Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Howto: Koppelingsplaten vervangen

Acura-Scott

MF veteraan
Lid geworden
14 nov 2006
Berichten
14.717
Waarderingsscore
0
Kleine uitleg voor als je zelf je Koppelingsplaten wilt vervangen
en zo +/- 100€ in je zakken kan stoppen door hem niet naar de
dealer te brengen ....
De vervangen is bij een blade '95 gedaan maar het komt op het
zelfde uit bij enige andere motor .....

men heeft nodig :

nieuwe Koppelingsplaten
nieuwe Koppelingsveren
nieuwe koppelingsplaten deksel pakking
+/- 1/2 liter olie

doppenset
tang

Begin met de nieuwe koppelingsplaten een halve dag in
de 1/2 liter olie te leggen , dit voorkomt dat ze straks bij je eerste
rit ze niet verbranden .....




Maak de koppelingkabel wat losser zodat je hem kan afkoppelen
van het deksel en draai alle bouten eruit (let op verschillende grote).....




zorg dat de bevestigings beugel van de kabel 1/3 tegen de klok in
draai en probeer voorzichtig het deksel los te maken ,als dit niet soepel
gaat zet er GEEN schroevendraaier tussen ....
rustig blijven proberen en wrikken ...




nu het deksel eraf is gaan we de bouten van de koppelingsveren los
draaien ....




leg de veren weg en haal de plaat eraf , nu kun je alle koppelingsplaten zien
zitten ...
haal ze eruit maar let op de scheiding platen , als deze "verbrand" zijn dus
blauw kleurig moet je deze ook vervangen ....




hier de oude en de nieuwe platen en veren naast elkaar met de scheiding
platen ertussen .....




goed stop nu de eerste koppelingsplaat erin MAAR dit is een andere als de
ander 8 .... goed kijken dus .....
als de eerste juiste erin zit kan er een scheidingplaat in en dit zo om en en tot
de laatste koppelingsplaat die moet net anders want die verspring een tandje ...




plaat en veren terug erop en de bouten kruislings vast draaien ....
vervolgens de oude pakking verwijderen met oplosser of voorzichtig met een
bot mesje weg schrapen ......




nieuwe pakking monteren en de kabel weer vast maken daarna alle bouten
weer vast draaien (kruislings) ....




nu even proef rijden natuurlijk .......
 
Bedankt voor deze How To. (toch wel handig zo'n zoekmachine in MF )
Ik ga er binnenkort ook aan geloven met mijn CX500.
 
Joh, de olie peilstok en het bijvullen van de olie gebeurt dus altijd direct bij de koppeling?

Verder mooie How-to, op deze manier kom ik toch langzaam steeds meer te weten
 
Voorkomen dat ze niet verbranden?

Verder een erg leuke How-To


als je die dingen kurkdroog laat draaien de eerste x
vinden ze dat niet zo leuk ........ vandaag ff in de olie
laten trekken .......

Joh, de olie peilstok en het bijvullen van de olie gebeurt dus altijd direct bij de koppeling?

Verder mooie How-to, op deze manier kom ik toch langzaam steeds meer te weten


yep
 
Bedankt voor deze How To. (toch wel handig zo'n zoekmachine in MF )
Ik ga er binnenkort ook aan geloven met mijn CX500.
Ondertussen aan geloven

De koppelingsplaten zitten aan de voorkant van de CX, dus kwam er makkelijk bij

Er achter gekomen dat er op 2 manieren de koppelings-, en tussenplaten zaten gemonteerd.
Eentje volgens het boekje en de andere juist andersom(die laatste werkte, en die volgens het boekje niet )
Oja, ik heb 2 losse koppelingshuizen liggen, vandaar
Overigens was er gelast aan een drukplaat, dus die maar vervangen voor de zekerheid.

De koppelinsplaten hoeven iig niet vervangen te worden, ik zet er gewoon een ander setje in inclusief koppelingshuis

Ze even gereinigd met remmenreiniger.

Wel bedankt voor de tip, de platen even in de olie te leggen voor montage

Ze liggen nu even te drogen, daarna met een pluisvrij doekje nawrijven, want er zat wel rommel in het huis:

 


mooi man ...........

ben blij dat er nog 1 goeie tip tussen zat ..........
 
Effe vraagje nog hierover.. wil ook de platen van mijn Thundercat gaan vervangen, maar volgens het werkplaatshandboek gaan er bij mij ACHT stalen platen in Is dat niet wat veel? Kosten namelijk 14 euro per stuk... maal 8 De frictie platen + pakking + veren was al 107 euro namelijk...

 
Laatst bewerkt:




de stalen platen hoef je niet altijd te vervangen.
als er geen blauwe plekken op zitten en ze zijn niet krom, hoef je ze niet te vervangen.
 
Jawel en/en... Je moet op het vlak waar je carterhelften elkaar raken een beetje vloeibare pakking smeren en dan de pakking erop. Anders KAN er door de minuscule kleine kier tussen de carterhelftenolie kruipen en dan heb je lekkage.


onzin. het is of papier, of vloeibaar. niet beide.
 
oke ik moet er ook aan geloven heb nu 2 blokken liggen en allebij koppeling versleten

maar Acura-Scott dan weet jij vast ook de aanhaal momenten van sc 28 (fireblade )
 
oke ik moet er ook aan geloven heb nu 2 blokken liggen en allebij koppeling versleten

maar Acura-Scott dan weet jij vast ook de aanhaal momenten van sc 28 (fireblade )


de 900rr heb ik niet meer en rij ondertussen een 1000rr ,
maar ik heb m even opgezocht voor je :