How-To: Remschijven vervangen

IceCube

MF'er
Lid geworden
8 dec 2004
Berichten
169
Waarderingsscore
1
Locatie
Maldegem
Hierbij even mijn bijdrage met een how-to voor het vervangen van de remschijven.
Hopelijk hebben jullie er iets aan!


Gereedschap:

04761d2658e747eca5ff51284d2c3d57


Als alles klaar ligt kunnen we eraan beginnen!
Voor ik het wiel eruit neem vervang ik eerst mijn remblokken. Dit staat niet in deze how-to. Zal voor de volgende keer zijn.

Voor ik het wiel demonteer vind ik het handig om alle hardnekkige bouten al een eerste slag los te maken. Dit doe ik nu omdat ik vind dat de motor dan nog iets steviger staat om wat kracht te zetten en omdat ik bij mijn Trophy ook nog vrij makkelijk aan de bouten kan. Bij andere motoren kan het zijn dat dit iets moeilijker is, daarom straks nog een goede tip.
Maar voor je deze bouten allemaal los draait vind ik het belangrijk dat je ze eerst allemaal netjes maakt. Bij mij zij het allemaal imbus-bouten waar héél wat vuil inkruipt. Daarom eerst netjes inspuiten met remmenreiniger, WD40, Dasty, … en het vuil uitpielen met een kleine schroevendraaier. Als deze netjes zijn dan passen de imbusdoppen veel mooier en dieper in de bout en heb je meer oppervlak om kracht op te zetten en daardoor ook minder kans dat je je bouten verrot draait!

66c321914f8c4909b8de7fb06f76924d

185365f667ad41519c7ffc6d72621648


Als de bouten een slagje los zijn begin ik met de rest.
Kabel van de snelheidsmeter/kilometerteller losmaken.
Krik onder het blok om het voorwiel van de grond te krijgen.
Plankjes onder het voorwiel om het wiel te ondersteunen als je de as eruit wil trekken. Geloof me, dit werkt veel vlotter ;)
As van het voorwiel losmaken en verwijderen en hupakee, één los voorwiel komt eraan.

77c55cb7885b4a9eb5a31c99f8d3a9d6


Daarna steek ik de as terug in de voorvork en steek ik daar een assteun onder. Zo blijft de motor mooi stabiel. Gewoon uit voorzorg, er lopen twee kleine pagadders rond in ons huis hé.

Nu kunnen we met het wiel aan de slag. Na het verwijderen van het systeem van de snelheidmeter en de spacer aan de andere kant kunnen we verder met het demonteren van de schijven.

Nu de goede tip die ook kan gebruikt worden bij mensen die niet zo goed aan de disc-bolts kunnen bij een gemonteerd wiel.
Plaats je wiel loodrecht tegen een muur en zet het vast met je voet onder de band.
Werk daarna aan de linkerkant met je ratel om de bouten los te draaien.

9329e076defc4effb5040a6816f18990


Zo trekt het wiel zichzelf vast en kun je genoeg kracht zetten om alles netjes los te krijgen.
Dit doe je ook omdat je eigenlijk je wiel niet mag platleggen op je schijven omwille van kans op verbuiging.
Om dit verbuiging tegen te gaan (als je je schijven zal hergebruiken) is het ook belangrijk dat je de bouten in een kris-cross patroon losdraait.

Als je schijven eraf zijn is het zoals bij mij misschien wel het moment om je velg van wat nieuw rubber te voorzien. Bij mij ligt er een nieuwe BT021 op daar ik achteraan ook een BT021 heb.
De volgende set zal wel een Dunlop Roadsmart zijn, maar deze hadden ze net niet meer in voorraad.

6369dad98e9c4929810a6d3de1b542a3


Als het nieuwe rubber eropligt en als alle bouten netjes opgefrist zijn (lees oude locktite verwijderen en mooi oppoetsen met remmenreiniger) kunnen we beginnen met het monteren van de nieuwe remschijven.
Bij mij zijn het geen ‘merk’schijven maar specifiek gemaakt voor mijn motorfiets door een Engelse firma die Triumph onderdelen verkoopt en fabriceert. De originele schijven en de Galfers waren mij iets te duur (+/- 600€/ paar) , de EBC-schijven hadden ze niet in contour editie en vond ik er niet uitzien.
Deze werden mij aangeraden door Squaredeals als goedkoper ( +/- 350€/paar) en stukken beter dan de EBC-schijven. Ze zien er in ieder geval zeer netjes en degelijk uit!

0d47403e681e4b0582ff7480f82d3d38


Voor het monteren van de nieuwe schijven zet ik mijn wiel eerst schuin tegen de muur om zo de schijven netjes op hun plaats te zetten. Nu zet ik toch nog niet zoveel kracht en de schijven zelf raken geen muur of vloer. Vergeet niet om op iedere bout wat nieuwe locktite (gemiddelde sterkte) te druppelen.

51b0ee360fdd4efaa22f74d1488ed8d6


Als de beide schijven enigszins gemonteerd zijn zet ik het wiel opnieuw loodrecht tegen de muur, met mijn voetje onder de band.

Daarna werk ik verder aan de rechterkant om alle bouten in een kris-cross patroon (opnieuw geen verbuiging) aan te draaien.
Doordat je nu aan de rechterkant werk draait het wiel zich opnieuw zelf vast tegen de muur en kun je alle nodige kracht zetten om de bouten vast te zetten. Dit doe je het best op het specifieke moment dat beschreven staat in het WPHB. Ik doe dit niet omdat ik liever op gevoel werk en ook een beetje omdat ik geen momentsleutel ter beschikking had :)

20c7a9e4b7af4a0f94b203b48f085fee



Daarna kun je beginnen met het terug monteren van alles.
Opnieuw kies ik ervoor om – eens het wiel in de voorvork zit om alles nog eens aan te draaien als het wiel al opnieuw op de grond staat om genoeg kracht te kunnen zetten zonder zorgen te moeten maken dat je motor zal omvallen.

5bb421dfec1f438f8969cd1c0d6d9e3f



Tadaa, eindresultaat! *O* *O*
 
Loctite MOET.

Over Loctite gesproken, nog een tip: als je de bouten zo niet los krijgt, verwarm ze dan eerst met zo'n electrische verfbrander. Dat "breekt" de Loctite, waardoor je de bouten makkelijker los krijgt.
 
Ben aan het kijken voor nieuwe schijven en blokken. Kwam de volgende site tegen; www.motorremblokken.nl Iemand ervaring met schijven van ILEX?? Ze zien er mooi uit maar ik wil geen Chinese meuk op mijn fiets.

Graag advies en olf ervaringen
 
Ben aan het kijken voor nieuwe schijven en blokken. Kwam de volgende site tegen; www.motorremblokken.nl Iemand ervaring met schijven van ILEX?? Ze zien er mooi uit maar ik wil geen Chinese meuk op mijn fiets.

Graag advies en olf ervaringen

Ik ken het merk niet maar gezien de prijs zal het geen Chinese meuk zijn, zo goedkoop is het niet, voor mijn fiets 189 Eurie per stuk....... :X
 
nog een tip, als je velg ontdaan is van de schijven is het ook HET aangewezen moment om de velg eens lekker te soppen aangezien je nu overal goed bij kan.
Beetje lampolie/wd40/diesel op een doekje en poetsen maar. Als alle rommel d'r af is even met een sopje + dreft om de vettigheid te verwijderen & klaar :)
Niet de lagers soppen :)

poetsen met dasty *O*
 
Nog een tip die ik onlangs kreeg bij een motorzaak: zorg dat het vlak waarop de schijven goed schoon is en vrij van lak- of locktiteresten.
Dit kan kromtrekken van de nieuwe schijven voorkomen!
 
meschien een rare vraag maar hoe groot is de kans dat je dit fout kan doen?
ik kan goed sleutelen maar motoren zijn anders dan de auto's waar ik aan sleutelde.
en dit is niet iets wat ik fout wil doen.
ik neem aan dat ik dit wel kan hoor daar niet van maar wat zijn de risico's
 
meschien een rare vraag maar hoe groot is de kans dat je dit fout kan doen?
ik kan goed sleutelen maar motoren zijn anders dan de auto's waar ik aan sleutelde.
en dit is niet iets wat ik fout wil doen.
ik neem aan dat ik dit wel kan hoor daar niet van maar wat zijn de risico's


Je moet netjes werken, zorgen dat alles rond het pasvlak en het schroefdraad schoon is.

Ik heb het zelf ook wel eens gedaan en dat ging goed. Netjes en rustig de tijd nemen. ;)
 
hoe maak je de draad iin de velg schoon, daar zit toch ook oude lock tite rommel?
Je kan er even een tap doorheen halen, maar het hoeft niet.

In principe kan je weinig fout doen, behalve links en rechts omwisselen......
Ook het wiel (de-)monteren is voor sommigen een uitdaging.........
 
Laatst bewerkt:
Loctite MOET.

Over Loctite gesproken, nog een tip: als je de bouten zo niet los krijgt, verwarm ze dan eerst met zo'n electrische verfbrander. Dat "breekt" de Loctite, waardoor je de bouten makkelijker los krijgt.

Bij mijn achterschijf moest ik toch helaas alles uitboren nadat enkele bouten afgebroken waren. Dealer vertelde mij dat dit vaker voor kan komen bij de achterschijf omdat deze in principe bijna nooit vervangen word.
 
Onlangs hier op MF een voorwiel aangeschaft
voor m'n T' cat,compleet met schijven.En die wil ik eraf hebben om de velg
te poedercoaten.
De schijven zitten met 12 boutjes vast aan de velg.
Hier kwamen met verwarming dmv verfstripper 2 van los en 2 braken de kopjes van af waarvan het draadeind nog in de velg zit,de resterende 8 heb ik de kopjes af moeten slijpen,omdat de inbusbout uit gelubberd was.Waarschijnlijk had al iemand anders hetzelfde geprobeerd ,maar during the process de inbusbout kopjes vern...t.Er zat ook blauwe Loc-tite aan.Mss dat dit de kwaal van het losdraaien verergerd.
Ik heb al 1 boutje geboord met boortje 2mm,daarna met een boortje 3,5mm en er een "draaduittrekker" ingedraaid,maar bij een klein beetje kracht brak deze ook af in het boorgat.

Het werkje ligt nu effe stil omdat
ik ten einde raad ben,en mijn hoop is dat ik hier wat bruikbare tips kan opdoen hoe ik die resterende 7 stompjes draad en het draadeind met screwextractor netjes krijg verwijderd uit de velg.En mocht het zo zijn dat er 1 of meerdere bout gaten met draad niet meer te gebruiken zijn wat raden jullie aan om het weer in orde te krijgen.Groter gat met draad of helicoil erin ?????
Ik zou dit graag netjes willen oplossen en ben blij met iedere hulp.
 
Laatst bewerkt:
Als er Loc-tite op zit moet je er even een gas brandertje op zetten, de hitte breekt de loc-tite af.
Dan moet je een draadeind trekker hebben (weet ff niet de benaming ervan dan zou ik in me bus moeten kijken) die zet je over het afgebroken boutje heen en dan kan je hem zo los draaien.,

succes er mee
 
Als de bouten nog uitsteken, dan kan je er een moer op laten lassen. De hitte zorgt gelijk dat de Locktite loskomt. M.b.t. een dop op de moer kan je dan de bout losdraaien.

Heb je er geen kop meer op, dan is het veel lastiger. Uitboren met een linksdraaiende boor en een linksdraaiende schroeftrekker is dan een optie.
Het mooist is boren op een freesbank, met goed uitklokken krijg je dan een precieze boring.......
 
Laatst bewerkt:
De velg heb ik maar naar de motorzaak gebracht om de boutjes eruit te halen.
Daar kreeg de monteur er nog maar 1 tje uit.Niet zonder schade aan het schroefdraad overigens -O-
en hebben daarna de handdoek in de ring gegooid,anders zou het een hele dure reparatie worden.Hun advies; op een freesbank netjes laten uitboren en helicoils erin.Kan nog net voor een 600'tje voor een zwaardere motor raadde hij dat af.De boutjes waren door corrosie bijna gefuseerd met de velg.
Bugger......koop je ook eens hier wat 2'e hands.
 
De velg heb ik maar naar de motorzaak gebracht om de boutjes eruit te halen.
Daar kreeg de monteur er nog maar 1 tje uit.Niet zonder schade aan het schroefdraad overigens -O-
en hebben daarna de handdoek in de ring gegooid,anders zou het een hele dure reparatie worden.Hun advies; op een freesbank netjes laten uitboren en helicoils erin.Kan nog net voor een 600'tje voor een zwaardere motor raadde hij dat af.De boutjes waren door corrosie bijna gefuseerd met de velg.
Bugger......koop je ook eens hier wat 2'e hands.

Dat vind ik dan weer een rare.

Wel klote trouwens hoe dat soms kan gaan met boutjes.
 
Thundercat of R1....
zit miss. verschil tussen de optredende krachten
bij remmen ????

my 10 cent

moet er met helicoil niet het originele gat
ietsje groter geboord worden???
en het velgmateriaal om het bout gat is al niet zo ruim
dus....................
kan ik deze gedachtegang wel volgen
 
Laatst bewerkt:
Thundercat of R1....
zit miss. verschil tussen de optredende krachten
bij remmen ????

my 10 cent

moet er met helicoil niet het originele gat
ietsje groter geboord worden???
en het velgmateriaal om het bout gat is al niet zo ruim
dus....................
kan ik deze gedachtegang wel volgen

Kan je ook een fotootje plaatsen van het wiel en de malaise,
kan je misschien wel helpen, maar moet ffkijken.
close upje als het kan.
Kan ik je helpen, is het gratis, maar wel rijden naar bijna den haag.
 
Sorry voor de verlate reactie
ik was even ergens anders...........

Pb'tje = verstuurd

helaas 2x failed (wanadoo?)
zou je mss via mijn Pb mij
een mailtje willen sturen
dan kan ik jou de foto's doorsturen

en bedank voor het aanbod *O*
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan