Intruder topic (deeltje II)

Ik sinds kort een Intruder 800. Heb al lang geen 2-cilinder meer gereden. Maar bevalt prima. Lekker tokkelen binnendoor. Ik had hiervoor een Honda VFR750.

Maar... de spiegels trillen enorm als ik op de snelweg rijd (en wellicht trilt de hele motor teveel). Ze trillen zoveel dat ik niet goed kan inschatten/zien hoe snel achterop liggend verkeer rijdt en dat is lastig met in willen halen. Vooral op de Duitse snelweg.
Heb deze vraag gesteld ook op facebook bij 'Intruder custom club'. Dus of er iets aan gedaan kan worden zodat het trillen minder wordt. Trillingsdempers/stuurd-einden werden genoemd, ook het goed afstellen van de motor cq. carburateurs en evt. kijken of het niet aan het voorwiel ligt.
Nu heb ik ook een breed stuur, dus daar ligt het wellicht ook aan. Ik ga nu eerst stuurgewichtjes/stuur-einden proberen, en kijken of dat verschil maakt.
 
er zitten rubbers onder het balhoofd, waar de riser vastzit, die kunnen weleens verslijten.
(Trillingsdempers/stuurd-einden) kan ook, ik heb ze zelf niet op mijn hoge stuur. Maar nu moet ik bekennen dat ik een kleine spiegel-houder heb met de spiegel direct erop. Die trilt sowieso niet.
Mocht het aan de spiegel liggen(ik neem ff aan die op je profielfoto), dan zou je ook evt wat dikke siliconen op het balletje kunnen spuiten.
Of je verwisseld ze beide en hang ze ondersteboven, dan kijk je wel onder je elleboog, hoeft niet prettig te zijn.
 
Ik sinds kort een Intruder 800. Heb al lang geen 2-cilinder meer gereden. Maar bevalt prima. Lekker tokkelen binnendoor. Ik had hiervoor een Honda VFR750.

Maar... de spiegels trillen enorm als ik op de snelweg rijd (en wellicht trilt de hele motor teveel). Ze trillen zoveel dat ik niet goed kan inschatten/zien hoe snel achterop liggend verkeer rijdt en dat is lastig met in willen halen. Vooral op de Duitse snelweg.
Heb deze vraag gesteld ook op facebook bij 'Intruder custom club'. Dus of er iets aan gedaan kan worden zodat het trillen minder wordt. Trillingsdempers/stuurd-einden werden genoemd, ook het goed afstellen van de motor cq. carburateurs en evt. kijken of het niet aan het voorwiel ligt.
Nu heb ik ook een breed stuur, dus daar ligt het wellicht ook aan. Ik ga nu eerst stuurgewichtjes/stuur-einden proberen, en kijken of dat verschil maakt.
Als je dat al niet gedaan had, spiegeltje even vast draaien bij het kogelgewricht. Als je hem dan niet meer in de goede afstelling krijgt, even beetje siliconenspray ertussen zodat hij wat soepeler af te stellen is. Als dat gewricht niet goed vast gedraaid zit, trilt die bij mij ook als een malle, en dan zie je inderdaad nauwelijks nog wat.

Ik heb ook geen stuurgewichten, maar spiegels zijn prima te gebruiken mits goed vast gedraaid dus ;) Als je dat niet lukt, dan is dat gewricht in het spiegeltje misschien niet meer helemaal jofel.
 
Sinds gister komt het olie lampje van mijn 1400 aan bij flink remmen voor bijv. een stoplicht. Had de motor 11 juli gepland staan voor klein onderhoud bij de garage. Kan het kwaad om tot die tijd even met goedkope action motorolie bij te vullen?
 
Sinds gister komt het olie lampje van mijn 1400 aan bij flink remmen voor bijv. een stoplicht. Had de motor 11 juli gepland staan voor klein onderhoud bij de garage. Kan het kwaad om tot die tijd even met goedkope action motorolie bij te vullen?
Waarom zou je dat doen ,vandaag bellen morgen is de goeie olie in huis
 
Omdat t maar voor een paar weken is, daarna toch de hele boel ververst. En de action is om de hoek en kost een paar euro. Vraag is alleen, doe ik daar schade mee? (gewoon 10w40 semi synthetisch) Mijn gevoel zegt dat t voor even geen kwaad kan, maar ben ook geen monteur.
Dan moet jij je gevoel volgen, ik doe het nooit. Ik koop enkel goede olie, op een paar weken kan je je blok om zeep helpen. En wat spaar je ermee uit?
 
Zo'n blok zal echt niet uit elkaar spatten of extreem slijten als je er een litertje action in gooit, zou het gewoon doen voor die paar weken. Die hype dat alleen de dure olie goed is, zolang er nog teveel mensen en teveel meningen zijn over welke olie de juiste is zou ik me niet teveel zorgen maken over die ene liter olie. Zolang ik nog geen eensluidende testrapporten heb gezien over over olie en schade zonder dat er andere factoren meespelen.


Ai, gooi nou wel veel olie op het vuur
 
Omdat t maar voor een paar weken is, daarna toch de hele boel ververst. En de action is om de hoek en kost een paar euro. Vraag is alleen, doe ik daar schade mee? (gewoon 10w40 semi synthetisch) Mijn gevoel zegt dat t voor even geen kwaad kan, maar ben ook geen monteur.
Heb je je olie niveau al gemeten?
 
Omdat t maar voor een paar weken is, daarna toch de hele boel ververst. En de action is om de hoek en kost een paar euro. Vraag is alleen, doe ik daar schade mee? (gewoon 10w40 semi synthetisch) Mijn gevoel zegt dat t voor even geen kwaad kan, maar ben ook geen monteur.
Gewoon bijvullen :t

Liever een klein beetje vd net niet goede olie, dan te weinig olie :Y
 
Zo'n blok zal echt niet uit elkaar spatten of extreem slijten als je er een litertje action in gooit, zou het gewoon doen voor die paar weken. Die hype dat alleen de dure olie goed is, zolang er nog teveel mensen en teveel meningen zijn over welke olie de juiste is zou ik me niet teveel zorgen maken over die ene liter olie. Zolang ik nog geen eensluidende testrapporten heb gezien over over olie en schade zonder dat er andere factoren meespelen.


Ai, gooi nou wel veel olie op het vuur
En t eerste dat je zou merken, is een slippende koppeling.

Denk ik.
 
Toch maar even langs motoport gegaan voor een flesje fatsoenlijke olie. Weer bijgevuld, gestart, olielampje uit *O*...en er gutst niet te zuinig benzine onder de motor uit -O-

Benzine spuit eruit waar de aanvoer leiding op de achterste carburateur aansluit.... heb het klemmetje iets verschoven, wat wel wat helpt, maar zweet nog steeds benzine. Zie het uit de zijkant van de leiding komen, dus die is zo lek als een mandje.... Nou ja, de leidingen moeten ze maar vervangen bij de beurt op 11 juli dus. Maar komende weken maar even geen lange toeren maken, voor het helemaal bij liters op straat ligt... (kan nu iig nog acceptabel bij de garage komen). :/

Had natuurlijk gewoon gelijk toen ik de motor kocht bij de garage een afspraak moeten plannen eind maart, toen was het toch nog veel te koud. Maar wilde eerst wat rijden om te zien of ik gekke dingen kon ontdekken... nou ja, dat is wel gelukt, maar nu dus een paar weken geduld hebben terwijl het mooi weer is :/
 
Toch maar even langs motoport gegaan voor een flesje fatsoenlijke olie. Weer bijgevuld, gestart, olielampje uit *O*...en er gutst niet te zuinig benzine onder de motor uit -O-

Benzine spuit eruit waar de aanvoer leiding op de achterste carburateur aansluit.... heb het klemmetje iets verschoven, wat wel wat helpt, maar zweet nog steeds benzine. Zie het uit de zijkant van de leiding komen, dus die is zo lek als een mandje.... Nou ja, de leidingen moeten ze maar vervangen bij de beurt op 11 juli dus. Maar komende weken maar even geen lange toeren maken, voor het helemaal bij liters op straat ligt... (kan nu iig nog acceptabel bij de garage komen). :/

Had natuurlijk gewoon gelijk toen ik de motor kocht bij de garage een afspraak moeten plannen eind maart, toen was het toch nog veel te koud. Maar wilde eerst wat rijden om te zien of ik gekke dingen kon ontdekken... nou ja, dat is wel gelukt, maar nu dus een paar weken geduld hebben terwijl het mooi weer is :/
Ik zou daar niet mee rijden. Benzine en een heet blok :?
 
Heb je een werkplaats boek?
Slangen en olie, zijn allemaal dingen waar je het meeste geld mee uitspaart, wanneer je het zelf doet.
 
Heb je een werkplaats boek?
Slangen en olie, zijn allemaal dingen waar je het meeste geld mee uitspaart, wanneer je het zelf doet.
Heb ik. Maar ik wil hem sowieso even na laten lopen, aangezien ik hem recent gekocht heb, dus hij gaat toch sowieso even langs de garage. Dus kan dan gelijk net zo goed olie en slangen ook laten doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: FTW
Van de regen in de drup.... :/

Dinsdag was hij voor onderhoud weg geweest. Garage heeft het standaard klein onderhoud gedaan, en de benzine leidingen vervangen. Aangezien de motor behalve moeilijke koude start verder wel goed liep (monteur kon er niks aan merken), hebben ze de carburateurs niet uit elkaar gehaald, maar alleen wat forte bij de tank in gegooid - onder het mom van, als hij verder goed loopt, kan het niet dramatisch gesteld zijn met prut in de carbs. (maar dat had ik zelf eerder dus ook al gedaan). Naar huis gereden zonder problemen.

Dag later wilde ik rijden, maar ho maar... Starten, maar niet stationair blijven lopen; moest constant gas bij blijven geven om te zorgen dat hij bleef lopen. Poging gedaan om een stukje te rijden, maar liep voor geen meter - soms inhouden, dan ineens wel volle kracht, alsof 1 cylinder steeds wel/niet mee wil doen. Garage maar weer gebeld, klinkt volgens hun als verstopte stationair sproeiers; ze komen hem dinsdag ophalen, maar wss pas 1-2 weken later tijd om eraan te werken. Carbs gaan dan wel uit elkaar..

Mijn theorie (speculatie) van wat er gebeurd is:
- Ik ben vlak nadat ik de motor kocht een keer zonder benzine komen te staan. Kraan op ON -> leeg rijden-> sputteren ->kraan op RES -> niks. Reserve bleek leeg. Ik nam aan dat de reserve en main slang omgewisseld waren, vrij makkelijke fout om te maken bij deze motor als je de tank eraf hebt voor onderhoud.
- Heb vervolgens standaard met de kraan op reserve gereden, zonder problemen. Maar niet durven leeg rijden om te testen of het ook echt omgewisseld was (stel ik kom weer zonder peut te staan). Had natuurlijk gewoon even de tank los moeten trekken en fysiek na lopen... maar goed, dat is achteraf gepraat.
- Na het onderhoud, met nieuwe slangen, dacht ik, garage zal de slangen wel goed om gedaan hebben. Dus heb toen de kraan gewoon weer op ON gezet. Aangezien de garage verder niet aan de carbs gezeten heeft, is dat eigenlijk het enige verschil dat ik kan bedenken waarom er nu ineens grotere problemen zijn.
- Mijn theorie is nu dat de slangen in den beginne al gewoon goed om zaten, maar dat er wat mis is met de kraan onder de tank. Er zit een lang rietje (ON) en kort rietje (reserve) in de tank, en heb ook wel gelezen dat het kan voorkomen dat het lange rietje in de tank niet meer goed vast zit. De benzine loopt dan zo direct de slang in, en drinkt dan dus op ON ook de reserve leeg; en, niet onbelangrijk, slaat daarbij dus ook het filter over, met als gevolg een bult troep in de carb... (nu wss ook extra los geweekt door de forte).
- Als dat klopt, dan heb ik eerder dus zonder het te weten problemen voorkomen door op reserve te rijden, waar de benzine wel het filtertje door gaat.
- Nog een argument voor deze theorie is dat ik al een aantal keer 11 liter getankt heb zonder dat de motor begon te sputteren, terwijl ik op papier maar 10 liter zou moeten hebben tot reserve. Wel nokkie vol afgetankt steeds, weet niet hoe nauw de specs van Suzuki zijn mbt tank inhoud; maar een litertje marge is mss wel erg veel..
 
Laatst bewerkt:
Zou goed kunnen dat de sproeiers verstopt zitten.
leeg rijden, hoop prut, nog een keer tanken, meer prut word naar onder gezogen.
Alleen jammer dat de(volgens mij wel de meesten) motorzaken tegenwoordig, enkel een rondje om het pand rijden om de motor te testen. Ze hebben gewoon geen tijd meer om even de ring rond te rijden bv. kost teveel.
En jouw motor ophalen en pas over een week of 2 inplannen, dat is nu met vakantie's logisch helaas.
Vermoed dat men ook helemaal geen tijd meer had voor de carbs, alsin; dan moeten ze teveel gaan schuiven met orders(dit is trouwens uit de lucht gegrepen, maar ik ken de handel).
 
Zou goed kunnen dat de sproeiers verstopt zitten.
leeg rijden, hoop prut, nog een keer tanken, meer prut word naar onder gezogen.
Alleen jammer dat de(volgens mij wel de meesten) motorzaken tegenwoordig, enkel een rondje om het pand rijden om de motor te testen. Ze hebben gewoon geen tijd meer om even de ring rond te rijden bv. kost teveel.
En jouw motor ophalen en pas over een week of 2 inplannen, dat is nu met vakantie's logisch helaas.
Vermoed dat men ook helemaal geen tijd meer had voor de carbs, alsin; dan moeten ze teveel gaan schuiven met orders(dit is trouwens uit de lucht gegrepen, maar ik ken de handel).

Ja je hebt gelijk, ze zijn hardstikke druk. Is balen dat ik zo lang niet kan rijden, maar ik neem de garage niets kwalijk, zit niet meer dan 24 uur in een dag.
 
  • Leuk
Waarderingen: FTW
Waarom dan niet ff de carb er zelf af gooien en de boel schoon maken. Je heb een wph dus kom je al een heel eind. Sproeier er uit halen, ff onthouden hoeveel slagen en in de ultrasoon of doorblazen, kost een paar uurtjes maar das beter dan weken wachten
 
  • Leuk
Waarderingen: FTW
Waarom dan niet ff de carb er zelf af gooien en de boel schoon maken. Je heb een wph dus kom je al een heel eind. Sproeier er uit halen, ff onthouden hoeveel slagen en in de ultrasoon of doorblazen, kost een paar uurtjes maar das beter dan weken wachten
Dat is makkelijk gezegd als je weet wat je doet, en die hele motor alleen maar een hobby is. Maar ik ben een leek, en de motor is mijn enige gemotoriseerde vervoer op dit moment, dus naast hobby is het ook een praktische "noodzaak" (al red ik me ook met OV en de fiets). Ik vermaak het dus liever niet tot een leerproject wat ik kan verprutsen.

Verder heb ik geen ervaring met dit soort dingen; de kans dat ik het een eerste keer goed doe, en sneller ben dan de garage is vrij klein. En de kans dat ik het verpruts is reëel. Ik veroorzaak liever geen verdere schade door broddelwerk uit onkunde... (en of dat uberhaupt een reëel risico is kan ik vanwege die beperkte ervaring ook niet beoordelen).

Bovendien, ik heb geen plek om te werken (geen garage, motor staat helaas buiten). Een keertje olie wisselen kan ik nog wel op de stoep doen, maar de boel uit elkaar trekken is niet echt een fijn idee als hij buiten moet blijven staan.

Ik ben zeker niet te beroerd om te leren. Er komt een keer een moment dat ik wel een fatsoenlijke garage heb, en ik me een 2e motor kan veroorloven; dan maak ik van de VS1400 een opknap project om van te leren (hij is optisch in vrij beroerde staat, maar valt zeker weer wat moois van te maken), maar nu is niet dat moment. Voor nu is het perfect voor een fiets die toch buiten moet staan, en om gewoon op te rijden; dus voor nu wil ik gewoon dat hij fatsoenlijk loopt, nagekeken door iemand die er verstand van heeft, zodat hij technisch gewoon in orde is. En dat laat ik nu nog even liever aan de garage over.
 
Laatst bewerkt:
Ja, okee, ik heb 10 jaar alleen maar een motor gehad en moest die ook op straat onderhoud en reparatie verrichten want ik had domweg geen geld voor een dealer oid
 
  • Haha
Waarderingen: FTW
Terug
Bovenaan Onderaan