Mijn laatste keer invoeren is begin 2012 geweest en daarna is deze tekst aangepast met info van anderen (laatste update 14-7-2020).
Nou, na een mooie voorzet van @Duderuud (Klik voor deel 1) hier nog maar eens mijn invoer vanuit Duitsland en/of België. Met een beetje van @Duderuud zijn info.
Het vetgedrukte is puur voor België.
Duits kunnen is een grote pré wil je wat uit Duitsland halen, de "oudere" Duitsers kunnen vaak ook echt alleen Duits. In België heb je dat probleem natuurlijk weer niet, maar Walen kunnen/vertikken soms ook Nederlands te praten. Persoonlijk ligt Duitsland dichterbij én heb je in Duitsland op bijna alles TÜV en zijn de motoren technisch dus meestal goed voor elkaar.
Let er wel op dat de motor meer dan 6 maanden oud is èn meer dan 6000km heeft gelopen (beide dus). Dan hoef je namelijk geen BTW meer te betalen. Ook is het schijnbaar pas lonend om in te voeren als deze i.i.g. ouder is als 3 jaar. Ik bereken op voorhand vast wat de kosten zijn:
Achterhaal wat de netto catalogusprijs was. Dit kan op Motorverzekering: premie berekenen en afsluiten door te doen alsof je een motorverzekering afsluit (in stap 2 op de site "basisgegevens" uitklappen daar staat de consumenten prijs en daar haal je dan BTW en BPM af. Hier haal je eerst de BPM af en daarna de BTW. Of door een verzekeraar/dealer/importeur te bellen.
Hulp om om te rekenen: Omreken hulp van @Herbert116
Dan ga je naar de website van @paulguzzi, je kiest welk percentage BPM en vult daar de bruto catalogusprijs in en de 1e tenaamstelling en daar rolt je te betalen BPM (tot nu toe een max afwijking van 7 euro) al uit net als de netto catalogus prijs die je voor de BPM berekening nodig hebt, met dank aan @paulguzzi . Je kan nu ook online het BPM formulier invullen en deze berekend het ook voor je.
Eerst natuurlijk een motor zoeken, www.mobile.de is een fijne site voor Duitsland en kan je makkelijk zoeken. Postcode 46419 is vlakbij de snelweg aan de grens van Arnhem naar Oberhausen en dus makkelijk om je zoekafstand in te stellen. Ook eBay is een goeie voor een koopje maar dit neemt wat meer risico's met zich mee omdat ik dus ook op grotere afstanden ongezien een motor koop. Echter als de motor niet voldoet aan de omschrijving (frame schade enz) kan je de koop als niet bindend beschouwen maar daar heb ik allemaal geen ervaring mee en ga ik dus niet op in. Ik zoek op een specifieke motor die weer wat jonger en beter is als de huidige en ga dan kijken waar de motor staat (Google Maps) nu ben ik niet zo bang voor een stukje rijden dus zo'n 300km of verder rij ik er wel voor als de prijs goed is. Als dat allemaal klopt wacht ik tot het laatste moment met bieden en stel dan mijn maximale bod in. 2 voordelen, je kan niet nog hoger gaan uit hebberigheid omdat dan de biedingen gewoon af zijn en een ander kan dan ook niet nog snel zijn bod verhogen. Nadeel, je kan te laag zitten en dus gewoon pech hebben.
Er vanuit gaande dat je hem gewonnen hebt of op een andere site wat leuks gevonden hebt ga je hem dan ophalen, de verkoper kan de motor alvast afmelden of doen als je er bent na de proefrit. Mocht hij dit niet gedaan hebben of doen, als je hem invoert schijnt dit automatisch in Nederland bij het invoeren te gebeuren, “probleem” van de verkoper dus. In België alleen kentekenplaat eraf.
Als dat geregeld is heb je dan sowieso de "Fahrzeugschein" nodig. Dit is vergelijkbaar met het Nederlandse deel 1a met de technische gegevens van de motor.
Naast de fahrzeugschein moet je ook de fahrzeugbrief hebben voor het invoeren, dit is het eigendomsbewijs. (Vanaf okt 2005 zijn de Fahrzeugschein en -Brief vervangen door de Zulassungsbescheinigung I en II)
In België heb je genoeg aan het roze/oranje papier met de voertuiggegevens. Alle papieren krijg je gelijk mee en kentekenplaat er gelijk bij aankoop af.
Een koopovereenkomst kunnen ze om vragen maar is niet verplicht. Mag gewoon een handgeschreven ding zijn maar die kan je zelfs zelf in elkaar zetten en ff een 2e handtekening laten zetten door iemand.
Je kan op deze link een koopcontract downloaden: Media
Deze heb ik ook gebruikt en was prima.
Eventueel kan je een CVO/COC/gelijkvormigheidsattest meenemen dat zorgt ervoor dat je kentekenpapieren wat beter kloppen, maar is ook géén verplichting.
Tegenwoordig moet je zelf je BPM aangifte invullen, dus thuis even doen maar wel ná de keuring pas opsturen zodat niet per ongeluk de papieren elkaar kruisen en het dus alleen maar langer gaat duren voor je het kenteken hebt.
De belastingdienst bied nu ook de mogelijkheid om online je BPM aangifte te doen dit kan met je DigiD en momenteel alleen op basis van de afschrijvingstabel (forfaitaire tabel) op Belastingdienst portaal en voor meer info hierover zie Belastingdienst info. DIt is vrij simpel: Inloggen met je DigiD, vervolgens vul je het VIN nummer en netto cataloguswaarde in en zie je automatisch je persoonlijke en motorgegevens. Akkoord geven en opsturen. Een paar minuten later krijg je een bevestiging mail met een PDF met de betaalinstructie.
Mocht je ouderwets willen doen, hier kan je alle formulieren vinden mochten de linkjes hieronder niet meer werken:
Ga naar www.belastingdienst.nl, downloaden&bestellen, onder particulier motorrijtuigenblasting/bpm/bzm. Of als hij werkt: Klik hier
Ga naar: "Berekening bpm bij de aangifte en melding bpm" (Klik hier en open ernaast alvast "Toelichting aangifte, melding en berekening bpm" (Klik hier)
En het uiteindelijke formulier voor de aangifte BPM: (Klik hier)
Vul hem in en dat wijst zichzelf redelijk, let wel op. Als je hem digitaal invult het formulier het werk laten doen en niet de bijlagen volgen, die uitleg komt dan niet meer overeen. De bijlage hou je erbij als je hem print en handmatig invult.
Ik ga hieronder even uit van de meer gangbare motoren.
Je naam. Particulier. Je BurgerServiceNummer (vroegah je SOFInummer). De netto catalogusprijs dus de prijs die van de site van @paulguzzi hebt gekregen. Bijtelling van de accessoires is me niet bekend hoe dat werkt met motoren dus laat ik leeg. Motorrijwiel aanvinken (waarschijnlijk van meer dan 2134 euro). De historisch bruto BPM niet van toepassing. Vrijstellingsvergunning zal je niet hebben. En wijze van vermindering BPM zal zijn op basis van afschrijving. Neem de BPM over die je boven al gekregen hebt. Te verrekenen BPM is niet van toepassing (misschien hoogstens als het voertuig eerder in NL is geweest). Formulier ingevuld? Uitprinten en opsturen naar het vermelde adres, maar nogmaals ná de keuring.
Nou, je bent thuis en klaar voor de keuring. In principe is er alleen een controle op het chassisnr., eventueel of je een koplamp hebt voor rechts rijden en er kàn een geluidsmeting zijn. Of er voor dat geluid een originele/E keur/of zolang-het-maar-stil-genoeg-is demper opzit is nog even onbekend. Maar nee, maak je niet druk om andere knipperlichten, profieldiepte of andere technische zaken. TENZIJ je naar het station Gilze-Rijen gaat, deze schijnt meer te controleren zoals op de reflector achterzijde
Denk aan je rijbewijs, dat je het eventuele losse duozitje monteert! (Zonder duozit mogen er geen duo steunen op de motor zitten, maar hier kan een keurmeester coulant in zijn.), kentekenpapieren, BPM aangifte en je eventueel het koopcontract en CVO. Je moet een afspraak maken voor je naar het RDW gaat, indien de link werkt: (Keuringsafspraak maken) Ik zelf ga "altijd" naar het RDW in Arnhem. Ik zet de motor op de AHW en rij er met de auto heen, je kan ook een 1daags kenteken aanvragen. Binnen even aanmelden, de oorspronkelijke papieren worden ingenomen en verder gewoon de instructies volgen. De invoerkeuring zelf stelt weinig voor en het wisselt wat ze nu wel of niet controleren. Zover bekend alleen frame/chassis nr en of je de juiste koplamp hebt. Staat er een blok nr op je buitenlandse papieren dan moet dit schijnbaar ook kloppen ook al komt dit niet op je NL papieren. Kosten van de keuring en op naam zetten 96-113 euro afhankelijk of ze de motor wegen en hoe ze controleren. Na de keuring stuurt het RDW de noodzakelijke gegevens voor de belastingdienst naar ze door en dan ontvang je de rekening voor de BPM vanzelf in je mail in ?-? werkdagen en de kentekenpapieren vanzelf in de bus. Is normaal +-5 werkdagen, kan uitlopen i.v.m. drukte. Dan alleen even plaat laten drukken.
Van keuring tot kenteken in huis is ongeveer 2 weken, even geduld tot die tijd mag je nog niet rijden. Kan sneller kan langzamer, laat je verrassen!
Rekensommetje:
Motor € XXXX,-
Reiskosten € XXX,-
Keuringskosten € 50,00-62,00
Aanvraag voertuigbewijs € 39,00
Aanvraag tenaamstellingsbewijs € 10,10
Eventuele weegkosten € 5,00
BPM € XXX,-
Kentekenplaat € 20,00-25,00
(Klik hier voor een lijst waar je een kentekenplaat kan halen, kan per direct maar niet overal)
Minimale benodigheden momenteel:
DE-Fahrzeugschein (vanaf okt 2005 heet dit zulassungsbescheinigung I)
DE-Fahrzeugbrief (vanaf okt 2005 heet dit Zulassungsbescheinigung II)
BE-Roze kentekenpapieren
Ingevuld BPM formulier
Rijbewijs voor het op naam zetten
Evt duozit als er voetsteunen op zitten
Optioneel:
CVO/COC/gelijkvormigheidsattest (puur voor een meer compleet kenteken"papier")
Koopcontract
Andere vermogens op de voertuig papieren
Nu gebeurt het nogal eens dat in Duitsland een motor begrensd is en ook zo op de voertuig papieren staat. (100pk = verzekering goedkoper of 25kw en minder ivm RBW)
Dit heeft @sr_vip even nagevraagd ter plekke bij het keuringsstation en daar kwam het volgende antwoord:
sr_vip in "Een motor invoeren uit Duitsland #2"
Oftewel:
(In bovenstaand geval was de motor begrensd, maar wou sr_vip het origineel vermogen op de papieren krijgen)
Stel je hebt een motor die je wil invoeren die als 23kw op de papieren staat, begrensd dus. Als je de CVO erbij hebt dan kan je hem gewoon op vol vermogen laten zetten bij het rdw middels de vermogens die op die CVO vermeld staan.
Is de motor echter begrensd en je hebt geen CVO dan nemen ze het vermogen van de buitenlandse papieren over! In dit geval 23 kw. Wil je hem dan dus als vol vermogen invoeren moet de verkoper hem weer terug naar volvermogen laten zetten, dit is niet veel werk maar moet wel gedaan worden.
Nou, na een mooie voorzet van @Duderuud (Klik voor deel 1) hier nog maar eens mijn invoer vanuit Duitsland en/of België. Met een beetje van @Duderuud zijn info.
Het vetgedrukte is puur voor België.
Duits kunnen is een grote pré wil je wat uit Duitsland halen, de "oudere" Duitsers kunnen vaak ook echt alleen Duits. In België heb je dat probleem natuurlijk weer niet, maar Walen kunnen/vertikken soms ook Nederlands te praten. Persoonlijk ligt Duitsland dichterbij én heb je in Duitsland op bijna alles TÜV en zijn de motoren technisch dus meestal goed voor elkaar.
Let er wel op dat de motor meer dan 6 maanden oud is èn meer dan 6000km heeft gelopen (beide dus). Dan hoef je namelijk geen BTW meer te betalen. Ook is het schijnbaar pas lonend om in te voeren als deze i.i.g. ouder is als 3 jaar. Ik bereken op voorhand vast wat de kosten zijn:
Achterhaal wat de netto catalogusprijs was. Dit kan op Motorverzekering: premie berekenen en afsluiten door te doen alsof je een motorverzekering afsluit (in stap 2 op de site "basisgegevens" uitklappen daar staat de consumenten prijs en daar haal je dan BTW en BPM af. Hier haal je eerst de BPM af en daarna de BTW. Of door een verzekeraar/dealer/importeur te bellen.
Hulp om om te rekenen: Omreken hulp van @Herbert116
Dan ga je naar de website van @paulguzzi, je kiest welk percentage BPM en vult daar de bruto catalogusprijs in en de 1e tenaamstelling en daar rolt je te betalen BPM (tot nu toe een max afwijking van 7 euro) al uit net als de netto catalogus prijs die je voor de BPM berekening nodig hebt, met dank aan @paulguzzi . Je kan nu ook online het BPM formulier invullen en deze berekend het ook voor je.
Eerst natuurlijk een motor zoeken, www.mobile.de is een fijne site voor Duitsland en kan je makkelijk zoeken. Postcode 46419 is vlakbij de snelweg aan de grens van Arnhem naar Oberhausen en dus makkelijk om je zoekafstand in te stellen. Ook eBay is een goeie voor een koopje maar dit neemt wat meer risico's met zich mee omdat ik dus ook op grotere afstanden ongezien een motor koop. Echter als de motor niet voldoet aan de omschrijving (frame schade enz) kan je de koop als niet bindend beschouwen maar daar heb ik allemaal geen ervaring mee en ga ik dus niet op in. Ik zoek op een specifieke motor die weer wat jonger en beter is als de huidige en ga dan kijken waar de motor staat (Google Maps) nu ben ik niet zo bang voor een stukje rijden dus zo'n 300km of verder rij ik er wel voor als de prijs goed is. Als dat allemaal klopt wacht ik tot het laatste moment met bieden en stel dan mijn maximale bod in. 2 voordelen, je kan niet nog hoger gaan uit hebberigheid omdat dan de biedingen gewoon af zijn en een ander kan dan ook niet nog snel zijn bod verhogen. Nadeel, je kan te laag zitten en dus gewoon pech hebben.
Er vanuit gaande dat je hem gewonnen hebt of op een andere site wat leuks gevonden hebt ga je hem dan ophalen, de verkoper kan de motor alvast afmelden of doen als je er bent na de proefrit. Mocht hij dit niet gedaan hebben of doen, als je hem invoert schijnt dit automatisch in Nederland bij het invoeren te gebeuren, “probleem” van de verkoper dus. In België alleen kentekenplaat eraf.
Als dat geregeld is heb je dan sowieso de "Fahrzeugschein" nodig. Dit is vergelijkbaar met het Nederlandse deel 1a met de technische gegevens van de motor.
Naast de fahrzeugschein moet je ook de fahrzeugbrief hebben voor het invoeren, dit is het eigendomsbewijs. (Vanaf okt 2005 zijn de Fahrzeugschein en -Brief vervangen door de Zulassungsbescheinigung I en II)
In België heb je genoeg aan het roze/oranje papier met de voertuiggegevens. Alle papieren krijg je gelijk mee en kentekenplaat er gelijk bij aankoop af.
Een koopovereenkomst kunnen ze om vragen maar is niet verplicht. Mag gewoon een handgeschreven ding zijn maar die kan je zelfs zelf in elkaar zetten en ff een 2e handtekening laten zetten door iemand.
Je kan op deze link een koopcontract downloaden: Media
Deze heb ik ook gebruikt en was prima.
Eventueel kan je een CVO/COC/gelijkvormigheidsattest meenemen dat zorgt ervoor dat je kentekenpapieren wat beter kloppen, maar is ook géén verplichting.
Tegenwoordig moet je zelf je BPM aangifte invullen, dus thuis even doen maar wel ná de keuring pas opsturen zodat niet per ongeluk de papieren elkaar kruisen en het dus alleen maar langer gaat duren voor je het kenteken hebt.
De belastingdienst bied nu ook de mogelijkheid om online je BPM aangifte te doen dit kan met je DigiD en momenteel alleen op basis van de afschrijvingstabel (forfaitaire tabel) op Belastingdienst portaal en voor meer info hierover zie Belastingdienst info. DIt is vrij simpel: Inloggen met je DigiD, vervolgens vul je het VIN nummer en netto cataloguswaarde in en zie je automatisch je persoonlijke en motorgegevens. Akkoord geven en opsturen. Een paar minuten later krijg je een bevestiging mail met een PDF met de betaalinstructie.
Mocht je ouderwets willen doen, hier kan je alle formulieren vinden mochten de linkjes hieronder niet meer werken:
Ga naar www.belastingdienst.nl, downloaden&bestellen, onder particulier motorrijtuigenblasting/bpm/bzm. Of als hij werkt: Klik hier
Ga naar: "Berekening bpm bij de aangifte en melding bpm" (Klik hier en open ernaast alvast "Toelichting aangifte, melding en berekening bpm" (Klik hier)
En het uiteindelijke formulier voor de aangifte BPM: (Klik hier)
Vul hem in en dat wijst zichzelf redelijk, let wel op. Als je hem digitaal invult het formulier het werk laten doen en niet de bijlagen volgen, die uitleg komt dan niet meer overeen. De bijlage hou je erbij als je hem print en handmatig invult.
Ik ga hieronder even uit van de meer gangbare motoren.
Je naam. Particulier. Je BurgerServiceNummer (vroegah je SOFInummer). De netto catalogusprijs dus de prijs die van de site van @paulguzzi hebt gekregen. Bijtelling van de accessoires is me niet bekend hoe dat werkt met motoren dus laat ik leeg. Motorrijwiel aanvinken (waarschijnlijk van meer dan 2134 euro). De historisch bruto BPM niet van toepassing. Vrijstellingsvergunning zal je niet hebben. En wijze van vermindering BPM zal zijn op basis van afschrijving. Neem de BPM over die je boven al gekregen hebt. Te verrekenen BPM is niet van toepassing (misschien hoogstens als het voertuig eerder in NL is geweest). Formulier ingevuld? Uitprinten en opsturen naar het vermelde adres, maar nogmaals ná de keuring.
Nou, je bent thuis en klaar voor de keuring. In principe is er alleen een controle op het chassisnr., eventueel of je een koplamp hebt voor rechts rijden en er kàn een geluidsmeting zijn. Of er voor dat geluid een originele/E keur/of zolang-het-maar-stil-genoeg-is demper opzit is nog even onbekend. Maar nee, maak je niet druk om andere knipperlichten, profieldiepte of andere technische zaken. TENZIJ je naar het station Gilze-Rijen gaat, deze schijnt meer te controleren zoals op de reflector achterzijde
Denk aan je rijbewijs, dat je het eventuele losse duozitje monteert! (Zonder duozit mogen er geen duo steunen op de motor zitten, maar hier kan een keurmeester coulant in zijn.), kentekenpapieren, BPM aangifte en je eventueel het koopcontract en CVO. Je moet een afspraak maken voor je naar het RDW gaat, indien de link werkt: (Keuringsafspraak maken) Ik zelf ga "altijd" naar het RDW in Arnhem. Ik zet de motor op de AHW en rij er met de auto heen, je kan ook een 1daags kenteken aanvragen. Binnen even aanmelden, de oorspronkelijke papieren worden ingenomen en verder gewoon de instructies volgen. De invoerkeuring zelf stelt weinig voor en het wisselt wat ze nu wel of niet controleren. Zover bekend alleen frame/chassis nr en of je de juiste koplamp hebt. Staat er een blok nr op je buitenlandse papieren dan moet dit schijnbaar ook kloppen ook al komt dit niet op je NL papieren. Kosten van de keuring en op naam zetten 96-113 euro afhankelijk of ze de motor wegen en hoe ze controleren. Na de keuring stuurt het RDW de noodzakelijke gegevens voor de belastingdienst naar ze door en dan ontvang je de rekening voor de BPM vanzelf in je mail in ?-? werkdagen en de kentekenpapieren vanzelf in de bus. Is normaal +-5 werkdagen, kan uitlopen i.v.m. drukte. Dan alleen even plaat laten drukken.
Van keuring tot kenteken in huis is ongeveer 2 weken, even geduld tot die tijd mag je nog niet rijden. Kan sneller kan langzamer, laat je verrassen!
Rekensommetje:
Motor € XXXX,-
Reiskosten € XXX,-
Keuringskosten € 50,00-62,00
Aanvraag voertuigbewijs € 39,00
Aanvraag tenaamstellingsbewijs € 10,10
Eventuele weegkosten € 5,00
BPM € XXX,-
Kentekenplaat € 20,00-25,00
(Klik hier voor een lijst waar je een kentekenplaat kan halen, kan per direct maar niet overal)
Minimale benodigheden momenteel:
DE-Fahrzeugschein (vanaf okt 2005 heet dit zulassungsbescheinigung I)
DE-Fahrzeugbrief (vanaf okt 2005 heet dit Zulassungsbescheinigung II)
BE-Roze kentekenpapieren
Ingevuld BPM formulier
Rijbewijs voor het op naam zetten
Evt duozit als er voetsteunen op zitten
Optioneel:
CVO/COC/gelijkvormigheidsattest (puur voor een meer compleet kenteken"papier")
Koopcontract
Andere vermogens op de voertuig papieren
Nu gebeurt het nogal eens dat in Duitsland een motor begrensd is en ook zo op de voertuig papieren staat. (100pk = verzekering goedkoper of 25kw en minder ivm RBW)
Dit heeft @sr_vip even nagevraagd ter plekke bij het keuringsstation en daar kwam het volgende antwoord:
sr_vip in "Een motor invoeren uit Duitsland #2"
Oftewel:
(In bovenstaand geval was de motor begrensd, maar wou sr_vip het origineel vermogen op de papieren krijgen)
Stel je hebt een motor die je wil invoeren die als 23kw op de papieren staat, begrensd dus. Als je de CVO erbij hebt dan kan je hem gewoon op vol vermogen laten zetten bij het rdw middels de vermogens die op die CVO vermeld staan.
Is de motor echter begrensd en je hebt geen CVO dan nemen ze het vermogen van de buitenlandse papieren over! In dit geval 23 kw. Wil je hem dan dus als vol vermogen invoeren moet de verkoper hem weer terug naar volvermogen laten zetten, dit is niet veel werk maar moet wel gedaan worden.
Laatst bewerkt: