Ik smeer mijn ketting hier mee.

Umop3p1sdn

MF veteraan
17 mrt 2021
2.177
1.569
Ik zocht olie om mijn ketting te smeren.
Nu las ik chain and gear, maar later ontdekte ik het woord. Primary. Nu zit het al in mijn flesje.

Does it matter? Via een druppel systeem druppel ik dit dus op mijn ketting. Redelijk dik spul. API GL-4

Eurol HD Lube for Chain+Gear | Transmissieolie voor Harley Davidson motorfietsen

Moet zeggen, olie is zo veeel smoother dan spuitbus spul.

En nee ik heb geen harley, maar Suzuki 1300
 

Bijlagen

  • IMG_0748.jpeg
    IMG_0748.jpeg
    155,6 KB · Weergaven: 5
Je kan hem ook smeren met transmissie olie (SAE80 of 90)..
Kost geen drol voor een liter en je doet er eeuwig mee.
Nog beter als je het in een chain oiler doet.

Nog even teruggezocht.. zelfs Honda geeft het aan als smeermiddel voor je ketting in de handleiding van de motorfietsen :t
 
Je kan hem ook smeren met transmissie olie (SAE80 of 90)..
Kost geen drol voor een liter en je doet er eeuwig mee.
Nog beter als je het in een chain oiler doet.

Nog even teruggezocht.. zelfs Honda geeft het aan als smeermiddel voor je ketting in de handleiding van de motorfietsen :t
Ik heb een elektrische chain-oiler gemaakt;)
Je drukt op een knop en er vult een klein reservoir wat drupt op je ketting;)
 
Ik zocht olie om mijn ketting te smeren.
Nu las ik chain and gear, maar later ontdekte ik het woord. Primary. Nu zit het al in mijn flesje.

Does it matter? Via een druppel systeem druppel ik dit dus op mijn ketting. Redelijk dik spul. API GL-4

Eurol HD Lube for Chain+Gear | Transmissieolie voor Harley Davidson motorfietsen

Moet zeggen, olie is zo veeel smoother dan spuitbus spul.

En nee ik heb geen harley, maar Suzuki 1300
Deze olie is bedoeld voor in de primair van een hd sportster.

Het is vergelijkbaar met 10w40.

Eigenlijk niet iets spannends.
 
Ik vind je toewijding aan het smeren van je ketting lovenswaardig 😂

Iedere olie is in principe prima, alleen moet je bij de een wat meer poetsen door rondslingeren.
Nou ik zal je zeggen.. dat in spuiten van een ketting met spuitbus zonder bok betekend voor mij dat ik eigenlijk mijn ketting niet smeer.. zo veel gedoe?! dus ik moest echt iets bedenken zodat ik het wel ging doen.

Hoe spuit iemand zijn ketting zonder bok in zijn uppie? Zonder hem op een lift of iets te zetten. Dus ook niet op een paddock.

Wat poetsen betreft..

Dan heb ik een paar mooie slogans voor onder je profiel.

wat er door de regen niet af gaat.. blijft zitten:)

En alles wat vet is roest niet;)

En als je veel olie verliest zou ik een andere weg terug rijden.

;)
 
Laatst bewerkt:
Nou ik zal je zeggen.. dat in spuiten van een ketting met spuitbus zonder bok betekend voor mij dat ik eigenlijk mijn ketting niet smeer.. zo veel gedoe?! dus ik moest echt iets bedenken zodat ik het wel ging doen.

Hoe spuit iemand zijn ketting zonder bok in zijn uppie? Zonder hem op een lift of iets te zetten. Dus ook niet op een paddock.

Wat poetsen betreft..

Dan heb ik een paar mooie slogans voor onder je profiel.

wat er door de regen niet af gaat.. blijft zitten:)

En alles wat vet is roest niet;)

En als je veel olie verliest zou ik een andere weg terug rijden.

;)
Je zet je motor op de zijstandaard, pakt het busje kettingvet en schud deze even lekker door, vervolgens spuit je de onderzijde van de ketting aan de binnenzijde in, je loopt je motor een metertje vooruit en spuit nogmaals de ketting aan de onder/binnenkant in en klaar!

ik kijk nauwelijks om naar m’n ketting en die gaat een eeuwigheid mee. Een keertje smeren aan het begin van het seizoen, voor een vakantie, na een vakantie en aan het eind van het seizoen (en ja, dat is dus dubbel met het begin van het seizoen maar m’n motor wegzetten voor de winter is een soort ritueeltje).
 
Je zet je motor op de zijstandaard, pakt het busje kettingvet en schud deze even lekker door, vervolgens spuit je de onderzijde van de ketting aan de binnenzijde in, je loopt je motor een metertje vooruit en spuit nogmaals de ketting aan de onder/binnenkant in en klaar!

ik kijk nauwelijks om naar m’n ketting en die gaat een eeuwigheid mee. Een keertje smeren aan het begin van het seizoen, voor een vakantie, na een vakantie en aan het eind van het seizoen (en ja, dat is dus dubbel met het begin van het seizoen maar m’n motor wegzetten voor de winter is een soort ritueeltje).
Ik moet hem echt om de week smeren, rijd 3 dagen per week woonwerk. 80km minimaal per dag. En dan tussen door vaak nog wel een fun ritje in de avond met vrienden of in het weekend. Zal met de donkere dagen denk ik niet van kracht zijn.

maar zoals je het uitlegt klinkt het zeker als “even” doen. Ik had een spuitbus onder mijn zadel met een lang slangetje naar mijn ketting.
Met een pin die dmv een druk op de knop op de spuitbus drukte:)

maar goed nu druppelt het dus;)

Er komt een hoop druk op mijn ketting en tandwielen gezien de trek kracht vd motor. Moet hem wel vet houden. Mijn vorige tandwiel had ik glimmend door het slecht smeren met de hand.
 
Nou ik zal je zeggen.. dat in spuiten van een ketting met spuitbus zonder bok betekend voor mij dat ik eigenlijk mijn ketting niet smeer.. zo veel gedoe?! dus ik moest echt iets bedenken zodat ik het wel ging doen.

Hoe spuit iemand zijn ketting zonder bok in zijn uppie? Zonder hem op een lift of iets te zetten. Dus ook niet op een paddock.

Wat poetsen betreft..

Dan heb ik een paar mooie slogans voor onder je profiel.

wat er door de regen niet af gaat.. blijft zitten:)

En alles wat vet is roest niet;)

En als je veel olie verliest zou ik een andere weg terug rijden.

;)
Paddockstand kost de wereld niet. En sinds mn zzr de deur uit is smeer ik geen kettingen meer.
 
Paddockstand kost de wereld niet. En sinds mn zzr de deur uit is smeer ik geen kettingen meer.
Ik had een paddock, maar is gewoon niet fijn. Ben daar niet zo handig in. En dan moet ik ook de motor eerst de tuin in rijden. Die is vorige maand dus ook weer verkocht. Ik heb ook zo een Constand-lift. Handig voor als ik wil knutselen of iets?!
 
Doe het zo: start de motor, zet 'm in zijn 1 met koppeling in en zijstandaard uitgeklapt (als dat het niet een te moderne motor is). Trek aan het stuur totdat de motor zijn achterwiel 10 cm optrekt en laat dan de koppeling los. Motor is op dat moment exact in balans en het wiel draait 10 km/u of zo? Dan op de rechterknie zitten en de ketting van binnen en van buiten even een paar seconden inspuiten. Risicovol? Jazeker. Vergeet ook ajb niet de foto's te posten als je je motor total loss 'gereden' hebt op deze manier!:}
 
Ik zocht olie om mijn ketting te smeren.
Nu las ik chain and gear, maar later ontdekte ik het woord. Primary. Nu zit het al in mijn flesje.

Does it matter? Via een druppel systeem druppel ik dit dus op mijn ketting. Redelijk dik spul. API GL-4

Eurol HD Lube for Chain+Gear | Transmissieolie voor Harley Davidson motorfietsen

Moet zeggen, olie is zo veeel smoother dan spuitbus spul.

En nee ik heb geen harley, maar Suzuki 1300
Prima, ik gebruikte kettingzaagolie toen ik nog een kettingfiets had.
 
Terug
Bovenaan Onderaan