Acura-Scott
MF veteraan
- 14 nov 2006
- 14.717
- 0
kijk geweldig dan ga ik maar beginnen bedankt
thanks voor de how-to! had nog nooit aan een motor gesleuteld maar heb zojuist met succes mijn koppelingsplaten en veren vervangen!
Kleine uitleg voor als je zelf je Koppelingsplaten wilt vervangen
en zo +/- 100€ in je zakken kan stoppen door hem niet naar de
dealer te brengen ....
De vervangen is bij een blade '95 gedaan maar het komt op het
zelfde uit bij enige andere motor .....
men heeft nodig :
nieuwe Koppelingsplaten
nieuwe Koppelingsveren
nieuwe koppelingsplaten deksel pakking
+/- 1/2 liter olie
doppenset
tang
Begin met de nieuwe koppelingsplaten een halve dag in
de 1/2 liter olie te leggen , dit voorkomt dat ze straks bij je eerste
rit ze niet verbranden .....
[afbeelding]
Maak de koppelingkabel wat losser zodat je hem kan afkoppelen
van het deksel en draai alle bouten eruit (let op verschillende grote).....
[afbeelding]
zorg dat de bevestigings beugel van de kabel 1/3 tegen de klok in
draai en probeer voorzichtig het deksel los te maken ,als dit niet soepel
gaat zet er GEEN schroevendraaier tussen ....
rustig blijven proberen en wrikken ...
[afbeelding]
nu het deksel eraf is gaan we de bouten van de koppelingsveren los
draaien ....
enz enz.
olie moet eraf ja, doe je dit niet dan komt hij er vanzelf uit bij het erafhalen van je deksel
ik zou sowieso nieuwe olie erin doen als je je koppeling vernieuwd trouwens
jamaar wát er dan uit komt dan loopt over je hele blok heen ipv gecontroleerd door het aftapgaatje.
Daardoor krijg je dus een braszooi en aangezien je er goed aan doet nieuwe olie erin te doen is het makkelijker hem gewoon af te tappen.
Je kunt ook een deken op de grond leggen en daar je motor op leggen met de koppeling boven.
Komt er zeker geen olie uit.
Hoeft niet. Als je de motor op de jiffy zet dan zit de olie aan de linkerkant van het blok. De koppeling zit aan de rechterkant van het blok. Er zal wel wat uitkomen, maar niet veel.
Bij mijn oude Soes kwam er een kwart litertje uit, ff aanvullen en klaar is Keesbij mij kwam er helemaal nix uit ....
dus nee je moet je olie er niet uitlaten (mits je een niet schuin kan zette)
Het is gelukt, dank je wel voor deze topic.
'Uitleg : Koppelingsplaten Vervangen' > 'Howto: Koppelingsplaten vervangen'
CongratZ.. mooie Topic!
ik heb ook een vaag isseu met mijn koppeling!
het gaat om een GSXR 600 van 2006 met maar 16000km.
rijdt en schakelt goed, maar Af en toe blijft de koppeling plakken!
heb afgelopen zaterdag 2 keer gehad dat bij het snel wegtrekken in zijn 1 en shcakelen naar zijn 2 in zijn vrij komt!
bij het rollen krijg ik hem met geen mogelijkheid zachtjes in zijn 2 maar met een HARDE KLAP!
dat kan dus echt niet goed zijn.
Zouden mijn koppelingsplaten het ook al opgegeven hebben? na het lezen van deze topic, zit ik er sterk aan te twijfelen de boel uit elkaar te gaan halen... en al helemaal als ik lees dat CHAMPSHOF nog nooit aan een motor heeft gesleuteld en het toch geflikt heeft. hehehe.