Kan ik problemen krijgen?

Bikerrdht

Rookie
11 okt 2020
4
0
Beste motorrijders,

Ik rij sinds Augustus motor. Ik rij op een Honda CBF600 Hornet uit 2009, helemaal verliefd op. Ik ben pas 21 en heb rijbewijs A code 80. De Hornet is dus begrensd naar 35 kw.

Maarr, de Hornet heeft oorspronkelijk 76 kw. En er is een geschreven regel die luid dat motor tot 70 kw begrend mogen worden naar 35 kw.

Daarbij is mijn motor niet RDW gekeurd. Mocht ik nou staande gehouden worden dan krijg ik hier een boete voor en die neem ik voor lief.

Ik weet dat de verzekeringskwestie hier ook een grote in speelt maar ik heb zwart op wit dat zij ervan op de hoogte zijn dat de motor 76 kw is. Hier kunnen dus geen problemen van komen.

Ik hoor nu regelmatig horrorverhalen over motoren die worden afgepakt etc. Loop ik ook dit risico? Wat zal er gebeuren als ik staande gehouden word?

Ik hoor het graag.

Groeten een fanatiek biker :)
 
Beste fanatieke Biker.
Ik wil niet als een ouwe betweter overkomen, maar als ik in jouw motorlaarzen zou staan dan zou ik gewoon alles netjes op orde hebben.
Er komt ooit een tijd dat jij met het volledige A rijbewijs alles mag rijden wat er bestaat op deze aardkloot.
Maar tot die tijd zou het meer dan verstandig zijn als je geen dingen doet waarbij je het risico loopt op shit waarvan je de rest van je leven op financieel gebied zwaar last van kan hebben.
Ik doel dan met name op het krijgen of veroorzaken van een ongeluk waarbij de tegenpartij. ( een klein kind bijvoorbeeld ) dusdanig gewond raakt waarbij jij hem/haar voor de rest van je leven financieel moet steunen omdat jouw verzekering ( terecht ) dat weigert te doen omdat jij als fanatieke Biker de zaken rechtsgeldig niet op orde had.
Ken jij de uitspraak: bezint eer gij begint.
De kans dat het goed blijft gaan is uiteraard aanwezig alsmede ook de kans dat het een keer goed fout kan gaan.
Denk er dus maar goed over na en mocht je alle advies in de wind slaan.....wie de billen brand....mag daarna flink op de blaren zitten is mijn ongezouten mening.
 
...........

Ik hoor nu regelmatig horrorverhalen over motoren die worden afgepakt etc. Loop ik ook dit risico? Wat zal er gebeuren als ik staande gehouden word?

Ik hoor het graag.
De wet is vrij duidelijk.
Bij staandehouding krijg je wss een boete en mag je verder met de bus. Je hebt immers geen passend rijbewijs bij deze motor.
 
Beste motorrijders,

Ik rij sinds Augustus motor. Ik rij op een Honda CBF600 Hornet uit 2009, helemaal verliefd op. Ik ben pas 21 en heb rijbewijs A code 80. De Hornet is dus begrensd naar 35 kw.

Maarr, de Hornet heeft oorspronkelijk 76 kw. En er is een geschreven regel die luid dat motor tot 70 kw begrend mogen worden naar 35 kw.

Daarbij is mijn motor niet RDW gekeurd. Mocht ik nou staande gehouden worden dan krijg ik hier een boete voor en die neem ik voor lief.

Ik weet dat de verzekeringskwestie hier ook een grote in speelt maar ik heb zwart op wit dat zij ervan op de hoogte zijn dat de motor 76 kw is. Hier kunnen dus geen problemen van komen.

Ik hoor nu regelmatig horrorverhalen over motoren die worden afgepakt etc. Loop ik ook dit risico? Wat zal er gebeuren als ik staande gehouden word?

Ik hoor het graag.

Groeten een fanatiek biker :)
Hoe, wanneer en door wie is die motor begrenst naar 35 kW ?
 
Ik weet dat de verzekeringskwestie hier ook een grote in speelt maar ik heb zwart op wit dat zij ervan op de hoogte zijn dat de motor 76 kw is. Hier kunnen dus geen problemen van komen.

Jaja.. en je denkt dat je daar sterk mee staat _O-
Denk niet dat de AV met een "men is op de hoogte berichtje" overboord gaat 8)7
 
Toen het hele A1 , A2 rijbewijs geneuzel met de 35kw regel werd geïntroduceerd waren hier constant discussies over wat wel / niet mag qua begrenzen.

Veel mensen die slim dachten (en denken) te zijn.. (zie eerst een aflevering van A2 motoren bij motorme van die man op z'n GSXR600) en motoren te importeren op 70kw / 35kw om zo de "Wet" van max 70kw te omzeilen etc.. of gewoon reden met een "Motor op uitdraai" of het excuus gebruikte van "Ja.. hij kan ook op 25kw en daar mocht je met het oude type rijbewijs op rijden"..

Geen van alle bovenstaande manieren is legaal. 70kw = 70kw max. Punt uit.

- Bij een ongeval zal de verzekering gaan kijken (en dan vooral de verzekeraar van de tegenpartij) op wat voor een motor je rijd.. en dan kijken ze niet naar het kenteken maar naar het type motor. CB600F 2009 = 73.4kw.. dus mag niet met een A2 rijbewijs bestuurd worden. Je hebt dus geen geldig rijbewijs voor dit type motor.

- Als je een agent tegen komt die op de hoogte is van de regels dan krijg je een boete voor het rijden zonder rijbewijs en mag je gaan lopen.
 
Beste Bikerrdht,

Wat wil je hier nu eigenlijk horen?
Dat je goed bezig bent en dat je de wettelijke regels met voeten kunt treden?

Zoals in de eerste reacties al genoemd werd ben je onverzekerd en mag je niet met je huidige rijbewijs met je motor op de weg rijden.

Ik ben zeker niet roomser als de paus, maar mocht je iemand, klein of groot, aanrijden dan kom je er niet met een boete vanaf.

Dus neem de goede raad van een ieder die hierboven reageerde en koop een motor die bij je rijbewijs hoort.
 


Zou toch maar even langs de RDW rijden..
 
En hopenlijk toch zo verstandig geweest te zijn om alles netjes op orde te hebben en daardoor de kans minimaliseert om nat te gaan door een proces verbaal of financiële aderlating indien het tot een ongeluk komt.
Wat zou hij zichzelf voor de kop slaan indien het bij zelfs een eenzijdig ongeluk kan voorkomen waarbij het lichamelijk letsel zo groot is dat het in meerdere opzichten voor de rest van zijn leven kommer en kwel is.
Nou zijn we allemaal jong geweest en hebben we allemaal wel eens dingen gedaan die niet helemaal slim en verstandig waren, maar hoop toch echt dat deze jongeman zich goed en bewust realiseert dat hoe hij nu bezig is niet echt overtuigt van een goede keuze.
 
Mocht OP ooit dit nog lezen.
Ja, je kan in problemen komen. Ik rij zelf een ZXR400, vermogen naar 35kw gebracht maar niet op kenteken laten zetten want geen typegoedkeuring dus duur via RDW. 2 dagen geleden mooi politie voor m'n met het volgen bordje. Verdachte situatie want 400cc. En ondanks dat ik verzekerd ben, motor terug geschroefd is en uitdraai bij mij had, was dit niet voldoende en mocht ik mooi doorlopen en kan ik een prent via OVJ verwachten. Dus mocht je dat het risico waard vinden zoals ik dat vond, zit de kans erin dat je flink de lul kan zijn.
 
Mocht OP ooit dit nog lezen.
Ja, je kan in problemen komen. Ik rij zelf een ZXR400, vermogen naar 35kw gebracht maar niet op kenteken laten zetten want geen typegoedkeuring dus duur via RDW. 2 dagen geleden mooi politie voor m'n met het volgen bordje. Verdachte situatie want 400cc. En ondanks dat ik verzekerd ben, motor terug geschroefd is en uitdraai bij mij had, was dit niet voldoende en mocht ik mooi doorlopen en kan ik een prent via OVJ verwachten. Dus mocht je dat het risico waard vinden zoals ik dat vond, zit de kans erin dat je flink de lul kan zijn.
Ondanks dat je blijkbaar iets illegaals deed vraag ik me af of de politie echt niets beters te doen had.
 
Mocht OP ooit dit nog lezen.
Ja, je kan in problemen komen. Ik rij zelf een ZXR400, vermogen naar 35kw gebracht maar niet op kenteken laten zetten want geen typegoedkeuring dus duur via RDW. 2 dagen geleden mooi politie voor m'n met het volgen bordje. Verdachte situatie want 400cc. En ondanks dat ik verzekerd ben, motor terug geschroefd is en uitdraai bij mij had, was dit niet voldoende en mocht ik mooi doorlopen en kan ik een prent via OVJ verwachten. Dus mocht je dat het risico waard vinden zoals ik dat vond, zit de kans erin dat je flink de lul kan zijn.

Dit is idd zoeken van de politie naar iets om te bekeuren.. zullen wel niets te doen hebben omdat er minder reisbewegingen zijn door Corona.
Een ZXR400 mag je wel naar 35kw terugbrengen.. dus is perfect legaal wat je doet. Dat ze dan gaan zeuren over "het moet op kenteken" .. tjah.

Een waarschuwing met "Laat hem even keuren" was even effectief geweest. Je had netjes een uitdraai bij en hij is verzekerd.

Edit: wat ga je nu doen? Hem alsnog laten keuren?
 
Ja, gezien ik nog 1.5 jaar moet en een eventuele 2e keer gepakt inbeslagname kan betekenen zit er inderdaad niet veel anders op dan keuren denk ik

Achja, kan je hem wel na de A2 periode verkopen alszijnde gekeurde A2 motor, dat is aantrekkelijk voor nieuwe A2 rijders.
 
Het lijkt mij dat men op basis van het kenteken de gegevens checken van de motor. Dus het aantal cc, aantal kw. Plus dat de eigenaar een bepaalde leeftijd heeft. Dan is 1 + 1 = 2.
 
Maar gegevens van het RDW kloppen ook zo vaak niet. Het model motor dat ik rijd zijn allemaal als 22kw ingevoerd maar hebben meer dan het dubbele. En bijvoorbeeld de kleur van een auto klopt ook heel vaak niet.

Maar als een agent moeilijk wil doen dan heb je daar weinig op tegen
 
Maar gegevens van het RDW kloppen ook zo vaak niet. Het model motor dat ik rijd zijn allemaal als 22kw ingevoerd maar hebben meer dan het dubbele. En bijvoorbeeld de kleur van een auto klopt ook heel vaak niet.

Maar als een agent moeilijk wil doen dan heb je daar weinig op tegen
Dat de gegevens op het kentekenbewijs niet kloppen komt wel vaker voor... zo heeft een maatje van mij een CRF400 met 0,3kw op kenteken... echter geen A2 vermelding en ik denk dat als je hem plat rijdt ze toch wel gaan zoeken.

Wat betreft het wrappen of spuiten van auto's is het heel simpel... op kentkenbewijs staat geel dus hij moet geel zijn, wrap je hem blauw dan moet je officieel terug naar het rdw voor een herkeuring naar blauw.
 
Terug
Bovenaan Onderaan