Kawasaki KLX250s. Dynamospanning te hoog?

CUR10

MF'er
1 mrt 2012
160
0
Vorige week ben ik stil komen te staan met mijn KLX uit 2009. Na de accu op te laden bleek er geen laadspanning te zijn, dus waarschijnlijk is tijdens het rijden de accu langzaam leeggegaan tot er niet voldoende spanning meer was voor het ontstekingscircuit.

Bij het loshalen van de connector van de spanningregelaar zag ik dat een van de draden half uit de connector lag. Na deze terug te hebben geduwd was de laadspanning weer goed (zo'n 14.0V bij 4000 toeren).

Aangezien ik toch de connector los had liggen heb ik de dynamowaarden gemeten volgens het boekje. Tussen twee combinaties van draden keurig 45V AC, maar bij de laatste combi zo'n 80 V AC.
Het boekje geeft aan dat in dit geval de regelaar kapot zou zijn. Kan iemand mij uitleggen waarom dat zo zou zijn? Hoe beinvloedt de spanning van de dynamo de regelaar op het moment dat de connector van de regelaar los ligt?

1545393622031.png
 
Als je connector los is kan je regelaar inderdaad niet de spanning van je dynamo beinvloeden.

Ik denk dat je dynamo stuk is. Meet de weerstand is tussen de gele draden onderling en t.o.v. het frame?

Weerstand moet laag zijn tussen de draden en gelijk. Tussen de draden en het frame oneindig hoog.
 
Dank je, Hanzzzz, voor je reactie. Weerstand tussen gele draden naar massa is oneindig (zoals hoort), onderling niet gemeten (en ben niet bij de motor op het moment).

Het gaat mij echt om het gearceerde zinnetje in de bijgevoegde screenshot; dat begrijp ik niet, en ik hoopte dat iemand daar een uitleg over kon geven. Het enige dat ik kan verzinnen dat bedoeld wordt, is dat de regelaar door dat voltage beschadigd zou moeten worden. In dat geval zowel de dynamo als de regulator vervangen moeten worden, maar dat staat er ook weer niet.
 
Als je bovenstaande gedaan hebt zou ik de dynamo ook belast doormeten. Dat wil zeggen met de regelaar aangesloten. Meestal kun je de pennen van de multimeter wel aan de achterkant in de stekkers duwen, zodat je zonder al teveel moeite die meting kunt doen.

Het gaat mij echt om het gearceerde zinnetje in de bijgevoegde screenshot; dat begrijp ik niet, en ik hoopte dat iemand daar een uitleg over kon geven. Het enige dat ik kan verzinnen dat bedoeld wordt, is dat de regelaar door dat voltage beschadigd zou moeten worden. In dat geval zowel de dynamo als de regulator vervangen moeten worden, maar dat staat er ook weer niet.
Dat zinnetje gaat naar mijn idee duidelijk over de output van de spanningsregelaar. Het gedeelte van dat punt wat er na het gearceerde staat duidt daar ook op.

Toevoeging: Of het gaat over mijn punt dat ik hierboven maak, dat een onbelaste meting onbetrouwbaar is. Een defecte spanningsregelaar die volledig 'open' is zorgt voor een onbelaste alternator, dus dat kan het ook zijn.
 
Dat zou het wel verklaren en dan snap ik de logica ook. De reden dat ik het verwarrend vind, is dat deze tekst in het "alternator inspection" gedeelte staat en er nergens wordt gerefereerd aan het meten van de DC spanning in dit gedeelte van de manual. De volgende sectie over de regulator doet dat namelijk wel uitgebreid.

Ik zal als ik tijd heb van het weekend nog even proberen belast de spanning van de dynamo te meten, maar gezien de laadspanning met alles aangesloten weer in orde is, denk en hoop ik dat het probleem enkel de losse draad binnen in de connector was.

Vriendelijk bedankt voor het meedenken en snelle reacties!
 
Ik denk ook dat het op de gelijkspanningsdeel gaat. Maar ik vind het ook vreemd dat een combi van draden veel hoger geeft. Lijkt er op dat er een spoel defect is waardoor je de combi meet van twee spoelen ipv een. Daarom het advies om ook de weerstand te meten. Als er een spoel defect is geeft die spoel een hoger of lagere weerstand af.

Verder vraag ik me af of je connector wel in orde is nu. Lag echt de draad er uit of het stekkertje dat in de connector zit?

Bij de draad: hoe heb je dat dan weer vast gemaakt?
Bij het stekkertje: Is die niet lam? Eventueel de bogen van het stekkertje iets dichter knijpen en dan er weer inschuiven.

Bij twijfel nieuwe stekker monteren of de stekker er tussenuit en de draden aan elkaar solderen een krimpkousje er over.
 
Terug
Bovenaan Onderaan