Vorige week ben ik stil komen te staan met mijn KLX uit 2009. Na de accu op te laden bleek er geen laadspanning te zijn, dus waarschijnlijk is tijdens het rijden de accu langzaam leeggegaan tot er niet voldoende spanning meer was voor het ontstekingscircuit.
Bij het loshalen van de connector van de spanningregelaar zag ik dat een van de draden half uit de connector lag. Na deze terug te hebben geduwd was de laadspanning weer goed (zo'n 14.0V bij 4000 toeren).
Aangezien ik toch de connector los had liggen heb ik de dynamowaarden gemeten volgens het boekje. Tussen twee combinaties van draden keurig 45V AC, maar bij de laatste combi zo'n 80 V AC.
Het boekje geeft aan dat in dit geval de regelaar kapot zou zijn. Kan iemand mij uitleggen waarom dat zo zou zijn? Hoe beinvloedt de spanning van de dynamo de regelaar op het moment dat de connector van de regelaar los ligt?
Bij het loshalen van de connector van de spanningregelaar zag ik dat een van de draden half uit de connector lag. Na deze terug te hebben geduwd was de laadspanning weer goed (zo'n 14.0V bij 4000 toeren).
Aangezien ik toch de connector los had liggen heb ik de dynamowaarden gemeten volgens het boekje. Tussen twee combinaties van draden keurig 45V AC, maar bij de laatste combi zo'n 80 V AC.
Het boekje geeft aan dat in dit geval de regelaar kapot zou zijn. Kan iemand mij uitleggen waarom dat zo zou zijn? Hoe beinvloedt de spanning van de dynamo de regelaar op het moment dat de connector van de regelaar los ligt?