How-To: Remschijven vervangen

IceCube

MF'er
Lid geworden
8 dec 2004
Berichten
169
Waarderingsscore
1
Locatie
Maldegem
Hierbij even mijn bijdrage met een how-to voor het vervangen van de remschijven.
Hopelijk hebben jullie er iets aan!


Gereedschap:

04761d2658e747eca5ff51284d2c3d57


Als alles klaar ligt kunnen we eraan beginnen!
Voor ik het wiel eruit neem vervang ik eerst mijn remblokken. Dit staat niet in deze how-to. Zal voor de volgende keer zijn.

Voor ik het wiel demonteer vind ik het handig om alle hardnekkige bouten al een eerste slag los te maken. Dit doe ik nu omdat ik vind dat de motor dan nog iets steviger staat om wat kracht te zetten en omdat ik bij mijn Trophy ook nog vrij makkelijk aan de bouten kan. Bij andere motoren kan het zijn dat dit iets moeilijker is, daarom straks nog een goede tip.
Maar voor je deze bouten allemaal los draait vind ik het belangrijk dat je ze eerst allemaal netjes maakt. Bij mij zij het allemaal imbus-bouten waar héél wat vuil inkruipt. Daarom eerst netjes inspuiten met remmenreiniger, WD40, Dasty, … en het vuil uitpielen met een kleine schroevendraaier. Als deze netjes zijn dan passen de imbusdoppen veel mooier en dieper in de bout en heb je meer oppervlak om kracht op te zetten en daardoor ook minder kans dat je je bouten verrot draait!

66c321914f8c4909b8de7fb06f76924d

185365f667ad41519c7ffc6d72621648


Als de bouten een slagje los zijn begin ik met de rest.
Kabel van de snelheidsmeter/kilometerteller losmaken.
Krik onder het blok om het voorwiel van de grond te krijgen.
Plankjes onder het voorwiel om het wiel te ondersteunen als je de as eruit wil trekken. Geloof me, dit werkt veel vlotter ;)
As van het voorwiel losmaken en verwijderen en hupakee, één los voorwiel komt eraan.

77c55cb7885b4a9eb5a31c99f8d3a9d6


Daarna steek ik de as terug in de voorvork en steek ik daar een assteun onder. Zo blijft de motor mooi stabiel. Gewoon uit voorzorg, er lopen twee kleine pagadders rond in ons huis hé.

Nu kunnen we met het wiel aan de slag. Na het verwijderen van het systeem van de snelheidmeter en de spacer aan de andere kant kunnen we verder met het demonteren van de schijven.

Nu de goede tip die ook kan gebruikt worden bij mensen die niet zo goed aan de disc-bolts kunnen bij een gemonteerd wiel.
Plaats je wiel loodrecht tegen een muur en zet het vast met je voet onder de band.
Werk daarna aan de linkerkant met je ratel om de bouten los te draaien.

9329e076defc4effb5040a6816f18990


Zo trekt het wiel zichzelf vast en kun je genoeg kracht zetten om alles netjes los te krijgen.
Dit doe je ook omdat je eigenlijk je wiel niet mag platleggen op je schijven omwille van kans op verbuiging.
Om dit verbuiging tegen te gaan (als je je schijven zal hergebruiken) is het ook belangrijk dat je de bouten in een kris-cross patroon losdraait.

Als je schijven eraf zijn is het zoals bij mij misschien wel het moment om je velg van wat nieuw rubber te voorzien. Bij mij ligt er een nieuwe BT021 op daar ik achteraan ook een BT021 heb.
De volgende set zal wel een Dunlop Roadsmart zijn, maar deze hadden ze net niet meer in voorraad.

6369dad98e9c4929810a6d3de1b542a3


Als het nieuwe rubber eropligt en als alle bouten netjes opgefrist zijn (lees oude locktite verwijderen en mooi oppoetsen met remmenreiniger) kunnen we beginnen met het monteren van de nieuwe remschijven.
Bij mij zijn het geen ‘merk’schijven maar specifiek gemaakt voor mijn motorfiets door een Engelse firma die Triumph onderdelen verkoopt en fabriceert. De originele schijven en de Galfers waren mij iets te duur (+/- 600€/ paar) , de EBC-schijven hadden ze niet in contour editie en vond ik er niet uitzien.
Deze werden mij aangeraden door Squaredeals als goedkoper ( +/- 350€/paar) en stukken beter dan de EBC-schijven. Ze zien er in ieder geval zeer netjes en degelijk uit!

0d47403e681e4b0582ff7480f82d3d38


Voor het monteren van de nieuwe schijven zet ik mijn wiel eerst schuin tegen de muur om zo de schijven netjes op hun plaats te zetten. Nu zet ik toch nog niet zoveel kracht en de schijven zelf raken geen muur of vloer. Vergeet niet om op iedere bout wat nieuwe locktite (gemiddelde sterkte) te druppelen.

51b0ee360fdd4efaa22f74d1488ed8d6


Als de beide schijven enigszins gemonteerd zijn zet ik het wiel opnieuw loodrecht tegen de muur, met mijn voetje onder de band.

Daarna werk ik verder aan de rechterkant om alle bouten in een kris-cross patroon (opnieuw geen verbuiging) aan te draaien.
Doordat je nu aan de rechterkant werk draait het wiel zich opnieuw zelf vast tegen de muur en kun je alle nodige kracht zetten om de bouten vast te zetten. Dit doe je het best op het specifieke moment dat beschreven staat in het WPHB. Ik doe dit niet omdat ik liever op gevoel werk en ook een beetje omdat ik geen momentsleutel ter beschikking had :)

20c7a9e4b7af4a0f94b203b48f085fee



Daarna kun je beginnen met het terug monteren van alles.
Opnieuw kies ik ervoor om – eens het wiel in de voorvork zit om alles nog eens aan te draaien als het wiel al opnieuw op de grond staat om genoeg kracht te kunnen zetten zonder zorgen te moeten maken dat je motor zal omvallen.

5bb421dfec1f438f8969cd1c0d6d9e3f



Tadaa, eindresultaat! *O* *O*
 
remschijfboutjes zitten ook niet met 150 Nm vast ;)


Wat denk je bij mij.Remschijfbouten kosten dik €20 stuk.Zijn dan ook van titanium.Plus remschijven die er regelmatig op en af gaan.Wat zou dat gaan kosten om ze elke keer te vervangen.
Zet ze trouwens nooit met locktite vast en netjes op moment en gewoon met klein beetje vet.Controleer ze dan wel zeer regelmatig maar remschijven gaan er ook regelmatig vanaf.Trouwens nooit een losgelopen bout tegengekomen.Heb wel een keertje een helicoil eruit gedraaid met een bout die vast zat met locktite op mijn Dymag carbon wiel.Dus doe het voortaan wel zonder.
Maar als je er nooit meer naar omkijkt dan beter vastzetten met locktite.
 
Laatst bewerkt:
Wat denk je bij mij.Remschijfbouten kosten dik €20 stuk.Zijn dan ook van titanium.Plus remschijven die er regelmatig op en af gaan.Wat zou dat gaan kosten om ze elke keer te vervangen.
Zet ze trouwens nooit met locktite vast en netjes op moment en gewoon met klein beetje vet.Controleer ze dan wel zeer regelmatig maar remschijven gaan er ook regelmatig vanaf.Trouwens nooit een losgelopen bout tegengekomen.Heb wel een keertje een helicoil eruit gedraaid met een bout die vast zat met locktite op mijn Dymag carbon wiel.Dus doe het voortaan wel zonder.
Maar als je er nooit meer naar omkijkt dan beter vastzetten met locktite.


20€ 't stuk voor schijfbouten :o
origneel zit er bij mij voor 60€ aan schijfbouten in.
Als ik die van jou zou steken, zou ik 360€ aan schijfbouten kwijt zijn...

Welke meerwaarde krijg ik daar dan mss voor terug. :?
 
Laatst bewerkt:
Wat denk je bij mij.Remschijfbouten kosten dik €20 stuk.Zijn dan ook van titanium.Plus remschijven die er regelmatig op en af gaan.Wat zou dat gaan kosten om ze elke keer te vervangen.
Zet ze trouwens nooit met locktite vast en netjes op moment en gewoon met klein beetje vet.Controleer ze dan wel zeer regelmatig maar remschijven gaan er ook regelmatig vanaf.Trouwens nooit een losgelopen bout tegengekomen.Heb wel een keertje een helicoil eruit gedraaid met een bout die vast zat met locktite op mijn Dymag carbon wiel.Dus doe het voortaan wel zonder.
Maar als je er nooit meer naar omkijkt dan beter vastzetten met locktite.

Hmm, vraag is dan ook al waarom daar een helicoil in moest in de eerste plaats :) maar misschien is carbon gewoon te zacht voor dat soort dingen.

Als ze bij mij los gaan altijd even netjes de schroefdraad locktite vrij maken, de vlakken netjes schoon (ook op de achterkant van je schijf ;)) en netjes met 1 druppeltje blauwe locktite op moment vast, nog niets verkeerd mee gegaan
 
Hmm, vraag is dan ook al waarom daar een helicoil in moest in de eerste plaats :) maar misschien is carbon gewoon te zacht voor dat soort dingen.

Als ze bij mij los gaan altijd even netjes de schroefdraad locktite vrij maken, de vlakken netjes schoon (ook op de achterkant van je schijf ;)) en netjes met 1 druppeltje blauwe locktite op moment vast, nog niets verkeerd mee gegaan

Dymag carbon wiel was met magnesium hart en spaken.Werden standaard geleverd met helicoils in het magnesium.Heb nu PVM magnesium velgen maar die hebben aluminium spacers voor de bevestiging van remschijven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan