Klep speling te klein (loopt aan), hoe meten?

Motor94

Die hard MF'er
9 jan 2016
332
117
Rotterdam
Afgelopen weekend de kleppenspeling van mijn vorige motor eens gemeten, nu lijkt het dat er 1 zelf aanliep (lijkt een klein beetje slijtage op de nok en krijg niet eens 0.02 er tussen) . Hoe meet ik dan wat de juiste nieuwe shim moet zijn?
 
Dit gaat om een GS500e. Ik heb geen stapel shims op voorraad helaas. Ik zal kijken of er een toevallig dunnere shim in 1 vd 3 andere zit. Anders moet ik er op de gok een kopen die iets dunner is dan die er nu in zit?
 
Haal de aanwezige shim uit de kop en kies de vervangende shim de gewenste speling - 0.05 mm extra dunner. Stel er is een 2.60 mm shim aanwezig, gewenste speling is 0.25 mm dan de nieuw shim wordt 2,30 mm dik
 
Laatst bewerkt:
Dit gaat om een GS500e. Ik heb geen stapel shims op voorraad helaas. Ik zal kijken of er een toevallig dunnere shim in 1 vd 3 andere zit. Anders moet ik er op de gok een kopen die iets dunner is dan die er nu in zit?

Als het een beetje aardige zaak is mag je ze vast wel ruilen als het niet past. Even proberen met een dunnere shim van de andere kleppen is ook een prima idee.
 
Afgelopen weekend de kleppenspeling van mijn vorige motor eens gemeten, nu lijkt het dat er 1 zelf aanliep (lijkt een klein beetje slijtage op de nok en krijg niet eens 0.02 er tussen) . Hoe meet ik dan wat de juiste nieuwe shim moet zijn?
Je klep blijft niet open staan toch? Dan is de speling klein maar altijd groter dan 0 en kan je gewoon het verhaal van Dutchgixxer aanhouden
 
Kun je de stoterbus nog ronddraaien met de nok omhoog? Dan kun je naar mijn idee er gewoon 1 van 0,05 dunner insteken. De speling moet tenslotte ook 0,05 zijn.
 
Kun je de stoterbus nog ronddraaien met de nok omhoog? Dan kun je naar mijn idee er gewoon 1 van 0,05 dunner insteken. De speling moet tenslotte ook 0,05 zijn.

Dat kan best tegenvallen. Ik heb ook wel eens een keer laat onderhoud gedaan en toen moest ik toch nog een extra stapje dunner. De speling mag trouwens 0,03-0,08 zijn.
 
Ik bedoel meer om te kijken of je in ieder geval nog iets speling hebt. Zo ja dan zou ik 1 stapje kleiner proberen (0,05).

Probeer ook is te meten met de nok omhoog bij elke klep (ipv zoals in het handboek (Haynes) staat 3 tegelijk). Of gewoon nog een paar keer de krukas rond te draaien en nog een keer te meten.
Bij deze kleine waardes is een meet fout ook zo gemaakt een vuiltje en het pas al niet meer.
 
Dit gaat om een GS500e. Ik heb geen stapel shims op voorraad helaas. Ik zal kijken of er een toevallig dunnere shim in 1 vd 3 andere zit.
Anders moet ik er op de gok een kopen die iets dunner is dan die er nu in zit?
Bij veel dealers hoef je niet gelijk te kopen maar kan je tegen verminderd bedrag je shim ruilen.
Ook zijn er dealers die de shim kunnen afslijpen naar een gewenste maat................
 
Kun je de stoterbus nog ronddraaien met de nok omhoog? Dan kun je naar mijn idee er gewoon 1 van 0,05 dunner insteken. De speling moet tenslotte ook 0,05 zijn.
As draaien gaat wel, maar vrij zwaar.

Kapitein koek heeft voor de GS500 een mooie howto geschreven Klik
Die kende ik al, alle How-to's van Kapiten Koek hangen netjes boven mijn bed.

Helaas van het weekend pas weer thuis om weer aan de motor te werken, hopelijk zit er een dunnere shim in. Als ik deze shim gewisseld heb moet ik dan, voordat ik opnieuw meet, eerst weer alles vast zetten en de nokkenas rond draaien zodat alles goed aangedrukt zit of kan ik direct weer meten?

edit, toch beter de howto van Kapitein Koek lezen. Eerst ronddraaien, dan nameten.
 
As draaien gaat wel, maar vrij zwaar.
Ik bedoel het busje waar het klepstelplaatje opligt. Dus waar de nok van je nokkenas overheen sleept.
Je kunt trouwens ook je plaatjes wisselen zonder je assen eruit te halen.
Door middel van dit stukje gereedschap.
7224033.jpg
 
Je moet eerst alles op moment vast zetten, anders klopt de meeting niet
Dit klopt niet bij de GS500. Alleen je kleppendeksel hoeft er vanaf, met inderdaad het afgebeelde tooltje kun je de shims eruit halen.

Als het is gewisseld draai ik de nokkenas altijd een paar keer rond. Dan zit het meestal wel goed erin.
 
Dit klopt niet bij de GS500. Alleen je kleppendeksel hoeft er vanaf, met inderdaad het afgebeelde tooltje kun je de shims eruit halen.

Als het is gewisseld draai ik de nokkenas altijd een paar keer rond. Dan zit het MEESTAL wel goed erin.

Ik vind het woordje meestal best wel eng!!!!!!!
 
Ik heb inderdaad de nokkenas er uit. Hele cilinder is er af gegaan, alle pakkingen worden vervangen, de algemene slijtage bekeken en het hoofddoel: veel geleerd over sleutelen. Ik kan hem nu dus ook niet rond draaien, dus wacht weer tot dat alles in elkaar zit en het met het tooltje kan doen!
 
In dat geval zou ik het doen zolang de nokkenas er nog uit is. Ook met het tooltje is het enorm geklooi om die shim eruit te krijgen. En als het hele blok eruit is zou ik dat ook doen voordat je het blok terug zet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan