Howto: Koppelingsplaten vervangen

Acura-Scott

MF veteraan
Lid geworden
14 nov 2006
Berichten
14.717
Waarderingsscore
0
Kleine uitleg voor als je zelf je Koppelingsplaten wilt vervangen
en zo +/- 100€ in je zakken kan stoppen door hem niet naar de
dealer te brengen ....
De vervangen is bij een blade '95 gedaan maar het komt op het
zelfde uit bij enige andere motor .....

men heeft nodig :

nieuwe Koppelingsplaten
nieuwe Koppelingsveren
nieuwe koppelingsplaten deksel pakking
+/- 1/2 liter olie

doppenset
tang

Begin met de nieuwe koppelingsplaten een halve dag in
de 1/2 liter olie te leggen , dit voorkomt dat ze straks bij je eerste
rit ze niet verbranden .....


79f23f82dc2604a974650cb0bef8b99c


Maak de koppelingkabel wat losser zodat je hem kan afkoppelen
van het deksel en draai alle bouten eruit (let op verschillende grote).....


6c0cb00fae657e92649b3b31f60c1e76


zorg dat de bevestigings beugel van de kabel 1/3 tegen de klok in
draai en probeer voorzichtig het deksel los te maken ,als dit niet soepel
gaat zet er GEEN schroevendraaier tussen ....
rustig blijven proberen en wrikken ...


9443cf3d204f75f62a9fcaf405ad4ed1


nu het deksel eraf is gaan we de bouten van de koppelingsveren los
draaien ....


175aed672751e5e8cee9b19be524074f


leg de veren weg en haal de plaat eraf , nu kun je alle koppelingsplaten zien
zitten ...
haal ze eruit maar let op de scheiding platen , als deze "verbrand" zijn dus
blauw kleurig moet je deze ook vervangen ....


0181c0f11e7666c53f2c1b0b6c54f21c


hier de oude en de nieuwe platen en veren naast elkaar met de scheiding
platen ertussen .....


d50de25a79183789e44795bb2369f91c


goed stop nu de eerste koppelingsplaat erin MAAR dit is een andere als de
ander 8 .... goed kijken dus .....
als de eerste juiste erin zit kan er een scheidingplaat in en dit zo om en en tot
de laatste koppelingsplaat die moet net anders want die verspring een tandje ...


212293d8a3d08f6ab9dacd73b4aa2e57


plaat en veren terug erop en de bouten kruislings vast draaien ....
vervolgens de oude pakking verwijderen met oplosser of voorzichtig met een
bot mesje weg schrapen ......


f0ce3af5909d393e7e7203b57d52064f


nieuwe pakking monteren en de kabel weer vast maken daarna alle bouten
weer vast draaien (kruislings) ....


1cacca70bf3b86e728ba20f9d128797a


nu even proef rijden natuurlijk .......
 
Goeie "How To" :Y

Vooral de tip van het tevoren in verse olie laten weken van de nieuwe frictieplaten was voor mij onbekend en nuttig.

Hoewel het vervangen van koppelingsplaten, frictieplaten en veren voor veel motoren in grote lijnen op hetzelfde neer komt lijkt het me altijd handig er een WPH bij te pakken.
Zo moeten bij mijn motor (Yamaha YX600 Radian)de frictieplaten precies volgens een bepaald patroon, telkens 360/5 graden verdraaid, geplaatst worden.
Als je dat vergeet raakt de zaak in onbalans, vermoed ik.

Ook wordt daarin aangegeven wat de aantrekvolgorde van de boutjes van het deksel, waar het lager in zit, is en het aanhaalmoment daarvan.
Bij mijn motor is dat 10Nm (stalen boutjes M6 in aluminium).



:+
 
Onlangs de koppelingsplaten van mijn R6 '99 vervangen en deze How To gevolgd.
Klopt het dat bij de R6 '99 de laatste plaat helemaal niet anders zit dan de overige?

Waarom vraag ik dit? Sinds de vervanging blijven de platen (bij koude motor) plakken.
Zelfs zo erg dat wanneer ik hem in z'n eerste versnelling wil zetten de motor een schok naar voren maakt en afslaat (uiteraard met ingeknepen koppelingshendel) :?
Zodra de motor warm is schakelt hij overigens prima.

Er zit nieuwe olie in (10W40) maar zit er aan te denken om er vanwege dit euvel 5W40 in te gooien, zal dit de oplossing bieden?
 
SHIT.... nu zie ik het ook... ik was zo gefocused op een paar graden verdraaide plaat, maar blijkbaar is de eerste en de laatste anders dan de rest...
Maar wat is dan het verschil? Ik heb ze echt allemaal naast elkaar gehad en uitvoerig bekeken, maar klaarblijkelijk had ik mijn bril op moeten doen...

Deze heb ik via Louis.de besteld en geplaatst:

Artikel: 10045081 LUCAS CLUTCH-DISC SET MCC 419-8
 
Laatst bewerkt:
Yes ik heb de bijbel (Haynes) maar zag ik het ook niet staan. Volgens de Yamaha specialist heeft het geen zin om er dunnere olie in te doen aangezien je het probleem alleen maar maskeert en dus niet oplost...daar heeft hij natuurlijk gelijk in.

Volgend weekend maar weer de koppeling doen...ook leuk...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan