Howto: Koppelingsplaten vervangen

Acura-Scott

MF veteraan
Lid geworden
14 nov 2006
Berichten
14.717
Waarderingsscore
0
Kleine uitleg voor als je zelf je Koppelingsplaten wilt vervangen
en zo +/- 100€ in je zakken kan stoppen door hem niet naar de
dealer te brengen ....
De vervangen is bij een blade '95 gedaan maar het komt op het
zelfde uit bij enige andere motor .....

men heeft nodig :

nieuwe Koppelingsplaten
nieuwe Koppelingsveren
nieuwe koppelingsplaten deksel pakking
+/- 1/2 liter olie

doppenset
tang

Begin met de nieuwe koppelingsplaten een halve dag in
de 1/2 liter olie te leggen , dit voorkomt dat ze straks bij je eerste
rit ze niet verbranden .....


79f23f82dc2604a974650cb0bef8b99c


Maak de koppelingkabel wat losser zodat je hem kan afkoppelen
van het deksel en draai alle bouten eruit (let op verschillende grote).....


6c0cb00fae657e92649b3b31f60c1e76


zorg dat de bevestigings beugel van de kabel 1/3 tegen de klok in
draai en probeer voorzichtig het deksel los te maken ,als dit niet soepel
gaat zet er GEEN schroevendraaier tussen ....
rustig blijven proberen en wrikken ...


9443cf3d204f75f62a9fcaf405ad4ed1


nu het deksel eraf is gaan we de bouten van de koppelingsveren los
draaien ....


175aed672751e5e8cee9b19be524074f


leg de veren weg en haal de plaat eraf , nu kun je alle koppelingsplaten zien
zitten ...
haal ze eruit maar let op de scheiding platen , als deze "verbrand" zijn dus
blauw kleurig moet je deze ook vervangen ....


0181c0f11e7666c53f2c1b0b6c54f21c


hier de oude en de nieuwe platen en veren naast elkaar met de scheiding
platen ertussen .....


d50de25a79183789e44795bb2369f91c


goed stop nu de eerste koppelingsplaat erin MAAR dit is een andere als de
ander 8 .... goed kijken dus .....
als de eerste juiste erin zit kan er een scheidingplaat in en dit zo om en en tot
de laatste koppelingsplaat die moet net anders want die verspring een tandje ...


212293d8a3d08f6ab9dacd73b4aa2e57


plaat en veren terug erop en de bouten kruislings vast draaien ....
vervolgens de oude pakking verwijderen met oplosser of voorzichtig met een
bot mesje weg schrapen ......


f0ce3af5909d393e7e7203b57d52064f


nieuwe pakking monteren en de kabel weer vast maken daarna alle bouten
weer vast draaien (kruislings) ....


1cacca70bf3b86e728ba20f9d128797a


nu even proef rijden natuurlijk .......
 
Bedankt voor deze How To. :} (toch wel handig zo'n zoekmachine in MF O-) )
Ik ga er binnenkort ook aan geloven met mijn CX500.
 
Joh, de olie peilstok en het bijvullen van de olie gebeurt dus altijd direct bij de koppeling?

Verder mooie How-to, op deze manier kom ik toch langzaam steeds meer te weten :)
 
Voorkomen dat ze niet verbranden? :o :+ ;)

Verder een erg leuke How-To *O*


als je die dingen kurkdroog laat draaien de eerste x
vinden ze dat niet zo leuk ........ vandaag ff in de olie
laten trekken .......

Joh, de olie peilstok en het bijvullen van de olie gebeurt dus altijd direct bij de koppeling?

Verder mooie How-to, op deze manier kom ik toch langzaam steeds meer te weten :)


yep
 
Bedankt voor deze How To. :} (toch wel handig zo'n zoekmachine in MF O-) )
Ik ga er binnenkort ook aan geloven met mijn CX500.
Ondertussen aan geloven :)

De koppelingsplaten zitten aan de voorkant van de CX, dus kwam er makkelijk bij :+

Er achter gekomen dat er op 2 manieren de koppelings-, en tussenplaten zaten gemonteerd.
Eentje volgens het boekje en de andere juist andersom(die laatste werkte, en die volgens het boekje niet :? :z )
Oja, ik heb 2 losse koppelingshuizen liggen, vandaar ;)
Overigens was er gelast aan een drukplaat, dus die maar vervangen voor de zekerheid.

De koppelinsplaten hoeven iig niet vervangen te worden, ik zet er gewoon een ander setje in inclusief koppelingshuis :Y

Ze even gereinigd met remmenreiniger.

Wel bedankt voor de tip, de platen even in de olie te leggen voor montage :}

Ze liggen nu even te drogen, daarna met een pluisvrij doekje nawrijven, want er zat wel rommel in het huis:

CX_koppeling_reinigen7fe2009.jpg
 
Ondertussen aan geloven :)

De koppelingsplaten zitten aan de voorkant van de CX, dus kwam er makkelijk bij :+

Er achter gekomen dat er op 2 manieren de koppelings-, en tussenplaten zaten gemonteerd.
Eentje volgens het boekje en de andere juist andersom(die laatste werkte, en die volgens het boekje niet :? :z )
Oja, ik heb 2 losse koppelingshuizen liggen, vandaar ;)
Overigens was er gelast aan een drukplaat, dus die maar vervangen voor de zekerheid.

De koppelinsplaten hoeven iig niet vervangen te worden, ik zet er gewoon een ander setje in inclusief koppelingshuis :Y

Ze even gereinigd met remmenreiniger.

Wel bedankt voor de tip, de platen even in de olie te leggen voor montage :}

Ze liggen nu even te drogen, daarna met een pluisvrij doekje nawrijven, want er zat wel rommel in het huis:

[afbeelding]


mooi man ...........

ben blij dat er nog 1 goeie tip tussen zat ..........
 
Effe vraagje nog hierover.. wil ook de platen van mijn Thundercat gaan vervangen, maar volgens het werkplaatshandboek gaan er bij mij ACHT stalen platen in :? Is dat niet wat veel? Kosten namelijk 14 euro per stuk... maal 8 -O- De frictie platen + pakking + veren was al 107 euro namelijk...

 
Laatst bewerkt:
Effe vraagje nog hierover.. wil ook de platen van mijn Thundercat gaan vervangen, maar volgens het werkplaatshandboek gaan er bij mij ACHT stalen platen in :? Is dat niet wat veel? Kosten namelijk 14 euro per stuk... maal 8 -O- De frictie platen + pakking + veren was al 107 euro namelijk...

[~[url="http://img6.imageshack.us/img6/7791/clutchyzf600r.th.jpg"]afbeelding~][/URL]




de stalen platen hoef je niet altijd te vervangen.
als er geen blauwe plekken op zitten en ze zijn niet krom, hoef je ze niet te vervangen.
 
Jawel en/en... Je moet op het vlak waar je carterhelften elkaar raken een beetje vloeibare pakking smeren en dan de pakking erop. Anders KAN er door de minuscule kleine kier tussen de carterhelftenolie kruipen en dan heb je lekkage.


onzin. het is of papier, of vloeibaar. niet beide.
 
oke ik moet er ook aan geloven heb nu 2 blokken liggen en allebij koppeling versleten

maar Acura-Scott dan weet jij vast ook de aanhaal momenten van sc 28 (fireblade )
 
oke ik moet er ook aan geloven heb nu 2 blokken liggen en allebij koppeling versleten

maar Acura-Scott dan weet jij vast ook de aanhaal momenten van sc 28 (fireblade )


de 900rr heb ik niet meer en rij ondertussen een 1000rr ,
maar ik heb m even opgezocht voor je :

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan