Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Howto: Koppelingsplaten vervangen

Acura-Scott

MF veteraan
Lid geworden
14 nov 2006
Berichten
14.717
Waarderingsscore
0
Kleine uitleg voor als je zelf je Koppelingsplaten wilt vervangen
en zo +/- 100€ in je zakken kan stoppen door hem niet naar de
dealer te brengen ....
De vervangen is bij een blade '95 gedaan maar het komt op het
zelfde uit bij enige andere motor .....

men heeft nodig :

nieuwe Koppelingsplaten
nieuwe Koppelingsveren
nieuwe koppelingsplaten deksel pakking
+/- 1/2 liter olie

doppenset
tang

Begin met de nieuwe koppelingsplaten een halve dag in
de 1/2 liter olie te leggen , dit voorkomt dat ze straks bij je eerste
rit ze niet verbranden .....




Maak de koppelingkabel wat losser zodat je hem kan afkoppelen
van het deksel en draai alle bouten eruit (let op verschillende grote).....




zorg dat de bevestigings beugel van de kabel 1/3 tegen de klok in
draai en probeer voorzichtig het deksel los te maken ,als dit niet soepel
gaat zet er GEEN schroevendraaier tussen ....
rustig blijven proberen en wrikken ...




nu het deksel eraf is gaan we de bouten van de koppelingsveren los
draaien ....




leg de veren weg en haal de plaat eraf , nu kun je alle koppelingsplaten zien
zitten ...
haal ze eruit maar let op de scheiding platen , als deze "verbrand" zijn dus
blauw kleurig moet je deze ook vervangen ....




hier de oude en de nieuwe platen en veren naast elkaar met de scheiding
platen ertussen .....




goed stop nu de eerste koppelingsplaat erin MAAR dit is een andere als de
ander 8 .... goed kijken dus .....
als de eerste juiste erin zit kan er een scheidingplaat in en dit zo om en en tot
de laatste koppelingsplaat die moet net anders want die verspring een tandje ...




plaat en veren terug erop en de bouten kruislings vast draaien ....
vervolgens de oude pakking verwijderen met oplosser of voorzichtig met een
bot mesje weg schrapen ......




nieuwe pakking monteren en de kabel weer vast maken daarna alle bouten
weer vast draaien (kruislings) ....




nu even proef rijden natuurlijk .......
 

Ik wil van mijn Honda VF 700 SuperMagna ook de koppelingsplaten gaan vervangen, maar voor dat ik er aan begin is mij een ding nog onduidelijk!
Ik lees nergens dat ik eerst de motorolie moet aftappen. Hoeft dit niet?

Graag een reactie en alvast bedankt!

Vosje
 
Laatst bewerkt:
olie moet eraf ja, doe je dit niet dan komt hij er vanzelf uit bij het erafhalen van je deksel

ik zou sowieso nieuwe olie erin doen als je je koppeling vernieuwd trouwens
 
olie moet eraf ja, doe je dit niet dan komt hij er vanzelf uit bij het erafhalen van je deksel

ik zou sowieso nieuwe olie erin doen als je je koppeling vernieuwd trouwens


Leek mij ook inderdaad, maar tja, niemand had het erover. Alleen maar over een half litertje olie om de platen vantevoren in te leggen.

Bedankt voor je snelle reactie!
 
Hoeft niet. Als je de motor op de jiffy zet dan zit de olie aan de linkerkant van het blok. De koppeling zit aan de rechterkant van het blok. Er zal wel wat uitkomen, maar niet veel.
 
jamaar wát er dan uit komt dan loopt over je hele blok heen ipv gecontroleerd door het aftapgaatje.
Daardoor krijg je dus een braszooi en aangezien je er goed aan doet nieuwe olie erin te doen is het makkelijker hem gewoon af te tappen.

Je kunt ook een deken op de grond leggen en daar je motor op leggen met de koppeling boven.
Komt er zeker geen olie uit.
 
fijn dat eenieder zo mee denkt!, maaruuhhhh, ik tap toch maar eerst af
 
Hoeft niet. Als je de motor op de jiffy zet dan zit de olie aan de linkerkant van het blok. De koppeling zit aan de rechterkant van het blok. Er zal wel wat uitkomen, maar niet veel.


bij mij kwam er helemaal nix uit ....

dus nee je moet je olie er niet uitlaten (mits je een niet schuin kan zette)
 
CongratZ.. mooie Topic!
ik heb ook een vaag isseu met mijn koppeling!
het gaat om een GSXR 600 van 2006 met maar 16000km.
rijdt en schakelt goed, maar Af en toe blijft de koppeling plakken!
heb afgelopen zaterdag 2 keer gehad dat bij het snel wegtrekken in zijn 1 en shcakelen naar zijn 2 in zijn vrij komt!
bij het rollen krijg ik hem met geen mogelijkheid zachtjes in zijn 2 maar met een HARDE KLAP!
dat kan dus echt niet goed zijn.
Zouden mijn koppelingsplaten het ook al opgegeven hebben? na het lezen van deze topic, zit ik er sterk aan te twijfelen de boel uit elkaar te gaan halen... en al helemaal als ik lees dat CHAMPSHOF nog nooit aan een motor heeft gesleuteld en het toch geflikt heeft. hehehe.
 


verkeerde olie ?
 
Hey Acura,

Neej het ligt niet aan de olie.. Heb pas geleden de olie nog ververst met Castrol RS Power, maar helaas is het probleem hierdoor niet opgelost.
 
schakel je op met de koppeling te gebruiken ?

moet je het eens zonder proberen door alleen
hoog in de toeren te zitten en dan je gas een
beetje te dippen en dan op te schakelen en
weer op het gas te gaan ....

als hij tussen de versnellingen in spring kan je
ook beter het blok toeren laten maken i.p.v.
juist m uit te laten rollen ...
 
Jah.. heb het al een keer geprobeerd om te schakelen zonder koppeling.. K lukte me niet, in iedergeval niet door zachtjes te klikken. Tenzij ik er hard tegen aan zou trappen.. (maar dat durfde ik niet).
het blijft voor mij een vaag probleem.. maar volgens mij is het ook niet eens wat bijzonders. Misschien iets dat gewoon losjes zit ofzo.
moet iemand zien te strikken die er verstand van heeft en ff een rondje ermee rijdt. Die gaat het zo vertellen wat het is.
 
Goeie "How To"

Vooral de tip van het tevoren in verse olie laten weken van de nieuwe frictieplaten was voor mij onbekend en nuttig.

Hoewel het vervangen van koppelingsplaten, frictieplaten en veren voor veel motoren in grote lijnen op hetzelfde neer komt lijkt het me altijd handig er een WPH bij te pakken.
Zo moeten bij mijn motor (Yamaha YX600 Radian)de frictieplaten precies volgens een bepaald patroon, telkens 360/5 graden verdraaid, geplaatst worden.
Als je dat vergeet raakt de zaak in onbalans, vermoed ik.

Ook wordt daarin aangegeven wat de aantrekvolgorde van de boutjes van het deksel, waar het lager in zit, is en het aanhaalmoment daarvan.
Bij mijn motor is dat 10Nm (stalen boutjes M6 in aluminium).