Ieder jaar een nieuwe motor, duur?

Niet elke oude motor is een klassieker (of een klassieker in wording); meestal is een oude motor gewoon een oude motor. Dat veel MP-verkopers daar anders over denken verandert daar niets aan.

Een CB-1 krijgt inderdaad niet de status klassieker. Ze gaan nu ook voor weinig weg... 1100 euro, 1250 zie ik.
Vraagprijzen. Wil je wel wat unieks wat veel geld waard is, dan heb je bijv. de Honda RVF 400.
 
Over klassieker gesproken: vandaag een Honda VT700C gekocht. Deze motor is van 1986 en naar mijn idee een motor met weinig afschrijving. Wegenbelasting is kwart tarief en verzekering ongeveer €50 per jaar voor deze oldtimer.

Mooie eerste stap om te rijden tegen lage kosten. IMG_20240812_134736.jpg
 
Over klassieker gesproken: vandaag een Honda VT700C gekocht. Deze motor is van 1986 en naar mijn idee een motor met weinig afschrijving. Wegenbelasting is kwart tarief en verzekering ongeveer €50 per jaar voor deze oldtimer.

Mooie eerste stap om te rijden tegen lage kosten.

Maar je moet veel poetsen en dat kost tijd. Tijd is geld, dus eigenlijk is deze heel duur. :+
 
Vandaag weer lekker stukkie gereden, maar het is me beetje te warm. 33 graden in de schaduw.

Vrijdag voor de zekerheid nieuwe olie, olie- en luchtfilter, betere remblokken en het blok even spoelen.

Nu nog een paar highwaysteps scoren en dan ben ik klaar.

Was vandaag bij een motorzaak, maar dat is ook niet meer wat het geweest is. Hipper dan hip en bijna alleen maar nieuwe motoren. Kleding en helmen vond ik de keuze beperkt en duur . Hier kan je prima geld kwijt!
 
Vandaag weer lekker stukkie gereden, maar het is me beetje te warm. 33 graden in de schaduw.

Vrijdag voor de zekerheid nieuwe olie, olie- en luchtfilter, betere remblokken en het blok even spoelen.

Nu nog een paar highwaysteps scoren en dan ben ik klaar.

Was vandaag bij een motorzaak, maar dat is ook niet meer wat het geweest is. Hipper dan hip en bijna alleen maar nieuwe motoren. Kleding en helmen vond ik de keuze beperkt en duur . Hier kan je prima geld kwijt!
Blok spoelen….. :?

Olie verversen dan heb je daarmee je blok al gespoeld…..of lees ik het verkeerd?
 
Blok spoelen….. :?

Olie verversen dan heb je daarmee je blok al gespoeld…..of lees ik het verkeerd?
Olie eraf, goedkope olie erin, uurtje of twee touren, olie eraf, goede olie erin. Doe ik ook vaak bij oude "barrels" als niet geheel duidelijk is hoe er in het verleden mee omgegaan is. Komt soms verrassend veel troep uit een oude auto of motor na een paar uurtjes rijden
 
Mijn garagist gooit altijd speciaal goedje erdoor om het blok te spoelen. Hoe of wat precies weet ik niet, maar hij zweert erbij. Volgens mij doet hij een soort engine cleaner bij de oude olie, laat de motor even draaien voor 15 minuten en tapt dan de olie af. Aanvullend met nieuwe olie en klaar.

Ik vertrouw erop dat hij weet wat hij doet en mijn motoren lopen altijd super. Ook met 100.000+ km op de teller.
 
Deze motor is van 1986 en naar mijn idee een motor met weinig afschrijving. Wegenbelasting is kwart tarief en verzekering ongeveer €50 per jaar voor deze oldtimer.
Hoe zit dat nu eigenlijk precies met dat kwart-tarief? Ik heb gelezen over de regeling voor motoren van 40 jaar of ouder, maar ook iets over 26 jaar. Mijn motor is van 1991, dus nu 33 jaar oud, maar als ik bij de “probeer”site van de belastingdienst de leeftijd invul kom ik gewoon op het normale tarief uit. Bovenstaande motor is momenteel ook geen 40 jaar, hoe kom je dan in aanmerking voor dat kwart-tarief?
 
Kwarttarief geldt alleen voor voertuigen t/m ‘87 die nu nog geen 40 jaar zijn.
Alles vanaf ‘88 wordt nooit meer belastingvrij en komt ook niet in aanmerking voor het kwarttarief.
Als je van het kwarttarief gebruik wil maken mag je in de wintermaanden de weg niet op. Dec. t/m Feb.
 
Kwarttarief geldt alleen voor voertuigen t/m ‘87 die nu nog geen 40 jaar zijn.
Alles vanaf ‘88 wordt nooit meer belastingvrij en komt ook niet in aanmerking voor het kwarttarief.
Als je van het kwarttarief gebruik wil maken mag je in de wintermaanden de weg niet op. Dec. t/m Feb.
40 jaar is gewoon 100% belasting vrij.
 
Mijn bron is de brieven die ik van de belastingdienst had voor de motoren die ik destijds had.
Laatste dit jaar verkocht, een 1978 op papier meen ik. Wegenbelasting was gewoon 0 euro en geen woord over niet mogen rijden.
Heb jij het niet over verzekering?
 
Mijn garagist gooit altijd speciaal goedje erdoor om het blok te spoelen. Hoe of wat precies weet ik niet, maar hij zweert erbij. Volgens mij doet hij een soort engine cleaner bij de oude olie, laat de motor even draaien voor 15 minuten en tapt dan de olie af. Aanvullend met nieuwe olie en klaar.

Ik vertrouw erop dat hij weet wat hij doet en mijn motoren lopen altijd super. Ook met 100.000+ km op de teller.
Beetje atf erbij.
Werkt als een 🚂
 
40 jaar is gewoon 100% belasting vrij.
Klopt dat zeg ik ook, maar alles wat dat nu nog niet is en voor ‘88 dat valt in de overgangsregeling.
Alles daarna wordt dat nooit meer zoals het er nu naar uitziet.
 
Mijn bron is de brieven die ik van de belastingdienst had voor de motoren die ik destijds had.
Laatste dit jaar verkocht, een 1978 op papier meen ik. Wegenbelasting was gewoon 0 euro en geen woord over niet mogen rijden.
Heb jij het niet over verzekering?
Je hebt gelijk, heb twee motoren door elkaar gehaald. Voor de 76'er betaal ik inderdaad niks. De ander zit nog in de overgangsregeling.
 
Oh? voor mijn motor uit 1976 betaal ik 29 euro per jaar en mag dec tm febr niet rijden.
Heb je een bron? Misschien doe ik iets fout
Dat doe je dan ook want die motor is allang belastingvrij.
Normaal gaat dat gewoon automatisch dus er is waarschijnlijk iets misgegaan bij jou.B|
 
Terug
Bovenaan Onderaan