Kleine choppers: al het moois, zonder de pit!

Die ken ik nog van vroeger. Echt walgelijk kitsch, da's wel gaaf. Ik heb me altijd afgevraagd hoeveel sneller dat ding zou gaan als je alle bullshit eraf zou slopen...
M'n ouwe 1994 Aprilia Classic 50 (opvolger van de Red Rose) ging heuveltje af windje mee 90.
Een reply op een oud topic, maar toch wel een leuk topic.
 
Ik leer nu pas net van het bestaan van de 50cc Fantic Chopper... Klein en pitloos genoeg lijkt me 😍

1711019784960.png


Leuk verhaal en meer foto's: Fantastic 50cc Fantic Chopper brought back from the dead
 
Ik moest gelijk denken aan deze: APRILIA RED ROSE CLASSIC 50

En ook aan de Yamaha Sheriff die ik zelf had in 1981. Futloos was dat ding zeker maar zo'n FS1 blokje had genoeg potentie. Maar, laten we eerlijk zijn; een chopper hoeft ook niet snel te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Er waren begin jaren 80 wel meer leuke brommer-choppers, o.a. ook Suzuki.
 
Klopt! Die Fantic is wel een van de meest extreme met die gigantische sissybar. Maar het ligt ook wel een beetje in de lijn met die chopperfietsen uit de jaren 70. Het was nu eenmaal cool.
 
In de zeventiger jaren had je van die boekjes met voor ieder jaar alle merken en modellen motoren. Verlekkerd naar deze chopper zitten kijken, maar nooit live gezien.
 
De 'Alle Motoren' boekjes? Ik heb die van 1987 nog en nog een MotorVisie jaarboek van 1981. Kijk er nog regelmatig in. Toen waren de choppertjes ook al in. Staat nog een test van de Suzuki GN400 in en uiteraard ook de CX500C. Ze hadden het over die 'dikke' achterband die ervoor zorgde dat de GN de bocht in viel. Tja, alles is relatief tov de huidige bandenmaten.
 
Ik baal dat ik zelf niks kan bouwen. Vaker geprobeerd, ben wel technisch aangelegd maar niet wat dit betreft.

Heb vaker gedacht, dan maar uitbesteden, fuck "built not bought". Maar vond nooit echt een bedrijf of bouwer waar ik een goed gevoel bij had, of die uberhaupt zo'n kleintje willen bouwen. In ieder geval aan deze kant van 't land. Of gewoon andere motorrijders die het wél leuk vinden om te bouwen en nog een project zochten.

Staat toch nog altijd op mijn bucketlist, een klein raar choppertje.
 
@Kizmiaz Je zou met een GN 250 of een Kawa 250 kunnen beginnen en dan langzamerhand gaan zagen. Als je echt een eigen frame wil maken dan heb je inderdaad vaardigheden nodig. Hebben maar weinig mensen. Bij Shed&Burried hebben ze ooit een chopper gebouwd maar dat was op basis van een bestaand custom frame. Vooral de special paint hakte er wel in.
 
De 'Alle Motoren' boekjes? Ik heb die van 1987 nog en nog een MotorVisie jaarboek van 1981. Kijk er nog regelmatig in. Toen waren de choppertjes ook al in. Staat nog een test van de Suzuki GN400 in en uiteraard ook de CX500C. Ze hadden het over die 'dikke' achterband die ervoor zorgde dat de GN de bocht in viel. Tja, alles is relatief tov de huidige bandenmaten.
You had me at CX500 😉 (heb drie CX'en staan)...
 
@Kizmiaz Je zou met een GN 250 of een Kawa 250 kunnen beginnen en dan langzamerhand gaan zagen. Als je echt een eigen frame wil maken dan heb je inderdaad vaardigheden nodig. Hebben maar weinig mensen. Bij Shed&Burried hebben ze ooit een chopper gebouwd maar dat was op basis van een bestaand custom frame. Vooral de special paint hakte er wel in.
Ik rij een leuke kleine Kawasaki (een fabrieks-chopper), maar ga daar de zaag niet inzetten. Het moet goed gebeuren, en anders niet. Dus als ik 't zelf probeer zal dat 't eindstation van dat ding worden, ben ik bang. Ook zonde.
 
Begrijp ik helemaal. In dat geval moet je het customizen beperken tot een zadel, stuur e.d. Allerlei zaken waarvoor je niet hoeft te zagen. Dat is al uitdaging genoeg! Maar of je dan echt iets heel bijzonders krijgt? Maar zo'n Z250C LTD is al bijzonder genoeg tegenwoordig.
 
Een XV250 is een leuk ding en klinkt ook als een chopper. Mijn GN250 stond op de nominatie om “verchoppert” te worden maar komend jaar blijft m’n vriendin erop rijden. Financieel kan het natuurlijk niet uit om te doen, de meeste bobber/chopperrijders zijn nogal van de cc’s.
 
Mijn shovel heeft ook net zo weinig pk’s als een klein jappannertje 😅
 
Inderdaad, maar meestal rijden ze alsof 250cc ruim voldoende was geweest _O-
250cc is stiekem bijna genoeg om normaal mee te doen met het verkeer hier in Nederland...

daarnaast rijd je een chopper vooral om de show... en is een grotere cilinderinhoud voornamelijk een potje ver-plassen voor 'volwassenen'

het valt me op, dat als je een chopper / cruiser rijd met minder dan 1000cc, het eigenlijk al niet meer meetelt (terwijl de zelden het complete koppel / vermogen van zo'n ding aanspreekt)
 
Stiekem ben ik best wel gek op kleine cilinderinhouden.
Ligt er aan welke 250, maar er staan er hier 2 in de schuur die op de 0-100 onze Intruder 800 wel eens serieus klop konden geven.

Heel toevallig gister weer eens de Intruder 800 gereden (is van Madame die m weer van dr moeder heeft). Kwa blok niet, maar kwa zithouding is het gewoon een kleine motor, de tering wat zit ik opgevouwen met mijn 1.83m 😅

Madame heeft ook een 300 Versys, maar dat geeft 80%+ van de auto's al klop op legale snelheden. Voeg daar bij dat ze het hele jaar woon-werk er mee rijdt en ik denk dat er weinig onbeperkt grote choppers zijn die mee kunnen komen zodra de weg niet meer recht is (is ook niet het doel natuurlijk, maar je snapt m'n punt).
 
nu is een grotere (en zwaardere) chopper / cruiser in mijn bescheiden mening moeilijker de bocht om te krijgen, dan een lichtere...
 
Dat choppertje van de eerste pagina is volgens mij gewoon met het originele frame (of nou ik goed kijk, met de achtervering iets naar voren gekanteld?). Dat zou theoretisch niet zo veel anders door de bocht gaan dan een originele CB125 (minus het effect van de apehangertjes)
 
Terug
Bovenaan Onderaan