Jawa mengsmering & becherovka část sedm

Wel, ik heb destids de anwnee een mail gestuurd waarin ik hun vormfouten- laat ik het zo maar noemen- opsomde en ze op 2 punten in gebreke heb gesteld..
En plots was de motor terug!
 
Mooizo Sammie, fijn! :]
Nu weet ik ook hoe je eruit ziet! :)

Bedankt Tijmen! Jammer dat we er niet tegelijk zijn, ik heb nog een zelfgeslepen Jiffy voor je liggen...
 
Mooizo Sammie, fijn! :]
Nu weet ik ook hoe je eruit ziet! :)

..

mja sorry.. :$
Ik zou eigenlijk een miob-je moeten maken met een bevallige dame van het vrouwelijk geslacht, maar met gebroken rib kan ik niet zo hard rennen.. :N
 
begrijp me niet verkeerd Sammie! Ik vind het leuk om te zien met wie ik (een paar jaar al!) praat over Jawa's. :)
 
begrijp me niet verkeerd Sammie! Ik vind het leuk om te zien met wie ik (een paar jaar al!) praat over Jawa's. :)

:Y miet uhp!

Ik ga trouwens maar op zoek naar een nieuw luchtfilter + 115 sproeier, ben benieuwd of een nieuw luchtfilter de problemen kan verhelpen, gezien de heftige reactie van Marc's Jawa kan 't misschien wel.
 
Ik ben er ook weer en lees mee
Mooi dat de jawa weer terug is
 
Nou nog een luchtfilter. Hebben mensen ervaring met universele filters?
In elk geval heb ik nooit ergens een nieuw of ongescheurd filterhuis kunnen vinden. Het filterhuis voor de gerestaureerde 634 was ook gescheurd. Die heb ik gerepareerd met tweecomponenten lijm.
 
Volgens mij ben ik bij de vorige lijmpoging tijdens een rit stukjes van de draad verloren, dus het opnieuw plakken heeft nu weinig zin omdat ik alsnog niet een bout kan gebruiken voor de bevestiging van het deksel.
 
Het is vandaag zaterdag.. *O*

Ik heb m'n koffie op..


De beesten slapen - eindelijk-


Dus ik wil proberen met een motor er even op uit te gaan..
Maar welke motor?


aiaaiai wat een keuzestress.. :+
 
Het is vandaag zaterdag.. *O*

Ik heb m'n koffie op..
[~[url="http://i934.photobucket.com/albums/ad188/samrap392/PTDC0007_zps70bbx2hj.jpg"]afbeelding~][/URL]

De beesten slapen - eindelijk-
[~[url="http://i934.photobucket.com/albums/ad188/samrap392/PTDC0007_zpshtkhudoo.jpg"]afbeelding~][/URL]

Dus ik wil proberen met een motor er even op uit te gaan..
Maar welke motor?
[~[url="http://i934.photobucket.com/albums/ad188/samrap392/PTDC0009_zpsbhkzsuqj.jpg"]afbeelding~][/URL]

aiaaiai wat een keuzestress.. :+

Middelste plaatje vind ik het leukst :Y Maar ik wilde dat ik last had van keuzestress. De gouden Jawa loopt nog steeds niet. Geen vonk '( Wel vonk als ik de ontsteking rechtstreeks aan de accu hang. Moet dus de spanningsregelaar zijn. Al het andere nagelopen. Die maar eens vervangen. Is tot nu toe voor mij een black box, maar heb wel een beschrijving gevonden hoe je die kunt controleren en afstellen.
 
Zeg, spuit die gele kap eens heel snel zwart, het is de bedoeling dat mijn Jawa 't kunstwerk is :+. Ik moest trouwens ontzettend lachen op jouw Jawa, Jo, zo 'n grote man met een kindervlaggetje is een hele gekke combinatie :')

Leuk boekje! Doet me denken aan de kabouter boeken die ik vroeger las die heel diep ingingen op hun houtwerk, hakken, contrapties, enz.
 
Zeg, spuit die gele kap eens heel snel zwart, het is de bedoeling dat mijn Jawa 't kunstwerk is :+. Ik moest trouwens ontzettend lachen op jouw Jawa, Jo, zo 'n grote man met een kindervlaggetje is een hele gekke combinatie :')

OK, dit past beter
full

geef ik toe :Y _O-
 
Wie weet hoeveel spanning er op punt D en M moet staan bij een 6 volt dynamo ? bij mij is D een blauwe draad en M wit.
Mijn accu laad niet meer bij ! het lampje gaat ook niet uit als ik start , motor start en loopt goed .
Heb echt zin om eens een grote rit met de 634 te maken , maar kan mijn probleem niet vinden.
gr Hans
 
Laatst bewerkt:
Wie weet hoeveel spanning er op punt D en M moet staan bij een 6 volt dynamo ? bij mij is D een blauwe draad en M wit.
Mijn accu laad niet meer bij ! het lampje gaat ook niet uit als ik start , motor start en loopt goed .
Heb echt zin om eens een grote rit met de 634 te maken , maar kan mijn probleem niet vinden.
gr Hans
M staat voor Massa, en die draad is bij Jawa van de fabriek uit wit. D staat voor Dynamo en die draad is van de fabriek uit blauw en zit tussen dynamo en spanningsregelaar. Daar moet tenminste 6 volt op staan als de motor loopt.

full
 
Hans, je bent nu al een tijdje met de dynamo aan het prutten maar lijk niet echt te weten waar je mee bezig bent.
Wat vind je van het idee om een werkplaatshandboek te raadplegen?
1ste treffer op google..
TalkTalk Webspace is closing soon!!
 
Inderdaad Sammie ik weet niet precies hoe het zit bij de jawa , bij de enfield snap ik het wel , daar komt uit de dynamo 30 volt wissel , die gaat naar de spanningsregelaar , cq gelijkrichter en als tie loopt staat er iets meer dan 12volt op spanningsregelaar en accu.
Als ik nu zou weten of er spanning tussen de witte en blauwe draad moet staan als tie loopt en hoeveel dan kan ik verder met mijn puzzel , bij mij staat er niets geen spanning op , dus zou het ook zomaar kunnen dat de dynamo kapot is , en dan moet ik uit zien te vinden de rotor of de stator.
Het schema heb ik al en nagelopen , alles werkt nu behalve het bijladen dus vandaar mijn vraag .
Op de oude 360 heb ik een vape gezet en dat werkt perfect maar ik ben ook niet zo rijk dat ik zomaar nog een vape aan kan schaffen , anders had ik dat al gedaan dan was het opgelost.
 
Wel, je snapt van middelbare school vast nog wel hoe een gelijkstroomdynamo werkt.. :Y
Zijn de lamellen van de rotor schoon? Maken de koolborstels goed contact?

Verder is er een reeden waarom ik al mijn motoren naar 12V ombouw..
Mocht je er niet uitkomen, zet dan eens een post op het motorfietsweb, stel je probleem en vertel wat je allemaal hebt gedaan ter oplossing.
Hier zitten veel mensen die vertand hebben van oude 6V motoren en vind je wellicht meer kennis dan hier.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad Sammie ik weet niet precies hoe het zit bij de jawa , bij de enfield snap ik het wel , daar komt uit de dynamo 30 volt wissel , die gaat naar de spanningsregelaar , cq gelijkrichter en als tie loopt staat er iets meer dan 12volt op spanningsregelaar en accu.
Als ik nu zou weten of er spanning tussen de witte en blauwe draad moet staan als tie loopt en hoeveel dan kan ik verder met mijn puzzel , bij mij staat er niets geen spanning op , dus zou het ook zomaar kunnen dat de dynamo kapot is , en dan moet ik uit zien te vinden de rotor of de stator.
Het schema heb ik al en nagelopen , alles werkt nu behalve het bijladen dus vandaar mijn vraag .
Op de oude 360 heb ik een vape gezet en dat werkt perfect maar ik ben ook niet zo rijk dat ik zomaar nog een vape aan kan schaffen , anders had ik dat al gedaan dan was het opgelost.

Wel, mijn 2e 634 wilde dus ook niet bijladen, en niet starten ook. Alles was nagekeken: de hele bedrading nagelopen, een haperende accu vervangen, een goede electronische ontsteking erop gezet (die, als ik de handel laat proefdraaien op een accu, knetterend vonkt), voor de zekerheid de carb nagekeken en schoongemaakt (bleek niet vuil), en desondanks niet starten.
Vandaag de spanningsregelaar er maar eens uitgehaald en open gemaakt. Die bleek niet in orde. Zie het onderstaande plaatje.

full

Linker foto de betreffende regelaar. Bij meest rechtse contactpuntje op de linker foto (rood omcirkeld) is het hele bovenste contactje verdwenen. Zie op rechter foto een andere regelaar, waar dit contactje wel in orde is.
Morgen de rechter maar eens in de Jawa zetten, en kijken hoe het dan gaat.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan