Jawa mengsmering & becherovka část sedm

..maar vanaf begin juni?
Dat is absurd..
ik zal ze eens een mailtje sturen..
 
hoi mannen een vraagje tussendoor het is het zelfde onderwerp ik krijg mijn voorrem niet ontlucht geheel uit elkaar gehaald, rubbers en zo goed, oude remvloeistof eruit, zat vol troep, zuiger terug gedrukt en weer vastgezet. En nieuwe remvloeistof er in. En geen vloeistof uit de nippel en maar knijpen maar niets? Dus wat te doen :? :?

Vervelend. Van onder naar boven vullen werkt trouwens beter, dus een slangetje en grote spuit aan de nippel onder en de olie door je leidingen naar boven spuiten. Hou de spuit met de punt naar beneden, zodat je geen lucht in je leiding krijgt. Zorg ervoor dat je tank goed beschermt is tegen de remolie spetters, gemeen spul!
 
ja, die troep vreet overal in. :(

Ik heb inderdaad wel al betaald. Pepijnwk, dat is mijn ervaring ook. Het kan een week of 3 / 4 duren, maar het komt altijd wel. Maar die 3 / 4 weken zijn al ruim voorbij. Zelfs dat vind ik nog niet enorm erg. Hij reageerd op geen enkele e-mail en neemt de telefoon niet op! :(

Maargoed, ik kon vandaag voor een prikkie een oude spiegel kopen, die heb ik dus alvast! :] iemand nog een handrem hendel liggen voor een 634? Dan kan ik in ieder geval weer rijden... :p
 
Hmmm en als je hierover eens contact zoket met de tsjechiese jawa-club?
 
Dat kan ik inderdaad wel eens proberen. morgen overdag zal ik ook nog eens proberen te bellen.
het spiegeltje zit er gelukkig op!
full
 
3 weken geleden klaar voor verzending. dan heb je kans dat ze nog onderweg zijn.
 
Hey!
Eenmaal op mijn eindbestemming in Noord-Zweden aangekomen, krijgt de motor kuren.
Prima timing opzich, maar kan niet vinden wat het probleem is.
Boven de zeg 4000 toeren, dus bijv. boven de 90km/h houdt de motor schoksgewijs in met tamelijk heftige schokken. Daaronder rijdt hij als een zonnetje, cilinders zijn niet oververhit, kan ze na een rit gewoon een seconde aanraken. Vanmorgen de carb schoongemaakt en bougies vervangen, geen verschil.
Hebben jullie nog check-suggesties? Zou het met benzine te maken kunnen hebben, aangezien ze in Zweden alleen nog maar biofeul hebben.. Zelfs geen V-power bij de shell.
Ter aanvulling: het is een Jawa 638 met revisieblok en Vape ontsteking.

edit: ik heb dus geen Ethanol85 getankt, wel gewoon de Euro 95, die schijnt echter ook betrekkelijk veel Ethanol te bevatten hier.
 
Laatst bewerkt:
..... Boven de zeg 4000 toeren, dus bijv. boven de 90km/h houdt de motor schoksgewijs in met tamelijk heftige schokken. Daaronder rijdt hij als een zonnetje, cilinders zijn niet oververhit, kan ze na een rit gewoon een seconde aanraken. Vanmorgen de carb schoongemaakt en bougies vervangen, geen verschil.......
Houdt schoksgewijs in ... alsof hij vast dreigt te lopen en echt vaart vermindert ???
 
De gouden Jawa wilde weer eens niet starten. Rijd er ook te weinig mee., grijp toch steeds de rode. Maar nu eerst maar eens de ontsteking omgebouwd met de electronische Velleman kitjes, die ik vroeger eens voor de rode gebouwd heb. Die heeft nu immers een VAPE ontsteking. Hier het kastje met de twee Velleman setjes.

full

Hier in de gouden

full

Kunnen met de contactpuntjes gebruikt worden (die branden dan niet meer in) maar ik had al een keer een paar optoswitches op een oude grondplaat gezet, en een schijfje gemaakt dat ertussendoor draait.

full

Zit nu op de gouden Jawa. Bougies geven een mooie felblauwe vonk (die je zelfs hoort als je op de kickstarter trapt). Nou nog even de carb schoonmaken en nalopen.

Hé Tijmen, hoe zit het nou met die proefrit die je zou gaan rijden?? Toch niet gestrand hoop ik?
 
Hey!
Eenmaal op mijn eindbestemming in Noord-Zweden aangekomen, krijgt de motor kuren.
Prima timing opzich, maar kan niet vinden wat het probleem is.
Boven de zeg 4000 toeren, dus bijv. boven de 90km/h houdt de motor schoksgewijs in met tamelijk heftige schokken. Daaronder rijdt hij als een zonnetje, cilinders zijn niet oververhit, kan ze na een rit gewoon een seconde aanraken. Vanmorgen de carb schoongemaakt en bougies vervangen, geen verschil.
Hebben jullie nog check-suggesties? Zou het met benzine te maken kunnen hebben, aangezien ze in Zweden alleen nog maar biofeul hebben.. Zelfs geen V-power bij de shell.
Ter aanvulling: het is een Jawa 638 met revisieblok en Vape ontsteking.

edit: ik heb dus geen Ethanol85 getankt, wel gewoon de Euro 95, die schijnt echter ook betrekkelijk veel Ethanol te bevatten hier.

Slechte doorloop van benzine.. heb je nog het originele kraantje en/of nog een filter tussen kraan en carb?
 
Ik heb gisteren de ontsteking nog even afgesteld, ik hoopte dat de boel niet versprongen was bij het splijten. Gisteren reutelde hij een beetje links dus die stond niet goed afgesteld (schokte vooruit ipv achteruit zoals bij Marc). Nu staat alles BDP 0.4> n >0.3mm, 3 mm voor BDP <=0.05mm. Vanmiddag is er weer een testrit gepland! Als alles goed is kan ik deze week eens eraan geloven.
 
Laatst bewerkt:
Hey!
Eenmaal op mijn eindbestemming in Noord-Zweden aangekomen, krijgt de motor kuren.
Prima timing opzich, maar kan niet vinden wat het probleem is.
Boven de zeg 4000 toeren, dus bijv. boven de 90km/h houdt de motor schoksgewijs in met tamelijk heftige schokken. Daaronder rijdt hij als een zonnetje, cilinders zijn niet oververhit, kan ze na een rit gewoon een seconde aanraken. Vanmorgen de carb schoongemaakt en bougies vervangen, geen verschil.
Hebben jullie nog check-suggesties? Zou het met benzine te maken kunnen hebben, aangezien ze in Zweden alleen nog maar biofeul hebben.. Zelfs geen V-power bij de shell.
Ter aanvulling: het is een Jawa 638 met revisieblok en Vape ontsteking.

edit: ik heb dus geen Ethanol85 getankt, wel gewoon de Euro 95, die schijnt echter ook betrekkelijk veel Ethanol te bevatten hier.
hij krijgt wellicht niet genoeg benzine.....vervuiling van de filter in benzinekraan; kraanrubber is opgezwollen o.i.d.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren de ontsteking nog even afgesteld, ik hoopte dat de boel niet versprongen was bij het splijten. Gisteren reutelde hij een beetje links dus die stond niet goed afgesteld (schokte vooruit ipv achteruit zoals bij Marc). Nu staat alles BDP 0.4> n >0.3mm, 3 mm voor BDP <=0.05mm. Vanmiddag is er weer een testrit gepland! Als alles goed is kan ik deze week eens eraan geloven.
Ik heb de gouden 634 onderhanden gehad. Eerst electronische ontsteking erin gezet (geen Vape, dus nog met de oorspronkelijke dynamo). Dat schreef ik al. De voorrem opnieuw afgesteld volgens de Sammie methode (staat ook in "Alles over uw motor"). Zat ook nog niet helemaal lekker bij de remhandle, omdat daar bij mij twee kabels in zitten (ëëntje extra voor het remlicht) en daar is niet echt ruimte voor. (veroorzaakt ook een zwak punt in de handel. Brak mij een keer af tijdens een rit. Niet leuk rijden zonder voorrem). En vanmiddag nog even de carburateur eraf gehad en helemaal schoon gemaakt. Nou morgen weer eens starten en eindelijk een fatsoenlijk begin maken met de 500 km inrijden.

634 blok no.3 is ook klaar en compleet. *O*

full

Zag vanmiddag een oud frame staan. De verleiding is groot .... :o Maar de ruimte te klein.
Misschien moet ik een ander formaat Jawa gaan kiezen: http://www.craftsmanshipmuseum.com/tarrago.htm
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de gouden 634 onderhanden gehad. Eerst electronische ontsteking erin gezet (geen Vape, dus nog met de oorspronkelijke dynamo). Dat schreef ik al. De voorrem opnieuw afgesteld volgens de Sammie methode (staat ook in "Alles over uw motor"). Zat ook nog niet helemaal lekker bij de remhandle, omdat daar bij mij twee kabels in zitten (ëëntje extra voor het remlicht) en daar is niet echt ruimte voor. (veroorzaakt ook een zwak punt in de handel. Brak mij een keer af tijdens een rit. Niet leuk rijden zonder voorrem). En vanmiddag nog even de carburateur eraf gehad en helemaal schoon gemaakt. Nou morgen weer eens starten en eindelijk een fatsoenlijk begin maken met de 500 km inrijden.

Lekker bezig! Mijn voorrem is afgesteld via Sam zijn methode maar ik vind het nog tekort komen voor de hogere snelheden, ik hou daarom altijd maar flink wat afstand. Voelt een beetje als een custom/chopper, weinig stopping power voor... Achterrem daarentegen is een anders verhaal :+

Morgen nog even de hoofdsproeier na meten en dan ploffen we verder. Succes met je proefrit morgen, Jo! :Y

@Arjan, die demper neem ik wel mee naar Wageningen. Wat zoek je voor een handle? Compleet of zo een die past aan t 634 stuur?
 
Laatst bewerkt:
hij krijgt wellicht niet genoeg benzine.....vervuiling van de filter in benzinekraan; kraanrubber is opgezwollen o.i.d.

Hmm, dacht ik eerst ook, 2x carb en kraantje reinigen leverde niks op. Vermoed nu dat het vooral lucht is dat te weinig binnen komt. Het schokken bleek de koppeling, dat heb ik nu verholpen. Top vermogen is er niet meer, motor wordt niet warm en wel extreem vet als ik hem volgens het boekje instel.

Eerst eens op zoek naar een nieuwe luchtfilter dus, ding heeft ook alweer genoeg kilometers z'n werk gedaan. Wel onhandig 'dakloos' te zijn, kan dus niks op webshops bestellen..
 
Morgen nog even de hoofdsproeier na meten en dan ploffen we verder. Succes met je proefrit morgen, Jo! :Y
Thnx. Jij ook.
@Arjan, die demper neem ik wel mee naar Wageningen. Wat zoek je voor een handle? Compleet of zo een die past aan t 634 stuur?
Deze denk ik ;) Ik weet alleen nog niet of Arjan hem vrijdag komt halen, of dat ik hem op moet sturen.

full
 
Die ja! :)
Ik rij vrijdagochtend even langs Jo.

@Tijmen, als je wilt graag! heb jij nu nieuwe dempers op je Jawa gezet?
 
Ben nu bij Soojo, heb de demper afgegeven, kan je m morgen gelijk meenemen :Y
 
Oke, stukkie op Soojo's Jawa gereden, dat was even wennen. Ik heb dus geen bottom power en een piek in de powerband van jewelste. Sinds openlucht of standaard luchtfilter hier niks veranderde gaan we naar de carburateur. Ik heb liggen:
- stationair sproeiers 50 en 55
- carburateur 2801 en een 2926SBDb-2783
- hoofdsproeier die ik naar verschillende maten kan boren /solderen.

Wat zal ik eens proberen? Naald stand 4, stat sproeier 55, hoofd sproeier 115, carb 2801?

Op t moment dus de 2783, 55, 115, 4e, luchtstelschroef 1 slag uit ongeveer, rijdt als een dweil onderin.

Edit 1: naald 4, stat 50 loopt beter onder, hoofd 100 is te klein, op naar 110..
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dat ze bij jawashop.com zuigers aanbieden voor 40 euro per set, made in India. Heeft iemand van jullie die eens gekocht?

Never mind, zie dat jawamarkt.cz made in cz verkoopt voor nog minder dan 40 euro. :P
 
Laatst bewerkt:
Sinds openlucht of standaard luchtfilter hier niks veranderde gaan we naar de carburateur. Ik heb liggen:
- stationair sproeiers 50 en 55
- carburateur 2801 en een 2926SBDb-2783
- hoofdsproeier die ik naar verschillende maten kan boren /solderen.

Wat zal ik eens proberen? Naald stand 4, stat sproeier 55, hoofd sproeier 115, carb 2801?

Op t moment dus de 2783, 55, 115, 4e, luchtstelschroef 1 slag uit ongeveer, rijdt als een dweil onderin.

Edit 1: naald 4, stat 50 loopt beter onder, hoofd 100 is te klein, op naar 110..

De rode is een 634 6 of 8 uit '81 met hoofdsproeier 115 en stationair sproeier 55 en 3e inkeping.

Van de Jawaloog van de oude Jawa site van Jelle (http://oud.jawa.nl/jawa_634.htm):


A L G E M E E N :

============== Hfd. Stat.

TYPE Prod.Jaar Carburateur Nr. Sproeier spr.

634 /01 1973 2926 SBD b 2802 115 55

634 /4/3 1974 2926 SBD b 2801 92 55

634 /4/5 1974-1976 2926 SBD b 2802 115 55

634 /6/8 1978 2926 SBDM 2783 115 55

634 /6 1979 2926 SBD b 2802 115 55

634 /7 1982 2926 SBD b 2802 92 55

--------------------------------------------------------------------------------------

-vervolg technische carburateur-gegevens:

-----------------------------------------------------------

Geluid in Carb.- Naald- Stationaire-

Decibels type. Positie stelschroef.

===========================================

84 + 1 2926 SBDb Inlopen 4e inkeping 1/ 2 slag

2802 daarna 3e inkeping 0.5-1.5 sl.

84 2926 SBDb Inlopen 3e inkeping 1/ 2 slag

2801 daarna 2e inkeping 0.5-1.5 sl.

84 + 1 2926 SBDMb Inlopen 4e inkeking 1/ 2 slag

Oilmaster 2783 daarna 3e inkeping 0.5-1/2 sl.

84 Inlopen 3e inkeping 1/ 2 slag

daarna 2e inkeping 0.5-1/2 sl.

.....................................................................................

82 2926 SBDM Inlopen 3e inkeping 1/ 2 slag

Holland daarna 2e inkeping 0.5-1/2 sl.

Oilmaster

------------------------------------------------------------

De laatste 2 types met 84 en 82 Decibels werden bij de vervanging (dus bijvoorbeeld in Holland) niet kompleet geleverd

maar moesten indien noodzakelijk, van de juiste onderdelen worden voorzien, zoals voorgeschreven.

De hoofdzaak is dat de juiste types worden gemonteerd, dus normaal een 2926 SBDb en voor een Oilmaster een 2926SBDM.

Ter verdere informatie, de SBD - carburateur wordt al 40 jaar door JIKOV geproduceerd en wordt ook nu nog gemonteerd op bv. CZ 125 en 180 cc.



Uiteenzetting van de type aanduiding:

===========================

29 = schuif carburateur

24 = diameter in mm.bij de aansluitflens gemeten.

SBDb = type aanduiding bij normale uitvoering.

SD = type aanduiding met koudstart inrichting

SBDM = type aanduiding bij "Oilmaster " - uitvoering.



VAKNUMMER verklaring:

==================

443752= eenheidsnummer bepaald type schuif carburateur

263400= 6 cijfer nr.geeft aan voor welk type motor bestemd, (in dit geval voor een Jawa 350 cc Type 354 !)



Konklusie is dat uit de vaknummers, bv. voor 't type 634-10

==========================

443752277700

4 4 3 7 5 :

de 1e 5 cijfers een eenheidaanduiding voor schuifcarburateur



2 7 7 0

type carburateur aangeeft het aantal toegestane decibellen

hoofd + stationair sproeier en naald stand + stationaire lucht

regelschroef afstelling.
 
Ik zie dat ze bij jawashop.com zuigers aanbieden voor 40 euro per set, made in India. Heeft iemand van jullie die eens gekocht?

Never mind, zie dat jawamarkt.cz made in cz verkoopt voor nog minder dan 40 euro. :P
Made in CZ blijkt niet altijd in CZ gemaakt te zijn, zoals bijvoorbeeld "made in CZ" benzinekranen.
Kijk ook eens op motoren.sk
Kies Engels, kies Jawa, kies model en je krijgt de onderdelen netjes gegroepeerd. Staat er ergens als prijs 0,00, dan is het onderdeel op dat moment niet leverbaar.
 
Made in CZ blijkt niet altijd in CZ gemaakt te zijn, zoals bijvoorbeeld "made in CZ" benzinekranen.
Kijk ook eens op motoren.sk
Kies Engels, kies Jawa, kies model en je krijgt de onderdelen netjes gegroepeerd. Staat er ergens als prijs 0,00, dan is het onderdeel op dat moment niet leverbaar.


Die kende ik nog niet. Dank u! :)



Vertel, Bert, vertel! Hoe heb je dat klaargespeeld?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan