Remlichten blijven branden.

Ikbendieter

Rookie
31 okt 2023
10
2
Hulp gevraagd.

Ik heb achterlichten waar de remlichten, achterlichten en knipperlichten in verwerkt zijn.

Alles werkte tot vandaag. Mijn lichten blijven fel branden (remlichtstand).

Nu zag ik dat er een verbinding los is maar ik weet niet waar hij terug moet. Is door de vorige eigenaar omgebouwd naar cafe racer.

De remlichten blijven alleen branden als ik mijn rijverlichting aanzet. Als ik rem zonder dat mijn rijverlichting aanstaan gaan zo ook aan maar ook weer uit.

Is er iemand in zeeuws-vlaanderen die mij kan helpen? Betreft een gsm 500 uit 96.

20231229_182920.jpg



Zo fel moet het normaal zijn (links knipperlich rechts rijverlichting
20231229_203724.jpg


Zo is hij continu (remlichten)

20231229_203802.jpg
 
Normaal gesproken zou bij een losse draad een functie van het gecombineerde licht niet werken. De rest wel. Tenminste als ik zelf zo'n ding zou ontwerpen. Ik heb het vermoeden dat die draad er niets mee te maken heeft. Dat zou dan betekenen dat er in de elektronica van de lamp iets kapot is. Maar het blijft gokken op afstand.
 
Ik vrees dan ook dat de besturing van de verlichting kapot is. Maar de wetenschappelijke methode om een voor een dingen uit te sluiten kan geen kwaad. Het is overigens vrij simpel te meten of de remlicht schakelaars blijven hangen. Even een multimeter of desnoods een lampje aan de draad voor het remlicht hangen. Als je die kunt vinden in die bende.
 
Als de schakelaar zou blijven hangen dan zouden de remlichten ook ingeschakeld moeten zijn als de rijverlichting uitgeschakeld is. En dat is niet zo
Daar heb je een punt, alleen is het met deze knippers ook vaak zo dat de rijverlichting en remlichten in één circuitje zitten. Bij de rijverlichting branden dezelfde leds als de remlichten, de rijverlichting zit met een weerstandje dat kortgesloten wordt door de remlichtschakelaars waardoor de rijverlichting ineens feller gaat branden als remverlichting
 
Dan kost vervangen de kop ook niet. Maar je loopt dan wel de kans dat de levensduur wel wat beperkt is. Geeft niets, kun je af en toe wat nieuws proberen. Maar wel meten of alle draadjes die naar de lamp toe gaan spanning voeren als de bijbehorende functie aan staat. En uiteraard een goede aarde.
 
Uiteraard alleen vervangen als de draden naar de lamp gewoon de juiste signalen geven. Over het algemeen is het niet de moeite om veel tijd te besteden aan Ali spul. Als het dat is. Meestal is het allemaal ingegoten en kun je nergens bij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan