kawasaki er5 waaschuwingslampjes blijven branden.

coenhans

Rookie
9 apr 2013
24
0
goedemorgen,ik heet coen en ben nieuw op dit forum.
ik heb enkele weken geleden een kawa er5 gekocht met zo'n 15.000 op de teller, oud vrouwtje ,altijd binnen gestaan..zoiets
olie,filters,vloeistoffen vervangen,start prima maar de waarschuwingslampjes blijven branden...oliedruk meter vervangen,temp meter vervangen,bedrading doorgemeten maar denk dat ik iets vergeet ...een soort reset handeling,of bestond dat in die tijd nog niet.??ook het olie filter laten "bloeden",tot er olie uit de oliepomp kwam..
wie heeft een idee...vr.gr.Coen
 
Kun je de sensor er niet gewoon even uithalen, en controleren of deze uitschakelt als je er druk op zet. Bijvoorbeeld met een compressor?
Zou kunnen. Maar geen idee hoe ik dat goed aanpak.
Dan weet ik nog niet of die op het juiste moment omschakelt. Of mogelijk doet ie het wel maar doe ik iets met lucht wat niet goed werkt. Of ik maak em stuk.

Er is vast een manier om de sensor los te testen. :Y

Ik ga morgen ochtend even bellen met de kawa dealer. Of ik een sensortje kan oppikken.
Wordt vervolgd :Y
 
Het goeie nieuws. Sensor was op voorraad en makkelijk te vervangen.
Mindere nieuws, dertig euro naar z'n grootje. Krijg je met gokken ipv meten. :X

Nu maar olie eruit en ander filter erin. Want daarna is denk ik laatst mogelijke stap om het blok te splitsen. :/
 

Bijlagen

  • 20231103_111300.jpg
    20231103_111300.jpg
    170,2 KB · Weergaven: 2
  • 20231103_111443.jpg
    20231103_111443.jpg
    127,4 KB · Weergaven: 2
- kan de pomp stuk zijn door de benzine die in het blok stond? Er is een paar keer op de startknop gedrukt door de eigenaar terwijl dat zo was.
Dit is de laatste vraag die nog open staat. Rest heb ik zelf intussen uitgevogeld.

Het olie filter stond van binnen compleet droog, terwijl alles bij elkaar nu toch wel een paar minuten stationair heeft gedraaid.

Hopelijk die badjes waar de nokkenas in draait en zo voldoende dat het nog fris is allemaal.

Olie ziet er nog heel schoon uit die eruit kwam. Alleen wel wat stukje wat lijkt op randjes pakking. Wat op zich verdacht is al.
20231103_161855.jpg


Hier droge olie filter naast het oude.
20231103_161918.jpg


Ik heb drie er5 olie vervang filmpjes gekeken en niemand gooit eerst olie in dat filter. Ik vroeg me af of daar nog iets mee was.

Maar? Dus?

Ik dacht met vol lopen blok bij lekkage benzine dat het vooral benzine op de zuigers was waardoor die gewoon niet rond wou bij start poging.
Maar lijkt erop dat iets bij de oliepomp het heeft begeven. Hoe dan?
 
Volgende stap. Met dank aan dan maar andere fora bezoeken :P

You need to burp your bike.

When oil drains away from the oil pump an air bubble can form around the impeller so it can't pump the oil. It just spins in the air bubble and never gets the pump primed. Further, the air between the pump and the filter causes resistance against pumping oil.

Loosen the oil filter and start the engine. Oil should start pumping out between the filter and the engine. When it spits oil out, shut it down, re-tighten the filter and try again. This allows the air at the oil pump and between the pump and the filter to be replaced with oil. With oil in all the passages instead of air, the pump will start pumping again and your oil pressure light will go out.

Warning. This will probably be a bit messy!
 
Ook een tip:

Bougies er uit, dan op starter laten rondpompen
Die had ik gedaan tussendoor. Toen de olie met benzine laag eraf was. Met een paar liter goedkope olie erin. :Y
Dat was bedoel om resten benzine weg te spoelen. Al heeft dat achteraf misschien niet veel gedaan als het toen al niet pompte.

Dit vorige was uiteindelijk de truuk. Ik grote blij. Was serieus bang dat het blok open moest. :Y

Vuldop eraf. Oliefilter handvast. Starten stationair. En dan oliefilter rustig een stukje los draaien. *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan