How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

Hoe werkt dit precies als particulier?

Stel ik koop een motor in belgie dat 1000km heeft gelopen (wat de belastingdienst als nieuw ziet) , betaal ik dan niet de bpm + btw bij invoer naar NL?
Wat @MP_NL al zegt, staat ook in de zeer uitvoerige OP beschreven. Lees dat even door als je een plan hebt om een fiets te importeren.
 
Hoe werkt dit precies als particulier?

Stel ik koop een motor in belgie dat 1000km heeft gelopen (wat de belastingdienst als nieuw ziet) , betaal ik dan niet de bpm + btw bij invoer naar NL?

Je betaald gewoon BTW + BPM.. Maar hierboven is het al een aantal X aangehaald, LEES DE OPENINGSPOST...

V.w.b. de situatie die ik schets:


intracommunautaire levering gaat als volgt:

  • Je koopt een motor in België (bij een handelaar/dealer) die moet voldoen aan de definitie nieuw ;
  • De handelaar kán dit tegen een 0% BTW tarief doen, maar moet dit zelf in de boeken afhandelen als intracommunautaire levering en het ook als zodanig op zijn eigen belastingaangifte verwerken;
  • Je betaald dus de netto prijs zónder BTW;
  • Voert hem in
  • Dokt de BPM en BTW bij invoer of je Belastingaangifte of je moet dit binnen een x aantal dagen voldoen;
  • Motor is de jouwe met NL kenteken
Dus NEE.. BPM en BTW betaal je sowieso in NL. BPM afbouw was destijds 100 maanden, ofwel 8 jaar en 4 maand. Weet niet of dat nu nog zo is.
Ook is niet iedere dealer op de hoogte hiervan en willen ze soms niet meewerken. Ligt dus aan de dealer of die bereid is wat te doen, want de dealer zelf moet ook extra handelingen uitvoeren (vooral het fiscale gedeelte).

Ofwel intracommunautaire levering is vooral handig voor mensen die een nieuwe motor/auto in NL kopen en dan exporteren (NL heeft een relatief laag netto bedrag, waarover de BTW én BPM wordt berekend. Veelal lager dan omliggende landen, om het prijsverschil niet té veel uit de pas te laten lopen. Als je hem naar bijv. D exporteert, hoef je enkel over dit netto bedrag maar 19% btw te betalen en géén BPM)..
 
Laatst bewerkt:
(tot x maand en 6000 km worden ze gezien als nieuw)
Ik heb gisteren een motor gekocht uit België en deze eis snap ik nog niet helemaal.
Zojuist iemand van de Belastingtelefoon, die gaf aan dat je geen BTW hoeft te betalen als de motor minimaal 6000km heeft gelopen óf minimaal 6 maanden actief heeft gestaan (dus 6 maanden schorsen telt niet).

Maar wat ik hier en op het internet lees is dat ze aan beide eisen moeten voldoen?
Bij de belastingdienst staat ook óf, niet én.
 
Ik heb gisteren een motor gekocht uit België en deze eis snap ik nog niet helemaal.
Zojuist iemand van de Belastingtelefoon, die gaf aan dat je geen BTW hoeft te betalen als de motor minimaal 6000km heeft gelopen óf minimaal 6 maanden actief heeft gestaan (dus 6 maanden schorsen telt niet).

Maar wat ik hier en op het internet lees is dat ze aan beide eisen moeten voldoen?
Bij de belastingdienst staat ook óf, niet én.
Letterlijke quote uit jouw link:
Met nieuw of bijna nieuw bedoelen we:
  • landvoertuigen die niet langer dan 6 maanden geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen of niet meer dan 6.000 kilometer hebben gereden
Dus als hij aan 1 van beide voldoet telt hij als nieuw.
Lijkt me niet verkeerd te lezen toch? Telefoon is denk ik dan verkeerd antwoord of verkeerd begrepen.
 
De verwarring zit hem in de woordkeus denk ik. Je kan het ook iets ombouwen zodat het duidelijker wordt.

Een voertuig is nieuw als het:
- korter dan 6 maanden geleden voor het eerst in gebruik is genomen OF minder dan 6.000 kilometer heeft gereden

Waaruit volgt:

Een voertuig is gebruikt als het:
- langer dan 6 maanden geleden voor het eerst in gebruik is genomen EN meer dan 6.000 kilometer heeft gereden
 
Dus als hij aan 1 van beide voldoet telt hij als nieuw.
Ja nu ik het nog eens lees op de website is het inderdaad zo, vervelend dat die man van de belastingtelefoon me dan verkeerde informatie levert.
Voor de zekerheid nogmaals met de belastingtelefoon gebeld, en deze mevrouw die wist het me zo te vertellen:
Kun je op een van de volgende vragen Ja antwoorden dan wordt je motor beschouwd als nieuw:
-Is hij minder dan 6 maanden geleden geregistreerd
-Heeft hij minder dan 6000km gereden.

Er staat bij mij 5300km op dus dan moet ik ergens nog 700km er op zetten :(
Of even uitzoeken hoe ik de KM stand omhoog kan zetten, ik zag ergens al iets over magneten op een schroeftol. Tips zijn zeker welkom, betreft een Kawasaki Versys-x 300.
De verwarring zit hem in de woordkeus denk ik. Je kan het ook iets ombouwen zodat het duidelijker wordt.

Een voertuig is nieuw als het:
- korter dan 6 maanden geleden voor het eerst in gebruik is genomen OF minder dan 6.000 kilometer heeft gereden

Waaruit volgt:

Een voertuig is gebruikt als het:
- langer dan 6 maanden geleden voor het eerst in gebruik is genomen EN meer dan 6.000 kilometer heeft gereden
Dit is inderdaad een duidelijkere manier van omschrijven, makkelijker zou zijn als ze er voorbeelden bij zetten, maar dat is te veel gevraagd denk ik.
 
Ja nu ik het nog eens lees op de website is het inderdaad zo, vervelend dat die man van de belastingtelefoon me dan verkeerde informatie levert.
Voor de zekerheid nogmaals met de belastingtelefoon gebeld, en deze mevrouw die wist het me zo te vertellen:
Kun je op een van de volgende vragen Ja antwoorden dan wordt je motor beschouwd als nieuw:
-Is hij minder dan 6 maanden geleden geregistreerd
-Heeft hij minder dan 6000km gereden.

Er staat bij mij 5300km op dus dan moet ik ergens nog 700km er op zetten :(
Of even uitzoeken hoe ik de KM stand omhoog kan zetten, ik zag ergens al iets over magneten op een schroeftol. Tips zijn zeker welkom, betreft een Kawasaki Versys-x 300.

Dit is inderdaad een duidelijkere manier van omschrijven, makkelijker zou zijn als ze er voorbeelden bij zetten, maar dat is te veel gevraagd denk ik.
Groene plaat erop en even paar rondjes maken lijkt me het makkelijkste in deze.
Maar dan moet je die wel ergens kunnen lenen.
 
Lekkere uitgebreide proefrit op de dag van aankoop op het kenteken van de verkoper. Leuke dag en je verdient er nog goed geld mee ook :+
 
Ja nu ik het nog eens lees op de website is het inderdaad zo, vervelend dat die man van de belastingtelefoon me dan verkeerde informatie levert.
Voor de zekerheid nogmaals met de belastingtelefoon gebeld, en deze mevrouw die wist het me zo te vertellen:
Kun je op een van de volgende vragen Ja antwoorden dan wordt je motor beschouwd als nieuw:
-Is hij minder dan 6 maanden geleden geregistreerd
-Heeft hij minder dan 6000km gereden.

Er staat bij mij 5300km op dus dan moet ik ergens nog 700km er op zetten :(
Of even uitzoeken hoe ik de KM stand omhoog kan zetten, ik zag ergens al iets over magneten op een schroeftol. Tips zijn zeker welkom, betreft een Kawasaki Versys-x 300.

Dit is inderdaad een duidelijkere manier van omschrijven, makkelijker zou zijn als ze er voorbeelden bij zetten, maar dat is te veel gevraagd denk ik.
Bel je verzekering even, misschien kan je een dagkenteken krijgen. Op de dag van aankoop van Belgie naar NL met een grote bocht rijden om die 700 km erbij te rijden. Of vraag het aan de verkoper om nog een rondje te doen.
 
Bel je verzekering even, misschien kan je een dagkenteken krijgen. Op de dag van aankoop van Belgie naar NL met een grote bocht rijden om die 700 km erbij te rijden. Of vraag het aan de verkoper om nog een rondje te doen.
Dagkenteken wordt alleen door de RDW uitgegeven op de dag dat je naar de keuring moet. En dat moet via de kortste weg, paar kilometer smokkelen kan maar 700 is wel erg veel O-)
 
Bel je verzekering even, misschien kan je een dagkenteken krijgen. Op de dag van aankoop van Belgie naar NL met een grote bocht rijden om die 700 km erbij te rijden. Of vraag het aan de verkoper om nog een rondje te doen.
Hij staat al veilig in de garage :)
Gisteren gekocht en naar huis getransporteerd, niet omgekeken naar de km's omdat ik verwachtte dat 7 jaar oud (05-2017 eerste tenaamstelling) wel oud genoeg zou zijn.
 
Hij staat al veilig in de garage :)
Gisteren gekocht en naar huis getransporteerd, niet omgekeken naar de km's omdat ik verwachtte dat 7 jaar oud (05-2017 eerste tenaamstelling) wel oud genoeg zou zijn.
Gefeliciteerd!
Zonder kenteken 701 km wegtrappen is wat lastig nu… Heb je al berekend om hoeveel BTW het gaat?
 
Dagkenteken wordt alleen door de RDW uitgegeven op de dag dat je naar de keuring moet. En dat moet via de kortste weg, paar kilometer smokkelen kan maar 700 is wel erg veel O-)
Je hebt gelijk :t. En allemachtig zeg, uiteraard geeft een verzekeraar geen kenteken af, alleen het RDW mag dit |(
 
Zonder kenteken 701 km wegtrappen is wat lastig nu… Heb je al berekend om hoeveel BTW het gaat?
Ja inderdaad, als het goed is is het 19% over het afgerekende bedrag toch?
Afgerekende bedrag is €4200,- dus dit zou dan bijna 800 euro zijn als ik het goed begrjip. Plus dan nog de 250ish aan BPM en keuring wordt allemaal wel heel gortig.
 
Ja inderdaad, als het goed is is het 19% over het afgerekende bedrag toch?
Afgerekende bedrag is €4200,- dus dit zou dan bijna 800 euro zijn als ik het goed begrjip. Plus dan nog de 250ish aan BPM en keuring wordt allemaal wel heel gortig.
163 rondjes op Zandvoort rijden, heb je de 700 km overbrugd ;)
 
De verwarring zit hem in de woordkeus denk ik. Je kan het ook iets ombouwen zodat het duidelijker wordt.

Een voertuig is nieuw als het:
- korter dan 6 maanden geleden voor het eerst in gebruik is genomen OF minder dan 6.000 kilometer heeft gereden

Waaruit volgt:

Een voertuig is gebruikt als het:
- langer dan 6 maanden geleden voor het eerst in gebruik is genomen EN meer dan 6.000 kilometer heeft gereden

In het 2e deel moet het ook OF zijn, anders klopt je zin niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan