Klep speling te klein (loopt aan), hoe meten?

Motor94

Die hard MF'er
9 jan 2016
335
119
Rotterdam
Afgelopen weekend de kleppenspeling van mijn vorige motor eens gemeten, nu lijkt het dat er 1 zelf aanliep (lijkt een klein beetje slijtage op de nok en krijg niet eens 0.02 er tussen) . Hoe meet ik dan wat de juiste nieuwe shim moet zijn?
 
In je klepstoter zit een kleine uitsparing (bewust meestal weggelaten ;)) die draai je zo dat je er makkelijk met iets spits ff de shim mee kunt losmaken, die hecht zich nl door de olie. Ligt ie los dan met een magneet er tussen uihalen.
Zo kun je dat tooltje makkelijk gebruiken.
 
Oh ja die van de dealer zijn gesmeden door elfjes in het maanlicht.

Van de dealer mag je verwachten dat ie shims heeft liggen bij de fabrikant zelf vandaan, die de kwaliteit kan garanderen. als jij binnen een paar duizend kilometer die shim opvreet en je sloopt daar mee je kop ben je denk ik wel heel blij met die paar euro die je bespaard hebt :+
 
Die vriendelijke dealers vragen 10 euro per shim. Heb zelf een hele doos gekocht met 140 shims voor 50 euro bij de bekende chinees.

Ik heb ook een doos liggen van onze chineese vriend Ali .
155 shims van elke maat 5 stuks voor 58 euro.
Niks mis mee, en maten kloppen precies.

Je zou maar 16 shims moeten kopen bij de dealer, 16x 10 euro koekoek8)7
 
Ik denk eerder dat die Chinees ze "vergeten" is te harden, en het met de toleranties en de uitzettingscoëfficiënt niet zo nauw neemt / er nog nooit van gehoord heeft.:z
Mensen als jij die met zulke claims aankomen zijn niet te overtuigen. Alsof die shims bij de dealer wel aan jouw opgestelde criteria voldoen. Heb je die ook gemeten?. Je antwoord is gebaseerd op een onderbuikgevoel.

Van de dealer mag je verwachten dat ie shims heeft liggen bij de fabrikant zelf vandaan, die de kwaliteit kan garanderen. als jij binnen een paar duizend kilometer die shim opvreet en je sloopt daar mee je kop ben je denk ik wel heel blij met die paar euro die je bespaard hebt :+
Dat ga je zeker winnen ja. Ik zie het al voor me dat ik terug ga naar de dealer met mijn blok op schoot en een nieuwe wil hebben. Gaat hij mij heel hard uitlachen. Want ik heb weer de vekeerde olie in gedaan.

Diezelfde fabrikant Kawasaki had voor mijn type motor een kwaal dat de valve retainers te dun waren. Diezelfde fabrikant KTM" waar ik mijn splinternieuwe KTM SuperDuke 1290 GT van gekocht heb heeft nu een kromme schijf aan de voorkant binnen 5000km's. Die zijn blijkbaar ook vergeten het metaal te harden of na te denken of de uitzettingscoëfficiënt binnen de toleranties viel.Oh ja het ligt aan mij, ik zou er niet goed mee om gegaan zijn :z

Zo kan ik nog wel even doorgaan met een fabrikant als Volkswagen met hun "succesvolle" distributiekettingen die perfect zijn ontworpen.

Maar als je even shims gaat halen bij de chinees dan hebben ze helemaal nergens over nagedacht, en loopt de blok gegarandeerd de soep in.

Wees niet zo naief.
 
Mensen als jij die met zulke claims aankomen zijn niet te overtuigen. Alsof die shims bij de dealer wel aan jouw opgestelde criteria voldoen. Heb je die ook gemeten?. Je antwoord is gebaseerd op een onderbuikgevoel.


Dat ga je zeker winnen ja. Ik zie het al voor me dat ik terug ga naar de dealer met mijn blok op schoot en een nieuwe wil hebben. Gaat hij mij heel hard uitlachen. Want ik heb weer de vekeerde olie in gedaan.

Diezelfde fabrikant Kawasaki had voor mijn type motor een kwaal dat de valve retainers te dun waren. Diezelfde fabrikant KTM" waar ik mijn splinternieuwe KTM SuperDuke 1290 GT van gekocht heb heeft nu een kromme schijf aan de voorkant binnen 5000km's. Die zijn blijkbaar ook vergeten het metaal te harden of na te denken of de uitzettingscoëfficiënt binnen de toleranties viel.Oh ja het ligt aan mij, ik zou er niet goed mee om gegaan zijn :z

Zo kan ik nog wel even doorgaan met een fabrikant als Volkswagen met hun "succesvolle" distributiekettingen die perfect zijn ontworpen.

Maar als je even shims gaat halen bij de chinees dan hebben ze helemaal nergens over nagedacht, en loopt de blok gegarandeerd de soep in.

Wees niet zo naief.
Laten we het even omdraaien: probeer eens een reden te bedenken waarom die Chinees een goede kwaliteit zou leveren voor een lage prijs.
 
Laten we het even omdraaien: probeer eens een reden te bedenken waarom die Chinees een goede kwaliteit zou leveren voor een lage prijs.

China is 1 van de grootste staal leveranciers wereldwijd, en wat voor ons goedkoop is, is voor een Chinees veel geld waar ze kwaliteit voor kunnen leveren.
Waar denk je dat de dealer zijn shims vandaan haalt.
Denk maar niet dat een dealer zelf shims produceert, er zijn maar weinig onderdelen die door een dealer zelf gemaakt worden.
 
China is 1 van de grootste staal leveranciers wereldwijd, en wat voor ons goedkoop is, is voor een Chinees veel geld waar ze kwaliteit voor kunnen leveren.
Waar denk je dat de dealer zijn shims vandaan haalt.
Denk maar niet dat een dealer zelf shims produceert, er zijn maar weinig onderdelen die door een dealer zelf gemaakt worden.
En al die andere artikelen van slechte kwaliteit dan? Remhandles die niet passen, spiegels met vlak glas, banden zonder grip, ledlampjes die meteen kapot gaan en verblinden, auto's die in Europa niet verkocht mogen worden, motorfietsen met slechte remmen... te veel om op te noemen.
Waarom zouden de klepstelplaatjes dan wel goed zijn?
 
Laten we het even omdraaien: probeer eens een reden te bedenken waarom die Chinees een goede kwaliteit zou leveren voor een lage prijs.
Dat weet ik niet en heb het op de gok gewaagd. Opgemeten en de maten klopten. Uit eigen ervaring met twee motoren hebben ze het beide langer dan 25k kms volgehouden. Echter heb ik ook geen zekerheid wanneer ik ze bij de dealer zou halen.

Tevens is de hogere prijs geen garantie als het gaat om kwaliteit. Ik heb twee losse shims moeten halen en die waren 6 euro per stuk van ProX. Toevallig stond daar ook op dat ze uit China komen.
Blijkbaar geeft het jou een gerust gevoel als je meer betaalt voor een product omdat je denkt dat het van hogere kwaliteit is. Soms is goedkoop duurkoop, echter wint marketing tegenwoordig het hiervan.

Zo levert Campina halfvolle melk in een merkloos onaantrekkelijk verpakking en eentje met een mooie plastic fles met illustraties erop waar je zwart witte koeien op een groen landschap ziet. Toch claimen mensen dat die duurdere van betere kwaliteit is en ook nog eens lekkerder smaakt en hey, je gaat toch niet besparen op je gezondheid? Terwijl beide geproduceerd zijn volgens de wetgeving en Campina zelf al aangeeft dat ze identiek zijn. Mensen kopen geen pak melk, ze kopen een ervaring, een beleving.

Ditzelfde voorbeeld kom je overal tegen, vooral in de auto/motor branche omdat we gehecht zijn aan ons voertuig. DIe wil je zo goed mogelijk onderhouden. Een gevoelig onderwerp hierbij zijn olie en banden. Als ik zeg dat ik mijn motorolie voor 2 tientjes haal dan wordt ik doodgegooid met deze claims. Als ik zeg dat het dezelfde merk en type olie is dan zal het weer namaak zijn of afgekeurde product. Er is altijd wel iets.

En al die andere artikelen van slechte kwaliteit dan? Remhandles die niet passen, spiegels met vlak glas, banden zonder grip, ledlampjes die meteen kapot gaan en verblinden, auto's die in Europa niet verkocht mogen worden, motorfietsen met slechte remmen... te veel om op te noemen.
Tja er is troep, maar niet alles is troep.
 
Natuurlijk heb je ook in China goede en minder goede producten, net als in ieder ander land.

Ik besteld heel veel uit China, motoronderdel, merk kleding niet van echt te onderscheiden enz.
Zoon 95% van wat ik bestel is prima kwalitatief in orde, en minstens net zo goed als wat je hier in de winkel koopt
 
Denk dat als de gemiddelde hoe lang of so lang hetzelfde zou moeten betalen als wij voor aanschaf en onderhoud van een koekblik of motorfiets, dat er maar heel weinig van zouden rond rijden.
De prijzen van koekblikken en motorfietsen en onderdelen worden aangepast aan het gemiddelde inkomen in het land waar het verkocht moet worden
 
Denk dat als de gemiddelde hoe lang of so lang hetzelfde zou moeten betalen als wij voor aanschaf en onderhoud van een koekblik of motorfiets, dat er maar heel weinig van zouden rond rijden.
De prijzen van koekblikken en motorfietsen en onderdelen worden aangepast aan het gemiddelde inkomen in het land waar het verkocht moet worden

:Y

bij ons (heftrucks) zijn ze op hoog nivo ook bezig met anpassing van de prijs van onderdelen. Zo doen ze onderzoek naar wat mensen denken dat iets kost of een correcte prijs zou zijn, en alles wat effektief nu voor minder verkocht wordt maken ze dan gewoon net zo duur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan