Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Ieder jaar een nieuwe motor, duur?

Freewman

Die hard MF'er
Lid geworden
13 jun 2005
Berichten
546
Waarderingsscore
63
Locatie
Enschede
Zo, even mijn account weer afgestoft. Onze dochter is nu 1,5, dus pappa en mamma gaan weer motor rijden.

Nu hou ik er van om veel verschillende motoren te rijden. Van custom tot off-road, het is allemaal leuk. Heb voordat ik pappa werd ook verschillende modellen gereden: Shadow, Freewind, TTR, K75, etc.

Graag zou ik ieder jaar wel wisselen van motor. Is er een manier om dit kosten efficiënt te doen? Bijvoorbeeld motor kopen in het buitenland en importeren. Of motor kopen op een veiling en dan doorverkopen?

Ik ben niet technisch, dus een barrel kopen en opknappen zit er niet in.

Zijn er meer leden die dit doen en hoe doen jullie dit?
 
Lijkt me geen goed idee met wat je hier deelt.
 
Leasen/Huren gedurende elk motorseizoen.
 
Kwestie van goed de markt in de gaten houden en op het juiste moment de juiste modellen kopen. En als je dan het juiste inzicht gehad hebt kun je eraan verdienen. Met je nog 1000denhandelaren die de markt waarschijnlijk al beter kennen en hun goedkopere onderhoudsadressen hebben, succes. Wil je dit als particulier zonder technische kennis kunnen doen is er weinig toegevoegde waarde buiten extra kilometers op de klok, dus komt het meestal op neer dat je de volgende eigenaar opzadeld met de dure kosten van het onderhoud net voordat je zelf klaar bent met rijden ermee, of dat de manier is die je moet willen hebben met handelen... de mijne is het niet.
Hobby,s kosten nu eenmaal geld, is dat geld er niet voor over, of moet het motorrijden als belegging gezien worden zou ik ook gaan beleggen en van die opbrengst motoren kopen.
 
Nergens vraag je om geld te verdienen of zelfs gratis rond te rijden dus laat ik je antwoorden op je vraag: ja, je kan dat enigszins kostenefficiënt doen.
Hoe dan? Door "oudere" fietsen (ik denk 15j en ouder) te kopen die wél gewoon in orde zijn, dus niet de goedkoopste van het lot. De afschrijving wordt gewoon behoorlijk klein eens een fiets een bepaalde leeftijd bereikt en dan gaat een jaartje ouder en een paar duizend kilometer meer niet zoveel verschil maken tussen aankoop- en verkoopprijs.
Uiteraard zijn er buiten dat verschil ook enkele andere "verliezen" die je zal moeten aannemen zoals eventueel onderhoud etc.

Het komt er dus op neer om de juiste fiets(en) uit te zoeken. Gratis wordt het nooit, maar lijkt me ook niet dat je dat verwacht.
 
Gratis hoeft het zeker niet hoor en eraan verdienen al helemaal niet.

Tot op heden heb ik mijn motoren altijd redelijk "op gereden". Ongeveer weer verkocht met minimaal 50.000 km erbij. Alleen de Freewind heeft dit niet gered.

Nu ga ik veel minder rijden en zie ik mijzelf gewoon niet 20 jaar met dezelfde motor rijden. De tip om klassiekers te rijden ga ik eens onderzoeken. Dank voor de reacties zover!
 
Ik sprak eens iemand bij een KTM dealer. Hij vertelde mij dat hij vrijwel elk jaar een nieuwe koopt en dan een voorraadmotor van het vorige model als er net een nieuwe uit is of bijna een nieuwe uit komt. Gaf aan dat hij zo telkens maar beperkt bij hoeft te leggen en weinig onderhoudskosten heeft.

Heb me er niet in verdiept of het verder ook klopt want rij zelf wel liever meerdere jaren op dezelfde als ik tevreden ben, maar misschien is het een interessante theorie om eens na te gaan voor je.
 
Je weet dat je het eerste jaar van het bezit maximaal afschrijft, maar geen reparatie kosten hebt. Enkel regulier onderhoud.
Als je díe afschrijvingen negeert rij je bijna gratis.
 
Bij de aankoop goed inschatten of je gedurende het bezit onderhoudskosten hebt, en hoe goed je hem weer kunt verkopen…je onderhandelingsvaardigheden en/of/ markt werking.

Mijn vorige motor (Honda VFR) heb ik 850 euro gedurende 7 jaar afschrijving gehad, niet slecht. Onderhoud gedurende 7 jaar was een veelvoud ervan..banden/ketting/winterbeurt/reparaties etc….ik schat 500-800 euro per jaar.

Mijn huidige motor heeft gedurende de komende jaar geen onderhoud nodig (buiten een spuitbus kettingspray) 0 euro dus….de tweede jaar komt de klapper.

Smeer dat uit over de jaren dan is motorrijden niet goedkoop….. (wel leuk…)
 
Gewoon een motor kopen met een neutrale basis(rechttoe rechtaan frame/rijwieldeel) en daar iedere winter wat anders van knutselen, wordt je vanzelf technisch...

Ieder jaar een ander kopen is in mijn optiek het bewust in de hand werken van de huidige wegwerp mentaliteit.
 
Ieder jaar een ander kopen is in mijn optiek het bewust in de hand werken van de huidige wegwerp mentaliteit.

Als je koopt wat een ander "wegwerpt" denk ik niet dat je daarover kan spreken.
Dat geldt trouwens evenzeer voor een nieuwe motor die iemand anders weer van jou zal kopen.

Ik snap je punt... maar ik denk niet dat het hier zozeer van toepassing is aangezien deze fietsen een lang leven zullen hebben gehad voor ze volledig zijn afgeschreven.
Wat jij benoemt is eerder het geval bij elke oliewissel, bandenwissel, elke 5j nieuwe helm etc en daar zijn we allemaal schuldig aan.

Gewoon mijn mening hè, ik probeer niet op iemands tenen te trappen ofzo
 
Als je de prijzen van jong tweedehands motorfietsen ziet, dan koop je liever een nieuwe motorfiets, je schrijft amper wat af. Bij de eerste grote, dure beurt die er aan zit te komen, koop je weer een nieuwe.
 
Start een website, YouTube kanaal, of ander social media kanaal over motoren. Dan kan je elke week wat anders rijden. Enige wat het kost is tijd om dan wat over een motor te vertellen.

Ik heb een motor en motorscooter, maar daar maak ik bijna geen kilometers op. Voorheen ook om het jaar of elk jaar wat anders, nu al 8 jaar dezelfde motor en ook de motorscooter heb ik al bijna 5 jaar.

Maar goed, per motor ben ik denk ik wel veel tijd kwijt om er een test van te maken. Toevallig deze week mijn 200e motor gereden (heb niet 200 tests geschreven).
 
De eerste motor die ik kocht was €900 Honda 1000f
Na een jaar km teller stuk en bij dealer stond een Yamaha fzs 1000 €2000 er bij en weer door
Volgende jaar Yamaha ingeruild voor een nieuwe triumph 660 €7500 er bij.
Ook nog een Honda vrf 1200 voor €3500 gekocht.
Jaar daar op beide ingeruild voor een Honda NT 1100 bijbetaald €. €4500.
Anderhalf jaar later NT 1100 ingeruild en een Honda Goldwing bagger gekocht €20500 bijbetaald.
Moraal van het verhaal motor rijden verdien je geen geld mee maar wel heel veel plezier.
Nu ben ik wel weer even klaar hahaha.
Alhoewel het nieuwe model voor 2025 jubileum??
Meenemen kan je het niet,
 
Als je de prijzen van jong tweedehands motorfietsen ziet, dan koop je liever een nieuwe motorfiets, je schrijft amper wat af. Bij de eerste grote, dure beurt die er aan zit te komen, koop je weer een nieuwe.
Dit in combinatie met het eerdere verhaal van een uitgaand voorraad model met korting klinkt wel interessant. Natuurlijk kan je nooit voorspellen wat de prijzen in de toekomst doen, maar hier zit wel een kans.

Reviews schrijven kan ook, maar mogelijk zitten mensen niet op mijn mening te wachten. Ik merk dat ik anders denk en doe dan andere motorrijders vaak, dus dat laat ik voor wat het is.

Als iemand al een leuk rekenvoorbeeld heeft van dit plan ben ik benieuwd of die het wel wil delen. Mag ook privé natuurlijk!
 
Dit in combinatie met het eerdere verhaal van een uitgaand voorraad model met korting klinkt wel interessant. Natuurlijk kan je nooit voorspellen wat de prijzen in de toekomst doen, maar hier zit wel een kans.
En zeker als je het niet in het dure segment zoekt. Ik zie echt leuke, nieuwe motorfietsen, met drie-of meer jaren garantie voor onder de € 6.000,-.
 
Een nieuwe motorfiets voor onder de €6000 die 3 of meer jaar garantie heeft? Welke? Ben wel 1.94 en ongeveer 100 kg (kinderen zorgen voor gewichtstoename blijkbaar), dus moet er wel oppassen...
 
Ik heb nog een knappe VFR in de aanbieding wär je voorlopig mee vooruit kan.
 
Een nieuwe motorfiets voor onder de €6000 die 3 of meer jaar garantie heeft? Welke? Ben wel 1.94 en ongeveer 100 kg (kinderen zorgen voor gewichtstoename blijkbaar), dus moet er wel oppassen...
Royal Enfield HNTR 350,
Voor jou lengte misschien wat te klein.