kantelend zijspan

barjan

MF'er
10 apr 2002
154
0
amersfoort
Hebben jullie ervaring met zijspannen waarvan de motor kan blijven kantelen. Ik kom op internet bouwers (en gebruikers) eigenlijk alleen in het duitstalige gebied tegen. Reden waarvoor ik geinteresseerd zou zijn:
Ik gebruik mijn motor veel voor woon-werk
Ik heb geen stallingsruimte voor een motor-zijspan
Motorvakanties zijn prachtig, maar met (jonge) kinderen lastiger (auto mee etc.)

Voors, tegens, ervaringen, laat het weten.

Voor een idee, zie www.kalich.de
 
Hebben jullie ervaring met zijspannen waarvan de motor kan blijven kantelen. Ik kom op internet bouwers (en gebruikers) eigenlijk alleen in het duitstalige gebied tegen. Reden waarvoor ik geinteresseerd zou zijn:
Ik gebruik mijn motor veel voor woon-werk
Ik heb geen stallingsruimte voor een motor-zijspan
Motorvakanties zijn prachtig, maar met (jonge) kinderen lastiger (auto mee etc.)

Voors, tegens, ervaringen, laat het weten.

Voor een idee, zie www.kalich.de
Ik heb er deze week een te koop gezien met een bmw eraan. Was helemaal niet belachelijk duur ook. ;) Zijspan was van flex-it.


hier:

knalpot.nl
(zoek naar 'n k100)


Dit is dezelfde...
 
Laatst bewerkt:
Mozes in Egypte wat zijn die dingen duur!!!

Bekomen van de schrik, wel een mooi systeem, maar gaat dat werken aan zo'n licht CBtje? Wat denk jij RDZ?
 
Mozes in Egypte wat zijn die dingen duur!!!

Bekomen van de schrik, wel een mooi systeem, maar gaat dat werken aan zo'n licht CBtje? Wat denk jij RDZ?
Ik weet niet wat een normaal zijspan kost; ik weet wel dat ze voor deze "ongein" veel geld vragen.

Ik rij trouwens een Triumph Tiger (nu even niet overigens) dus die moet dat wel kunnen trekken.

Ik vraag me af of mensen ook rij-ervaring ermee hebben. De fabrikanten vinden het natuurlijk allemaal super.
 
Mozes in Egypte wat zijn die dingen duur!!!

Bekomen van de schrik, wel een mooi systeem, maar gaat dat werken aan zo'n licht CBtje? Wat denk jij RDZ?
Als je de kleinste versie pakt misschien wel. Maar ze moeten dus wel een stabiel sub-frame zien te fabrieke onderlangs. Ik ben bang dat onze dunne frames en kleine alu-blokkie een extra uitgebreid subframe nodig hebben en niet zomaar aan 4 blokboutjes vast ofzo.
 
aan een 400 four zou je zo'n laag frame kunnen maken met een klein raketje er op.
dat zit slechts aan twee draaipunten onder het motortje.
inderdaad: dat dingetje van kalich.
goed beschouwd is het natuurlijk geen zijspan maar een soort zij-aanhanger.

een flexit is voor alle motorfietsen te lomp, voornamelijk omdat het zwaartepunt boven het wieltje zit.

er is op de kalich ook nog een variant met een kantelend zijspanwiel: een paralellogramconstructie.
ook klein, licht en simpel.

heb je ook een beetje een voorstelling hoe de passagier zich voelt in zo'n "losvliegend" zijspan :o
 
Ik heb in Die Heimat wel eens een BMW GS gezien met zeeeeeer laag liggen SwingGespann :9~ :9~ :9~ :9~ :9~

Kun je vreeeeeeeeeeeselijk mee vegen.
Wel Pampers voor de passagier meenemen :P
 
Laatst bewerkt:
Zit ook een stukje film van spann in actie op de site.
Dat stukje film komt zover ik heb kunnen achterhalen bij armec vandaan. Een zwitsers bedrijf dat alleen swingspannen maakt voor BMW's en Guzzi's. Die zijn dan ook nog met een geremd wiel. Die van Kalich is ongeremd.

Over smaak valt te twisten, maar ik vind het apparaat van flexit er zowieso al niet uit zien.
 
Laatst bewerkt:
kan het op de foto niet goed zien of dit nou ook zo'n kantelaar is, maar dit stond er in Boxmeer afgelopen weekend (en nee ik ben helaas niet geweest)

full


met dank aan de Moto Guzzi Club nederland; www.mgcn.nl staan in de galeries van de diverse treffens nog meer hele knappe spannetjes
 
Een prachtige Guzzi, maar aan de voorvork te zien en dat hij zonder zijn jiffy uit geparkeerd staat lijkt het mij een gewoon star span.
 
Een prachtige Guzzi, maar aan de voorvork te zien en dat hij zonder zijn jiffy uit geparkeerd staat lijkt het mij een gewoon star span.

Voorvork zou kunnen, maar ook een "kantel" span kan geparkeerd worden zonder jiffy; het span wat ik destijds zelf in boxmeer zag (aan een Moto Guzzi V11) kon vergrendeld worden om te parkeren.
 
een flexit heeft die kantelmogelijkheid.
volgens mij heeft die v11 geen kantelspan, gebaseert op het kontje van de bak.
als het wel een kantelspan is zou hij assen onder het blok hebben en een jiffy moeten gebruiken.
het is in ieder geval geen flexit
 
en een jiffy moeten gebruiken.
Het klopt wel dat je ook zonder jiffy kan parkeren. Er is een soort van extra steunstok bij te koop waarmee je de motor aan het span kan vastmaken als je parkeert. Blijft onverlet dat het waarschijnlijk geen kantelspan is.

Maar, ik mag concluderen dat jullie geen ervaring hebben met het rijden met een bewegend span?

(Ook al vind ik die flexit oerlelijk, ik respecteer je ervaring! ieder zijn :] )
 
Maar, ik mag concluderen dat jullie geen ervaring hebben met het rijden met een bewegend span?

dat mag je dus niet!! :(

ik heb een paar jaar terug eens een echte flexit mogen berijden en weet dus hoe dat rijdt.
als zijspanrijder word je dan wel even verwent op een wel zo gruwelijke manier
dat het niet leuk is om weer met je vaste span te gaan rijden..

flexit ( de echte dan wel) is solorijden met een bak..
het stuurt vreselijk scherp en is net of je solo rijd, je bent alleen veel breder.
het is alleen de prijs die vreselijke pijnen teweegbrengt in je portemonnee..
verder is het niks dan lof hoor.. het rijdt echt heerlijk...
wel wennen in de bochten naar links omdat het span wel erg trekt.
en bij bochten naar rechts denk je dat je in je bak gaat liggen.
maar naa een paar uurtjes?? :} :} :}
 
Het klopt wel dat je ook zonder jiffy kan parkeren. Er is een soort van extra steunstok bij te koop waarmee je de motor aan het span kan vastmaken als je parkeert. Blijft onverlet dat het waarschijnlijk geen kantelspan is.

Maar, ik mag concluderen dat jullie geen ervaring hebben met het rijden met een bewegend span?

(Ook al vind ik die flexit oerlelijk, ik respecteer je ervaring! ieder zijn :] )

Ook ik heb ervaring met de flexit, sterker ik heb er instructie mee gegeven. In de bocht naar links met gas bij gaat ie plat er in en haarscherp er door. Bij de bocht naar rechts niet te veel gas, want dan wil ie weer omhoog. Ook de reactie blijven met gas geven.
Maarre, als ik mag kiezen, dan toch een gewoon star zijspan. :] :)
 
nog een leuk plaatje van een kalich gevonden:
1200GS-rvo.jpg

niet my cup of tea maar heel mooi.
zo zie je ook dat het eigenlijk heel makkelijk te bevestigen is.
misschien een mooie optie voor een zeker 400fourtje met een velorex O-)
 
Inderdaad mooi.

Ik moet zowieso nog even sparen (zeker als de verzekering niet uitkeert) voor ik aan zoiets zou denken en de kleine (de jongste is net geboren) moet toch nog wel even wat groeien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan