Knippers gaan niet uit? BMW F800R 2011

St33v

MF'er
27 sep 2013
79
3
Heemskerk
Laatst viel het mij al op dat mijn claxon de geest had gegeven.
Ik heb hier even kort naar gekeken maar gezien de schaarse tijd heb ik dit weer neer moeten leggen.

Nu begon gister het gedonder met mn knippers.
Ik kan ze wel inschakelen. Maar deze uitschakelen is dan weer onmogelijk.
Tenzij ik mijn alarm lichten in en uitschakel dan gaan deze ook uit. (Ze knipperen wel)

Nu heb ik de kap waar dit in zit open gemaakt. Hier vind ik alleen ipv een paar schakelaars, 1 grote printplaat. Waar ik dus weinig mee kan.

Overigens doet de claxon ook voor alsnog niks.

Iemand gedachtes?
 
Op die printplaat zitten de contacten van de schakelaars,
waarbij het contact gemaakt wordt door de 'rubber' dopjes achter de schakelaars.
De contacten voorzichtig schoonmaken kan helpen.
 
Op die printplaat zitten de contacten van de schakelaars,
waarbij het contact gemaakt wordt door de 'rubber' dopjes achter de schakelaars.
De contacten voorzichtig schoonmaken kan helpen.

Contactpunties zagen er piekfijn uit.


Is het goed droog de printplaat en de binnenkant van de knopjes?

Ik had dinsdag ochtend wel een flinke regenbui. Vanmiddag nadat alles goed droog was, was het probleem nog aanwezig.


Nieuwe stuurschakelaar erop. Slechte serie van (geweest). Ook de reden dat de claxon het niet doet.

Is dit meetbaar? Of een aanname die ik kan doen voordat ik bij de BMW boer aanklop?
 
Contactpunties zagen er piekfijn uit.Ik had dinsdag ochtend wel een flinke regenbui. Vanmiddag nadat alles goed droog was, was het probleem nog aanwezig.Is dit meetbaar? Of een aanname die ik kan doen voordat ik bij de BMW boer aanklop?

Lastig, schema erbij en aan de BCM/ZFE meten (tussen de tank en airbox) met wat hele dunne meetpennen. Er zit geen stuk kabel aan de stuurschakelaar die je verderop los kan klikken, in plaats daarvan zit er aan de draadboom een stekker die in de stuurschakelaar klikt. Als je die lostrekt heb je een meetadapter nodig om aan de schakelaar te meten.

De schakelaar verbindt niets door maar stuurt signalen naar het ZFE. De richtingaanwijzer moet je dus ingedrukt houden als je meet.

De diagnosetester van de dealer heeft ook een testprotocol, dan weet je het binnen een paar minuten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan