Zo eenvoudig
@Clover het stelt is het niet. Je kunt niet zomaar ergens eerst de BPM afhalen en daarna de BTW. De formule die je daarvoor gebruikt vindt je bijna aan het einde van onderstaande uiteenzetting. Voor de bruto catalogusprijs - Consumentenprijs - kun je ook eventueel de site van de RDW raadplegen, voor vergelijkbare, geregistreerde voertuigen.
Historisch lage BPM
https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/bpm_tarieven_bpm0651z6fd.pdf
Het begrip ‘Historisch lage BPM’ is hoofdzakelijk bedoeld voor auto’s, omdat voor deze categorie bijna ieder jaar de regels, tarieven, e.d. worden veranderd. In die doolhof van getallen, mag je dan voor het voor jou meest voordelige bedrag gaan. Zolang je daarbij maar aan een datum refereert die ligt tussen de datum 1ste toelating en de datum tenaamstelling in Nederland.
Voor motoren echter, met een NCP van meer dan € 2.123 bestaan er slechts twee verschillende tarieven, ieder met aftrek van een vast ‘Verminderingsbedrag’:
Van 1 januari 1993 tot 1 februari 2008: 20,7 % met aftrek van € 224
Van 1 februari 2008 tot op heden: 19,4 % minus € 210
Hieruit blijkt al snel dat de ‘historische’ BPM voor motoren, nooit lager is geweest dan de ‘actuele’ BPM. Op het aangiftebiljet kiest men dus altijd voor ‘actuele’ BPM.
Berekening Netto Catalogus vanuit de Bruto Catalogusprijs
Hierbij krijgen we naast BPM, ook te maken met de BTW. Deze is op 1 oktober 1992 verhoogd naar 17,5 %, op 1 januari 2001 verhoogd naar 19 % en op 1 oktober 2012 verhoogd naar de huidige 21%.
De NCP is de basis voor alle berekeningen, gesteld op 100 %. Voor de bepaling van de BCP komt daar dus bij – uitgaande van de huidige tarieven – 21 % BTW plus (19,4 % BPM minus het vaste bedrag), wat het totaal van de BCP brengt op 140,4 % van de NCP. Dus BCP+vaste vermindering = NCP x de factor 1,404.
Omgekeerd gerekend van de BCP naar de NCP toe moet men dan de BCP+vaste vermindering, delen door deze factor.
Berekening actuele bruto BPM
Vanuit de NCP kan men dan verder nog o.a. de ‘actuele bruto BPM’ berekenen. Deze is 19,4 % van de NCP, verminderd met € 210. Maar die laatste berekening maken is nu niet altijd meer nodig want
sinds 1 november 2018 gebeurt dit automatisch op het nieuwe BPM aangifte formulier. Althans, wanneer je dit digitaal invult. En dit geldt ook voor de berekening van de rest-BPM. (het programmaatje van Guzzi is helaas ingehaald door dit nieuwe aangifte formulier)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Formule voor het berekenen van de NCP, vanuit de BCP
(naar de stand van april 2019)
Een van tijd tot tijd terugkerend probleempje: bij het invullen van de BPM aangifte weet men dikwijls nog wel de destijds geldende bruto catalogusprijs - consumentenprijs - te achterhalen maar niet meer de netto catalogusprijs. Terwijl deze laatste juist op de aangifte wordt gevraagd en de basis vormt voor het uiteindelijk te berekenen BPM bedrag.
Aan het antwoord van een “ANWB Expert” op 6-10-2016 heb je dan op zo’n moment niet veel omdat deze de vraag van destijds schijnbaar niet goed heeft begrepen en er bij zijn beredenering kennelijk vanuit gaat dat men het BPM bedrag reeds weet….. Bovendien hanteert hij een BTW tarief, dat toen reeds 4 jaar verouderd was!
De juiste manier is om een tijdje terug te gaan in het verleden en te bekijken wat op de ‘datum 1ste toelating’ van de motorfiets, de toen vastgestelde tarieven waren voor BPM en BTW.
BPM tarieven:
Vóór 1 januari 1993: n.v.t.
Van 1 januari 1993 tot 1 februari 2008: 20,7 % minus € 224
Van 1 februari 2008 tot op heden: 19,4 % minus € 210
Bron:
https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/bpm_tarieven_bpm0651z6fd.pdf
BTW tarieven:
Vóór 1-01-1969: n.v.t.
Algemeen tarief vanaf 1-01-1969: 12 %
| |
Vanaf 1-10-2012: 21 %
Voor tarieven van tussenliggende jaren:
Btw-tarief | Historisch overzicht
De formule wordt dan:
NCP = (BCP + BPMverm) : (1 + (BTW% : 100) + (BPM% : 100))
NCP Netto catalogusprijs
BCP Bruto catalogusprijs
BPMvermin BPM-verminderingsbedrag (vast)
BTW% BTW-percentage
BPM% BPM-percentage
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zie ook mijn bericht op motor forum van 14-4-2019