De Duke heeft hier en daar zijn kinderziektes en dat zie je overal wel met KTM's.
Brandstofpomp heb ik op het lc8c platform nog niets over gelezen, carters die lekken ook niet echt.
Grootste probleem is:
- Zwetende kleppendekselpakking bij de maantjes
- Ovale thermostaatbehuizing bij de oudere modellen, inmiddels is dit mondstuk rond ipv ovaal
- Kvs-slangklemmen die vanuit de fabriek niet goed zijn aangedraaid
- Nokkenaskettingspanner op oliedruk, vooral bij koude start hoor je hem goed ratelen. Door hem te vervangen is dan 9 van de 10 keer opgelost
- Kvs-reservoir slangetje dat blijft nadruppelen nadat je hem goed warm hebt gereden. Oplossing is het slangetje bovenlangs de kap routeren, Bij de 890 is dit al bovenlangs gerouteerd, geen idee of 790 van >2021 dit ook heeft
- Waterpompkeerring, deze wil nog wel eens gaan lekken. Komt gelukkig niet al te vaak voor. Makkelijk te spotten door mayonaise in je oliedop.
- Elektronica problem zoals de immobilizer, dit is 9 van de 10 keer een probleem van een te lage accuspanning tijdens het starten. Accu vervangen en de problemen zijn weg
- Keerring uitgaande as die olie lekt, deze keerring is waarschijnlijk kapot gegaan doordat de ketting te lang te strak heeft gestaan. De ketting hangt voor je gevoel altijd net te los, zodra je het stelmoertje ook maar 1/6 slag aandraait staat hij te strak waardoor je uitgaande as naar achteren wordt getrokken
- Spontaan een barst in het display alhoewel dat volgens mij alleen bij de eerdere modellen was. Kwam door spanning op het glas en zon
- Overdrukventiel van de radiator die het niet meer doet
En dan de inlopende nokken, volgens KTM heeft maar een klein aantal dit probleem. Mijn inziens is het gewoon een kwestie van tijd totdat het bij die van jezelf gebeurt.
Daarnaast weet ik van 4 790's die problemen hebben gehad met de versnellingsbak. Waarvan 1 volledig was vastgelopen, een Oostenrijker. Bij de andere 3 waren het de lagers van de ingaande as achter de koppeling.
Dit heb ik zelf ook gehad.
De nieuwe KTM's komen met 2+2 jaar garantie, wanneer je je aan de onderhoudsintervallen houdt heb je niets te vrezen.
Als je echt pechvogel bent (c'est moi) dan ben je hem in die 4 jaar tijd waarschijnlijk 1 of 2 keer voor een paar maandjes kwijt.
Ik heb de GSX8s niet gereden maar ik denk niet dat hij aan het speelse en agressieve karakter van de 790 kan tippen.
Striple 765 RS is echt een heerlijke bike als je net wat meer vertrouwen in je motor wil hebben op hogere snelheden. De Duke is een stukje wendbaarder waardoor je hem echt speels door de kortere bochtjes kan gooien. Tot 120-130 vind ik hem nog stabiel en vertrouwd aanvoelen daarna vind het wat sketchy worden. De Striple heeft daar geen last van maar is door de iets sportievere zithouding iets minder wendbaar in de kortere meanderende stukjes. De eerste 3 jaar van de Striple 765 heeft soms last van kleppen die naar beneden willen vallen, dit is vanaf circa 2021 opgelost. Komt meestal ook voor binnen de eerste 20-25k km.