Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Jawa Topic deel 2. En populairder dan ooit

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dus vlgs jou(of is het echt zo) doen de punten hetzelfde als de sensor(van brommerboer, sloperij of conrad??)

Als dit werkt en heb later een 6V blok die ik naar12V ombouw, zou ik een bobine pakken met 2 uitgangen(want jij werkt nu nog met 2 aparte bobines?) 1 velleman kit, 1 sensor en een strip ijzer op de krukas met 2 magneetjes..
Toch?
 
Nu we het over velleman-spul hebben, die wel of net met hall-sensor kunnen, Er zijn toch meer condensator-vervangers?
Ik had eens een dnepr met een pantec-kastje..
 
eens kijken of we plaatje kunnen bijvoegen
 
Zo, jij woont mooi landelijk.. misschien moeten we het voornoemde treffen maar bij jou houden..
 
Da's niet bij mij
Maar idd erg mooi daar. Je zou niet zeggen dat de A9 er langs loopt, en sinds kort ook deel uitmaakt van het shithol aanvlieggebied.
 
Hierbij de beloofde foto en link

De velleman kit heb ik tot zover in elkaar gesoldeerd. Omdat de electraboer hier in de stad op vakantie is heb ik de overige weerstandjes nog niet kunnen kopen.


Ik heb een hall-sensor in gedachten met een geintegreerde magneet, dan weet ik zeker dat het signaal sterk genoeg is. Bovendien hoef je dan geen magneet op de rotor te monteren, dit kan onbalans geven. Bovendien moet zo'n magneetje wel gruwelijk goed vastzitten, zeker met die enorme toerentallen van een jawa.

http://www1.conrad.nl/scripts/wgate...ll-sensor+SR17C-J6&bild_ungleich=0&akt_image=

Hier nog even een plaatje van het idee:

De "Vane Switch" is dus de hall-sensor met geintegreerde magneet. De "trigger vane" verbind en verbreekt dus het contact tussen de hall-sensor en de geintegreerde magneet.
 
Ik snap nog niet waar het signaal nu vandaan komt.. iets moet toch een puls geven??
En waar zijn'overige weerstanden'voor nodig?
Als je bij een electr. ontsteking zo veel meer onderdelen nodig hebt lijkt me het voordeel er van te verliezen.. alle electronica gaat een keer stuk..

zo had ik op aanraden een zelfbouw-electronicazaak een spannningsregelaar gemaakt.. zogenaamd rijden er veel mensen er jaren mee..
het heeft 32km. gewerkt..
 
oh, dat schiet niet op nee

Ik werk met 2 sensoren, 2 velleman kits en 2 bobines, een volledig gescheiden systeem net als orrigineel.

zoveel onderdelen zijn er niet nodig:
-rotor
-hall sensor
-velleman kit
-bobine
-bougie

orrigineel is het volgende gemonteerd:
- rotor
-contactpunten + (indien geen velleman kit, condensator)
- (evt. velleman kit)
-bobine
-bougie

De velleman kit is onttworpen voor 12 volt systemen. Je kunt hem ombouwen naar 6 volt, kwestie van 3 weerstandjes vervangen door exemplaren met een lagere weerstand. Maar die 3 weerstandjes moet ik nog kopen

De contactpunten verbreken de verbinding die de bobine met de aarde maakt. De hall-sensor doet het zelfde, alleen kan er door een hall-sensor niet genoeg vermogen lopen om de vonk op te wekken. Daarom is de velleman kit als een soort relais gemonteerd.

Met de contactpunten heeft de velleman kit een extra voordeel, de lifthoogte hoeft niet meer afgesteld te worden (het is niet meer belangrijk hoe lang de punten open/dicht zijn). Bij het gebruik van een hall sensor is dit niet echt een voordeel meer, er had ipv. de velleman kit net zo goed een relais kunnen zitten...

Maar omdat mijn electronica kennis niet heel geweldig is ga ik niet zelf een circuitje met een relais in elkaar klooien. Bovendien kan ik nu altijd de contactpunten terugschroeven, die werken op de velleman kit namelijk ook.

Dit verhaal is weer veel te lang
 
neuh, je hebt het goed voor me uitgelegd(is al een kunst op zich)
bedankt!
 
Feli met het nieuwe topic allemaal.

Even een piccie dan maar.

 
[img=100]https/www.motor-forum.nl/media/974577/full[/img]


Misschien leuk als welkomstfoto in het eerste bericht van dit topic?

 
Laatst bewerkt:
We lachen die lieden uit die duizenden euro's betalen voor een motorrijwiel dat ons insziens geen meerwaarde heeft in rijplezier.
Nou ga maar lachen dan.
Pak voor iedere willekeurige rit op de openbare weg wel liever de Jawa.
Kom er met de Kwaak niet eens op om zondag een rondje te gaan sturen.
Maar ze past wel goed bij mijn andere hobby, circuitrijden.
 
Kijk, dat vind ik nou leuk staan!

Misshien de Jawa' s ook allemaal op een rijtje,als een soort smoelenboek? Zonder onze tronies erbij dan,anders wordt het zo Opsporing Verzocht............
 
De openingsfoto bespaart ons vast heel wat ongenode gasten
 
Voor het smoelenboek hierbij mijn 638, bj 1991, in originele staat.
 
En deze, van vrienden die hem in Egypte zagen staan.................



En veel mensen, elders hier, maar eikelen dat hun rode pak niet meer bij hun witte supersport past...........
 
Misshien de Jawa' s ook allemaal op een rijtje,als een soort smoelenboek? Zonder onze tronies erbij dan,anders wordt het zo Opsporing Verzocht............
Dat is zeker een goed idee.
Ik wordt altijd blij van foto's, en ik zie dat de eerste aanzet al gedaan is.



Ook mensen die een Jawa gehad hebben even een foto posten?
 
Laatst bewerkt:
Ik wil ook met een foto in het topic


Vlak voor ik afgelopen zomer van Enske naar 't Nieuwediep reed, erg mooie rit!
 
Dat is zeker een goed idee.
Ik wordt altijd blij van foto's, en ik zie dat de eerste aanzet al gedaan is.

[afbeelding]

Ook mensen die een Jawa gehad hebben even een foto posten?


Ik was al aan het verzamelen.Moet ik ze allemaal in de openingspost plaatsen? Wel sneu voor Doudou die hier post,lees het altijd graag,maar hij heeft een MZ
 
Status
Niet open voor verdere reacties.