ktm 790 duke

Ik meld me ook aan, sinds afgelopen donderdag eigenaar van een 790 uit 2019. 20.000 gedraaid, hoop op nog veel kilometers zonder veel gedoe _O-
20240329_101609.jpg
 
Dank voor je reactie @Clover

Die argwaan mbt de kilometers had ik ook. Ik had van de motorzaak waar de motor te koop stond op voorhand al een printscreen ontvangen die hij had opgevraagd bij de KTM dealer Racing Center in België. Hierin stond netjes geregistreerd in het KTM onderhoudssysteem dat de fiets bij 800 km de 1e beurt had gehad. Ik heb zelf ook nog even gebeld om dit te verifiëren (ga niet blind uit van een foto) en alles bleek te kloppen. De 790 bleek bij bezichtiging in werkelijk smetteloze staat. Die 1500 km klopten als een bus. Het is met dit soort lage kilometerstanden moeilijk voor te stellen dat het kan kloppen maar het kan dus toch! De motor heeft inderdaad (te) veel stilgestaan. Hij is vorige maand ingevoerd met die kilometerstand dus dat zit helemaal snor. Ik heb alle (Belgische) papieren erbij.

De stickerset, bar end mirrors, KTM pillion seat cover etc waren er door de verkopende motorzaak zelf opgezet om de KTM iets beter te laten smoelen. Ook de olie en de remvloeistof zijn bij aflevering vernieuwd, alsmede de remklauwen nagelopen, luchtfilter gereinigd etc etc. De uitlaat is er door mij bijgekocht en door hem gemonteerd. (Puik ding, zo’n Bos Streetfox) En de stickers, die heb ik er allemaal weer afgehaald want ik vind het lelijk! :) Alleen die op de zijkant van de tank zitten er nu nog op. Dus moet mijn profielfoto updaten, i know maar heb nog geen goeie nieuwe foto 8-) .

Dank voor je antwoorden op mijn vragen overigens! Aangezien ik pas over een paar duizend kilometer voor een beurt moet, ben ik toch geneigd, mierenneuker als ik ben (lees: zuinig op de KTM), om volgende week eens bij Arie Molenaar langs te gaan. Dan kunnen ze me daar vast op weg helpen.

Nogmaals thanks voor je reactie en tips! Altijd van harte welkom!
Groet!
 
Laatst bewerkt:
ok, dat klinkt allemaal al wat beter. Wellicht is het een demo van een dealer geweest.
De 790 is redelijk hufter proof in mijn beleving, enige wat de eerste bouwjaren nog wel eens hebben gehad is KVS lekkage aan het blok maar voor de rest vrij probleemloos. Vocht in het dashboard is een algemeen bekend issue voor alle bouwjaren, daar lijkt geen definitieve oplossing voor te zijn, er zijn al talloze dashboards vervangen maar probleem komt meestal terug, verder niet zo spannend.
Veel plezier met de 790, hele fijne motor!
 
ok, dat klinkt allemaal al wat beter. Wellicht is het een demo van een dealer geweest.
De 790 is redelijk hufter proof in mijn beleving, enige wat de eerste bouwjaren nog wel eens hebben gehad is KVS lekkage aan het blok maar voor de rest vrij probleemloos. Vocht in het dashboard is een algemeen bekend issue voor alle bouwjaren, daar lijkt geen definitieve oplossing voor te zijn, er zijn al talloze dashboards vervangen maar probleem komt meestal terug, verder niet zo spannend.
Veel plezier met de 790, hele fijne motor!
Ik ben benieuwd, het enige wat in me achterhoofd zit zijn die ingelopen nokkenassen. Maar waarschijnlijk valt het allemaal wel wat mee. Heb nog een ander dempertje van Leovince besteld. Ben benieuwd hoe dat eruit ziet})
 
Ik heb toch best veel gezeik gehad met de 790.. kvs lekkage, oliekering lekkage.
Buiten dat was het toch echt wel een fijn stuur machientje.
 
ok, dat klinkt allemaal al wat beter. Wellicht is het een demo van een dealer geweest.
De 790 is redelijk hufter proof in mijn beleving, enige wat de eerste bouwjaren nog wel eens hebben gehad is KVS lekkage aan het blok maar voor de rest vrij probleemloos. Vocht in het dashboard is een algemeen bekend issue voor alle bouwjaren, daar lijkt geen definitieve oplossing voor te zijn, er zijn al talloze dashboards vervangen maar probleem komt meestal terug, verder niet zo spannend.
Veel plezier met de 790, hele fijne motor!
2019 is nog productie Europa.
Zou die de huidige uit China gelijk, beter of slechter zijn. :?
In ieder geval iets minder vermogen.
 
Ik heb toch best veel gezeik gehad met de 790.. kvs lekkage, oliekering lekkage.
Buiten dat was het toch echt wel een fijn stuur machientje.
Dat klinkt niet als een hoop gezeik. Bijna elke motor heeft wel z'n dingetjes. Zolang ik niet still kom te staan vind ik het prima.
 
ok, dat klinkt allemaal al wat beter. Wellicht is het een demo van een dealer geweest.
De 790 is redelijk hufter proof in mijn beleving, enige wat de eerste bouwjaren nog wel eens hebben gehad is KVS lekkage aan het blok maar voor de rest vrij probleemloos. Vocht in het dashboard is een algemeen bekend issue voor alle bouwjaren, daar lijkt geen definitieve oplossing voor te zijn, er zijn al talloze dashboards vervangen maar probleem komt meestal terug, verder niet zo spannend.
Veel plezier met de 790, hele fijne motor!
Thanks. We gaan het meemaken! Onderhoud is behoud, ik poets nog nét niet na elke rit en slijten doet alles aan auto’s en motoren. Uiteraard met deze info vanaf een forum met hardcore gebruikers en lui met jarenlange ervaring neem ik ten harte en kvs en vocht in db staan nu op het aandachtslijstje. (Er is een PowerParts Flyscreen onderweg dus dat scheelt altijd een druppel of 2 ;-) ) Overigens komt er met die zending ook nog een PowerParts Ergo Seat + 20mm en een USB outlet mee. Een EvoTech radiator guard kwam vandaag binnen. En met KTM My Ride in het verschiet krijgt ‘ie aandacht genoeg voor een hoop rijplezier! KTM Cruise control past volgens mij niet op de 2019 790 Duke helaas.
 
Laatst bewerkt:
Zal me hier ook maar eens melden.

Afgelopen weekend m'n vorige motor verkocht omdat ik toch heel graag een 790 wil.
Al twee weken lang Marktplaats aan het afstruinen en kwam twee mooie exemplaren tegen in Emmeloord.
Hopelijk staan ze dit weekend nog te koop zodat ik langs kan gaan...

Zojuist de laatste 30 pagina's gelezen van dit topic en lees toch wel verschillende dingen.
We gaan het zien, hopelijk tot snel. :)
 
Zal me hier ook maar eens melden.

Afgelopen weekend m'n vorige motor verkocht omdat ik toch heel graag een 790 wil.
Al twee weken lang Marktplaats aan het afstruinen en kwam twee mooie exemplaren tegen in Emmeloord.
Hopelijk staan ze dit weekend nog te koop zodat ik langs kan gaan...

Zojuist de laatste 30 pagina's gelezen van dit topic en lees toch wel verschillende dingen.
We gaan het zien, hopelijk tot snel. :)
Heb onlangs dezelfde zoektocht gemaakt en geslaagd!

Wellicht zoek je een specifieke kleurstelling maar die bij Arie Molenaar met 7000km is smetteloos, op proef gereden ook, zo mooi. Die bij Premium Mobility in Mijdrecht is eveneens ongeschonden mooi. Ook op proef gereden. Eigenaar Sander is een hele fijne en eerlijke vent ook. Doorslag tot de koop van de 790 die ik nu heb, waren uiteindelijk de lage km stand icm prijs.

Succes!
 
Zit zelf in het oosten van het land, dus beiden zijn nog een eindje weg...
Zag op Marktplaats wel een 890R te koop aangeboden hier in de buurt (Tubbergen).

Iemand heel toevallig bekend met deze motor?
 
Eerste tankje leeg gereden, wat een genot*O* Zit alleen een beetje met positionering van m'n rechter voet. Bij wat sportievere stijl kom ik met m'n hak op het schild of bocht uit.

Tractioncontrol ook al even uitgeprobeerd bij het uitgaan van de bocht. Dit is de eerste motor met al die elektronische snufjes, dacht nog in de bocht, wat knippert daar:?_O-
 
Eerste tankje leeg gereden, wat een genot*O* Zit alleen een beetje met positionering van m'n rechter voet. Bij wat sportievere stijl kom ik met m'n hak op het schild of bocht uit.

Tractioncontrol ook al even uitgeprobeerd bij het uitgaan van de bocht. Dit is de eerste motor met al die elektronische snufjes, dacht nog in de bocht, wat knippert daar:?_O-
De eerste keer op het circuit dacht ik traction control maar dat was het shiftlight bij mijn motor.
De hele tijd tegen de begrenzer aan te rijden in de eerste sessie. _O-
 
Als we toch bezig zijn, ik ben zeer content met de Arrow. Die heb ik voor minder dan de helft van de Akra aangeschaft, heeft een uitneembare db killer en ziet er echt gelikt uit als je het mij vraagt. Van te voren had ik allemaal ideeën met het merkplaatje maar de gele kleur past goed bij de kentekenplaat waardoor het weer prima past (vind ik zelf). Ik heb 469 euro betaald bij Femon parts.

Bekijk bijlage 1838545Bekijk bijlage 1838546
waar is jouw tail tidy/achterlicht van?
 
Ze zijn inderdaad gewoon hetzelfde, je kunt ze zoeken in de KTM.SparePartsFinder
Let er wel ff op dat de nieuwe 790 een ander onderdeelnummer en er ook een C bij staat, dit verwijst volgens mij dat dit de China-versie is van het onderdeel.
KTM.SparePartsFinder
Nummer 28 en 31
6410304800033 Footrest Carrier Rear/left Part Ktm - MSP
Hier zie je welke motoren compatibel zijn.


Nog een update over het nokkenasverhaal, inmiddels zijn alle onderdelen ontvangen en de kop wordt gereviseerd.
Daarnaast is er bij de dealer een 890 binnengekomen die ook een ingelopen nok heeft, dit was een model uit 2021.
Voor de rest is de oorzaak nog steeds speculeren, bij mij is de nok die aan het einde van het olietraject ingesleten. Kans dus dat dit door een te lage druk is gekomen.
In een facebookgroep is hetvolgende gepost over de oliedruk.
Bekijk bijlage 1936538

Wellicht helpt het en is er binnenkort wat resultaat van mensen die de mod uitvoeren; want ik heb geen zin dat ik ook zoals sommige Advrider-gebruikers om elke 20.000 km de nokkenassen te vervangen.
Heb jij een duke of een adventure?
 
Wat begon als een zoektocht naar een 790 eindigde in de aanschaf van een 890R.

Bij de proefrit al na de eerste meters verkocht.
Wat een waanzinnig apparaat, kan niet wachten tot het betere weer.

Net iets meer dan 8k op de teller en uitgevoerd met een Akrapovic.
Zit er dan toevallig al standaard een Akra mapping op? Misschien dat ik nog een decat wil gaan plaatsen.

En hoe kan ik de uitlaat ophangen zonder de voetsteunen voor de passagier? Uitlaat zit namelijk aan die beugel.
EDIT: Al gevonden en besteld. :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan