Kawasaki Z1 900 Deel 9

Ja dat morors een vautje was snap ik ook wel :)

Wel een goed punt dat de dochteronderneming niet perse de importeur in NL is. En dat Kawasaki Leiderdorp en Bruinsma allicht naast elkaar bestonden. Dus dan zou het echt een 1975 mapje kunnen zijn - layout is ook erg seventies. Mooi voor m’n eigen 75’er…
 
Ik heb dit nog gevonden, vacature uit 2972 , Kawasaki motors N.V. was dus importeur van Kawasaki onderdelen, niet de motoren.
 

Bijlagen

  • Kawasaki 1.jpg
    Kawasaki 1.jpg
    405,7 KB · Weergaven: 0
Voor zover ik mij kan herinneren is Bruinsma tot 1983 kawasaki importeur geweest en sinds 1984 is in Vianen kawasaki europe gekomen.
Dat weet ik voor 99% zeker omdat ik voor mijn toen zojuist aangeschafte GPZ900R een paar originele "Ninja" stickers wilde hebben en heb toen naar Vianen moeten bellen omdat Bruinsma mij niet meer kon helpen.
Voor zover ik het in mijn hoofd heb mocht Bruinsma nog wel leveren maar kwamen alle onderdelen via Vianen naar de dealers.
 
Voor zover ik mij kan herinneren is Bruinsma tot 1983 kawasaki importeur geweest en sinds 1984 is in Vianen kawasaki europe gekomen.
Dat weet ik voor 99% zeker omdat ik voor mijn toen zojuist aangeschafte GPZ900R een paar originele "Ninja" stickers wilde hebben en heb toen naar Vianen moeten bellen omdat Bruinsma mij niet meer kon helpen.
Voor zover ik het in mijn hoofd heb mocht Bruinsma nog wel leveren maar kwamen alle onderdelen via Vianen naar de dealers.
Ik snap ff niet de samenhang wat dit te maken heeft met de vraag van Tijger Tony ?
 
Wel iets bijzonders, maar echt iets om je tanden op stuk te bijten.
De aanbieder is Leo zo te zien een oude vriend van Rob die indertijd ook in Huizen woonde.
Toen mijn Z900, met uitzondering van de 4 in 4 uitlaat klaar was ben ik met de bus van de zaak naar Nederland gereden om een eerste model Goldwing, die Rob voor mijn baas gekocht had, op te halen.
In de bus had ik mijn Ztje meegenomen en heb samen met Rob en Leo een leuke rit door Nederland gereden.
Tijdens de middagpauze zaten we te eten en kwam er bij toeval een mede motorforum lid met de auto voorbij, is gestopt en na een praatje verder gereden.
Niet veel later heeft hij mijn toenmalige Vance&Haines 4 in 1 gekocht.
 
Aha, dat Topic heb ik nooit gezien en Leo heeft dat ook nooit verteld....
Ik had ook af en toe kontakt met Leo.
Weet alleen dat hij in die tijd al over ging naar Facebook en dat is niet mijn ding ....
 
Voor de doe het zelvers onder ons die zich vervelen omdat ze niet willen/kunnen rijden met al die regen.
Bij de laatste restauratie van mijn Z heb ik de tandwielen en kettingspanner van de nokkenasketting vervangen door Liska spul. Behalve het bovenste tandwiel want ik had nog een nieuw origineel op de plank liggen. Alles ok gegaan maar nu ben ik de oude tandwieltjes eens goed gaan bestuderen en zie dat het rubber in deze originele tandwieltjes bij het hard worden ook schilveren. Slechte zaak natuurlijk na zo'n 60000 km. En aangezien ik nu een gebruikt topmodel over heb na de restauratie, wil ik daar een ander beter tandwiel in zetten.
Het tandwiel draait om een busje met daar doorheen een 7mm asje. Busje zit gezekerd in het tandwielhuis en kan dus niet meedraaien, het asje is aan een kant hol en heeft in het midden een gaatje naar het busje, waar ook een gaatje in zit zodat het tandwiellager van olie wordt voorzien.
Na uitboren van het asje is dus alleen het tandwielhuis en het busje over voor hergebruik. Koop een nieuw massief tandwiel (Liska of ander aftermarket merk) en een M7 boutje met moer. (ik heb het tandwieltje bij Willem, Classic kawa parts gekocht)
20231222_141944.jpg
20231222_142345.jpg

Zaag het boutje op de juiste lengte af, boor een gat er doorheen en boor ook een dwarsgaatje op gelijke afstand als in de bus, merk aan de boutkop met een krasje waar het dwarsgat zit zodat bij het aandraaien duidelijk is waar het gaatje vab de as is. Het gat in de bus zit altijd aan de onderkant!
20231223_141617.jpg
Nu de zaak in elkaar zetten, let op dat de gaatjes van het asje en het busje overeen komen. En voila, een veel goedkopere vervanger voor het toptandwiel is klaar met een beter tandwiel dan origineel van Mama Kawasaki.
20231222_144729.jpg 20231222_144744.jpg 20231222_142054.jpg
Aan de kant van het moertje heb ik een tik met een drevel gegeven zodat het moertje niet los kan komen.
Wellicht is de methode bij sommigen bekend maar het is in elk geval leuk om in de wintermaanden wat te sleutelen als de Z klaar is en er toch iets om handen moet zijn!
 
Lekker bezig Willem.
Ook ik ben met zo iets bezig maar dan weer een stapje verder.
Iedereen heeft t altijd over "refurbished" en toen ik een ander forum aan t volgen was dacht ik bij mezelf................hey kan ik ook doen.
Z1 CAM CHAIN IDLER ASSY SPROCKETS
Natuurlijk ook in de weer geweest met replacement parts die veeeeeeeeeeeeel goedkoper zijn dan de Zed artikelen.
Maar de überschrieper die ik ben wil ook een ander pad bewandelen dus begonnen met knutselen.
z1 (1).jpgz1 (2).jpg
Met alle blokken die ik uit elkaar geprutst heb was er wel iets mis met de spanner,tandwielen etc en wat je zegt
na pakweg 50000 > 70000km is het allemaal niet fris meer.
z1 (3).jpg
Dus alles een beetje opfrissen.
z1 (4).JPG
Wat hulpgereedschap maken om alles uit en in elkaar te persen (voor hergebruik)
z1 (5).jpg
Vergelijking materiaal.
20120521 (1).jpg
Ach ik ben net begonnen met passen+meten en ik heb zo te zien genoeg rommel liggen
waar wel wat aan mankeert................dus ik kan in 2024 nog ff vort...............
Ik hou jullie op de hoogte........................................(maar ik heb nog zo veel te doen) !
 
Top Ron, dit soort klussen is echt financieel de moeite waard en na tandwielwisssel technisch veel beter. Het argument dat het blok rumoeriger is na installatie van Liska rollers kan ik niet bevestigen. Mijn blok loopt prima en van extra herrie merk ik niks, als bovendien dat rubber hard is geworden dempt het toch ook niet meer. Dus mannen allemaal aan het werk met de oude tandwieltjes die natuurlijk bij de meeste Z rijders nog ergens in schuurtjes nutteloos rondzwerven. Nu nog een goed idee om het onderste rubber wiel te verbeteren met een ander materiaal (Viton???) wat niet uithard en gaat schilveren. Mijn volgende stap is om ook het rubber wieltje van mijn oude kettingspanner te vervangen voor een tandwiel van van een Z650 via dezelfde methode. De nieuwe in mijn Z is ook van Liska en werkt prima en geen herrie!!
 
Laatst bewerkt:
Ook die rubber blokjes waar er 6x van in zitten vind ik overdreven qua prijs.
s-l1600.jpg
Kosten tussen de €3 en €5 p/s en dat zie er niet aan af.
Ik wil dit jaar (waarschijnlijk) 6x blokken opbouwen dus dan ben ik minimaal €150 kwijt ?
En da's een handjevol aan rubber blokjes ?
kokindjes.jpgtumtum.jpg
Jammer dat kokindjes of tumtum niet toepasbaar is dan waren we voor €2,99 per zak klaar !
(en na revisies vreet je de rest gewoon op)
Volgens mij is er meer hierover geschreven/gefilosofeerd ?
Is daar nog iets concreets uitgekomen ?
Anybody ???
 
Terug
Bovenaan Onderaan