How-to: remmen reviseren incl foto's

magnamaniac

MF fossiel
Lid geworden
25 jul 2002
Berichten
29.710
Waarderingsscore
3.997
Locatie
land van maas en waal
Het reviseren van de remmen is bij elke motor wel ooit nodig, bij de ene eerder als bij de andere. Bij motoren die ook in de regen buiten komen zal het wat eerder zijn, dan motoren die alleen nat worden wanneer ze gewassen worden :P
Een indicatie at de remmen aan een revisie toe zijn is wanneer het voorwiel niet meer soepeltjes vrij kan draaien. Dit kun je vooral voelen als het duwen van de motor (flink) zwaarder gaat.
Meestal zal de remschijf dan ook behoorlijk heet zijn na ieder ritje, doordat de blokken tegen de schijf aan gedrukt blijven. Dit veroorzaakt natuurlijk verhoogde slijtage aan de blokken en (wat belangrijker is) ook aan de dure schijf.
Reviseren van de remklauw is geheel niet moeilijk, vraagt geen duur speciaal gereedschap en kost ca. 20 euro aan onderdelen en materiaal (wanneer ook de remblokken vervangen worden natuurlijk wel wat meer :) ) Een mogenlijk adres voor vervangingsonderdelen is www.motoria.nl

Het materiaal & gereedschap dat nodig is:
• Remmenreiniger
• DOT4 of DOT 5.1 remvloeistof (GEEN DOT 5, tenzij expliciet in de handleiding van de motor vermeldt!!!)
• Aluminiumpoets (Belgom) of commandant 4
• Nieuwe stofringen en keerringen
• nieuwe ringetjes voor de banjobout
• Tubetje kopervet
• Haaks krabbertje (of oude fietsspaak)
• Setje inbussleutels
• Mini-schroevendraaiertje
• Ringsleutel 10, 12 & 14
• Een kleine hamer
• Een metalen staafje van ca. 5mm dia-meter en minimaal 8cm lengte (bijvoor-beeld een oude bout)
• stukje doorzichtige (benzine)slang van ca. 40 cm.
• plastic bakje en glazen potje
• en natuurlijk poetslappen
00001.jpg


De klauw geheel gedemonteerd in onderdelen, van links -> rechts & boven -> onder:
• Nieuwe keerringen en stofringen
• De klauw zelf
• Schetsplaat (bevestigingsarm)
• Remblokjes
• Glijpennen
• Drukveer voor de blokjes
• Aanslagplaatje
• Koperen pakking-ringetjes
• Ontluchtingsnippel & afdekdopje
• Bevestigingsbouten schetsplaat
• Borgplaat & moertje voor de glijpennen
• Zuigers
• Stofhoezen voor de glijbouten
• Glijbouten
• Banjobout
0001.jpg


Het onderwerp van vandaag :)
Als voorbereidend werk haal je de spanning van de banjobout en de borgbout (zit op de foto achter de banjobout verborgen) af nu de klauw nog aan de vork zit. Dan gaat het wat makkelijker straks met het losdraaien van de banjobout.
01.jpg


druk de klauw even zeer stevig tegen de schijf aan om de cilinders wat in te drukken, zodat de klauw dadelijk makkelijker van de schijf schuift.
Draai de bouten waarmee de klauw bevestigd zit los en schuif de klauw van de schijf af.
02.jpg


Leg deze op een krukje/laag werkbankje om verder op te werken, zodat er geen spanning op de remleiding staat. Maak deze nog niet los.
03.jpg


Verwijder de borgbout en het borgplaatje van de glijpennen.
04.jpg


En schuif de glijpennen er uit. Deze kunnen erg stroef gaan. Tik ze er dan VOORZICHTIG uit met een licht hamertje en een pen als drijver.
Maak ze goed schoon en indien nodig schuur je ze licht met fijn schuurpapier voor je ze weer invet met kopervet.
Nu kun je ook de remblokken eruit pakken en indien versleten weggooien.
05.jpg


Nu zie je waarom de remleiding nog vast moest blijven. Gebruik de remhendel om de zuigers er bijna helemaal uit te pompen. Bijna altijd zal er 1 zuiger sneller uit komen als de andere.......
06.jpg


Houd deze dan zolang tegen met een dunne schroevendraaier o.i.d.
07.jpg


Zo zijn ze ver genoeg gepompt......
Zet je remhendel ingeknepen vast met een elastiekje, dit voorkomt het leeglopen van je reservoir.
08.jpg


Zodat je de zuigers er met de hand uit kunt pakken, er zal ook een redelijke hoeveelheid remvloeistof uitkomen, vang deze op.
09.jpg


Maak nu de remleiding los en hang deze boven een opvangbakje. Dit werkt verder wat makkelijker.
10.jpg


Deze stofring ziet er aardig verrot uit en is er oorzaak van dat deze klauw behoorlijk bleef hangen.
11.jpg


Neem ook het veertje voor de blokken er uit en maak het schoon, deze zorgt er mede voor dat de blokken weer vrij komen van de schijf.
12.jpg


Verwijder de stofringen en keerringen met bv een klein schroevendraaiertje.
13.jpg


De eigenlijke oorzaak van de slepende blokken: geoxideerd aluminium. Het uiterste randje van de cilinders staat in contact met de buitenlucht (en dus regen, stof, pekel) waardoor het flink kan oxideren en de stofring klemvast tegen de zuiger drukken.
14.jpg


Het haakje on de oxide mee uit e zittingen van de stofring en keerring te krabben.
Ik heb gewoon een stukje RVS-strip omgebogen, maar een oude spaak of tandartshaakje oid werkt ook prima.
15.jpg


Krabben, krabben, krabben. In beide groeven en netjes rondom werken. Zorg wel dat je de oppervlakte van de cilinder zelf niet beschadigd.
16.jpg


Kijk maar wat een zooi er af komt.
24.jpg


Zo ziet het er al beter uit. tijdens en na het krabben goed spoelen met remmenreiniger, dit verwijderd ook de aanslag van de remvloeistof uit de cilinders.
26.jpg


Mooi hè? Ook even nagepoetst/gepolijst met Belgom ALU.
27.jpg


De zuigers zijn helemaal gepoetst met belgom ALU om alle aanslag van remvloeistof te verwijderen en ze weer mooi glad te maken. Daarna afgespoeld met remmenreiniger.
Hier liggen de nieuwe rubbers en zuigers te "weken" in verse remvloeistof, dit vergemakkelijkt de montage. Of licht insmeren met ATE remmenvet
28.jpg


De nieuwe rubbertjes weer op hun plek, onderaan de keerringen, bovenaan de stofringen en het geheel weer ingesmeerd met verse remvloeistof/ATE.
29.jpg


Schuif de zuigers met de hand weer KAARSRECHT in de cilinders. Druk ze er weer helemaal in, dit scheelt weer bij het ontluchten.
31.jpg


Plaats ook de veer weer terug.
32.jpg


En het Aanslagplaatje op de schetsplaat.
33.jpg


Vet de glijpennen dun in met kopervet en schijf ze gedeeltelijk in de klauw.
34.jpg


Vet de achterkant van de (nieuwe) blokken dun in met kopervet, dit tegen trillen/piepen van de remblokken.
35.jpg


Plaats de blokken in de klauw en schuif de glijpennen volledig op hun plek
36.jpg


Monteer de borgplaat weer.
37.jpg


Maak de glijpennen waarmee de klauw in de schetsplaat zit schoon en smeer er schoon kopervet op. Monteer de klauw weer aan de schetsplaat.
38.jpg


Voorzie de banjo van 2 verse pakkingringetjes.
39.jpg


Monteer de klauw weer op de vorkpoot en monteer de banjo weer.
40.jpg


Zorg dat de hoofdremcilinder netjes horizontaal staat.
41.jpg


Haal het dekseltje van het reservoir af en vul de vloeistof bij.
43.jpg


slangetje aansluiten en het ontluchten kan beginnen. :)
44.jpg


Als laatste van het ontluchten, ontlucht je ook even de banjo aan de hoofdremcilinder.
Dit doe je door heel eventjes met ingeknepen rem de banjobout en klein stukje los en weer vast te draaien. Je hoort hem dan waarschijnlijk even sissen en er loopt wat remvloeistof tussenuit. Zorg dus wel dat je deze opvangt met poetsdoeken e.d. Remvloeistof is prima verfafbijt!
42.jpg
 
Laatst bewerkt:
Voor 'gewoon' schoonmaken maak ik gebruik van twee aluminium plaatjes van 5mm dikte. Remblokken uit de klauw, plaatjes tussen de zuigers en even pompen (let natuurlijk wel op het vloeistofniveau). Daar komen alle 4 de zuigers mee los, zonder dat ze te ver gaan, en kan ik ze makkelijk schoonmaken.

full


Als je de hele boel wil reviseren (dus zuigers helemaal uit de klauw) helpt het ook. Normaal blijft er altijd wel een zuiger 'achter'. Met deze plaatjes druk je ze allemaal naar buiten op de hydrauliek van de rempomp en is het een fluitje van een cent om ze er daarna uit te halen.

Edit:

Deze remklauw zag er eerst zo uit:

full


Eigenlijk is die laatste foto de rechter remklauw en de eerste foto de linker, maar alla ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben trouwens van mening dat je helemaal geen kopervet op de glijpennen en achterop de remblokken moet smeren. Trekt alleen maar stof en troep aan.

Piepende remmen komen omdat de blokken niet goed vrij komen. Dus het schoonmaken zelf zorgt er al voor dat er niks meer piept, als je het goed hebt gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Voor 'gewoon' schoonmaken maak ik gebruik van twee aluminium plaatjes van 5mm dikte. Remblokken uit de klauw, plaatjes tussen de zuigers en even pompen (let natuurlijk wel op het vloeistofniveau). Daar komen alle 4 de zuigers mee los, zonder dat ze te ver gaan, en kan ik ze makkelijk schoonmaken.

[afbeelding]

Als je de hele boel wil reviseren (dus zuigers helemaal uit de klauw) helpt het ook. Normaal blijft er altijd wel een zuiger 'achter'. Met deze plaatjes druk je ze allemaal naar buiten op de hydrauliek van de rempomp en is het een fluitje van een cent om ze er daarna uit te halen.

Edit:

Deze remklauw zag er eerst zo uit:

[afbeelding]

Eigenlijk is die laatste foto de rechter remklauw en de eerste foto de linker, maar alla ;)
Mooi werk! Ziet er weer als nieuw uit
 
siliconenspray op je remmen?

Et ziet er wel mooi uit.. maar of ik me daar prettig bij zou voelen...
 
Na weken eindelijk tijd gevonden om mijn stalen leidingen te monteren.

NA wat tobben had ik ze dan eindelijk gemonteerd, toen kwam datgene waar ik t meeste tegonop zag; het vullen/ontluchten van de leidingen.

Ik heb eerst de injectiespuit-methode geprobeerd met vanaf onder te vullen naar boven.
Vreemd genoeg had ik totaal geen remdruk daarna.

Uiteindelijk vanaf onder met de injectiespuit de vloeistof er doorheen "gezogen".

Ik heb nu wel remdruk en de motor remt wel redelijk goed.

Vraag ik me alleen af; is (nu ik remdruk heb) ook alle lucht er daadwerkelijk uit?
Niet dat ik volgende week opeens geen remkracht heb wanneer ik dit ook echt nodig heb.

Alvast bedankt voor jullie reactie(s).


Ow ja...ik heb nu een paar ty-wraps om de handel heen gedaan voor een nachtje.
 
Na weken eindelijk tijd gevonden om mijn stalen leidingen te monteren.

NA wat tobben had ik ze dan eindelijk gemonteerd, toen kwam datgene waar ik t meeste tegonop zag; het vullen/ontluchten van de leidingen.

Ik heb eerst de injectiespuit-methode geprobeerd met vanaf onder te vullen naar boven.
Vreemd genoeg had ik totaal geen remdruk daarna.

Uiteindelijk vanaf onder met de injectiespuit de vloeistof er doorheen "gezogen".

Ik heb nu wel remdruk en de motor remt wel redelijk goed.

Vraag ik me alleen af; is (nu ik remdruk heb) ook alle lucht er daadwerkelijk uit?
Niet dat ik volgende week opeens geen remkracht heb wanneer ik dit ook echt nodig heb.

Alvast bedankt voor jullie reactie(s).


Ow ja...ik heb nu een paar ty-wraps om de handel heen gedaan voor een nachtje.

ik heb het van boven erin gedaan (reservoir).
daarna de de klauw met de langste kabel eerst ontlucht door een compressor ontluchtingspomp.
daarna de andere kant.
toen weer naar de andere en zuigen tot er puur olie zonder belletjes uit komt.
daarna door met de remhendel te blijven pompen pouur olie door de slang en toen snel het ontluchtingsnippeltje vast gezet.
toen de korte kant voor zo gedaan.

spul remt gigantisch.
gewoon ff de tijd voor nemen en tussen het ontluchten door ff je systeem tot rust laten komen en dan weer het riedeltje opnieuw.
beter een uurtje extra tijd, wat meer vloeistof verspillen dan snel en zuinig.
(potje remvloestof kost je 4 euro bij een automaterialenzaak)
 
ik heb het van boven erin gedaan (reservoir).
daarna de de klauw met de langste kabel eerst ontlucht door een compressor ontluchtingspomp.
daarna de andere kant.
toen weer naar de andere en zuigen tot er puur olie zonder belletjes uit komt.
daarna door met de remhendel te blijven pompen pouur olie door de slang en toen snel het ontluchtingsnippeltje vast gezet.
toen de korte kant voor zo gedaan.

spul remt gigantisch.
gewoon ff de tijd voor nemen en tussen het ontluchten door ff je systeem tot rust laten komen en dan weer het riedeltje opnieuw.
beter een uurtje extra tijd, wat meer vloeistof verspillen dan snel en zuinig.
(potje remvloestof kost je 4 euro bij een automaterialenzaak)

HEt gaat me ook niet om de euries of tijd hoor...ik heb zelfs nog anderhalve fles vloeistof over :)

Vraag me meer af of er, nu ik al redelijke remdruk heb, er nog meer uit te halen is.
Of is het als je eenmaal druk hebt voldoende?
 
De blokken moeten nog even ingeremd worden. Een nachtje over laten staan met een tywrap is een goed idee, maar wel zorgen dat eerst alle lucht eruit is. Heb je alle banjobouten ontlucht ?

(Leuke tip he, van de injectiespuit ? :) )


Paul.
 
Laatst bewerkt:
Idd Paul....de injectiespuit was n topidee ;)

Dat is nu de grootste vraag:
Hoe weet ik dat alle lucht er uit is?

Bij t vacuum-trekken kwam er geen lucht meer mee...
 
Los de banjobout, wikkel er een doek omheen, rem voorzichtig, kijk of het spettert. Spetteren = lucht, more than you want. stromen van de vloeistof = geen lucht. Op naar de volgende banjo.


Paul.
 
Voor 'gewoon' schoonmaken maak ik gebruik van twee aluminium plaatjes van 5mm dikte. Remblokken uit de klauw, plaatjes tussen de zuigers en even pompen (let natuurlijk wel op het vloeistofniveau). Daar komen alle 4 de zuigers mee los, zonder dat ze te ver gaan, en kan ik ze makkelijk schoonmaken.

[afbeelding]

Als je de hele boel wil reviseren (dus zuigers helemaal uit de klauw) helpt het ook. Normaal blijft er altijd wel een zuiger 'achter'. Met deze plaatjes druk je ze allemaal naar buiten op de hydrauliek van de rempomp en is het een fluitje van een cent om ze er daarna uit te halen.

Edit:

Deze remklauw zag er eerst zo uit:

[afbeelding]

Eigenlijk is die laatste foto de rechter remklauw en de eerste foto de linker, maar alla ;)
Kijk, ik heb het idee dat zoiets bij mij ook wel zin heeft.

Heb afgelopen zaterdag een setje nieuwe banden laten monteren, maar ik merkte op de terugweg dat mijn voorrem behoorlijk begon te piepen. Ik ben gestopt, en wat me opviel was dat de rechterschijf warm was, maar de linker helemaal koud. Terwijl normaal gesproken beide schijven warm worden, toch? Ik heb het idee dat er iets misschien toch een beetje vastzit.

Nu heb ik 2 keuzes: of van het weekend weer terug naar Ten Kate (waar ik eigenlijk niet op zit te wachten, is al de 2e keer dat ik na een eenvoudige ingreep terug moet) of even de remmen schoonmaken en kijken of het probleem verholpen is.

Alleen hij heeft 7500km op de klok, het lijkt me toch sterk dat er nu al een volledige revisie nodig is, remblokken zijn ook nog goed.

Maar bij schoonmaken wel altijd even de klauw demonteren lijkt me, en niet bij je schijf gaan zitten klooien met schoonmaakmiddel? En waarmee zou je het beste de boel kunnen schoonmaken (dus ook zuigertjes) Remreiniger? :?

Of zit er iemand in de buurt die me hiermee zou willen/kunnen helpen? O-)
 
Jethro,
ik betwijfel of je Ten Kate de schuld kunt geven van het plotseling aanlopen van jouw rem. Die was waarschijnlijk al een eindje op weg naar service behoevende omstandigheden :)

Probeer het eerst de eerste methode van RetepV die hierboven beschreven staat. Schoonmaken van de zuigers doe je eerst met eens schone doek, daarna eventueel met een vluchtig oplosmiddel, maar weer niet te rijkelijk, het enige wat je wilt is goed zicht op de staat van je zuigertjes.


Na inspectie daarvan kun je beslissen wat die zuigertjes voor tender loving care nodig hebben.


Paul.
 
Jethro,
ik betwijfel of je Ten Kate de schuld kunt geven van het plotseling aanlopen van jouw rem. Die was waarschijnlijk al een eindje op weg naar service behoevende omstandigheden :)

Probeer het eerst de eerste methode van RetepV die hierboven beschreven staat. Schoonmaken van de zuigers doe je eerst met eens schone doek, daarna eventueel met een vluchtig oplosmiddel, maar weer niet te rijkelijk, het enige wat je wilt is goed zicht op de staat van je zuigertjes.


Na inspectie daarvan kun je beslissen wat die zuigertjes voor tender loving care nodig hebben.


Paul.
Ik geef ze ook niet de schuld, vandaar dat ik het liever zelf graag op wil lossen.
Maarja, balen is het wel.. En ik vind het ook lullig om nu naar de 'dealer om de hoek' te gaan, terwijl in net mijn banden elders heb gehaald.

Wat voor schoonmaakmiddel kun je er het beste voor gebruiken? WD-40 (misschien goed voor dun laagje smering op zuigertjes), Wasbenzine, of... ?

En de remblokken, die hoef ik in principe niet schoon te maken toch? Misschien even afvegen met een droge doek, of met een droge (tanden)borstel, maar geen rotzooi erop smeren (behalve beetje kopervet op de achterkant)

Kan me haast niet voorstellen dat de boel zo verrot is bij die km-stand. Motor heeft wel 2 jaar stil gestaan, dat dan weer wel..
 
Gewoon schoonmaken in de zin van "de troep eraf vegen" totdat je het blote staal van de remzuigers kunt beoordelen. Liefst zonder vloeistof, als er vette meuk op zit hooguit even een doekje bevochtigen met wasbenzine. Die dit, voordat je ze verder naar buiten knijpt. Als je de zuigers dan verder naar buiten hebt geknepen, nog even nalopen.

Remblokken idd met een droge doek afvegen en / of een doekje bevochtigd met wasbenzine. Wel belangrijk is dat de remblokken weer allemaal op hun oorspronkelijke plek terecht komen, dus als je ze er uit haalt eerst even markeren met bijvoorbeeld schilderstape, waar je met een potlood op schrijft waar ze terug moeten !


2 Jaar stilstand is een fijn recept voor vastzittende remblokjes :)



Paul.
 
Tsja, het is een oud onderwerp zegt oma, maar voor mij is alles nieuw op dit moment..
Heb net alles zitten lezen, me meteen maar geregistreerd en begin hoop te krijgen dat de klus misschien toch gaat lukken....
Dacht alleen even remblokjes te vervangen, maar ondertussen liggen de klauwen uit elkaar op de werkbank..... Bedankt :} :} voor alle handige tips, kan niet wachten tot m'n volgende vrije dag om aan de slag te gaan en eindelijk eens wat kilometers te maken op m'n net verworven ros. :]
 
Ja maar het begint toch wel te kriebelen hoor...mag nu eindelijk officieel rijden (had het behalen van m'n motorrijbewijs een jaar of 20 uitgesteld) dus dacht ff een beurtje en gaan.... Olie en luchtfiltertje, bougies...oh ja remmen...ook wel handig...oeps! Iets te makkelijk gedacht, maarja met m'n autootje is het ook gelukt dus komt wel goed...Heb in ieder geval heel veel aan alle nuttige tips hier. Heb straks niet alleen nieuwe remblokken maar een compleet gereviseerd systeem....
 
Heeft er iemand toevallig een adresje omgeving A'dam of op het web waar ik stof en keerringen kan kopen/bestellen? Als ik specifiek zoek op model en bouwjaar krijg ik 0 resultaat |( ..... XJ600 Div uit, schrik niet, 1992....... :$
 
Heeft er iemand toevallig een adresje omgeving A'dam of op het web waar ik stof en keerringen kan kopen/bestellen? Als ik specifiek zoek op model en bouwjaar krijg ik 0 resultaat |( ..... XJ600 Div uit, schrik niet, 1992....... :$
eBay.co.uk ! Daar heb ik ze voor m'n Div uit '94 gevonden (met wisselend resultaat, achter lekte).
 
Laatst bewerkt:
Bel of mail eens met roukama. Wat niet op hun site staat kunnen ze meestal wel bestellen..... Zelfs voor mijn Xj uit 81....
 
Terug
Bovenaan Onderaan