Ieder jaar een nieuwe motor, duur?

Dat is altijd fijn op de snelweg bij legale snelheden, alleen die maximum haalbare snelheid is onhandig.
Maar goed, je koopt ook geen Royal Enfield om te racen.
Ik heb een BMW G310 R gehad. Heel fijn en licht motortje. Maar altijd het idee dat ik aan het jagen was. Ik was dat snel zat.
 
En het verbruikt ook nog eens geen reet; 1 op 50 bij die machines is normaal.

Als ze deze verkochten in Nederland dan gaat morgen mijn 1200cc de deur uit. Lijkt me super leuk zo'n ding.
de deur uit is bij wijze van spreken natuurlijk; zo krijg je de familie mee in het aanschaffen van een extra motor waar eigenlijk geen plek voor is.

ct125-hunter-cub.jpg
 
Ook een tijdje op een 125 gereden. Enorm veel fun. Maar het is niet alleen de snelweg wat naar mijn mening link is en niet fijn rijdt met een 125. Ook 100 km/h provinciale wegen moet je niet zo op komen met een lichte motor. In friesland Drenthez Zeeland etc heb je best veel van zulke wegen. Je wordt op zulke wegen opgejaagd door het overig verkeer of je houdt het verkeer op.
 
Ik heb een BMW G310 R gehad. Heel fijn en licht motortje. Maar altijd het idee dat ik aan het jagen was. Ik was dat snel zat.

Met de G310R had je al boven de 115 km/u dat ie het zwaar ging krijgen. Zou je nog met een ander tandwiel wat rustiger kunnen laten lopen...

Ook een tijdje op een 125 gereden. Enorm veel fun. Maar het is niet alleen de snelweg wat naar mijn mening link is en niet fijn rijdt met een 125. Ook 100 km/h provinciale wegen moet je niet zo op komen met een lichte motor. In friesland Drenthez Zeeland etc heb je best veel van zulke wegen. Je wordt op zulke wegen opgejaagd door het overig verkeer of je houdt het verkeer op.

'Ook een tijdje', als in 'heb ik niet meer'? Heb je de XR125 alweer weggedaan?
 
Yes was kort maar krachtig haha. Gebruikt hem vooral woonwerkverkeer maar ik werk nu in de gemeente waar ik nu woon dus wilde een fun motor voor die paar ritjes in het jaar. Kon van iemand een hele nette cb1 kopen. Nog steeds een lichte en kleine motor maar wel net dat beetje extra.
IMG_20240805_194244397_HDR.jpg
Ook een leuk winst aan overgehouden want a1 motoren zijn nu heel erg in trek.
 
Oh wel mooi dat je er geld aan over hebt gehouden. CB-1 is een leuk ding. Lang geleden eens op gereden. Nu zie je ze bijna niet meer.
 
Als ik mijn geschiedenis goed ken werden ze in NL veel gebruikt in rijscholen en dat zal er oa mee te maken hebben dat ze geen al te hoge status genieten. In België zou ik zelfs durven zeggen dat ze onbekend zijn (zelfs bij de dealers).
Maar ik ga absoluut akkoord dat ze als klassieker mogen bestempeld worden. Dus sla je slag, koop er een 5-tal voor €3000 en het zou je weleens een meervoud kunnen opbrengen over enkele jaren 😁 In Amerika, waar ze absoluut een cultfiets zijn omdat ze daar nauwelijks werden verkocht, genieten ze die status wel. Het verhaal achter de fiets speelt natuurlijk een grote rol.
 
En het rijdt superleuk en ze zijn tevens erg betrouwbaar. Tandwiel aangedreven nokkenassen dus geen gedoe met nokkenaskettingspanners
 
Niet elke oude motor is een klassieker (of een klassieker in wording); meestal is een oude motor gewoon een oude motor. Dat veel MP-verkopers daar anders over denken verandert daar niets aan.
 
Eerste motor waar ik naar gekeken heb is een transalp. Blijkt te klein voor mij, maar lijkt me redelijk waardevast voor een jaar.

We zoeken verder!
 
Eerste motor waar ik naar gekeken heb is een transalp. Blijkt te klein voor mij, maar lijkt me redelijk waardevast voor een jaar.
Hoe groot ben jij dan? Met mijn 1.95 een 120kg heb ik jarenlang een Transalp gehad. Was in eerste instantie mijn pekel motor maar reed er het hele jaar mee door.
 
Ook 1.95 en 110 kg. Maar lees overal dat dat de eerste met ABS (2008?) te klein is. Ik wil sowieso een fiets met ABS namelijk
 
Ook 1.95 en 110 kg. Maar lees overal dat dat de eerste met ABS (2008?) te klein is. Ik wil sowieso een fiets met ABS namelijk
Je hebt alleen gelezen dat die te klein is, of je hebt er ook op gezeten? Even proefzitten lijkt me toch het minimum om dat te kunnen beoordelen..
 
Heb er niet echt 1 in de buurt te koop, dus wil dat wel gaan doen, maar kijk eerst even verder. Ik vind eigenlijk heel veel motoren wel mooi en interessant, dus echt specifiek 1 model kiezen en daar honderden km's voor rijden is niet mijn doel.

Binnen een straal van 35 km (van Enschede) wil ik een buitenkansje vinden. Onderhoudshistorie bekend, ABS, niet te zwaar en voor de rest mag het heel veel zijn. Van Royal Enfield tot Ducati en van Vulcan tot Tenere. Het maakt mij niet uit.

Ik weet het, ik ben een beetje vreemd in deze.
 
Ook 1.95 en 110 kg. Maar lees overal dat dat de eerste met ABS (2008?) te klein is. Ik wil sowieso een fiets met ABS namelijk
Oh ja, dat is de 700. Die had inderdaad iets raars waardoor je met je knieën klem kwam te zitten op de tank. De 600 een 650 hadden dat niet. Als je nog ergens een goede 650 weet te vinden zou ik die zeker nog eens proberen.
 
Dan zou ik gewoon eens een dealer binnen lopen en op een aantal motoren gaan zitten ;)

Als de transalp je aanspreekt, dan misschien ook de Africa twin? Ik fietste vanmiddag toevallig langs moto hengelo, daar zag ik er een staan. Zal wel een beetje te nieuw zijn echter, voor je aspiraties om het goedkoop te houden.
 
Aanschafprijs is niet heel belangrijk. Enige wat ik wil is minimale afschrijving. Een motor bij de dealer halen lijkt me dan niet de beste keuze.

Ik zoek een particulier die zijn motor wil verkopen en laat sowieso een aankoopkeuring doen bij mijn eigen garagist.

Het kan zelfs aantrekkelijker zijn om in het duurdere segment een particuliere verkoper te zoeken. Naar mijn idee heb je dan minder concurrentie en kan je meer afdingen.
 
Aanschafprijs is niet heel belangrijk. Enige wat ik wil is minimale afschrijving. Een motor bij de dealer halen lijkt me dan niet de beste keuze.

Ik zoek een particulier die zijn motor wil verkopen en laat sowieso een aankoopkeuring doen bij mijn eigen garagist.

Het kan zelfs aantrekkelijker zijn om in het duurdere segment een particuliere verkoper te zoeken. Naar mijn idee heb je dan minder concurrentie en kan je meer afdingen.

Daar heb je wel gelijk in. Maar een dealer is wel een perfecte plek om even op een motor te zitten zonder verdere verplichtingen ;)
 
Ja dat is zeker waar hoor en ook een leuke kans op voorpret. Deze advertentie is een voorbeeld van een mogelijke kans. Als de verkoper bereid is om akkoord te gaan met een relatief lage bieding, lijkt me dat een mooie motor. Aangezien het dichtbij huis is loop ik ook makkelijker weer weg als hij niet akkoord gaat.

Volgens fora moet ik prima passen op deze motor.
 
Dan zou ik je aanraden een 1200cc te kopen om lekker mee rond te toeren over geasfalteerde wegen. 👍
Gemiste kans….
Dit is hét ultieme moment om een (rode) hayabussa aan te raden.
Die heeft gewoon nog eens 100cc méér O-)
 
Na 38 jaar en 15 motoren; Als je een motor hebt die je bevalt, waarom zou je hem dan wegdoen? Een motor is een persoonlijk iets, veel meer dan een auto... De zit, het gevoel en het rijden zijn allemaal een deel van de beleving. Als dat goed past, hou hem dan.
 
Aanschafprijs is niet heel belangrijk. Enige wat ik wil is minimale afschrijving. Een motor bij de dealer halen lijkt me dan niet de beste keuze.

Ik zoek een particulier die zijn motor wil verkopen en laat sowieso een aankoopkeuring doen bij mijn eigen garagist.

Het kan zelfs aantrekkelijker zijn om in het duurdere segment een particuliere verkoper te zoeken. Naar mijn idee heb je dan minder concurrentie en kan je meer afdingen.
Dat is inderdaad al een goede beslissing,kopen bij een dealer levert garantie op,maar die betaal je er meestal ook bij.
Een lage afschrijving is heel moeilijk na aankoop bij een dealer,zeker na een vrij korte periode.
Inruilen bij een dealer is meestal ook geen goedkope manier op een lage afschrijving.
Dat je maar in een straal van 35km wil zoeken is wel een HELE grote belemmering.

Ik doe al jaren wat jij doet,met motoren tussen 6 maand en 2 jaar oud.
Je moet snel zijn,koopjes zijn snel weg,dat wil zeggen binnen dezelfde dag,jij bent niet de enige die koopjes zoekt.
Als je 2 dagen wacht ben je te laat.
Ik rij ook zonder probleem 300 km ver als het de moeite is.
En zorg dat je direct kan kopen,een verkoper gaat niet wachten op jou als je eerst je oude motor nog moet verkopen.
Kijk op meerdere websites,ook in het buitenland,iedereen kijkt op MP.
 
Terug
Bovenaan Onderaan