Kawasaki W650 en W800 topic

Bye bye, see you next year
DALL·E-2024-12-12-16.01.03-A-realistic-depiction-of-a-motorcyclist-standing-with-their-back-t...webp

(Winterstop)
 
Wat krijg je als je Chat GPT vraagt naar het beste toerental om te schakelen met de W800…. Toch wel verassend hoe AI alles binnen een paar seconden doet.



De *Kawasaki W800* (bouwjaar 2016) is een klassieke motorfiets met een 773cc parallel twin-motor, die bekend staat om zijn soepele prestaties en retro-stijl. Het ideale toerental om te schakelen hangt af van je rijstijl en het type rit dat je maakt (bijvoorbeeld stadsverkeer, snelweg of bochtige wegen). Hier zijn enkele algemene richtlijnen voor het schakelen van de W800:

1. *Normale Rijomstandigheden (Comfortabel en Brandstofefficiënt)*
Voor dagelijks gebruik en een comfortabele rit kun je het beste schakelen bij een toerental tussen *3.000 en 4.000 toeren per minuut (rpm)*. Dit is het bereik waar de motor soepel en efficiënt draait, en het zorgt voor een goede balans tussen vermogen en brandstofverbruik.

- *Schakel tussen 3.000-4.000 rpm* voor normaal rijden, met een goede mix van vermogen en efficiëntie.
- *Laag toerental (onder 3.000 rpm)* kan de motor wat "suffer" maken en minder responsief aanvoelen, vooral bij het accelereren.

2. *Sportief of Sneller Rijden (Hogere Prestaties)*

Als je sportiever wilt rijden of de motor beter wilt laten presteren, bijvoorbeeld bij inhalen of snel accelereren, kun je het toerental iets hoger houden. De *Kawasaki W800* heeft een piekvermogen bij ongeveer *6.500 rpm*, dus je kunt tot dit toerental doorrijden voordat je schakelt om het meeste vermogen uit de motor te halen.

- *Schakel tussen 5.000-6.500 rpm* voor vlottere acceleratie en sportiever rijgedrag.
- *Schakel niet te ver door* naar de rode lijn (rond 7.500 rpm), tenzij je echt de motor tot het uiterste wilt pushen. Dit kan de motor meer belasten en het brandstofverbruik verhogen.

3. *Stadsverkeer (Lage Snelheden)*
In druk stadsverkeer waar je vaak stopt en start, kun je het beste schakelen bij *2.500 tot 3.000 rpm*. Dit zorgt ervoor dat je motor niet te laag in toeren draait (wat kan leiden tot schokken of oncomfortabel rijden), maar ook niet te hoog, wat onnodig brandstofverbruik zou veroorzaken.

- *Schakel tussen 2.500-3.000 rpm* voor soepel stadsverkeer.

4. *Algemene Tips voor Schakelen op de Kawasaki W800*
- *Vermijd te laag schakelen*: Rijden bij te lage toerentallen (onder de 2.500 rpm) kan leiden tot een gebrek aan kracht en maakt de motor minder responsief. Dit geldt vooral voor hogere versnellingen wanneer je langzaam rijdt.

De W800 heeft een relatief soepel schakelmechanisme, dus probeer een vloeiende rijstijl te behouden zonder te veel te "forceren".
- *Gebruik de motorrem*: Als je afremt, kun je de motor helpen door terug te schakelen naar een lagere versnelling, wat de motorrem activeert en je helpt bij het afremmen.

Samenvattend:
- *Normaal rijden*: Schakel tussen *3.000-4.000 rpm* voor soepel en efficiënt rijden.
- *Sportief rijden*: Schakel tussen *5.000-6.500 rpm* voor meer vermogen en prestaties.
- *Stadsverkeer*: Schakel tussen *2.500-3.000 rpm* voor comfortabel en efficiënt rijden in de stad.

Door het toerental in deze bereik te houden, kun je de prestaties van de Kawasaki W800 optimaal benutten en tegelijkertijd zorgen voor een soepele en comfortabele rijervaring.
 
Vooral deze zinsnede
"Het eerste wat je opvalt als je naar de W kijkt, is dat hij er in standaarduitvoering al helemaal perfect uitziet."
Dat ben ik helemaal met jou een. De originele versie is de goedkoopste en bijna de mooiste. Er kan er maar een de mooiste zijn natuurlijk.
053.webp
 
Ik ga niet met je in discussie over de mooiste, want die van jouw is mooi........ Punt.
Maar die van mij vindt ik de mooiste.
IMG_9645.webp
 
Jan Jan Jan puts 🪣 🧽 toch, kijk je nog wel eens naar de programma tussen de kunst en kitsch 📺
No dar wordt altijd "gewaarschuwd " voor te veel poetsen, dan is de waarde 💰 lager door de slijtage 😉 _O- _O-
Dus de mijne als de 1ste generatie 1999, en niet totaal drooggepoetst en "gepimpt" maar echt "puur" is de mooiste 👑 😇
 
Ik ga wel mee, het maken van toekomstige leuke herinneringen is een positieve streven! :t:] niet alleen het rijden, maar ook het samenzijn is belangrijk in de tijd waar we nu in leven.
Goh, wat mooi gezegd " toekomstige herinneringen". Is idd een mooi streven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan