in de winter naar Barcelona, op de motor...

pdv_moto

Mooi Weer Rijder
Donateur
20 sep 2013
10.058
5.469
Het is nog "misschien", sterk afh van werk en vooral gezondheid van een familielid,
en het _kan_ eigenlijk niet, maar ik Wil Zo Graag, dat ik het nog niet opgegeven heb.
(ik heb tenslotte wel vaker stomme dingen gedaan...)

Dus ...naar Barcelona, inderdaad.

Den Haag - Barcelona, op een motor.
Laatste week Januari. Terug eind Feb.

ik ben niet bang van koude, wel van mist en gladheid.
en regen is lastig, want er lekt altijd wel wat, maar is te overkomen.

ik kan het traject in 2 of 3 dgn doen, desnoods zelfs langer, geen haast.
ik kan onderweg een rustdag nemen als het weer erg tegenzit.

Praktische vragen zijn dus:

1) welke route is het beste droog, veilig, praktisch.
Paris - Cl-Fr - Milau (mooi en efficient)
of over Lyon (classique, en lekker stukje mediterranee)
of via atlantic: Biarritz (relatief saai traject) en dan via Pamplona over de Pyrenees en dan East. Waarsch 3 dgn..

2) details...
- zijn de peages goed berijdbaar ook als het weer even tegenzit ?
- zijn de parkings en tankstations en route-hotels goed bereikbaar ? is het Sneeuwruimen in Fr efficient ?

en
3) gezond verstand ..
is het verstandig? is het realistisch ?
Kan ik niet beter een budget-air-ticket...
Maar dan staat mn motor 4 weken stil. Bijna ondenkbaar...

Opinies ?
 
Mooi plan. Zeker doen. En, net als een meerdaagse zeiltocht, kijk goed naar kans op sneeuw vlak voor vertrek.
Meeste kans op sneeuw op de route via Milau.
Zelf ben ik gek op de route via Lyon, en dan vooral de weg door de stad en veel verder de "zes-rijstrokensplitsing Nice - Barcelona!".
Ook veel meer overnachtingsplaatsen op deze route.
Ach, dat weet jij ook, ga gewoon en hou ons op de hoogte!
 
Meerdere keren eind december begin januari naar Lloret gereden met de auto en ik kan je aanraden gewoon via Lyon te rijden. De weg over Millau gaat over het centraal massif en ligt dus een stuk hoger en de kans op sneeuw is daar dus een stuk groter. Verder is het gewoon goed te doen, ook op de motor. Een week geleden reed ik daar nog rond op een huurmotor, dus eenmaal daar aangekomen is het echt genieten geblazen!
Hou ook het weer in de gaten. Binnendoor kun je hele stukken afsnijden die ook gewoon goed opschieten. Lees ook mijn reisverslag van 11 jaar terug maar eens (en dan met name de stukken over het rijden door frankrijk in de winter: Dapper of Dom: Met de motor op wintersport januari 2012
 
Voor het mooie zou ik via Clermont en Millau gaan, voor het snelle over Lyon. Je kan in Beaune nog beslissen. Beaune is in één dag te doen. Vlak voor dat je de stad inrijdt, zitten er een paar hotels. Ik heb in die periode in Beaune op een camping gestaan met de caravan. Het leek daar al lente. Je kan mazzel hebben, maar natuurlijk ook dikke pech, hoewel ik op weg naar de wintersport nooit sneeuw heb gehad in Frankrijk.
 
Beide zijn ongeveer even snel. Als je over Clermont gaat moet je over Parijs wat dan ook weer voor oponthoud zorgt! En de sneeuw op de hoogte van het centraal Massif maakt het een no go voor de motor. je rijdt ook een stuk hoger... dus kouder.
 
In een ander topic las ik iets over milieu zones in en rond Parijs. Check dat even voor je daar de rondweg op tuft.

Als alternatief op Clermont Ferrand
Ik heb een paar keer het traject Vierzon - Limoges - Toulouse gereden. Dit schiet lekker op en gaat niet de bergen in, dus de kans op gladheid is daar minder dan het traject Clermont Ferrand - Milau.

De route naar Vierzon kan je ten oosten van Parijs blijven en als het sneeuw vrij is binnendoor via de A77 - D940 - richting Vierzon (of Bourges als je kiest om via Clermont te rijden)

Ik heb hier niet in de winter gereden. Er zijn langs de route voldoende mogelijkheden om ff van de Peage af te gaan om te tanken of overnachten.

PS er zijn (In/Rond !) Reims zijn ook milieu zones.
 
Laatst bewerkt:
De periferique en alles erbinnen is milieuzone. Daar heb je een crit sticker voor nodig. Je kan ook de N104 nemen om Parijs heen. Is ook gewoon snelweg.
 
Laatst bewerkt:
De periferique en alles erbinnen is milieuzone. Daar heb je een crit sticker voor modig. Je kan.ook de N104 nemen om Parijs heen. Is ook gewoon snelweg.
ff €3,50 betalen en klaar:
 
De periferique en alles erbinnen is milieuzone. Daar heb je een crit sticker voor nodig. Je kan ook de N104 nemen om Parijs heen. Is ook gewoon snelweg.
Hier staat toch wat anders.

Sinds 2019 maakt deze aanpak deel uit van een grootstedelijk kader: de hele perimeter begrensd door de snelweg A86 (A86 uitgesloten) wordt beïnvloed door dezelfde verkeersbeperkingen. De instelling van de Metropolitan Low Emission Zone is verplicht gesteld door de Mobility Orientation Act van december 2019.
 
  • De lage-emissiezone bestaat sinds 1 juni 2021 uit het centrum van de stad, begrensd door de boulevard périphérique (binnenring), de périphérique zelf en het gebied daarbuiten inclusief het bois de Boulogne en het bois de Vincennes, begrensd door de A86 (buitenring), en enkele gebieden buiten de A86. Zie voor meer informatie paris.fr/pages/la-zone-a-faibles-emissions-zfe-pour-lutter-contre-la-pollution-de-l-air-16799. Op het kaartje ligt de zone in het centrale blauwe deel, niet in het lichtblauwe buitenste deel.
Van de ANWB site. De A86 is niet de peripherique.
 
Ja Spanjaarden doen niet zo moeilijk.


1674383324657.png


echter de ANWB denkt er anders over dan de officiele spaanse site.

1674383424409.png


Ik ga dan gewoon uit van de lokale site en niet wat een anwb pipo zegt die stickers wil verkopen.

Overigens rijden we altijd gewoon via de Ronda Litural de stad in (snelweg langs de kust) en parkeren dan gelijk onder het winkelcentrum in de haven (ook een goede motorstalling). Bij inrijden wel gelijk naar het hokje lopen en zeggen dat je een dagkaart wil (10 euro) anders betaal je aan het eind van je dag of paar dagen heel veel meer.
 
Ik had, tot nu, nog nooit van die Franse sticker gehoord. Afgelopen september met 7 motoren via de Periferique naar de Pyreneeën gereden. Weer wat geleerd.
 
Iedereen Dank voor de goede Suggesties en de informatie
(franse sticker heb ik, maar van die milieuzone Barcelona wist ik nog niet, moet ik ook nazoeken voor latere trips)

ik schaam me om te moeten zeggen : Vlucht gereserveerd, kost trouwens weinig...

Al met al toch beter voor de gemoedsrust vd familie, en mn eigen tijdsbesteding.

ik compenseer het later wel met extra kilometers.
 
Motorspul wel mee? Customrent Costa Brava (Lloret de Mar) heb ik pas de er6-n gehuurd wat voor die omgeving een erg fijne motor is!
 
Motorspul wel mee? Customrent Costa Brava (Lloret de Mar) heb ik pas de er6-n gehuurd wat voor die omgeving een erg fijne motor is!
Dank voor de tip.
maar ik denk : niet mee.
ik reis met nogal kleine trolley.
en ik wil de dochter, die toch al moto-neigingen heeft, niet aanzetten tot huren.
(wacht maar tot je kinderen groot zijn roep ik al jaren).

Ze wil tzt wel een keer met pa door spanje rijden, heeft al met veel plezier af en toe achterop gezeten.
en wilde paar jaar terug het A halen om dan in Colombia een motor te kopen.
(ze werkte toen voor de/een importeur daar, weet veel meer van de motor en de vermarkting ervan dan ik)

maar als papa ben ik nogal terughoudend om mijn jongste op een motor los te laten in S-Am en Africa.
Vooral deze, want ze is nogal... initiatiefrijk.

kreeg tijdje terug een car-selfie: had ze in Amman een auto gehuurd om even op een extra dag Petra te zien voor ze naar kantoor ging.
bleek haar chef er naast te zitten, maart die had geen rijbewijs (she's a city girl, no license, but she trusts me...)
twee dames in Jordanie...
ik had ze nota-bene via een collega aldaar nog betrouwbare taxi-adressen gegeven.
Affijn. trotse pa, toch wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan