Lijkt mij ook wel wat (al heb ik geen bijkeuken). Maar ik heb digitaal al een aardige verzameling...Ik heb m;n hele bijkeuken volhangen met ingelijstte oude motoradertenties.. geeft een leuk sfeertje aan zo'n 'saaie' ruimte..
Jeemig soojo maak het niet zo spannend en trap aan dat ding. Ik ben nieuwsgierig!Lijkt mij ook wel wat (al heb ik geen bijkeuken). Maar ik heb digitaal al een aardige verzameling.
Vanmiddag de andere spanningsregelaar erin gezet. Sleutel in contact: niks.
Wat bleek: bij de voorlaatste poging om te starten met de oude regelaar heb ik de zekering opgeblazen. Maar daar kwam ik pas achter toen ik nog eens alle bedrading had nagelopen.Nooit te oud om te leren.
Nou hoop ik dat het ophoudt met regenen, zodat ik hem morgen kan uitlaten. Maar eerst straks de bougies eruit en kijken of het weer vonkt.
Jeemig soojo maak het niet zo spannend en trap aan dat ding. Ik ben nieuwsgierig!
Ik heb het schakelschema van Mario Mager er maar weer eens bij gepakt. Neutraallampje en laadlampje gaan branden als ik de contactsleutel erin duw. Schakel ik op, dan gaat het licht branden, verder opschakelen en groot/dimlicht brandt ook, evenals de knipperlichten. Controlelampjes daarvan doen het eveneens. De claxon doet het. Dat betekent dat de contacten 30, 54, 56 en 58 van de schakelaar werken. Misschien krijgt 15 geen spanning en dan vonkt er ook niets, want die voedt de bobines. Simpel te controleren, want vandaaruit wordt ook de remlicht schakelaar gevoed, en als die het ook niet doet ....Soojoo, als de de vonkerij 'los'test werkt het dus wel.. dan zit ik in 1ste instantie te denken aan een contactslotfalen..(licht via contactslot doet het wel/contactslot krijgt wel accuspanning??)
Als je de sleutel induwt moet er accuspanning komen op de pool waar de draad van de ontsteking komt.
als dit niet gebeurd(maar wel op een andere pool? kun je evt. wisselen) is het contactslot niet meer fris.
Om te proberen kun je de betreffende draad ook meteen op de + van de accu zetten en kijken wat er dan gebeurd.
Ook valt het me op dat als je van neutraal naar de eerste versnelling wilt schakelen je toch een flinke afstand moet afleggen met het schakelpedaal, is dat normaal?
Regelmatig droog maken met een droge doek. Daarna verder schoonmaken met een oude, vette lap. Tenslotte inwrijven met zuurvrije vaseline. Hoe mooi chroom en lak ook glimmen, er zitten altijd heeeel fijne poriën in, en daar begint de ellende. Die wrijf je dicht met vaseline. Mijn 634 is van 81, die staat echt niet stil en rijdt ook op gepekelde wegen. Er is nog geen spoor van roest te bekennen. Goed, hij staat nu binnen, maar is door mijn voorganger net zo behandeld, en daar stond hij buiten. Dit is een oudere foto, maar de staat van lak en chroom is nog hetzelfde.Sinds een tijdje kan mijn Jawa niet meer binnen staan en moet ie in een tochtig fietsenhok staan. In Den Helder dus lekker in de zilte zeewindDe eerste roest is al te zien op de koplampring, dat wordt dus binnenkort schuren en wat blanke lak erover.
Ga ik na. Net al gekeken of het remlicht werkt als ik de contactsleutel erin steek. Die doet het, dus 15 vanaf het contactslot werkt. Overigens zit de remlichtschakelaar van deze 634 onder de tank bij de bobines. Die wordt bediend door twee kabels vanaf voor- en achterrem. Vanmorgen even een paar nieuwe stukken bougiekabel gekocht. Die zijn er naar mijn smaak te vaak op en af gegaan, better safe than sorry. Straks even de tank omhoog om eens goed naar de bobines te kijken en of de blauwe draad daar nog aan de aansluitingen 15 vastzit (en vooral prik krijgt). En of de bruine en zwarte draad nog aan de aansluitingen 1 van de bobines zitten. De hele ontsteking ligt nog op zolder bij mijn electronica spullen en zit er dus nog niet op. Die kan in elk geval niet storen.nr 15 is idd ook bij de 638 het ontstekingscontact, maar er kan vb ook een draadbreuk zijn..
Dus meet bij de ontsteking of deze ook werkelijk sap krijgt..
Overigens hier het sterk verkleinde diagram van Mario. Het volledige kun je hier niet kwijt, en dat zou ik ook niet doen. Die kun je zelf bij Mario aanvragen. Let op: de getekende kleuren zijn NIET altijd de werkelijke kleuren van de draden in de 634
[afbeelding]
Graag gedaan. "We zijn toch op de wereld om mekaar, om mekaar, te hellepen nietwaar". Maar dat is misschien van voor jullie tijd. Liedje van Leen Jongewaardweet 1 van jullie of het gaatje onderin origineel is?
Wat ook opviel is dat de demper van Tijmen met 1 boutje gemonteerd moest worden, mijn beide oude dempers met 2. Nu mist alleen bij de linker demper nog het centrale busje. :p
Ik ben een gelukkig mens, bedankt Jo en Tijmen!
Had al een snelle zoekactie gedaan maar dit topic gaat zo snelHadden we een paar versies terug ook al besproken. De schakelbak van een Jawa is niet bepaald Japans neeIk til zelfs m'n voet op bij opschakelen en naar beneden ook... altijd weer wennen als je dan weer op een motor zit met een klein pookje Schakelen met de tenen is er niet bij!
Zal er vanavond eens een doek overhalen. De bevestiging van de spiegel is ook al een beetje roestig maar dat is minder belangrijk.Regelmatig droog maken met een droge doek. Daarna verder schoonmaken met een oude, vette lap. Tenslotte inwrijven met zuurvrije vaseline. Hoe mooi chroom en lak ook glimmen, er zitten altijd heeeel fijne poriën in, en daar begint de ellende. Die wrijf je dicht met vaseline. Mijn 634 is van 81, die staat echt niet stil en rijdt ook op gepekelde wegen. Er is nog geen spoor van roest te bekennen. Goed, hij staat nu binnen, maar is door mijn voorganger net zo behandeld, en daar stond hij buiten. Dit is een oudere foto, maar de staat van lak en chroom is nog hetzelfde.Sinds een tijdje kan mijn Jawa niet meer binnen staan en moet ie in een tochtig fietsenhok staan. In Den Helder dus lekker in de zilte zeewindDe eerste roest is al te zien op de koplampring, dat wordt dus binnenkort schuren en wat blanke lak erover.