oh, dat schiet niet op nee
Ik werk met 2 sensoren, 2 velleman kits en 2 bobines, een volledig gescheiden systeem net als orrigineel.
zoveel onderdelen zijn er niet nodig:
-rotor
-hall sensor
-velleman kit
-bobine
-bougie
orrigineel is het volgende gemonteerd:
- rotor
-contactpunten + (indien geen velleman kit, condensator)
- (evt. velleman kit)
-bobine
-bougie
De velleman kit is onttworpen voor 12 volt systemen. Je kunt hem ombouwen naar 6 volt, kwestie van 3 weerstandjes vervangen door exemplaren met een lagere weerstand. Maar die 3 weerstandjes moet ik nog kopen
De contactpunten verbreken de verbinding die de bobine met de aarde maakt. De hall-sensor doet het zelfde, alleen kan er door een hall-sensor niet genoeg vermogen lopen om de vonk op te wekken. Daarom is de velleman kit als een soort relais gemonteerd.
Met de contactpunten heeft de velleman kit een extra voordeel, de lifthoogte hoeft niet meer afgesteld te worden (het is niet meer belangrijk hoe lang de punten open/dicht zijn). Bij het gebruik van een hall sensor is dit niet echt een voordeel meer, er had ipv. de velleman kit net zo goed een relais kunnen zitten...
Maar omdat mijn electronica kennis niet heel geweldig is ga ik niet zelf een circuitje met een relais in elkaar klooien. Bovendien kan ik nu altijd de contactpunten terugschroeven, die werken op de velleman kit namelijk ook.
Dit verhaal is weer veel te lang