Kawasaki Z1000 (eind 70's - begin 80's) topic

De zekeringen van de verlichting waren heel, hieraan wel even bewogen op de connectors dus mogelijk nu beter contact. In de tussentijd de accu even aan de lader gehad. Gestart en nu doet ie wat moet. Iets van ruim 13 v dus is normaal aan het bijladen. Met de lampen aan een lichte daling wat klopt door een verbruiker aan. Twee dingen in een stap veranderd, dus of een van de twee het was weet ik niet. Ook niet hoe het is als ik weer ga rijden. Zit er ergens een relais dat ervoor zorgt dat de motor onder een bepaalde spanning niet bijlaadt, zoals dat ook in een auto vaak zit? Pas bij voldoende spanning uit de sr gaat het relais om en gaat de spanning naar het systeem. Dan kan ik verklaren dat het met een te ontladen accu niet bereikt wordt, maar nog niet waarom ik eerder meer boordspanning had met verlichting aan en de accu leeg trok zonder licht.
 
Laatst bewerkt:
Om een oorzaak in de accu uit te sluiten eerst maar eens een nieuwe bestellen. Een onderhoudsvrije Yuasa YTX14AHL-BS deze keer, dus geen gekloot meer met bijvullen en een ontluchtingsslang.
De huidige accu is niet slecht, maar ik heb de indruk dat deze wat capaciteit mist. Geen idee of het de symptomen zie ik heb kan verklaren, maar ik wil het kunnen uitsluiten, dus dan moet dat maar.

Na overnacht op de druppellader laden kwam ie aan ruim 12 V. Niet heel slecht, maar zou eigenlijk iets meer mogen zijn
Na inschakelen van het contact daalde dit direct onder de 12 V. Niet naar 7 V, maar dit zou niet mogen.
Zoals het gisteren werkte werkt het nu nog qua boordspanning. Stationair een ruime 12V, met en zonder verlichting, maar bij verhoogd toerental wordt de 13,4 V die nodig is om goed bij te laden NIET gehaald. Bij hoger toerental DAALT de klemspanning. De ontsteking vraagt dan natuurlijk meer, maar zou dit te verklaren kunnen zijn door een accu met een wat matige capaciteit?? Met de lampen aan is dit wel iets minder zoals eerder gemeld. Ook dat blijf ik vreemd vinden aangezien je méér elektronen afneemt, en niet minder :?

Maar goed, eerst maar eens een nieuwe accu en dan eens kijken wat ie daarmee doet.
Waarschijnlijk is die op tijd binnen voor de meeting in Houthalen, dus als het aan de accu lag is dat opgelost.

Daarnaast ben ik ook nog op zoek naar een bagagerek. Zonder rek geen meeting voor mij.
Beschadigd lakwerk door aangeknoopte bagage is het me niet waard. :N
 
Laatst bewerkt:
Om een oorzaak in de accu uit te sluiten eerst maar eens een nieuwe bestellen. Een onderhoudsvrije Yuasa YTX14AHL-BS deze keer, dus geen gekloot meer met bijvullen en een ontluchtingsslang.
De huidige accu is niet slecht, maar ik heb de indruk dat deze wat capaciteit mist. Geen idee of het de symptomen zie ik heb kan verklaren, maar ik wil het kunnen uitsluiten, dus dan moet dat maar.

Na overnacht op de druppellader laden kwam ie aan ruim 12 V. Niet heel slecht, maar zou eigenlijk iets meer mogen zijn
Na inschakelen van het contact daalde dit direct onder de 12 V. Niet naar 7 V, maar dit zou niet mogen.
Zoals het gisteren werkte werkt het nu nog qua boordspanning. Stationair een ruime 12V, met en zonder verlichting, maar bij verhoogd toerental wordt de 13,4 V die nodig is om goed bij te laden NIET gehaald. Bij hoger toerental DAALT de klemspanning. De ontsteking vraagt dan natuurlijk meer, maar zou dit te verklaren kunnen zijn door een accu met een wat matige capaciteit?? Met de lampen aan is dit wel iets minder zoals eerder gemeld. Ook dat blijf ik vreemd vinden aangezien je méér elektronen afneemt, en niet minder :?

Maar goed, eerst maar eens een nieuwe accu en dan eens kijken wat ie daarmee doet.
Waarschijnlijk is die op tijd binnen voor de meeting in Houthalen, dus als het aan de accu lag is dat opgelost.

Daarnaast ben ik ook nog op zoek naar een bagagerek. Zonder rek geen meeting voor mij.
Beschadigd lakwerk door aangeknoopte bagage is het me niet waard. :N

Laat je niet misleiden door de term onderhoudsvrij. Een onderhoudsvrije accu kun je niet bijvullen, ook niet als dat zou moeten.
 
Weet ik, maar in de regel gaan ze best lang mee mits je ze niet laat diepontladen, dus wel af en toe bijladen tijdens de winterstop.
 
Oei, als je nu nog een bagage-rekje moet scoren, Roger.....

Misschien een overweging. Ga alleen op zaterdag. Overnachten is optioneel.
Heb je alle motoren even kunnen bekijken. En de jouwe laten zien.

Mooi ritje heen en terug. Het wordt mooi weer. En je hebt de sfeer toch even kunnen pakken.
Jan
 
Een lastig verhaal Roger en ik hoop dat de nieuwe accu uitkomst bied.
Dan zou het namelijk betekenen dat je huidige accu de bijgeladen stroom van je dynamo niet vast kan houden.
Dat zou ook verklaren dat je verlichting bij draaiende motor goed werkt daar de dynamo zijn stroom direct kan afgeven aan de verbruikers.
De stroom die door de dynamo via de spanningsregelaar geleverd wordt moet wel opgeslagen kunnen worden door de accu .
Zou dit niet het geval zijn zou je in theorie zelfs zonder accu kunnen rijden wanneer de motor loopt ,in de praktijk werkt dat niet.

Als de accu niet de oorzaak is wordt het nog een hele zoektocht.
Ik heb vroeger eens zo,n geval aan de hand gehad wat toen aan de spanningsregelaar lag maar je kan natuurlijk ook ergens een lekspanning hebben.
 
Thx Ron, dat zijn normale waarden. Morgen de nieuwe accu en dan weet ik of het daaraan gelegen heeft. Ik hoop het . . .
 
Dank voor het meedenken, maar niet wat ik wil.
Misschien 1 dagje heen en weer, al maakt kamperen het wel leuker. Of gewoon kamperen in alleen een slaapzak onder een stuk plastic a la TT-dijk vroeger. Dan kan het zo ongeveer allemaal in een flinke rugzak en tanktas.
Zal mijn zoon leuk vinden. :o
 
Laatst bewerkt:
Joh, ik ging vroeger twee weken naar Italoland met een New-Balance rugzakje van 20 gulden bij de V&D. Daar paste alles in voor één persoon.
Lijkt me voor twee personen één weekend ruim voldoende. :Y
Je bent toch geen wijf? _O-
 
Nee, nog niet ;)
Nu hoeft er voor één overnachting niet vreselijk veel mee, maar mijn kapeerspullen zijn niet zo klein en lichtgewicht dat ze in een rugzakje passen. Ik zie wel. 't Komt goed.
 
Laatst bewerkt:
Nee, nog niet ;)
Nu hoeft er voor één overnachting niet vreselijk veel mee, maar mijn kapeerspullen zijn niet zo klein en lichtgewicht dat ze in een rugzakje passen. Ik zie wel. 't Komt goed.

Ik kom zaterdag rond 11u ff binnenwippen, benieuwd of we elkaar zien daar! ´s middags weer terug naar de werkplaats..
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe accu klaargemaakt en geladen volgens de handleiding van Yuasa.
erin gezet en voldoende boordspanning. Ook met contact en de lampen aan geen schokkende daling, dus de vorige accu was zeker niet goed meer en de nieuweaccu is niet voor niets gekocht.
Maar met draaiende motor laadt het systeem maar nèt genoeg bij, dus helemaal voldoen doet het niet.
Het maximum dat zo ongeveer gehaald wordt is 13.2 V en dat is te weinig.
Het vreemde is ook dat tov stationair draaien de spanning stijgt tot het maximum rond 2500-3500 rpm, en daarna weer inkakt.
Dat is niet OK!
Als ik de lampen aandoe lijkt het bij een lager toerental al 'fout' te gaan.

Het lijkt mij dat de SR niet meer voldoende kan leveren en dat de spanning daalt zodra bij toenemen van het toerental de ontsteking meer gaat vragen.

De vorige eigenaar van mijn Z heeft wat lopen knippen en plakken in de kabelboom en zo ook in het gedeelte rond de SR.
De originele gelijkrichter en SR in twee delen heb ik niet meer, maar deze twee zijn vervangen door één gecombineerde zoals dat tegenwoordig nog steeds gangbaar is. Het gaat om de SH532-12 (3.4)
Een snel Googletje leert me dat dit om de SR van een latere Z1000 of een GPZ zou kunnen gaan.

De SR is met kabelschoentjes en knijpstekkertjes verbonden aan de kabel met de groene kawa stekker.
De drie gele 'fase' draden naar 3 kabels daarvan.
De witte/rode (+) van de SR naar de witte van het stukje kabelboom (die in mijn geval rechtreeks naar de accu gaat)
De zwarte van de SR naar zwart van het stukje kabel dat in mijn geval rechtsreeks naar de kabelboom (zwart/geel) van de Z gaat. Tot zover snap ik het.

De SR heeft echte nòg een draadje: bruin, en iets dunner dan de andere.
Dit gaat ook naar de groene blokstekker en in hiermee de 4e draad die daarin uitkomt.

Wat ik zowiezo ga doen is de stekkerverbindingen even netjes solderen. Mogelijk is de SR OK, en zit de ellende in brak contact, en hierdoor niet genoeg geleiding in de bekabeling.

Verder heb ik van een andere motor nog een goede SR met 5 draden (ipv 6) liggen die ik er zo op kan zetten (3x geel, 1x rood, 1x zwart). Heel logisch, maar deze MIST dus de wat dunnere bruine draad.

Waar dient deze bruine draad voor?
Het zal er niet voor niets opzitten, maar is het bezwaarlijk als ik 'm niet aansluit?
 
Laatst bewerkt:
Als het nu nog niet werkt zoals het hoort ligt het in elk geval niet aan dit gedeelte van de kabelarij. Er zitten nog meer van die kabelschoenverbindingen als erfenis van de vorige eigenaar. Ik ben er geen fan van. :N

Zoiets ga ik nooit preventief vervangen zolang het werkt, maar het punt dat dat nodig is blijkt nu gekomen. De connector naar de + in de kabel die nu gesoldeerd is leek me vrij 'brak,' dus misschien dat 't 'm was. De SR kan natuurlijk ook gewoon kapot zijn. Ik ga weer aansluiten en testen.

full
 
De laatste keer dat ik die gezien heb zagen ze er goed uit, maar het probleem is inmiddels gelukkig opgelost. In totaal de hoofdzekering vervangen door een steekzekering, nieuwe accu geplaatst en uiteindelijk de kabel naar de SR fatsoenlijk elektrisch geleidend vastgemaakt. Waarschijnlijk heeft alles in meerdere of mindere mate invloed gehad op het euvel, maar het laatste waarschijnlijk de grootste. Nu is het zover ik heb kunnen meten zoals het hoort. Nette onbelaste spanning over de accu, Vanaf zo'n 3000 rpm de juiste laadstroom en bij inschakelen van contact of verlichting zonder draaiende motor geen noemenswaardige spanningsval.

Nog net op tijd klaargekregen voor de Z meeting in Houthalen dus. ik heb geen bagagerek meer kunnen scoren, dus we gaan in een dag heen en weer OF kamperen met minimale uitrusting. Mijn zoon mag kiezen. Ik weet zelf ook nog niet wat het gaat worden.
Ik weet wel dat we er zowiezo om 11:00 nog niet zullen zijn, dus elkaar daar treffen gaat helaas niet lukken.

EDIT: hij is eruit. Het wordt kamperen.
Ik laat me toch geen wijf noemen, Marcel :+
 
Laatst bewerkt:
Van zaterdag op zondag met kampeeruitrusting in tanktas, rugzak en een rolletje bij de Z meeting in Houthalen geweest
Nou, dat doe ik NOOIT meer!!!

Al 3 kilometer na vertrek enorme pijn in mijn rug. Het rolletje zat op het laatste kwart van de buddy, met daarvoor mijn zoon, ikzelf (half op de tank) en voor mij een dubbele tanktas die steeds naar achteren en opzij schoof. Op één manier kunnen zitten met zowat gestrekte armen is voor een rit van 160 km zwaarder dan een rit met enige bewegingsvrijheid naar Mattighofen of zo.

De volgende keer ga ik niet meer zonder fatsoenlijk bagagesysteem zodat we een beetje fatsoenlijk kunnen zitten, maar ook zeker niet meer met een overnachting.
Wat een FEEST bouwen die Belgen!! De volgende keer ga ik zeker voor TWEE overnachtingen!

Heerlijk druk, veel oude Zeds. Sommige in zowat originele staat en flink glimmend, andere origineel, maar met een wat meer geleefde gebruiksvoorwerp-status. Daarnaast ook veel verbouwde Zeds, en ook daarin weer alles variërend van 'heel mooi' tot 'bijzonder' zeg maar ...
Van de bekenden uit dit topic Jan nog gesproken en KawaKappie alleen gezien, maar tegen de tijd dat ik mijn tentje had opgezet en naar het middenterrein was gelopen was ie al met zijn special vertrokken.

Een lekker kampvuurtje, live muziek, bier en frieten. Echt heel gezellig.
Daarnaast is het ook wel lekker weer eens gewekt te worden door het enigzins rauwe geluid van startende, warmdraaiende en vertrekkende oude Zeds en de geur daarvan die door de ventilatiegleuven de tent in trekt.

Mijn eigen Zed doet het sinds de laatste herstelwerkzaamheden ook stukken beter.
Hij is nu letterlijk in één trap aan. Ook met koude motor. Iets waarvan Rob altijd zei dat dat heel normaal is, maar mij eigenlijk nooit gelukt is. Hij blijft koud veel mooier draaien en ik hoef de eerst 5 km bij stationair draaien ook niet meer bij te melken. Helemaal top!

Een fotoverslag zoals we gewend zijn van KawaKarel kan ik niet aanbieden.
Wel een paar plaatjes van de sfeer en de wat mij betreft zeer terechte winnaar in de categorie 'verbouwd.'
Er stond nog een ander heel fraai verbouwd exemplaar, maar dat heeft een GSX-R blok, dus ik daarmee kan het nog zo mooi gedaan zijn, bij een jury bestaande uit Kawa-fans ben je daarmee kansloos. ;)

full


Helemaal links mijn Zed. Vóór het rolletje moesten dus nog mijn zoon en ik, en dáárvoor nog een torenflathoge tanktas.
full


Dit is toch wel het minste dat ik daar de volgende keer voor nodig heb.
Zien er best netjes en niet echt ontsierend uit, die verchroomde sportrekjes.
full


Lekker vuurtje erbij .... de houtvooraad was in de ochtend uiteraard helemaal op.
full


En dan nog de winnaar uit de categorie 'net niet meer origineel.'
Je moet ervan houden en ieder zijn/haar smaak of voorkeur, maar 't was echt heel mooi gedaan :Y
full


full


't Achterbandje is naar schatting 3 keer zo breed als het origineel . . . . misschien wel 4 keer zelfs :)
full
 
Laatst bewerkt:
Ik was er ook zaterdag Roger, met een groepje dikke zes cilinders... ;)

Je hebt misschien een paar nieuwsgierig gemaakt over de Kawa met S..s blok vandaar nog een plaatje van mij :+
full
 
De zespitters waren al weg voor ik er was dan. Ik heb er niet een gezien. Hij was inderdaad fraai gedaan he, die Kawasuki. Hij bleek alleen met geen mogelijkheid aan te krijgen. Liep wel, maar niet goed. Beetje getik met een schroevendraaier ergens bij de carbs, daarna wat serieuzer gesleutel, en na ruim een uur liep ie goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan