Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Jawa mengsmering & becherovka část sedm


Ik heb hem vandaag in A3 op fotopapier geprint, het resultaat is best goed!
Door de resolutie en grote papieroppervlakte zijn de pixels niet heel erg fijn, maar door de tekening zelf en de vele kleuren is het zeker niet storend.
Vanmiddag even een lijstje halen
 
..Ik heb m;n hele bijkeuken volhangen met ingelijstte oude motoradertenties.. geeft een leuk sfeertje aan zo'n 'saaie' ruimte..
 
..Ik heb m;n hele bijkeuken volhangen met ingelijstte oude motoradertenties.. geeft een leuk sfeertje aan zo'n 'saaie' ruimte..
Lijkt mij ook wel wat (al heb ik geen bijkeuken). Maar ik heb digitaal al een aardige verzameling.
Vanmiddag de andere spanningsregelaar erin gezet. Sleutel in contact: niks.
Wat bleek: bij de voorlaatste poging om te starten met de oude regelaar heb ik de zekering opgeblazen. Maar daar kwam ik pas achter toen ik nog eens alle bedrading had nagelopen. Nooit te oud om te leren.
Nou hoop ik dat het ophoudt met regenen, zodat ik hem morgen kan uitlaten. Maar eerst straks de bougies eruit en kijken of het weer vonkt.
 
Sammie , als tegenpool tussen al die zwart/wit plaatjes heb ik dit voor je;


 
Jeemig soojo maak het niet zo spannend en trap aan dat ding. Ik ben nieuwsgierig!
 
Jeemig soojo maak het niet zo spannend en trap aan dat ding. Ik ben nieuwsgierig!
Gedver, wel spanning, maar WEER geen vonk.
En da's echt niet om jullie te pesten. Enfin, hele zut er weer uit. Electronische ontsteking met bobines en bougies aan de regelbare voeding op zolder. 6 Volt. Met een papiertje tussen de optoswitches wapperen, en knetterende vonken. Vandaag hou ik het voor gezien.
Morgen eens serieus meten aan de verdere electrische installatie van de motor.
En ja Tijmen, (off topic, sorry, beroepsdeformatie) ik heb Windows10 op mijn systemen gezet. Dat vrat tijd, vandaar dat het laat is, ik heb ooit met mijn stomme kop een Windows7 Professional besteld, maar dan in een Duitstalige versie. Verkeerde knop gedrukt. Is nu omgetoverd in Windows10 Pro in de Engelse versie. Dus geen "herunterfahren" meer, maar gewoon "shut down".
Hans67, als peuter zat ik al in de electronica werkplaats van mijn oom met draden vonken te trekken, wat mij een daverende draai om mijn oren opleverde. Electronica is mij met de paplepel ingegoten, maar ook ik ben nu met die electriciteit aan het tobben. Ergens is iets fout, de motor heeft gewoon gelopen en was opeens niet meer te starten. De draadboom is in orde, heb ik helemaal nagelopen. Maar, hoe het contactslot precies schakelt is nog een black box voor mij, net zoals de spanningsregelaar. Ik heb het geld niet om een VAPE aan te schaffen, dat zou het probleem in één klap oplossen. Betekent dat ik verder in de documentatie moet duiken, die ik gelukkig heb. Mocht je die ook willen hebben, stuur mij dan een pm.
 
Soojoo, als de de vonkerij 'los'test werkt het dus wel.. dan zit ik in 1ste instantie te denken aan een contactslotfalen..(licht via contactslot doet het wel/contactslot krijgt wel accuspanning??)

Als je de sleutel induwt moet er accuspanning komen op de pool waar de draad van de ontsteking komt.
als dit niet gebeurd(maar wel op een andere pool? kun je evt. wisselen) is het contactslot niet meer fris.
Om te proberen kun je de betreffende draad ook meteen op de + van de accu zetten en kijken wat er dan gebeurd.
 
Ik heb het schakelschema van Mario Mager er maar weer eens bij gepakt. Neutraallampje en laadlampje gaan branden als ik de contactsleutel erin duw. Schakel ik op, dan gaat het licht branden, verder opschakelen en groot/dimlicht brandt ook, evenals de knipperlichten. Controlelampjes daarvan doen het eveneens. De claxon doet het. Dat betekent dat de contacten 30, 54, 56 en 58 van de schakelaar werken. Misschien krijgt 15 geen spanning en dan vonkt er ook niets, want die voedt de bobines. Simpel te controleren, want vandaaruit wordt ook de remlicht schakelaar gevoed, en als die het ook niet doet ....
Als dat het niet is, dan moet ik ook nog eens naar de dynamo kijken.
Wordt vervolgd.....

Voor wie duidelijke schema's van het electrische circuit van zijn/haar Jawa's wil: stuur een mailtje naar Mario Mager, en hij stuurt je die toe. Meer daarover op www.jawaczech.co.uk klik dan op de link "electrical" linksboven op de pagina.

P.S. Misschien ook iets om groot af te drukken en in je garage of bijkeuken te hangen
 
Laatst bewerkt:
nr 15 is idd ook bij de 638 het ontstekingscontact, maar er kan vb ook een draadbreuk zijn..
Dus meet bij de ontsteking of deze ook werkelijk sap krijgt..
 
Sinds een tijdje kan mijn Jawa niet meer binnen staan en moet ie in een tochtig fietsenhok staan. In Den Helder dus lekker in de zilte zeewind De eerste roest is al te zien op de koplampring, dat wordt dus binnenkort schuren en wat blanke lak erover.

Ook valt het me op dat als je van neutraal naar de eerste versnelling wilt schakelen je toch een flinke afstand moet afleggen met het schakelpedaal, is dat normaal?
 
Ook valt het me op dat als je van neutraal naar de eerste versnelling wilt schakelen je toch een flinke afstand moet afleggen met het schakelpedaal, is dat normaal?

Hadden we een paar versies terug ook al besproken. De schakelbak van een Jawa is niet bepaald Japans nee Ik til zelfs m'n voet op bij opschakelen en naar beneden ook... altijd weer wennen als je dan weer op een motor zit met een klein pookje Schakelen met de tenen is er niet bij!
 
Regelmatig droog maken met een droge doek. Daarna verder schoonmaken met een oude, vette lap. Tenslotte inwrijven met zuurvrije vaseline. Hoe mooi chroom en lak ook glimmen, er zitten altijd heeeel fijne poriën in, en daar begint de ellende. Die wrijf je dicht met vaseline. Mijn 634 is van 81, die staat echt niet stil en rijdt ook op gepekelde wegen. Er is nog geen spoor van roest te bekennen. Goed, hij staat nu binnen, maar is door mijn voorganger net zo behandeld, en daar stond hij buiten. Dit is een oudere foto, maar de staat van lak en chroom is nog hetzelfde.

 
nr 15 is idd ook bij de 638 het ontstekingscontact, maar er kan vb ook een draadbreuk zijn..
Dus meet bij de ontsteking of deze ook werkelijk sap krijgt..
Ga ik na. Net al gekeken of het remlicht werkt als ik de contactsleutel erin steek. Die doet het, dus 15 vanaf het contactslot werkt. Overigens zit de remlichtschakelaar van deze 634 onder de tank bij de bobines. Die wordt bediend door twee kabels vanaf voor- en achterrem. Vanmorgen even een paar nieuwe stukken bougiekabel gekocht. Die zijn er naar mijn smaak te vaak op en af gegaan, better safe than sorry. Straks even de tank omhoog om eens goed naar de bobines te kijken en of de blauwe draad daar nog aan de aansluitingen 15 vastzit (en vooral prik krijgt). En of de bruine en zwarte draad nog aan de aansluitingen 1 van de bobines zitten. De hele ontsteking ligt nog op zolder bij mijn electronica spullen en zit er dus nog niet op. Die kan in elk geval niet storen.

Overigens hier het sterk verkleinde diagram van Mario. Het volledige kun je hier niet kwijt, en dat zou ik ook niet doen. Die kun je zelf bij Mario aanvragen. Let op: de getekende kleuren zijn NIET altijd de werkelijke kleuren van de draden in de 634
 
Laatst bewerkt:

"Print on high resolution paper" Papier met resolutie? Wel handig zo'n diagram, waarom staan ze niet gewoon als bibliotheek op zijn website dan? Heb eigenlijk alleen een diagram voor 't contact nodig gehad, de rest spreekt redelijk voor zich (daarnaast ook weinig problemen met de elektriek hier, zelfs geen platte accu's!). Engelstalige Windows is inderdaad een stuk prettiger als Duits, vooral omdat ik Duits niet zo goed beheers

Kan ik trouwens het luchtfilter er tijdelijk uitlaten om te vergelijken? Ik neem aan dat het luchthuis het gros van de restrictie doet, zo'n groot luchtfilter van papier biedt nou niet echt "weerstand"... Misschien moet ik er eens harder aan zuigen

M'n bestelde spullen zitten nu in Duitsland, hopelijk aan het einde van de week hier thuis! Ben toch wel te spreken over dat Ebay, betrouwbare & goedkope verkopers tot nu toe (hiervoor een paar printplaatjes voor andere reparaties gekocht).

Marc, leef jij nog op dit forum?
 
@ Soojoo, als je het contactslot nu eens buitensluit/een draad meteen van de plus-accu naar de ontsteking trekt?
 
De Jawa doet het weer naar behoren!


Afgelopen vrijdag ben ik bij Jo langsgeweest. Daar lagen een handrem en een uitlaatdemper te wachten!
Handrem gemonteerd. Nu weet ik ook waarom er zoveel speling op mijn oude remhendel zat. In het scharnier horen 2 lagerbusjes te zitten, die waren in mijn oude hendel niet aanwezig. De voorrem werkt strak als nooit tevoren.


Ook de uitlaatdemper van Tijmen zit erin! Volgens mij maakt de Jawa nu zo'n 10db minder geluid. :p
weet 1 van jullie of het gaatje onderin origineel is?
Wat ook opviel is dat de demper van Tijmen met 1 boutje gemonteerd moest worden, mijn beide oude dempers met 2. Nu mist alleen bij de linker demper nog het centrale busje. :p


Ik ben een gelukkig mens, bedankt Jo en Tijmen!
 
Graag gedaan. "We zijn toch op de wereld om mekaar, om mekaar, te hellepen nietwaar". Maar dat is misschien van voor jullie tijd. Liedje van Leen Jongewaard

Bij allevier de dempers van mijn Jawa's zit óók maar één boutje. En dat gat hoort er niet.
 
En dan nu de continuing story of Paytonplace...
De tank omhoog gehesen (met balkje eronder, geleerd van Tijmen) en de aansluitingen van de bobines bekeken. Niks mee aan de hand. Blauwe draad van punt 15 van beide bobines is doorgelust naar de remlichtschakelaar, die bij mijn Jawa's bij de bobines onder de tank zit. Remlicht werkt en lekker fel, dus ze krijgen ook spanning. Toch maar even gemeten, en ja hoor, 6,15 volt. Maar om het zekere voor het onzekere te nemen heb ik beide bobines vervangen door de bobines die ik in de testopstelling gebruikt heb. Die functioneerden immers prima. Gelijk nieuwe bougiekabels gemonteerd. Ik ga niet tobben voor 60 cent de meter.

Wat een geklier is dat toch steeds met die veer, die de voorkant van de tank met een haak aan de bovenste framebuis vasthoudt. Ik heb maar wat krimpkous om die haak gestookt. Spaart de lak op de framebuis en mijn vingers.

Vervolgens de afgemonteerde bobines gechecked in de proefopstelling: krachtige blauwwitte vonk. Die zijn dus ook OK. Kan ook weinig mee fout gaan, want zijn gewoon Tesla spoelen. (nou ja, kunnen exploderen als je een 6 volt bobine in een 12 volt systeem zet. Weet ik van een Velorex rijder, die die fout maakte).

Daarna de Velleman kitjes en de optoswitches weer aangesloten en getest met een kartonnetje, heen-en-weer halen tussen de optoswitches (de offline testmethode). GEEN vonk. Nou sluit ik de voeding voor de kitjes aan op de blauwe draad van de spanningsregelaar (punt D) in de vooronderstelling dat daar 6 volt op staat.
Maar dat is verkeerd gedacht. Met de kitjes erop staat daar maar ca. 0,5 volt. Remlicht doet het dan ook niet meer, dus geen wonder dat er niks vonkt, dan doen immers de bobines het ook niet.
Dynamo afgekoppeld (inmiddels verdacht, al heeft deze Jawa ermee gereden). Nog steeds niks. Maar dan staat op punt D van de spanningsregelaar 1,45 volt. Nog steeds te weinig voor een vonk. Oftewel te weinig voor de kitjes dus.
Vermoedelijk is DAT mijn denkfout: "Blauwe draad = 6 volt".. Is een logica, die ik gewend ben, maar de logica van kleurcodering van de bedrading is geloof ik niet erg consistent in de Jawa wereld.
Als ik morgen tijd heb, hang ik de kitjes aan een aparte accu van 6 volt. Eens kijken of het dan vonkt. indien ja, dan moet ik een draad van de voeding van de bobines (15) naar de kitjes trekken. Dan krijgen ze 6 volt als ik contact maak. Direct op de accu doe ik maar niet. Weet niet hoe dat gebeurd is, maar ik heb al een zekering opgeblazen. Kans is klein, want op de regelbare voeding verstoken ze met de opto-switches maar zo'n 40 mA. Maar toch. Direct aansluiten op de accu is ook niet echt een optie, omdat ze dan ook stroom blijven trekken als het contact uit staat.

Overigens is het opschrijven van deze avonturen ook goed om de ervaringen op een rij te zetten en over vervolgstappen na te denken.

WORDT VERVOLGD
 
Laatst bewerkt:
Je blijft er maar mee bezig.

Had al een snelle zoekactie gedaan maar dit topic gaat zo snel Het is even wennen, vooral als je dagelijks op een motor met een 'normale' bak rijdt.

Zal er vanavond eens een doek overhalen. De bevestiging van de spiegel is ook al een beetje roestig maar dat is minder belangrijk.
Misschien haal ik de ring wel ff los en doe ik er een laagje blanke lak over heen.
 
hm, is al met al nog een heel project Soojo! Zo weet je (en wij :p ) precies wat je al gedaan hebt, en wat niet.

stort de spanning niet in a.g.v een kortsluiting ergens? (in de velleman kits?) Is de spanning op de blauwe draad uit de spanningsregelaar wel 6 volt wanneer de velleman kits zijn losgekoppeld?

Waar zit de zekering die je eruit geblazen hebt?

Ik zal het gat achterin de demper een keer dichtlassen. nu nog de aansluiting van de uitlaatbocht op de cylinders repareren. de wartel is strak aangedraaid, maar de bocht zit helemaal los.
 
nou sojoo daar ben je lekker klaar mee deze puzzel! ik verdenk de vellemankitjes!!
 
@ arjan, die gaten in de dempers zitten er niet zomaar in, wellicht heeft iemand er over nagedacht.. Ik zou ze er lekker in laten zitten..