 😁

Succes in je zoektocht.
 
Goedemorgen,
Weet iemand hier een goede monteur cq motorzaak m.b.t. de 690. Heb het vermoeden dat de olieschraapveer van mijn 690 niet meer goed is. Wil graag advies van iemand met kennis van zaken. Woon zelf in Leeuwarden dus bij voorkeur in het noorden.

Even aan Kuncing, heb hiervoor de 390 gehad en de 690 is in alle opzichten een stap omhoog / vooruit. Voor meer informatie kun je op youtube even kijken naar de filmpjes van pirate racing, veel informatie en uitleg over de 690. Lees net dat jij maar korte pootjes hebt dus misschien is de 690 te hoog voor jouw.
 
Ik heb, na enige twijfel, m'n Duke 690R ingeruild op een Aprilia Shiver 900. Heerlijke raket zo'n 690R ... en met name dat speelse karakter heeft me doen besluiten 'm in te ruilen. Lijfsbehoud 😂 ... de Shiver is vele malen kalmer.

Hieronder een link van waar "mijn" Duke nu te koop staat.

 
Ken deze zaak wel maar weet niet hoe ik hun kennis cq kunde in mort schatten. Heb indruk dat zij vooral goed zijn in standaard werkzaamheden
Breng daar m'n spullen ook heen, eerlijke zaak en niet super commercieel ingesteld. Heb destijds zelf m'n blokje gedaan, en zij hebben even geholpen met het terug plaatsen van de cilinder. Die 1 cilinder is geen rocket science, hij had al eens eerder een blokje onderhanden genomen voor een kop revisie.
 
Breng daar m'n spullen ook heen, eerlijke zaak en niet super commercieel ingesteld. Heb destijds zelf m'n blokje gedaan, en zij hebben even geholpen met het terug plaatsen van de cilinder. Die 1 cilinder is geen rocket science, hij had al eens eerder een blokje onderhanden genomen voor een kop revisie.
Ok, bedankt voor deze informatie, ga binnenkort eens informeren bij hun, is maar 20 minuten rijden
 
Halo allemaal, ik heb een klein vraagje.
Voor het vrouwtje heb ik een KTM 690 Duke bj 2016, gekocht.
Ze heeft net 2 weken haar rijbewijs en we zijn nu kleine stukjes bij ons in de omgeving aan het rijden zodat ze voldoende gevoel opbouwt voor volgend seizoen.
Bij de rijschool reedt ze op een Kawasaki Z650, nu geeft ze aan dat de 690 Duke zwaarder aanvoelt.
Ik heb de motoren vergeleken en de KTM is zo'n 20 kg lichter.
Kan dit gevoel er aan liggen omdat de bandjen misschien voor haar gevoel te weinig lucht hebben, of moet ik misschien de voorvork minder ver door laten steken.

Lees graag jullie reacties. :)
 
Wat is de huidige bandenspanning voor en achter?
 
Halo allemaal, ik heb een klein vraagje.
Voor het vrouwtje heb ik een KTM 690 Duke bj 2016, gekocht.
Ze heeft net 2 weken haar rijbewijs en we zijn nu kleine stukjes bij ons in de omgeving aan het rijden zodat ze voldoende gevoel opbouwt voor volgend seizoen.
Bij de rijschool reedt ze op een Kawasaki Z650, nu geeft ze aan dat de 690 Duke zwaarder aanvoelt.
Ik heb de motoren vergeleken en de KTM is zo'n 20 kg lichter.
Kan dit gevoel er aan liggen omdat de bandjen misschien voor haar gevoel te weinig lucht hebben, of moet ik misschien de voorvork minder ver door laten steken.

Lees graag jullie reacties. :)
Gewicht zegt niet alles. Hoog of laag zwaartepunt doet ook wat met het gevoel. In ieder geval de bandjes na kijken of ze nog rond zijn of al "vierkant" gereden en natuurlijk de juiste bandenspanning aanhouden.
 
Wat is de huidige bandenspanning voor en achter?
Gewicht zegt niet alles. Hoog of laag zwaartepunt doet ook wat met het gevoel. In ieder geval de bandjes na kijken of ze nog rond zijn of al "vierkant" gereden en natuurlijk de juiste bandenspanning aanhouden.
Banden spanning is zoals KTM ze voorschrijft.
2.0 Bar voor en 2.0 Bar achter.
Bandjes zijn Metzler M7 of M9, ben niet helemaal zeker, ze zijn in ieder geval nog rond.
Ik probeer eerst maar de Bandjes op 2.2 en 2.4 te zetten. Misschien helpt dat al voldoende.
Zit ook veel tussen de oortjes denk ik :)
 
Banden spanning is zoals KTM ze voorschrijft.
2.0 Bar voor en 2.0 Bar achter.
Bandjes zijn Metzler M7 of M9, ben niet helemaal zeker, ze zijn in ieder geval nog rond.
Ik probeer eerst maar de Bandjes op 2.2 en 2.4 te zetten. Misschien helpt dat al voldoende.
Zit ook veel tussen de oortjes denk ik :)
Die achterband is sowieso te zacht, dat rijd als een dweil. Onder mijn smc-r schreven ze ook 2.0 V 2.0 A voor, nooit aangehouden. Je kan ze prima op 2.4 V 2.7 A zetten, dat zal een stuk beter rijden. Als dat te hard is 2.3 V 2.6A, maar veel zachter zou ik niet gaan.
 
2 bar :? Gaan ze er dan van uit dat je op het circuit zit en de banden heet rijdt?
Op de openbare weg lijkt mij dat echt veel te zacht, zeker achter.
Hier vaak 2.3 voor en 2.7 achter. Ik geloof niet dat ik ooit heb gekeken wat de fabrikant voorschrijft :X
 
Even een vraagje van een 390 rijder, maar in het 390 topic is het nog stiller dan hier. Daarnaast wordt de 690 waarschijnlijk meer gemodificeerd dan de 390. De vraag: levert een K&N 'sport' luchtfilter daadwerkelijk meer vermogen op, of gaat het om 1 pk en vooral meer snelheidsbeléving door meer inlaatgeluid. Ik overweeg het. Mijn uitlaat bestaat uit de originele kat, de originele tussendemper (die fraaie broodtrommel) en een einddemper die iets openen is dus ook iets minder tegendruk zal geven dan het origineel. Ik heb een PCV-AT set erop, dus afstellen om de boel niet te arm te laten lopen speelt niet.

Heeft iemand hier een PowerCommander met AutoTune module op zijn/haar 690? Loopt de 690 ook met de standaard mapping al goed? Blijft ie rond stationair toerental gewoon draaien? Slaat ie niet af bij nog niet bedrijfswarme motor of bij naar stationair terugvallen van warme motor?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan