jawa mengsmering en meer gezelligheid

Status
Niet open voor verdere reacties.
FF beetje off-topic maar leuke site die DTsite..heb tijdje geleden nog een 125lc gehad voor de opknap..heb nog een TZR125 blok staan wat ik erin wilde bouwen...blijf toch weer in de MZ's steken ;)
Verder met de Jawa's :]
MZlllss,Rob.

Dank je, heeft zeker in het begin nogal wat tijd gekost, maar is leuk om te maken en te onderhouden.
We zijn toevallig toch geen familie, heb ook een DT125LC, en wil die tzt ook van een andere motorhart voorzien. Geen TZR daarentegen, maar dat van een CBR125 of YZF125. Heb een Jawa en zo´n 20 jaar terug een MZ ETZ 250. Toevallig ook een GS500E voor de snellere toertochten?
 
Laatst bewerkt:
Zie mijn onderschrift wat ik nog meer heb staan 8-)
Ik heb dus een NTV voor de verdere ritten.
MZllss,Rob.
 
Laatst bewerkt:
Als we family zijn, ben jij duidelijk de grotere broer. Ik ben op 3 blijven steken, de garage is niet groot genoeg.
 
Je wilt niet weten hoeveel motoren ik al gehad hebt sinds het begin van mijn motorrijden in 1996...een flink aantal daarvan waren tweetakten voornamelijk Yamaha van 125 tot 350cc...tegenwoordig alleen nog maar MZ tweetakten..
MZllss,Rob.
 
Rob, heb jij in je ruime 2tact loopbaan ervaring met vastlopers?
Zo ja, onder welke omstandigheden gebeurde dat?
 
In al die jaren heb ik maar 1 warmloper of klemmer gehad, dat was tijdens inrijden van een vers gehoonde cilinder..maar daarna reed die cilinder wel mooi(MZ TS250).
2 vastlopers heb ik ook nog gehad,1 met een viertakt..tijdens 130 km/u op de linkerbaan wegens te laag oliepeil en die andere keer was met een MZ vastgelopen big -end oorzaak zeer wazig, waarschijnlijk kwam het door de benzine..olie verkeerd gereageerd ..ik had in de vlotterkamer een vetachtige substantie over die het mengsel arm heeft gemaakt maar probeer het maar eens te bewijzen..
MZllss,Rob.
 
Die tjechoslowaakse schoonheden mogen hier best geshowt worden hoor ;)

mp0122kopie.jpg
 
is hier verder niemand die z;n vraagtekens zet bij het buigende buisje wat voor achterbrug moet doorgaan?
 
Ik krijg de Jawa maar half op mijn scherm. Zijn er nog mogelijkheden om de voor- en achterzijde in beeld te krijgen?

Welk buisje?
 
@ sammie
Dat maakt het karakter van de jawa, zonder zo'n ielige slappe achterbrug maakt het een uitdaging om met 100 over hobbelige dijkweggetjes te rijden, dat geeft meer kick dan op een rsv 200+ rijden :P

@dt 125
Ik heb wel andere foto's met voor en/of achterkant maar die moet ik nog even uploaden thuis.

Voor de liefhebber m'n jawa staat waarschijnlijk as week in de moto plus ;)
 
Het `snelheidsgevoel`op de Jawa is mij ook niet onbekend. Sterker nog, toen ik net de GS500E bezat, na jaren alleen de Jawa te hebben gereden, reed ik steevast te hard en was stellig in de overtuiging dat de snelheidsmeter van de Suzuki niet goed was en te weinig aangaf. Totdat, tijdens een toertochtje, een collega, mij vroeg waarom ik overal te hard reed. Bij een Jawa voelt 80km/hr ook als zodanig aan, bij de Suzuki was dit gevoel een stuk minder en om datzelfde gevoel te krijgen, ging de gaskraan verder open.

Kun je het artikeltje van de Jawa emailen?. Dit motorblad is niet te koop bij de lokale kiosk.

Ik heb erover zitten denken om mijn Jawa op te geven voor het blad Moto 73. Daarin staat regelmatig een artikel over mensen die veel kilometers met een motor gereden hebben.
Ik ben de 1e bezitter van de Jawa en inmiddels zo´n kleine 50000km gereden. Helaas heb ik niet exact bijgehouden wat er in de afgelopen 20jr is versleuteld.
 
dat vindt ik ook zo leuk aan de jawa dat hij een beetje wiebelig is en dat je dat ding moet kennen, ik geloof dat ze het ook wel eens 'karakter' noemen ;)

Maar als t blaadje uitkomt dan zal ik het artikeltje hier wel posten hoo :)

Wilde vandaag nog op de jawa naar m'n werk, gelukkig kwam ik er gister avond achter dat het ijzelde dus toch maar niet gedaan
 
Ook de reacties op bijv. tankstations, wegrestaurants of terrasjes. Hoe vaak ik al niet ben aangesproken door onbekenden, metname oudere mensen, over de Jawa. Was toch een heel bekend merk in de jaren 60. Mensen die zelf een Jawa hebben gereden en verwondert zijn dat deze nog steeds te koop zijn. Dit laatste is waarschijnlijk nu niet meer het geval. Dure motoren worden voorbij gelopen en bij de Jawa staan mensen stil.
 
Dat is in ieder geval leuker dan mensne die je dnepr met span vernielen omdat ze er van overtuigt zijn dat het een oude duitse legermotor is..
 
Dat is in ieder geval leuker dan mensne die je dnepr met span vernielen omdat ze er van overtuigt zijn dat het een oude duitse legermotor is..

:( ik moet het niet zien dat mensen aan m'n spullen zitten want dan ga ik echt door t lint... wat hun doel ook is van andermans spullen blijf je af en als je even wil zitten ofzo dan vraag je dat ook gewoon :Y
Hoop dat de schade aan je dnepr meeviel?

Wat dt125 zegt heb ik ook altijd zowel rijdend als stilstaand in zo'n jawa een echte blikvanger, ik heb regelmatig gehad dat ik mensen moest afwimpelen omdat ik haast had en ze me 5min of langer aan de praat hielden over hun motorverleden :P
 
:( ik moet het niet zien dat mensen aan m'n spullen zitten want dan ga ik echt door t lint... wat hun doel ook is van andermans spullen blijf je af en als je even wil zitten ofzo dan vraag je dat ook gewoon :Y
Hoop dat de schade aan je dnepr meeviel?

Wat dt125 zegt heb ik ook altijd zowel rijdend als stilstaand in zo'n jawa een echte blikvanger, ik heb regelmatig gehad dat ik mensen moest afwimpelen omdat ik haast had en ze me 5min of langer aan de praat hielden over hun motorverleden :P


Ik heb in de loop der tijd wel meer dan 1000 euro schade gehad aan div. motoren. (ural, dnepr, BSA, triumph, Condor..)
Het minst lueke was een gesaboteerde voorrem waar je in de duitse bergen achter komt..(met een zwaar beladen span met vrouw er in)
 
Begrijp ik goed dat de motor moedwillig vernield wordt omdat deze eruit ziet als een oude Duitse legermotor?
 
sorry even tussendoor, heeft iemand nog een technisch handboek voor oilmaster gedeelte??, de rest hep ik alleen de oilmaster moet nog uit elkaar en nagekeken worden, wilde daar binnenkort aan gaan beginnen
 
Altijd treurig zulke mensen....
Ik heb een legergroene MZ+zijspan (met die mooie witte zadeltjes :) ) en daar krijg ik toch meestal positieve reacties op.
De jawa trouwens ook! Vaak dat het zulke leuke fietsjes waren en dat je ze nooit meer ziet


Ps dit is mijn kleine plof!

groet
Bas
full
 
leuk ding! 8-)

Ik heb iemand wel eens horen zeggen, een jawa is een heerlijke motor en het rijd geweldig.. totdat je op een 'moderne' motor hebt gereden :+

Ach m'n jawa heeft teminste nog karakter en als die z'n zin niet heeft dan ben ik eerder warm dan de motor zelf met kicken :P
 
@kamikaze raiders
De Jawa ziet er nog prima uit. Van welk jaar is deze en wat is de km-stand?.

@seba$
Voor een stuk klopt dat ook wel. Een Jawa rijdt en stuurt prima, mijn GS500 een stuk beter, echter omdat ik regelmatig op de Jawa rij, merk je elke keer het verschil tussen beide motoren weer op. Als je altijd op een perfecte motorfiets rijdt, raak je ook hier aan gewoon. De Jawa reset je gewennings-cellen a.h.w.
Verder is mijn Jawa vooral praktisch, met goed voorlicht (moet regelmatig in het donker rijden) een stuurkuip (niet zo koud), een topkoffer en bovenal een kettingkast.
Het is voor mij een groot raadsel waarom niet elke motorfiets een kettingkast heeft. Geen lomp geval, maar een mooi design evt. geintegreerd met de achterbrug.
De goedkoopste fiets heeft nog een kettingkast.
Mijn GS500 heeft geen kettingkast en WITTE wielen. Wil je een beetje schone motor, kun je de wielen na elke ritje poetsen. De designers van Suzuki zouden eens een duurtest moeten uitvoeren met hun eigen creaties. Als de wielen net gepoetst zijn is het overigens wel mooi om te zien.
 
Het enige nadeel van zo'n kettingkast is inderdaad het uiterlijk ervan, ik heb wel eens jawa's gezien zonder kast maar dat zag er een stuk fraaier uit. Gelukkig heb ik mijne nog erop zitten want 1x per jaar m'n ketting smeren vindt ik toch wel ideaal 8-)

Ik weet nog wel dat ik na 2 wintermaanden m'n r6 weer uit de schuur trok (in de tussentijd aldoor op m'n jawa gereden) maar ik vond het kwa zithouding net een tourmotor, brede zit, brede tank en toen ik hem in z'n versnelling zette drukte ik voor de zekerheid t pookje nog maar een 2e keer in want een 'schakelslag' van 2cm ofzo is ongeveer gelijk aan de speling in het jawa pedaal :+
 
Hallo heren en dames!

Hij is van 1986, maar volgens mij is hij in 1977 gebouwd.
ik geloof dat er 22000 km op staat nu (hij staat even niet in de buurt)
Er hangt wel een ander blok onder, het originele blok had een vastloper mogen meemaken,een stukje naaldlager heeft de linker cilinder +zuiger naar het hiernamaals gehopen, daardoor heeft het blok een flinke tik gehad en begon overal olie te lekken.
Dus een goed blokje ergens op de kop kunnen tikken voor 125€ (inclusief de rest van een jawa+ kenteken, dit weer voor een zacht prijsje doorverkocht dus het blok was maar 70euro :) )

Ps ik heb de jawa voor 350 euro gekocht :P
Groet

Bas
 
Ik vind deze uitvoering erg leuk!
Remt het een beetje?
Hoe snel durf jij te kruisen??
(oorzaak van de vastloper nog achterhaalt?)
 
Alle jawa's remmen toch een 'beetje' ;)
M'n schijfrem met kawa zx6r rempomp en stalen remleiding doet het beter dan het trommeltje maar het blijft goed anticiperen bij kruispunten

vanaf gister in de motoplus: :) van t weekend krijg ik het artikeltje in pdf die zal wat beter leesbaar zijn

t0djhv3.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan