how-to je motor naar de monteur / dealer brengen

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.368
5.705
Vertel de mensen wat je klacht/ probleem is en dring ze niet jouw diagnose op. Voorbeeld. Je hebt een rammetje en denkt dat de naks is. Ga dan niet vragen om je naks te vervangen, maar om het rammeltje eruit te halen. Anders betaal je voor iets wat niet nodig is en je rammeltje zit er nog. Natuurlijk mag je wel zeggen wat jij denkt dat er aan de hands is, maar niet in eerste instantie

Loop met de beste man een rondje om je motor ter beoordeling. Dat voorkomt achterafgebel en welles nietus over banden remblokken etc. die vervangen moeten worden of niet.

aanvulling Zeroground

Vertel je dealer eerlijk wat je zelf al gedaan/verneukt hebt. Dat helpt bij het zoeken.

aanvulling Martell

Als je zaterdag wilt rijden, omdat je dat met je vrienden hebt afgesproken, kom dat iig niet vrijdagmiddag met 'kun je hem even helemaal nakijken en alles doen wat moet gebeuren'? want dat deze je vrienden ook al, maar dan op donderdag.

De shop staat derhalve vol...

Als je losse onderdelen komt kopen, ligt het niet aan de shop dat je deze toch niet nodig had. Vb: laadprobleem en nieuwe accu halen. Of vraag er even naar, of vertel je probleem (zie Zot). Advies is doorgaans graties :Y

Bedenk dat alles ook een prijs heeft (en dat kan ene hoge prijs zijn, maar toch ook een heel fatsoenlijke en redelijke). Onderdelen kosten geld, met doorgaans niet een grote marge. De prijzen zullen niet ver van de internetshops zitten (wel de juiste dingen vergelijken).

Zelf een dag klieren en prutsen is geen probleem. Ga aub je gang. Als een ander het in een uur kan en je moet 50 euro afrekenen, dan kan dat een goed alternatief zijn :)

En ALS je aan je motor hebt gezeten, laat dan aub weten wat je hebt gedaan. Mengselschroeven dicht, carbs open gehad, afstandbussen voor wielen niet terug er in gezet.

En vergeet bij vervangen van banden aub niet te vertellen of je er -al dan niet preventief- van die verschrikkelijk plakken meuk in hebt gegooid tegen het lek raken..... Alvast bedankt.

aanvulling GT 750J

breng je motor bij monteur met ongeveer een halve tank brandstof. Helemaal vol is niet prettig als je de tank eraf moet halen tijdens beurt maaaarrrr lege tank is weer niet prettig tijden de proefrit na de beurt! Waarom houd die motor nou weer in?? ow brandstof op..

aanvullingen welkom
 
Laatst bewerkt:
nogmaals; ik verwacht/intresseer me niet of iemand dit verhaal aanneemt. Men was er niet bij en kan geen oordeel vellen.

Het is gewoon hoe het is, en ik deel dit met andere MFérs opdat hun misschien niet zolang hoeven te zoeken dan ik destijds gedaan heb.

Dat van die vlotter is me bekend, vuiltje lijkt me heeeeeelll sterk. De carbs zijn wel 5 keer eraf geweest/opengemaakt/ schoongemaakt/vlotter afgesteld/sproeiers doorgeblazen/ etc etc.

probleem is [tot ik echt had gevonden] altijd gebleven, vandaar dat ik gewoon wist dat het niet in de carbs zat. [6e zintuig]
de motor stonk vreselijk naar benzine tijdens de startpogingen en gaf zo nu en dan een vreselijke klap uit de uitlaat [onverbrande benzine]
echter de carbs gingen benzine zeiken terwijl/nadat ie op 2/3 poten begon te lopen tijdens warmdraaien, en tijdens lang stilstaan voor een stoplicht> ging je weer rijden dan hield het lekken op.


nee, alleen ik en een maat heb dit geconstateerd ten tijde van de storing.
er kunnen wel meer dingen niet volgens het boekje en toch gebeurt het. :]





edit; het rijdt niet echt lekker als je bij elk stoplicht naar je carbs moet kijken om te zien of ie [al] lekt :$ :N


Kijk dat is nu het voordeel als je echt totaal geen verstand van motoren hebt, je gelooft jezelf.
Zeker gesleuteld met een stevige pot bier in de hand??
Kan het goed voorstellen dat de motorzaken waar jij bent geweest je helemaal zat zijn :Z .
 
Kijk dat is nu het voordeel als je echt totaal geen verstand van motoren hebt, je gelooft jezelf.
Zeker gesleuteld met een stevige pot bier in de hand??
Kan het goed voorstellen dat de motorzaken waar jij bent geweest je helemaal zat zijn :Z .
:^
Een motormonteur gaan vertellen dat er zeker geen benzine probleem is terwijl de benzine uit de carburateur loopt :?
 
Kijk dat is nu het voordeel als je echt totaal geen verstand van motoren hebt, je gelooft jezelf.
Zeker gesleuteld met een stevige pot bier in de hand??
Kan het goed voorstellen dat de motorzaken waar jij bent geweest je helemaal zat zijn :Z .
Maar ze hadden wel even een betere proefrit kunnen maken lijkt me. :?
Als er gewoon sluiting ontstaat in het elektrische systeem zou je dat moeten tackelen..
 
Laatst bewerkt:
Daat hoor je hem niet over mopperen dat hij particulier een wrak heeft gekocht, zo,n probleem zit er niet direct na aankoop in.Maar wel mopperen dat hij het heeft gehad met motorzaken.
Ik zal gemopperd hebben over de verkoper :Y


Zeker wel, we hebben die gast overal gezocht maar het was een klein dorpje ergens achteraf, dat probleem zat er vanaf vertrek na de koop in. :W

trouwens trek het je niet zo aan, :W ik beledig helemaal niemand hier en leg m'n verhaal uit.

vind jij het een normale zaak om een motor te brengen, ze zeggen ik begin er meteen aan morgenochtend en vervolgens pas 2 weken later???

je zal een prima monteur zijn alleen je mensenkennis ontbreekt het nog aan :z :Z
je bent gelijk persoonlijk aangevallen ofzo? lekker boeiend man ik doe hier m'n verhaal...

hoe weet jij wat ik wel/niet gedaan en naar welke zaken ik ben geweest met die motor, ?
het was 1 zaak, en heb een duidelijke uitleg gegeven over wat we allemaal hadden nagekeken. Nee, moet ik dan aankomen met wat het probleem is? dat wist ik toch ook niet.
het enige wat ik wist is "de carbs heb ik zo goed als mogelijk schoongemaakt nagekeken"

op 't moment van starten begint ie nadat ie warmloopt uit de carbs benzine te gieten, dat zegt mij dat ie iddg genoeg benzine krijgt [en omdat ik de carbs al diverse malen onder handen had gehad en het probleem bleef hetzelfde>> DAAROM heb ik tegen die zaak gezegd dat het ws geen carb/benzineprobleem was.


maar wat Martel al zegt; het is een samenloop van omstandigheden en het probleem is naderhand opgelost.


ik doe het nu liever zelf en steek er nog wat van op ook.

Ik kan je iddg 1 ding vertellen; met die "houding" van je die je hier tentoonstelt trek je zeker geen potentiële klanten aan, ik zou me wat professioneler opstellen.

het is maar een tip. :W
 
Zeker wel, we hebben die gast overal gezocht maar het was een klein dorpje ergens achteraf, dat probleem zat er vanaf vertrek na de koop in. :W

trouwens trek het je niet zo aan, :W ik beledig helemaal niemand hier en leg m'n verhaal uit.

vind jij het een normale zaak om een motor te brengen, ze zeggen ik begin er meteen aan morgenochtend en vervolgens pas 2 weken later???

je zal een prima monteur zijn alleen je mensenkennis ontbreekt het nog aan :z :Z
je bent gelijk persoonlijk aangevallen ofzo? lekker boeiend man ik doe hier m'n verhaal...

hoe weet jij wat ik wel/niet gedaan en naar welke zaken ik ben geweest met die motor, ?
het was 1 zaak, en heb een duidelijke uitleg gegeven over wat we allemaal hadden nagekeken. Nee, moet ik dan aankomen met wat het probleem is? dat wist ik toch ook niet.
het enige wat ik wist is "de carbs heb ik zo goed als mogelijk schoongemaakt nagekeken"

op 't moment van starten begint ie nadat ie warmloopt uit de carbs benzine te gieten, dat zegt mij dat ie iddg genoeg benzine krijgt [en omdat ik de carbs al diverse malen onder handen had gehad en het probleem bleef hetzelfde>> DAAROM heb ik tegen die zaak gezegd dat het ws geen carb/benzineprobleem was.


maar wat Martel al zegt; het is een samenloop van omstandigheden en het probleem is naderhand opgelost.


ik doe het nu liever zelf en steek er nog wat van op ook.

Ik kan je iddg 1 ding vertellen; met die "houding" van je die je hier tentoonstelt trek je zeker geen potentiële klanten aan, ik zou me wat professioneler opstellen.

het is maar een tip. :W
_O- _O-
Het enige wat klopt aan je verhaal is dat KB geen mensenkennis heeft ?
Maar een ding weet ik zeker, hij heeft meer inzicht in zijn klanten dan jij in motoren.
 
_O- _O-
Het enige wat klopt aan je verhaal is dat KB geen mensenkennis heeft ?
Maar een ding weet ik zeker, hij heeft meer inzicht in zijn klanten dan jij in motoren.


goh het is toch een bashtopic aan het worden lijkt het, was heel niet mijn bedoeling magoe.





maar ik voel me hier idd te goed voor en ga er niet op in, sowieso niet op jouw opm. want dat is verspilde moeite, jij lult alleen een beetje mee...



[maar dat wisten we al] :')
 
goh het is toch een bashtopic aan het worden lijkt het, was heel niet mijn bedoeling magoe.





maar ik voel me hier idd te goed voor en ga er niet op in, sowieso niet op jouw opm. want dat is verspilde moeite, jij lult alleen een beetje mee...



[maar dat wisten we al] :')
Je gaat er niet op in... maar je quote het bericht wel een schrijft een heel stuk tekst als reactie.... :?

Ik snap em niet meer......
 
Niet helemaal waar :N
De aygo heeft toch echt andere software erop staan en gebruikt ook andere electronische delen. Ga iig niet de interval aanhouden van de bougies...die 60.000 km halen ze niet. En al halen ze het wel....te hoge overgangsweerstand in de bougies..due krijgen je bobines het zwaar te verduren. Waardoor die weer stuk gaan ;)
(maar das bij alle auto's-motoren zo tegenwoordig....veels te lange intervallen)


Tuurlijk meneer de professor, er zitten allemaal slapers bij toyota :W Gelukkig zijn er genoeg mensen die alles weten, vooral dat de bougies het zeker niet 60k uithouden! Damn gelukkig maar! Want ja, jij kan gewoon in je glazen bol kijken!

OW toevallig hebben wij ook een aygo en pas bij 85k de bougies laten vervangen.. Aiii... Misschien toch maar een nieuwe glazen bol kopen???????? :/ :/
 
Laatst bewerkt:
Tuurlijk meneer de professor, er zitten allemaal slapers bij toyota :W Gelukkig zijn er genoeg mensen die alles weten, vooral dat de bougies het zeker niet 60k uithouden! Damn gelukkig maar! Want ja, jij kan gewoon in je glazen bol kijken!

OW toevallig hebben wij ook een aygo en pas bij 85k de bougies laten vervangen.. Aiii... Misschien toch maar een nieuwe glazen bol kopen???????? :/ :/
Je had ze ook kunnen vervangen nadat het dingetje op de sloop ligt bij 200.000 maar dat betekent niet dat het goed of slim is...
 
Je had ze ook kunnen vervangen nadat het dingetje op de sloop ligt bij 200.000 maar dat betekent niet dat het goed of slim is...


Idd......ligt er maar net aan hoe er mee gereden is. Veel korte stukken..of lange stukken. heb klanten die denken:" heej...de interval is 30000 km voor die olie..dat betekent dat ik met mn 5k per jaar dus 6 jaar kan rijden".
Ik zeg niet dat het kan....tis alleen de vraag of het goed is voor andere onderdelen op langere termijn. Maar goed.....hij doet HBO logistiek. En zal waarschijnlijk een baan gaan zoeken/vinden waarbij hij gaat over het wagenpark en de opdracht krijgt de kosten zo laag mogelijk te houden :z
Mag lijen dat een dierbaar iemand van je er in rijdt...last heeft van iets serieus en op weg is naar het ziekenhuis voor controle en dat niet haalt omdat ie ermee kapt.
Bij de nieuwere e90 bmw's is de interval een bekend verhaal. Bobines gaan kapot omdat ze er te lang mee doorgaan ondanks dat de interval niet verstreken is. (tuurlijk halen ook zat mensen het wel) Maar das niet waar zeker....ook al zegt een bevriende collega van me dit die gaat over de garanties bij BMW ;)
Nee...een puisterige puber van de landelijke acne brigade weet het allemaal :')
Heb je inmiddels al dons op je flipje groeien :W
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan