Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

How-to: remmen reviseren incl foto's

magnamaniac

MF fossiel
Lid geworden
25 jul 2002
Berichten
29.710
Waarderingsscore
3.997
Locatie
land van maas en waal
Het reviseren van de remmen is bij elke motor wel ooit nodig, bij de ene eerder als bij de andere. Bij motoren die ook in de regen buiten komen zal het wat eerder zijn, dan motoren die alleen nat worden wanneer ze gewassen worden
Een indicatie at de remmen aan een revisie toe zijn is wanneer het voorwiel niet meer soepeltjes vrij kan draaien. Dit kun je vooral voelen als het duwen van de motor (flink) zwaarder gaat.
Meestal zal de remschijf dan ook behoorlijk heet zijn na ieder ritje, doordat de blokken tegen de schijf aan gedrukt blijven. Dit veroorzaakt natuurlijk verhoogde slijtage aan de blokken en (wat belangrijker is) ook aan de dure schijf.
Reviseren van de remklauw is geheel niet moeilijk, vraagt geen duur speciaal gereedschap en kost ca. 20 euro aan onderdelen en materiaal (wanneer ook de remblokken vervangen worden natuurlijk wel wat meer ) Een mogenlijk adres voor vervangingsonderdelen is www.motoria.nl

Het materiaal & gereedschap dat nodig is:
• Remmenreiniger
• DOT4 of DOT 5.1 remvloeistof (GEEN DOT 5, tenzij expliciet in de handleiding van de motor vermeldt!!!)
• Aluminiumpoets (Belgom) of commandant 4
• Nieuwe stofringen en keerringen
• nieuwe ringetjes voor de banjobout
• Tubetje kopervet
• Haaks krabbertje (of oude fietsspaak)
• Setje inbussleutels
• Mini-schroevendraaiertje
• Ringsleutel 10, 12 & 14
• Een kleine hamer
• Een metalen staafje van ca. 5mm dia-meter en minimaal 8cm lengte (bijvoor-beeld een oude bout)
• stukje doorzichtige (benzine)slang van ca. 40 cm.
• plastic bakje en glazen potje
• en natuurlijk poetslappen


De klauw geheel gedemonteerd in onderdelen, van links -> rechts & boven -> onder:
• Nieuwe keerringen en stofringen
• De klauw zelf
• Schetsplaat (bevestigingsarm)
• Remblokjes
• Glijpennen
• Drukveer voor de blokjes
• Aanslagplaatje
• Koperen pakking-ringetjes
• Ontluchtingsnippel & afdekdopje
• Bevestigingsbouten schetsplaat
• Borgplaat & moertje voor de glijpennen
• Zuigers
• Stofhoezen voor de glijbouten
• Glijbouten
• Banjobout


Het onderwerp van vandaag
Als voorbereidend werk haal je de spanning van de banjobout en de borgbout (zit op de foto achter de banjobout verborgen) af nu de klauw nog aan de vork zit. Dan gaat het wat makkelijker straks met het losdraaien van de banjobout.


druk de klauw even zeer stevig tegen de schijf aan om de cilinders wat in te drukken, zodat de klauw dadelijk makkelijker van de schijf schuift.
Draai de bouten waarmee de klauw bevestigd zit los en schuif de klauw van de schijf af.


Leg deze op een krukje/laag werkbankje om verder op te werken, zodat er geen spanning op de remleiding staat. Maak deze nog niet los.


Verwijder de borgbout en het borgplaatje van de glijpennen.


En schuif de glijpennen er uit. Deze kunnen erg stroef gaan. Tik ze er dan VOORZICHTIG uit met een licht hamertje en een pen als drijver.
Maak ze goed schoon en indien nodig schuur je ze licht met fijn schuurpapier voor je ze weer invet met kopervet.
Nu kun je ook de remblokken eruit pakken en indien versleten weggooien.


Nu zie je waarom de remleiding nog vast moest blijven. Gebruik de remhendel om de zuigers er bijna helemaal uit te pompen. Bijna altijd zal er 1 zuiger sneller uit komen als de andere.......


Houd deze dan zolang tegen met een dunne schroevendraaier o.i.d.


Zo zijn ze ver genoeg gepompt......
Zet je remhendel ingeknepen vast met een elastiekje, dit voorkomt het leeglopen van je reservoir.


Zodat je de zuigers er met de hand uit kunt pakken, er zal ook een redelijke hoeveelheid remvloeistof uitkomen, vang deze op.


Maak nu de remleiding los en hang deze boven een opvangbakje. Dit werkt verder wat makkelijker.


Deze stofring ziet er aardig verrot uit en is er oorzaak van dat deze klauw behoorlijk bleef hangen.


Neem ook het veertje voor de blokken er uit en maak het schoon, deze zorgt er mede voor dat de blokken weer vrij komen van de schijf.


Verwijder de stofringen en keerringen met bv een klein schroevendraaiertje.


De eigenlijke oorzaak van de slepende blokken: geoxideerd aluminium. Het uiterste randje van de cilinders staat in contact met de buitenlucht (en dus regen, stof, pekel) waardoor het flink kan oxideren en de stofring klemvast tegen de zuiger drukken.


Het haakje on de oxide mee uit e zittingen van de stofring en keerring te krabben.
Ik heb gewoon een stukje RVS-strip omgebogen, maar een oude spaak of tandartshaakje oid werkt ook prima.


Krabben, krabben, krabben. In beide groeven en netjes rondom werken. Zorg wel dat je de oppervlakte van de cilinder zelf niet beschadigd.


Kijk maar wat een zooi er af komt.


Zo ziet het er al beter uit. tijdens en na het krabben goed spoelen met remmenreiniger, dit verwijderd ook de aanslag van de remvloeistof uit de cilinders.


Mooi hè? Ook even nagepoetst/gepolijst met Belgom ALU.


De zuigers zijn helemaal gepoetst met belgom ALU om alle aanslag van remvloeistof te verwijderen en ze weer mooi glad te maken. Daarna afgespoeld met remmenreiniger.
Hier liggen de nieuwe rubbers en zuigers te "weken" in verse remvloeistof, dit vergemakkelijkt de montage. Of licht insmeren met ATE remmenvet


De nieuwe rubbertjes weer op hun plek, onderaan de keerringen, bovenaan de stofringen en het geheel weer ingesmeerd met verse remvloeistof/ATE.


Schuif de zuigers met de hand weer KAARSRECHT in de cilinders. Druk ze er weer helemaal in, dit scheelt weer bij het ontluchten.


Plaats ook de veer weer terug.


En het Aanslagplaatje op de schetsplaat.


Vet de glijpennen dun in met kopervet en schijf ze gedeeltelijk in de klauw.


Vet de achterkant van de (nieuwe) blokken dun in met kopervet, dit tegen trillen/piepen van de remblokken.


Plaats de blokken in de klauw en schuif de glijpennen volledig op hun plek


Monteer de borgplaat weer.


Maak de glijpennen waarmee de klauw in de schetsplaat zit schoon en smeer er schoon kopervet op. Monteer de klauw weer aan de schetsplaat.


Voorzie de banjo van 2 verse pakkingringetjes.


Monteer de klauw weer op de vorkpoot en monteer de banjo weer.


Zorg dat de hoofdremcilinder netjes horizontaal staat.


Haal het dekseltje van het reservoir af en vul de vloeistof bij.


slangetje aansluiten en het ontluchten kan beginnen.


Als laatste van het ontluchten, ontlucht je ook even de banjo aan de hoofdremcilinder.
Dit doe je door heel eventjes met ingeknepen rem de banjobout en klein stukje los en weer vast te draaien. Je hoort hem dan waarschijnlijk even sissen en er loopt wat remvloeistof tussenuit. Zorg dus wel dat je deze opvangt met poetsdoeken e.d. Remvloeistof is prima verfafbijt!
 
Laatst bewerkt:
Weken in kruipolie bleek voldoende om er wat beweging in te krijgen. Kon er daarna goed hard aan gaan hangen en toen kwam er steeds meer ruimte op. Uiteindelijk kwam ie los zetten

De pen was kuis verroest en er zat ook helemaal geen vet daar
Nu dus weer mooi schoon en met een flinke bonk vet gesmeerd. Gaat weer soepel nu!

De brommert remt weer als nieuw
 
Kevin,

mestal wordt geadviseerd om kopervet of keramisch vet te gebruiken (als ik me juist herinner). De reden daarvoor is dat gewoon vet bij hogere temperaturen vloeibaar wordt. Je wilt niet dat er vet op de schijf of remblokje terecht komt. Dan remt ie niet zo goed meer

Denk daar dus nog even aan.
 
Bedankt voor de heldere instructies.
Nadat ik alle rubbers heb vervangen valt het me op dat de remzuigers er erg moeilijk in gaan. Ik heb een rem revisie set bij de kawasaki dealer gehaald. Dus ik ga ervan uit dat die goed zijn. KLopt het dat dit flink kracht kost? Ik krijg ze er met mijn handen eigenlijk niet eens helemaal in. Of kan dit ergens anders aan liggen?
 
Heb je de uitsparingen voor de rubbers goed schoongemaakt?
Hier komt nogal wat troep in en laat zich moeilijk verwijderen. (zie pica`s in de 1e post)

En de rubbertjes even insmeren met remvloeistof.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt, beetje remolie erop het het ging soepel.

Nu wil ik de remvloeistof bij vullen en ontluchten. Maar de vloeistof blijft in het reservoir zitten, hoeveel ik ook pomp. Hoe kan ik dit oplossen?

Alvast bedankt.
 
Zeker in het begin moet je even goed doorpompen met de ontluchtingsnippel open. Vaak zit er een luchtbel in de klauw ergens die je dan niet weg krijgt.

Dus eerst remhendel in, nippel open, nippel dicht, remhendel los. Remhendel in, nippel open, nippel dicht, remhendel los.

Ik moest dit ook 20 keer herhalen voordat de vloeistof in het potje begon te zakken
 
OK, ik moet blijkbaar wat meer geduld hebben. Er komt nu ten minste olie naar buiten bij de rem klauwen. Hoe lang duurt het normaliter voordat het goed ontlucht is. Mijn jampot zit al aardig vol maar er komen nog steeds heel veel grote luchtbellen naar buiten. Kan ik d olie in min jampot straks er boven in weer bij gooien of is dat niet meer bruikbaar?

Bedankt!
 

Eigenlijk maak je je het zelf alleen maar moeilijk. Het beste is dat je de vloeistof van onderen via de ontluchtingsnippel met een spuit in het systeem spuit. Lucht stijgt op, dus er zal nagenoeg geen lucht meer in het systeem zitten als het niveau in het reservoir begint te stijgen. Afvullen kun je hierna wel van bovenaf doen.

Zoals je nu bezig bent bestaat de kans dat je morgen nog aan het ontuchten bent.
 
Dus de enige oplossing is een spuit te kopeneen vanaf onderaan bij vullen? Ik heb er nu all ongeveer een halve liter vloeistof doorheen gepompt. Een er verandert helemaal niks. Waar koop je dat soort naalden eigenlijk? Of zijn er nog andere oplossingen?

Bedankt
 
Wat je ook kan helpen is zachtjes met een schroevendraaier tegen de pomp aan tikken zodat de luchtbel zich verplaatst.
Gaat het om een voorrem met vast reservoir of een los reservoir?
Als er een rubber slang van het reservoir naar de pomp gaat kan je daar ook in knijpen om de vloeistof te verplaatsen.

Uiteindelijk lukt het wel.
 


Ik weet niet hoe je oude remvloeistof er aan toe was? Was het nog redelijk helder, of was het bruin, of was appelstroop?
Dan zou het kunnen dat het retourgaatje in het reservoir verstot zit.

In principe moet het met jouw methode ook kunnen. Niets mis mee. Maar van onderen voorkom je vaak de problemen die jij hebt.
Het kan wezen dat je het gewoon goed doet, maar dat je pech hebt, dat deze methode bij jouw niet werkt.
Pasgeleden was er iemand die de voorremklauw op het laatst maar boven het reservoir had gehangen. Hoogste punt en dan wil de lucht er wel uit met ontluchten. Dit kun je ook met het reservoir doen.

Als het systeem helemaal leeg is geweest, is de beste methode van onderaf met een dikke spuit en slang van de apotheek. Maar dan nog blijft er wat lucht achter in dode hoeken, en zul je moeten ontluchten.

Voor de rest weet je zeker dat alle banjoaansluitingen luchtdicht zijn, en het asje en busje in het reservoir niet ingesleten zijn(valse lucht)?

Ik zou eerst even de bodem van het reservoir bekijken. Er kan een los plaatje inzitten. In elk geval, het retourgaatje moet los zijn. Anders pomp jj je wezenloos.
 
Ok bij mijn banjo bouten zitten geen rubbers misschien is dat het probleem. De oude olie was inderdaad appelstroop achtig . Maar de bodem van het reservoir ziet er wel goed uit.
Als Ik aan het ontluchten ben zie Ik trouwens helemaal geen bobbel opstijgen in het reservoir. Klopt dat eigenlijk wel?
 
Ok bij mijn banjo bouten zitten geen rubbers misschien is dat het probleem.


Ik denk dat je bedoeld dat er nu koperen ringen als afdichting tussen zitten? Das goed, maar ze zouden eventueel kunnen lekken.

Ook al lekt er geen remvloeistof, dan nog zou ie bijv. bij de banjobout heel iets valse lucht aan kunnen zuigen. Geen lekkage betekend niet altijd dat het systeem dan ook geen valse lucht aanzuigt.
Dit is even ter informatie, ik zeg niet dat dat bij jouw het geval is. Je moet het alleen wel even in je achterhoofd houden.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Vanochtend weer verder gegaan met ontluchten en het ging als een trein. Hij doet het weer naar behoren, vanochtend proefrit gemaakt en hij is beter dan ooit. Vooral lopen met de motor gaat aanzienlijk beter.
Bedankt voor jullie hulp.

Anman
 
opbokken oma,

Prettig topic de how-to.
Icm met een koelkastcompressor mijn gereviseerde remmen ontlucht[leiding was compleet leeg] en kreeg al vrij snel druk.
Wel moesten de banjobouten ff een slagje los om daar het resterende lucht weg te krijgen.

Alles prima en het remt weer prima



Echt lekker gesleuteld dus
 
Laatst bewerkt:
Oma nog eens opzij schuiven... Ben ook met deze mooie klus bezig en heb een heel eenvoudig vraagje: is het verstandig deze te hergebruiken of niet? Pitting is op alle zuigers gelijkaardig met enkel variatie in groepering, bij die op de foto toevallig min of meer op een lijn gegroepeerd. Denk niet dat de pitting zomaar volledig weg te polijsten is overigens.

Thx

 
Laatst bewerkt: