ktm 790 duke

Het is een beetje lastig te zien, maar heb een brede tywrap gepakt en daar een gaatje in geprikt. Daar het boutje door gedraaid wat in de buddy zit.
Zoiets dacht ik al, ik had al even gekeken bij mijn eigen buddyseat. In principe hoeft die strap niet muurvast te zitten maar enkel gefixeerd te worden omdat de achterste strap al aan het subframe vastzit. Wel handig zo. dank!
 
Vandaag ben ik blij man, nadat ik meerdere keren hier heb aangegeven dat jullie met klem de nokken goed moesten laten controleren bij de grote beurt is het eindelijk zover.
KTM gaat de kosten van het nokkenasdrama vergoeden.
KTM confirm goodwill scheme will cover the costs of all historic and future LC8c camshaft repairs
As with all recalls, a full manufacturer service history is a requirement, but in this instance, we are supporting those who don’t have a perfect service history as well
Zoals er in het artikel wordt aangegeven zou het zijn opgelost met de extra zeef en bredere volgers. Echter heeft dit niet geholpen aangezien er ook gevallen bekend zijn van modellen met bouwjaren na deze aanpassingen.
Het is fijn om dan toch de zekerheid te hebben dat KTM de kosten gaat dekken wanneer de nokken beginnen in te lopen.
 
Ergens helemaal terecht dat ze het ook vervangen bij eigenaren van motoren die niet dealer zijn onderhouden. Ook met zelf onderhouden mogen deze dingen niet zo overmatig slijten. Dit los van het feit dat de dealer soms dingen dslechter doet dan een goede zelfsleutelaar die even netje de tijd neemt voor een klusje en het vaak preciezer doet. Voor olie verversen zou het afgezien de prijs niet veel mogen uitmaken.
 
Vandaag ben ik blij man, nadat ik meerdere keren hier heb aangegeven dat jullie met klem de nokken goed moesten laten controleren bij de grote beurt is het eindelijk zover.
KTM gaat de kosten van het nokkenasdrama vergoeden.
KTM confirm goodwill scheme will cover the costs of all historic and future LC8c camshaft repairs

Zoals er in het artikel wordt aangegeven zou het zijn opgelost met de extra zeef en bredere volgers. Echter heeft dit niet geholpen aangezien er ook gevallen bekend zijn van modellen met bouwjaren na deze aanpassingen.
Het is fijn om dan toch de zekerheid te hebben dat KTM de kosten gaat dekken wanneer de nokken beginnen in te lopen.

Benieuwd of het wereldwijd is, ik lees namelijk alleen dat KTM UK het gaat vergoeden, niks over een wereldwijde actie dus.

"“We’re working really hard to support the small number of customers in the UK who are affected by this,” UK Head of Customer Service, Gareth Edmunds told MCN. "

Wereldwijd zou het om 0.5% van alle verkopen gaan.
 
Ik heb net mijn rijbewijs en ik zie bij veel dealers een eind-seizoen aanbieding op de 790 duke. Prachtig ding, alleen zeggen veel vrienden van me dat het onbetrouwbare motoren zijn. Ik ben bekend met de nokkenas problematiek van het verleden en na pers-berichten, verschillende verkopers (hoe betrouwbaar die zijn is ook de vraag) en veel lezen op fora geloof ik wel dat dat probleem nu opgelost is maar mijn vrienden vertellen ook dat de brandstofpompen kapot gaan, zweten van de carter, sneuvelende versnellingsbak. Ga zo maar door.

Dat zijn natuurlijk allerlei doemverhalen en ik krijg nu koudwater vrees om er toch 1 aan te schaffen. Het - veilige - alternatief is de nieuwe GSX-8S, op papier bijna dezelfde motorfiets.. Maar 't is geen KTM. Ook vind ik de basis GSX-8S wel erg karig en wil ik er dan allerlei opties op waardoor het ineens wel erg prijzig wordt. Het oog/oor wil ook wat...

Ff concreet de vragen:
- Hoe (on-)betrouwbaar zijn die 2024 modellen van de KTM nou daadwerkelijk?
- Is het onderhoud van een KTM nou echt zo veel duurder in vergelijking met een vergelijkbare japanner?
- GSX-8S versus 790 duke, op papier bijna hetzelfde. Geld dat ook op het asfalt?

Snel proefritjes plannen! Maar ik zou toch graag jullie ongezouten meningen hierover willen.
 
- Hoe (on-)betrouwbaar zijn die 2024 modellen van de KTM nou daadwerkelijk?
Niet bekend, volgens mij zijn de problemen niet opgelost. Maar als je een nieuwe koopt en onderhoud zie ik geen probleem. KTM lost probleem gevallen netjes op.
- Is het onderhoud van een KTM nou echt zo veel duurder in vergelijking met een vergelijkbare japanner?
Nee vergelijkbaar
- GSX-8S versus 790 duke, op papier bijna hetzelfde. Geld dat ook op het asfalt?
Mmhm scherp.
GSX-8s 790 duke
Koppel 78 87
PK 81 105
Wet weight 205 189

Ze zitten niet ver uit elkaar, verwacht dat de 790 net iets lichtvoetiger rijd. Maar dan zou je op beide moeten proef rijden.

Neem ook eens een kijkje naar de Triumph street triple 765
 
De Duke heeft hier en daar zijn kinderziektes en dat zie je overal wel met KTM's.
Brandstofpomp heb ik op het lc8c platform nog niets over gelezen, carters die lekken ook niet echt.
Grootste probleem is:
- Zwetende kleppendekselpakking bij de maantjes
- Ovale thermostaatbehuizing bij de oudere modellen, inmiddels is dit mondstuk rond ipv ovaal
- Kvs-slangklemmen die vanuit de fabriek niet goed zijn aangedraaid
- Nokkenaskettingspanner op oliedruk, vooral bij koude start hoor je hem goed ratelen. Door hem te vervangen is dan 9 van de 10 keer opgelost
- Kvs-reservoir slangetje dat blijft nadruppelen nadat je hem goed warm hebt gereden. Oplossing is het slangetje bovenlangs de kap routeren, Bij de 890 is dit al bovenlangs gerouteerd, geen idee of 790 van >2021 dit ook heeft
- Waterpompkeerring, deze wil nog wel eens gaan lekken. Komt gelukkig niet al te vaak voor. Makkelijk te spotten door mayonaise in je oliedop.
- Elektronica problem zoals de immobilizer, dit is 9 van de 10 keer een probleem van een te lage accuspanning tijdens het starten. Accu vervangen en de problemen zijn weg
- Keerring uitgaande as die olie lekt, deze keerring is waarschijnlijk kapot gegaan doordat de ketting te lang te strak heeft gestaan. De ketting hangt voor je gevoel altijd net te los, zodra je het stelmoertje ook maar 1/6 slag aandraait staat hij te strak waardoor je uitgaande as naar achteren wordt getrokken
- Spontaan een barst in het display alhoewel dat volgens mij alleen bij de eerdere modellen was. Kwam door spanning op het glas en zon
- Overdrukventiel van de radiator die het niet meer doet
En dan de inlopende nokken, volgens KTM heeft maar een klein aantal dit probleem. Mijn inziens is het gewoon een kwestie van tijd totdat het bij die van jezelf gebeurt.
Daarnaast weet ik van 4 790's die problemen hebben gehad met de versnellingsbak. Waarvan 1 volledig was vastgelopen, een Oostenrijker. Bij de andere 3 waren het de lagers van de ingaande as achter de koppeling. Dit heb ik zelf ook gehad.

De nieuwe KTM's komen met 2+2 jaar garantie, wanneer je je aan de onderhoudsintervallen houdt heb je niets te vrezen.
Als je echt pechvogel bent (c'est moi) dan ben je hem in die 4 jaar tijd waarschijnlijk 1 of 2 keer voor een paar maandjes kwijt.

Ik heb de GSX8s niet gereden maar ik denk niet dat hij aan het speelse en agressieve karakter van de 790 kan tippen.

Striple 765 RS is echt een heerlijke bike als je net wat meer vertrouwen in je motor wil hebben op hogere snelheden. De Duke is een stukje wendbaarder waardoor je hem echt speels door de kortere bochtjes kan gooien. Tot 120-130 vind ik hem nog stabiel en vertrouwd aanvoelen daarna vind het wat sketchy worden. De Striple heeft daar geen last van maar is door de iets sportievere zithouding iets minder wendbaar in de kortere meanderende stukjes. De eerste 3 jaar van de Striple 765 heeft soms last van kleppen die naar beneden willen vallen, dit is vanaf circa 2021 opgelost. Komt meestal ook voor binnen de eerste 20-25k km.
 
Laatst bewerkt:
>> Is het onderhoud van een KTM nou echt zo veel duurder in vergelijking met een vergelijkbare japanner? Nee vergelijkbaar
Ligt er ook een beetje aan wat je ziet als onderhoud denk ik.. Misschien was dat een betere vraag geweest. Aangezien ik nog een leek ben, weet ik hier niet zoveel van. Mijn auto breng ik gewoon weg; ik check natuurlijk de olie en vloeistoffen enzo maar ik brand mijn vingers er niet graag aan om het zelf te doen. Wat doen jullie bij je motor allemaal zelf en wat is beter om bij een dealer te laten doen?

>> Maar dan zou je op beide moeten proef rijden.
Ga ik plannen!

>> Neem ook eens een kijkje naar de Triumph street triple 765
Vind ik echt geweldig, dat had het helemaal geworden. Echter vind ik die voorkant echt afzichtelijk.
 
De Duke heeft hier en daar zijn kinderziektes en dat zie je overal wel met KTM's.
<.....>
Dat is best te overzien en het lijkt er op dat het dingen zijn die makkelijk/snel opgelost kunnen worden, muv versnellingsbakken. Het meeste lijkt ook wel goed garantiewerk
De nieuwe KTM's komen met 2+2 jaar garantie, wanneer je je aan de onderhoudsintervallen houdt heb je niets te vrezen.
Als je echt pechvogel bent (c'est moi) dan ben je hem in die 4 jaar tijd waarschijnlijk 1 of 2 keer voor een paar maandjes kwijt.
Tja, dat is dan maar zo denk ik dan. Maar dan hoop ik wel dat de dealer (ben van plan Goedhart te bellen) daar soepel mee is.

Ik heb de GSX8s niet gereden maar ik denk niet dat hij aan het speelse en agressieve karakter van de 790 kan tippen.
Is de 790 dan wel een goed idee als eerste motor?

Striple 765 RS is echt een heerlijke bike als je net wat meer vertrouwen in je motor wil hebben op hogere snelheden. De Duke is een stukje wendbaarder waardoor je hem echt speels door de kortere bochtjes kan gooien. Tot 120-130 vind ik hem nog stabiel en vertrouwd aanvoelen daarna vind het wat sketchy worden. De Striple heeft daar geen last van maar is door de iets sportievere zithouding iets minder wendbaar in de kortere meanderende stukjes. De eerste 3 jaar van de Striple 765 heeft soms last van kleppen die naar beneden willen vallen, dit is vanaf circa 2021 opgelost. Komt meestal ook voor binnen de eerste 20-25k km.
Stripple is ook wel een enorm stuk duurder, en ik vind ze ook niet mooi. Heb ook naar de trident gekeken. Dat vind ik echt een prachtig ding, wel compleet anders dan de KTM en die 3-cilinder is geweldig. Alleen bij de trident 660 schijnt de gasrepons lui te zijn, wat ze - zo luidt het - opgelost hebben in het 2025 model. Een KTM spreekt me wel meer aan dus vandaar alle vragen.
 
Laatst bewerkt:
Update!

Ik heb gister op zowel de 790 als de GSX-8S gereden en hoewel ze op papier redelijk hetzelfde zijn, kan ik vertellen dat de KTM toch wel een (paar) level(s) boven de GSX-8S staat. De beleving op een KTM is zó veel intenser. Het is rauwer, directer, vele malen lichter en 't geluid is ook echt veel -prominenter- aanwezig.

Dat gezegd hebbende, je vangt ook VEEL meer wind, en met veel bedoel ik dat af en toe mijn helm omhoog kwam van de wind... Ik vond op internet een windschermpje welke niet eens zo heel erg lelijk is maar goed, dat is misschien ook weer niet de bedoeling van een naked maar als het rijcomfort op de snelweg met +/- 130kmh dragelijk word is voor mij de kogel door de kerk; dan word het de KTM.

Dan de Suzuki, een stuk zwaarder en dat voel je ook wel. Het helpt wel dat het daardoor allemaal wat degelijker aan voelt en ook de algemene kwaliteit van de motor voelt wat beter aan. Op de snelweg is de Suzuki ook een stuk prettiger om mee te rijden. Waar ik bij de KTM niet wist hoe snel ik er weer vanaf moest, had ik het idee dat ik op de Suzuki wel -rustig- een rondje Nederland kon doen, ook zonder een windscherm te bekijken. In vergelijking met de KTM zit je ook iets verder naar achter en wat rechterop, waardoor ik een minder zware rechterhand heb.

Potverdrie wat een moeilijke keus..

Ik merk dat ik het vooral lastig vind om te kiezen welke ik nou liever zou rijden voor de lange rit. KTM met een windschermpje of een Suzuki.

Kortom; allebei geweldige motoren met toch een verschillende doelgroep.
 
Dan past een ander merk waarschijnlijk beter bij de vorm van je schedel. Ik heb bijvoorbeeld echt een arai hoofd, shoei zit veel minder fijn. Bandje mag bij mij los zitten, de helm gaat nergens naar toe
 
Dan past een ander merk waarschijnlijk beter bij de vorm van je schedel. Ik heb bijvoorbeeld echt een arai hoofd, shoei zit veel minder fijn. Bandje mag bij mij los zitten, de helm gaat nergens naar toe
Ja misschien moet ik het iets beter uitleggen dan dat mijn helm "omhoog waait bij 130".

Als ik flink gas geef, dus met een flink tempo optrek, waait de wind via mijn borst omhoog tegen de onderkant van de helm. Hierdoor komt de helm een klein stukkie omhoog, ik schat een centimeter of maximaal 2. Hij komt met geen moment "los". Als ik de helm van mijn hoofd af doe moet ik wel echt over een punt heen bij mijn jukbeenderen voordat ie echt los is.

'Tis een HJC en volgens mijn instructeur was het toendertijd goed, zowel qua merk als pasvorm. Kan zijn dat hij na wat tijd losser is geworden. Als dit niet goed is, hoor ik het graag. Dan heb ik weer een mooi excuus om wat nieuws te kopen.
 
Een helm hoort echt strak te zitten en zelfs 2 cm kan ervoor zorgen dat een helm los kan schieten. Voor mijn werk rij ik in zo’n gele bus met blauwe lampen, onlangs een motorrijder gehad die bij een enkelzijdig ongeluk ook een te ruime helm had. De helm lag 20m verder dan de bestuurder, de bestuurder is na een weekje aan de beademing een goede donor geworden.

Of je helm goed of niet goed zit kunnen wij op afstand niet beoordelen. Ga naar een (goede) motorzaak en vraag hun om advies.
 
Madredchris,
Hoe oud is je helm? Advies is elke 5 jaar een nieuwe en wat Sjorrit zegt, hij moet super strak zitten en een goede pasvorm hebben.
Helm mag zeker niet omhoog komen, ook niet met hogere snelheden!
 
Update!

Ik heb gister op zowel de 790 als de GSX-8S gereden en hoewel ze op papier redelijk hetzelfde zijn, kan ik vertellen dat de KTM toch wel een (paar) level(s) boven de GSX-8S staat. De beleving op een KTM is zó veel intenser. Het is rauwer, directer, vele malen lichter en 't geluid is ook echt veel -prominenter- aanwezig.

Dat gezegd hebbende, je vangt ook VEEL meer wind, en met veel bedoel ik dat af en toe mijn helm omhoog kwam van de wind... Ik vond op internet een windschermpje welke niet eens zo heel erg lelijk is maar goed, dat is misschien ook weer niet de bedoeling van een naked maar als het rijcomfort op de snelweg met +/- 130kmh dragelijk word is voor mij de kogel door de kerk; dan word het de KTM.

Dan de Suzuki, een stuk zwaarder en dat voel je ook wel. Het helpt wel dat het daardoor allemaal wat degelijker aan voelt en ook de algemene kwaliteit van de motor voelt wat beter aan. Op de snelweg is de Suzuki ook een stuk prettiger om mee te rijden. Waar ik bij de KTM niet wist hoe snel ik er weer vanaf moest, had ik het idee dat ik op de Suzuki wel -rustig- een rondje Nederland kon doen, ook zonder een windscherm te bekijken. In vergelijking met de KTM zit je ook iets verder naar achter en wat rechterop, waardoor ik een minder zware rechterhand heb.

Potverdrie wat een moeilijke keus..

Ik merk dat ik het vooral lastig vind om te kiezen welke ik nou liever zou rijden voor de lange rit. KTM met een windschermpje of een Suzuki.

Kortom; allebei geweldige motoren met toch een verschillende doelgroep.
Wellicht kan ik je helpen je keuze te vereenvoudigen? Het antwoord is KTM.
 
Haha dit helpt alvast een stuk! Vanwaar dit antwoord? Wat spreekt jou zo aan?
Smaken verschillen uiteraard, dat zal het grootste verschil maken. Maar ff in het kort; KTM heeft nu eenmaal de reputatie om simpelweg badass te zijn, maakt kwalitatief hoogwaardige motoren waarbij je veel koopt voor betrekkelijk weinig geld. KTM is toegewijd aan prestaties, vergevorderd design en is synoniem geworden voor adrenalinepompende ritten. En wat betreft de kwaaltjes? Die ga je bij elk merk aantreffen, laat je gevoel ook spreken. succes man!
 
Mwa kwaliteit... veel plastic en goedkopere bouten/schroeven. Ik heb aardig wat KTM's gehad maar een Triumph of BMW is echt beter. Wat ze wel goed doen zijn de motorblokken en electronica. Veel karakter, grote displays met veel instelbare opties.
 
Update!

Ik heb gister op zowel de 790 als de GSX-8S gereden en hoewel ze op papier redelijk hetzelfde zijn, kan ik vertellen dat de KTM toch wel een (paar) level(s) boven de GSX-8S staat. De beleving op een KTM is zó veel intenser. Het is rauwer, directer, vele malen lichter en 't geluid is ook echt veel -prominenter- aanwezig.

Dat gezegd hebbende, je vangt ook VEEL meer wind, en met veel bedoel ik dat af en toe mijn helm omhoog kwam van de wind... Ik vond op internet een windschermpje welke niet eens zo heel erg lelijk is maar goed, dat is misschien ook weer niet de bedoeling van een naked maar als het rijcomfort op de snelweg met +/- 130kmh dragelijk word is voor mij de kogel door de kerk; dan word het de KTM.

Dan de Suzuki, een stuk zwaarder en dat voel je ook wel. Het helpt wel dat het daardoor allemaal wat degelijker aan voelt en ook de algemene kwaliteit van de motor voelt wat beter aan. Op de snelweg is de Suzuki ook een stuk prettiger om mee te rijden. Waar ik bij de KTM niet wist hoe snel ik er weer vanaf moest, had ik het idee dat ik op de Suzuki wel -rustig- een rondje Nederland kon doen, ook zonder een windscherm te bekijken. In vergelijking met de KTM zit je ook iets verder naar achter en wat rechterop, waardoor ik een minder zware rechterhand heb.

Potverdrie wat een moeilijke keus..

Ik merk dat ik het vooral lastig vind om te kiezen welke ik nou liever zou rijden voor de lange rit. KTM met een windschermpje of een Suzuki.

Kortom; allebei geweldige motoren met toch een verschillende doelgroep.
Hey! Wellicht is de BMW F900R iets wat in je straatje past! Heerlijk vlotte motor met 105pk en alle mogelijke snufjes die je je kunt voorstellen. Ook goed betaalbaar.
 
Heeft iemand hier een van deze? Ik ben nog steeds aan het orienteren. De 'standaard' 890 is wat goedkoper, maar de meerprijs van de 890R schijnt het volgens de meeste reviews wel waard te zijn aangezien er echt wel mooiere componenten opzitten die 'm duidelijk beter maken. Dan de GP. Ik moet het artikel nog even doorlezen hoor, maar zijn hier ervawringsdeskundigen die iets zinnigs te melden hebben of bijvoorbeeld beide modellen hebben gereden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan