Ketting smeersysteem

edraket*

MF veteraan
28 dec 2006
1.121
73
vorst-laakdal
ben van plan om een ketting smeersysteem op mijn kawasaki versys 650 te plaatsen , heb al gehoord van het merk "osco" , zijn er nog andere grote merken ?
of welk merk wordt het meest aangeraden ?
 
ben van plan om een ketting smeersysteem op mijn kawasaki versys 650 te plaatsen , heb al gehoord van het merk "osco" , zijn er nog andere grote merken ?
of welk merk wordt het meest aangeraden ?
Als je motor een middenbok heeft is het sneller om het achterwiel met de hand rond te draaien terwijl je een oliespuit of knijpflesje met kettingzaagolie over de ketting laat gaan.
 
Ik heb een Scottoiler Louis edition. Gevuld met kettingzaagolie. Osco lijkt me goed, er zijn ook zo van die andere smeersystemen als een loobman of een Cobbra, of een tutoro. Kies gewoon eentje die aan je budget en design voldoet :)
De Scottoiler werkt op vacuum, de rest op motortrilling (loobman/osco/tutoro) en de cobbra op "vacuum" door een dopje los/vast te draaien tijdens het rijden.
 
Op een vorige motor had ik de Pro-Oiler laten monteren.
Werkte zeer goed, erg gemakkelijk af te stellen en kan alle oliën gebruiken die je nog hebt liggen. Dus niet afhankelijk van dure merk-sappen.
Highly Recommended!
 
Je Carter ontluchting slang naar je ketting leiden.
De Carter damp zal je ketting altijd gesmeerd houden.
Gewoon lostrekken op het luchtfilter huis, en omleiden naar je voor tand blad.
Goedkoper is er niet
 
ben na een hele dag you-tuben op de nemo 2 uitgekomen en heb deze besteld , het is in mijn ogen een zeer simpel systeem en zeer makelijk zelf te doseren , en niet te duur (99€) , ben een 365 dagen rijder en ben het beu om 2x per week de ketting te smeren met een spuitbus , waarschijnlijk ga ik met de nemo 2 zeer tevreden zijn , ik hou jullie op de hoogte na enkele maanden gebruik .
 
Ik (en inmiddels al mijn vrienden die ook met een smeersysteem rijden) zijn over gestapt naar McCoi.
Dit is alleen geen groot merk maar juist een klein 1 mans bedrijf (maar ik ken hem nu al 15 jaar ;-)
Je moet het wel zelf kunnen monteren, als je daar niet handig in bent, dan gewoon nemen wat de lokale/vaste dealer verkoopt en monteert.
De McCoi is geheel elektrisch, met een pompje wordt er een druppel olie op de ketting gezet, afhankelijk van de snelheid maar ook het weer (bij regen, wordt de olie weggespoeld en doet hij er dus meer op, zelfde geld voor de snelheid bij de supersports enz.).
Achterwiel blijft keurig schoon en er is zelf een offroad/cross mode (die ik ook gebruik) en die houd de ketting goed schoon, ben er erg content mee.
via de usb kan ik op de PC de instelling en standen zien, je kan het aanpassen, maar standaard is eigenlijk al prima.

 
Laatst bewerkt:
Ik (en inmiddels al mijn vrienden die ook met een smeersysteem rijden) zijn over gestapt naar McCoi.
Dit is alleen geen geen groot merk maar juist een klein 1 mans bedrijf (maar ik ken hem nu al 15 jaar ;-)
Je moet het wel zelf kunnen monteren, als je daar niet handig in bent, dan gewoon nemen wat de lokale/vaste dealer verkoopt en monteert.
De McCoi is geheel elektrisch, met een pompje wordt er een druppel olie op de ketting gezet, afhankelijk van de snelheid maar ook het weer (bij regen, wordt de olie weggespoeld en doet hij er dus meer op, zelfde geld voor de snelheid bij de supersports enz.).
Achterwiel blijft keurig schoon en er is zelf een offroad/cross mode (die ik ook gebruik) en die houd de ketting goed schoon, ben er erg content mee.
via de usb kan ik op de PC de instelling en standen zien, je kan het aanpassen, maar standaard is eigenlijk al prima.


Ik ben benieuwd, maar wat een drama website.... Dit is niet positief voor het artikel.
 
Klopt, de site is sowieso niet zijn ding... is ook al de 15jaar dat ik hem ken de zelfde drama.
Sterker nog... ik denk dat de site al 15 jaar het zelfde is _O-_O- meer gericht op sleutelaars dan op mooie verkoop..
Maar als je daar doorheen kan kijken.. hij ontwikkeld alles zelf, bouwt alles zelf, doet alles zelf...

En alvast nog een puntje van kritiek / niet van deze tijd...
Het beste is om in het Duits met hem te communiceren .... ik heb het idee dat hij met google translate werkt als het in het engels moet _O-_O-
Maar goed het systeem en de prijs daar ben ik wel tevreden over :t
 
Laatst bewerkt:
Klopt, de site is sowieso niet zijn ding... is ook al de 15jaar dat ik hem ken de zelfde drama.
Sterker nog... ik denk dat de site al 15 jaar het zelfde is _O-_O- meer gericht op sleutelaars dan op mooie verkoop..
Maar als je daar doorheen kan kijken.. hij ontwikkeld alles zelf, bouwt alles zelf, doet alles zelf...

En alvast nog een puntje van kritiek / niet van deze tijd...
Het beste is om in het Duits met hem te communiceren .... ik heb het idee dat hij met google translate werkt als het in het engels moet _O-_O-
Maar goed het systeem en de prijs daar ben ik wel tevreden over :t
Ik zal nog eens op een desktop gaan kijken...mss scheelt het.

Hoe sluit je het aan? Elektronisch signaal van toerenteller?
 
Hoe sluit je het aan? Elektronisch signaal van toerenteller?

Mijn eerste ging nog met een los magneetje op de schijf (je moest dan 1 boutje vervangen voor een magneetboutje) die is 15 jaar oud en daar rijd een vriend van mij nog steeds mee. Daarna kwam die ik direct uit het dashboard/CPU kon aftakken.
En ik dacht dat er nu ook met ingebouwde GPS is (maar moet je ff checken op zijn site...)
mijn huidge is alweer tienjaar oud, maar werkt nog altijd prima ;-) eigenlijk daarna nooit meer op de site gekeken!

De regen/nat wegdek detecteer die zelf (zit een aparte sensor voor bij).
Voor de offroad is een aparte schakelaartje, die met een blokje op stuur of in je dashboard geplaatst kan worden (teven zitten er op het blokje de ledjes om te zien dat hij werkt / regenstaand en offroad...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een OSCO op mijn Versys 650. Die werkt door even aan een plunjer te trekken terwijl je stapvoets rijdt en dan worden er een paar druppels olie op je ketting gegooid. Meestal doe ik dat vlak voordat ik mijn motor wegzet. Grote voordeel van smeren met olie tov vet is dat je ketting veel schoner blijft omdat de olie minder vuil vasthoudt dan kettingvet. Je moet wel wat vaker smeren, maar dat is nu geen extra werk. Nadat het eerste flesje olie op was dat werd bijgeleverd heb ik 5 liter kettingzaagolie gekocht en daar doe ik al jaren mee.

De OSCO zat voordat die op de Versys kwam al een jaar of 10 op mijn Transalp. Even schoonmaken en een nieuwe slangetje zorgde ervoor dat hij er weer als nieuw uitzag. Kwaliteitsproduct dus, van Nederlands design en makelij.

Ik heb hem links gemonteerd, zie foto. Het ding is gemaakt om ook bijna horizontaal te kunnen hangen.

1593961771508.png
 
Ik (en inmiddels al mijn vrienden die ook met een smeersysteem rijden) zijn over gestapt naar McCoi.
Dit is alleen geen groot merk maar juist een klein 1 mans bedrijf (maar ik ken hem nu al 15 jaar ;-)
Je moet het wel zelf kunnen monteren, als je daar niet handig in bent, dan gewoon nemen wat de lokale/vaste dealer verkoopt en monteert.
De McCoi is geheel elektrisch, met een pompje wordt er een druppel olie op de ketting gezet, afhankelijk van de snelheid maar ook het weer (bij regen, wordt de olie weggespoeld en doet hij er dus meer op, zelfde geld voor de snelheid bij de supersports enz.).
Achterwiel blijft keurig schoon en er is zelf een offroad/cross mode (die ik ook gebruik) en die houd de ketting goed schoon, ben er erg content mee.
via de usb kan ik op de PC de instelling en standen zien, je kan het aanpassen, maar standaard is eigenlijk al prima.

Mooi systeem, kun je naderhand ook de pulsen nog zelf verstellen of is dat onmogelijk?
 
ja dat heeft hij ook nog.. zit een afstel procedure op, moet je een bepaalde afstand rijden en dan op een knopje drukken. (hij stelt dan zelf de afstand vs pulsen verder in) maar je kan de instelling altijd zelf met aansluiten usb op de pc veranderen.
Ik zag dat je voor tweevijftig een voorgeprogrammeerd ic’tje kunt bestellen.
Het printje is een arduino kloon en ook niet duur. Het pompje is het duurste deel en daar heb ik er nog twee van liggen (puls pompjes van een scooter).

met een pulstimer werkt dit ook mooi.
 
ben na een hele dag you-tuben op de nemo 2 uitgekomen en heb deze besteld , het is in mijn ogen een zeer simpel systeem en zeer makelijk zelf te doseren , en niet te duur (99€) , ben een 365 dagen rijder en ben het beu om 2x per week de ketting te smeren met een spuitbus , waarschijnlijk ga ik met de nemo 2 zeer tevreden zijn , ik hou jullie op de hoogte na enkele maanden gebruik .
Heb ik ook werkt prima
 
#Aliexpress € 17,26 60%OFF | Update Motorfiets Keten Lubricator Olieman Keten Olieman Motorfiets Smeersysteem Voor Honda Yamaha Suzuki Kawasaki Ducati Ktm US $18.4 60% OFF|Update Motorrad Kette Öler Öler Kette Öler Motorrad Schmierung System Für Honda Yamaha Suzuki Kawasaki DUCATI KTM|Kette-Sets| - AliExpress

Is dit niks dan?

Ik gebruik al jaren een osco, ben er wel tevreden over

is identiek aan de mijne , maar inc verzending 4x goedkoper , had ik beter deze genomen , staat zelfs ook nemo 2 op 8)78)78)7
 
is identiek aan de mijne , maar inc verzending 4x goedkoper , had ik beter deze genomen , staat zelfs ook nemo 2 op 8)78)78)7

Via internet gekocht? Dan 2 weken retourrecht


Hier nog iets goedkoper
#Aliexpress € 15,34 | Universele Motorfiets Keten Oilers Lubricator Voor Yamaha Honda Kawasaki Suzuki Ducati Triumph Bmw Aprilia Ktm Benelli
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een paar maanden geleden deze gekocht: US $18.4 60% OFF|Update Motorfiets Keten Lubricator Olieman Keten Olieman Motorfiets Smeersysteem Voor Honda Yamaha Suzuki Kawasaki Ducati Ktm|Schakel sets| - AliExpress

Helaas zijn de O-ringen erg slecht afgewerkt waardoor het ding boven en onder lek was, gevolg: stuur, stoep, ketting en achterwiel onder de olie.
Ik weet niet of dit bij de officiële Cobbra ook zo is, ik hoop van niet.
Mocht iemand weten waar ik nieuwe O-ringen voor zo'n Cobbra kan regelen dan hoor ik het graag, dan krijgt de chinees nog een 2e kans. Voor nu doe ik het weer met een busje vet...
 
Ik heb een Scottoiler Louis edition. Gevuld met kettingzaagolie. Osco lijkt me goed, er zijn ook zo van die andere smeersystemen als een loobman of een Cobbra, of een tutoro. Kies gewoon eentje die aan je budget en design voldoet :)
De Scottoiler werkt op vacuum, de rest op motortrilling (loobman/osco/tutoro) en de cobbra op "vacuum" door een dopje los/vast te draaien tijdens het rijden.
Sorry, maar daar klopt weinig van.....
Osco werkt met een veergestuurde zuiger. Zuiger uittrekken, door de veerdruk zal deze zakken en olie verpompen.
Cobrra (niet Cobbra) werkt ook als pompje, daar schroef je het deksel naar beneden waardoor overdruk ontstaat.
Loobman werkt op zwaartekracht. Het reservoir moet boven de doseernippel geplaatst worden, en doordat je bij het indrukken van de knop lucht toelaat in het reservoir gaat het stromen. Ze hebben wel een heel handig nozzle-systeem dat dubbelzijdig de olie opbrengt op het achterkettingwiel. Het slijtdeel van die nozzle is niets anders dan een stukje tiewrap, dus goedkoop te vervangen.
Scottoiler heeft 2 verschillende systemen. De oude versie werkt inderdaad op vacuüm. De nieuwe versie werkt op G-krachten. Een sensor meet deze, en stuurt een electrisch pompje aan.

Afhankelijk van je wensen kies je een passend smeersysteem.
Een McCoi is geweldig goed (net als de Pro-Oiler), maar wel heel veel duurder (300-400 Euro)
Een OSCO is een geweldig goede halfautomaat, maar wel prijzig (ca. 125 Euro)
De Loobman is de goedkoopste halfautomaat. Deze verkoop ik voor nog geen 3 tientjes.
Het vacuümsysteem van ScottOiler is een drama om goed af te stellen. Andere olie of wisselende temperatuur geeft een totaal ander resultaat. Maar het is wel de goedkoopste volautomaat.....
 
Sorry, maar daar klopt weinig van.....
Osco werkt met een veergestuurde zuiger. Zuiger uittrekken, door de veerdruk zal deze zakken en olie verpompen.
Cobrra (niet Cobbra) werkt ook als pompje, daar schroef je het deksel naar beneden waardoor overdruk ontstaat.
Loobman werkt op zwaartekracht. Het reservoir moet boven de doseernippel geplaatst worden, en doordat je bij het indrukken van de knop lucht toelaat in het reservoir gaat het stromen. Ze hebben wel een heel handig nozzle-systeem dat dubbelzijdig de olie opbrengt op het achterkettingwiel. Het slijtdeel van die nozzle is niets anders dan een stukje tiewrap, dus goedkoop te vervangen.
Scottoiler heeft 2 verschillende systemen. De oude versie werkt inderdaad op vacuüm. De nieuwe versie werkt op G-krachten. Een sensor meet deze, en stuurt een electrisch pompje aan.

Afhankelijk van je wensen kies je een passend smeersysteem.
Een McCoi is geweldig goed (net als de Pro-Oiler), maar wel heel veel duurder (300-400 Euro)
Een OSCO is een geweldig goede halfautomaat, maar wel prijzig (ca. 125 Euro)
De Loobman is de goedkoopste halfautomaat. Deze verkoop ik voor nog geen 3 tientjes.
Het vacuümsysteem van ScottOiler is een drama om goed af te stellen. Andere olie of wisselende temperatuur geeft een totaal ander resultaat. Maar het is wel de goedkoopste volautomaat.....
Mooie toelichting, persoonlijk vind ik ProOiler het mooiste, maar een hoop geld en ik heb geen elektronisch snelheidssignaal.

Ik heb al jaren een vacuüm scottoiler erop bevalt mij erg goed, en iid wat Frank zegt in de zomer terug draaien en in de winter weer meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan