koppelings problemen

mister CBX

MF'er
4 apr 2005
110
0
Leeuwarden
Sindskort heb ik mijn eerste motor aangeschaft, de keuze is op een ouwe honda cbx 750 f gevallen. Nu is het volgende aan de hand: Als ik hard optrek tot 9500 rpm gaat dit in de eerste 3 versnellingen wel goed echter als ik van de drie naar de vier ga en geef gelijk weer volgas blijft mijn koppeling even een paar seconden slippen en daarna pakt hij hem op om vervolgens verder te versnellen. Zijn dit nu de koppelingsplaten, of is er iets met de hydraulische koppeling aan de hand ? De motor heeft een tijdje stil gestaan voordat ik hem kocht, hij heeft een grote beurt gekregen en rijd voor de rest wel goed. Moet ik er bij vertellen dat het de laatste 2 weken wel eens gebeurt dat ik hem niet in een keer kan door schakelen (willekeurige versnellingen).

Wie kan mij helpen....
 
dat heb ik met mijn GL1000 ook, bij mij is het (na wat proberen) gediagnostiseerd als versleten koppeling.
(overigens is het bij mij zo dat als ik netjes onder belasting (heuvel op, of met 2 personen) flink door gas, hij bij de 4500 a 5000 toeren Door de koppeling heen knalt (dus de koppeling gaat dan in eens heel erg slippen.)

je kan het ook proberen of dat zo is, rustig (met warme motor) naar het toeren gebied gaan waar je het meeste vermogen hebt, dan in eens het gas er op... slipt hij door, dan kijken of je kabels nog goed zijn (niet te strak) en of je het bedienings mechniek kunt afstellen (bij een GL kan dat wel... bij een CB weet ik niet... :?

succes!!
 
De motor is warm als ik hem "mishandel", en het gebeurd alleen als ik van de drie naar de vier schakel en de koppeling net loslaat en gas geef. Dan blijft de naald op ongeveer 9500 rpm staan loopt daarna terug naar 7500 rpm en pakt hem dan weer en versneld dan gewoon door. Bij lagere toeren heb ik er geen last van, dit komt waarschijnlijk doordat mijn motor zijn max koppel heeft bij 8500 rpm en zijn max vermogen bij 9500 rpm.

Volgens mij kan je een hydraulische koppeling niet afstellen ;?

Rustig aan doen is ook natuurlijk een optie ;(


btw. je had toch een cbr600 f1 (met defecte cdi /afstel problemen)
 
ja had ooit :) bleek oa een metalen korrel die de bougie beperkte naar binnen te gaan (dus stak halve cm uit het gat)
na afstellen en oplossen problemen was het een mooie machientje, nette marge op gemaakt bij verkoop :)

wat je wel goed kan doen bij jou koppeling is de vloeistof eens verversen, als die smerig/oud is kan dat ook problemen op leveren.
even kijken of je veertje nog goed is..? ik neem aan dat er iets van een terug trek/duw veertje is ?

WPH (er is een lijst van wph's op het MF)
 
Ik had al gezocht om een wph voor mijn type motor echter deze is niet aanwezig, heb er nu 1 besteld ( 4 weken levertijd ;( ).

Dus dat wordt even wachten, ik zou namelijk niet weten hoe je de olie ververst van de hydraulische koppeling....
 
Denk niet dat het zal helpen om je koppelingsvloeistof
te verversen.
Denk eerder dat je platen en veren een beetje aan het
einde zijn.
Gewoon op een regenachtige zondag je platen en veren
vernieuwen dan kun je weer jaren vooruit.

succes Zeldzame
 
Terug
Bovenaan Onderaan