How-to: HID H4 bi-xenon inbouwen

Schwenneh

MF veteraan
23 okt 2007
27.872
72
Utrecht
How-to: HID H4 bi-xenon inbouwen


Bij deze how-to is gebruik gemaakt van een Honda CBR600F 1999.


Benodigdheden:

Werkplaatshandboek
Kruiskopschroevendraaier
Setje imbussleutels
Combinatietang
2 draadaftakkers (Scotchblokjes)
De nodige hoeveelheid tie-wraps

HPIM1688.JPG


Stap 1: Oude verlichting verwijderen

Demonteer de kuipen dusdanig dat je bij de koplamp kunt en verwijder de halogeenlamp.

HPIM1621.JPG


HPIM1623.JPG


HPIM1625.JPG


Stap 2: Xenonlamp ‘uitpakken’

Verwijder het bovenste kapje van de xenonlamp door deze te unlocken en er voorzichtig af te schuiven. Let op de je de xenonlamp niet aanraakt.

HPIM1627.JPG


HPIM1629.JPG


Stap 3: Rubber afdichtring plaatsen

Verwarm de rubber afdekring op een kachel of iets dergelijks zodat deze wat zachter/flexibeler wordt en schuif deze over de xenonlamp. Schuif vervolgens het bovenste kapje weer terug en lock deze.

HPIM1630.JPG

HPIM1632.JPG


Stap 4: Xenonlamp terugplaatsen

Plaats de xenonlamp nu in de koplamp-unit.

HPIM1635.JPG


Stap 5: De stekkers

Hoe je de stekkers aansluit hangt af van je xenonset. Sommige (vnl de goedkopere sets) vergen wat meer werk. De duurdere sets (oa Pilot) zijn Plug&Play en hier kan niets fout gaan wat betreft aansluiten. Uiteraard gaan deze stekkers op de accu:
HPIM1650_2.JPG

Voor de dummy's: Rood is plus en zwart is min. Zwart kan ook eventueel aan het subframe gemonteerd worden. Zorg er dan wel voor dat het frame en/of de bout roestvrij zijn voor een optimale geleiding.

Probeer deze manier altijd eerst. Werkt je xenon nu niet naar behoren, dan kan je één van de volgende oplossingen proberen.

Oplossing 1:

Sluit de stekkers van de xenonset op elkaar aan, behalve de stekkers die naar de lamp zelf gaan . Dit kan maar op één manier. Je houdt nu de twee accu-stekkers over.

Aansluiten hiervan op de accu kan echter vonken geven en een continu brommende koplamp (dus niet de ballast), ook wanneer het contact uit is. (We hebben het geprobeerd…)
Deze stekkers moeten aangesloten worden op de 3-polige stekker die naar de koplamp loopt. Hiervoor moet je het topje dus afknippen.

De 3-polige stekker bestaat uit de stroomdraad voor je dimlicht(1), de stroomdraad voor je grootlicht(2) en één (of in mijn geval twee) aardedraden(3).

GroteFoto-AA3OLKON_2.JPG


Zoek in het werkplaatshandboek op welke kabeltjes voor jou motor naar het dimlicht gaan cq de aardedraden zijn.

GroteFoto-8K6BXYXZ.jpg


Sluit nu met behulp van de draadaftakkers de rode draad (+) aan op de draad van het dimlicht. De zwarte (-) sluit je aan op (één van de) aardedraad.

GroteFoto-LLOBW3TK.jpg


Uiteraard kan je de draden ook aan elkaar solderen. Dit geeft een betrouwbaardere verbinding die niet los trilt (indien goed gedaan).

Het nadeel van deze manier van aansluiten is dat bij grootlicht de gehele stroom over de diode gaat lopen en deze bij veelvuldig gebruik van grootlicht kapot gaat. Gevolg is dat je grootlicht blijft branden.

Oplossing twee (met dank aan erikje :} ):


Aansluiting van de stekkers is hetzelfde als bij de duurdere sets, dus de accu-stekkers gaan gewoon naar de accu.

De set zoals ie geleverd word af fabriek heeft het volgende schema:

fout-schema.jpg


Hierbij gebeurt hetvolgende zodra je de vast + aansluit op de accu:
Door de connectie op 87a kan de stroom via de diode naar de aansluiting van het Dimlicht, hierdoor zal het relais zich aantrekken waardoor de verbinding op 87a vervalt. Door het wegvallen van de connectie op 87a is ook de spanning op de spoel weg en zal het relais weer terugvallen zodat 87a weer aan de spanning hangt, hierdoor gaat het relais dus continue schakelen.

Door de verbinding op 87a niet op het relais aan te sluiten (door óf 87a van het releas af te breken, of de stekker uit de socket te halen) krijg je het volgende schema:
goed-schema.jpg

nu zal de 12v vanaf de accu niet meer het relais laten schakelen en ben je van het geklapper af.

In normale toestand is het relais nu open (dus je licht uit) zet je nu je dimlicht aan krijgt het relais 12v via de dimlicht leiding en zal het relais aantrekken. De Hi beam leiding blijft spanningsloos dus de magnetische verstelling blijft ook op de dimlicht stand staan. Schakel je nu naar groot licht valt de 12V op de dimlichtleiding weg en komt er alleen op de Hi beam leiding 12 V te staan, deze gaat via de diode naar de spoel van het relais (dus je licht blijft aan) en tevens krijgt nu de magnetische verstelling van de lamp spanning waardoor deze in de groot licht stand gaat staan.

kort door de bocht:
87a moet dus los

Los hiervan was bij mij de diode defect waardoor er dus stroom kon lopen tegen de sperrichting in, hierdoor ging de lamp ten alle tijden in groot licht stand staan (kreeg dus voeding door de verkeerde kan van de diode heen)

(verder hadden ze net zo goed de voeding van de spoel van het relais kunnen halen, al had dan de diode wat meer op z'n donder gekregen :) en nu is de ballast appart afgezekerd met de 20 A zekerering die in die kabel is opgenomen. Let btw op dat je zekeringen zo dicht mogelijk bij de accu monteerd aangezien je anders het risico loopt dat er kortsluiting voor de zekering plaats vindt)


Stap 6: Testen

Uiteraard test je of alles werkt voordat je weer alles in elkaar schroeft.

Stap 7: Wegwerken ballast

Fixeer met de nodige tie-wraps en eventueel ductape de ballast, het relais en de benodigde bekabeling. Let hierbij op de plaats waar de koplamp weer komt te zitten. De stekkers mogen dicht op de kabels blijven zitten, aangezien de stekkers die vanaf de lamp komen lang genoeg zijn.

HPIM1645.JPG



Succes!


HPIM1647.JPG
 
Laatst bewerkt:
HID staat eigenlijk voor High Intensity Discharge :)

Die rode/zwarte kabel horen officieel wel rechtstreeks op de accu, al kan over het contact schakelen (wat je dus eigenlijk doet door ze over 't dimlicht te schakelen) geen kwaad
Hmmm leg uit. Wij hebben dat namelijk gedaan, maar toen ging het lekker tekeer :X . Was niet goed :N
 
ik moet toevallig 't zelfde setje op dezelfde motor monteren :)

Raakt bij jullie de lamp het kuipframpje ? Zal de voorkuip toch ff los moeten halen aangezien je 'm d'r anders niet in gefrommeld krijgt :)
 
Bij mijn setje kon ik gewoon de originele h4 stekker op de ballast aansluiten. Het was origineel een h4 setje voor in de auto, maar het werkt al weer een tijdje goed.

verder duidelijke how-to :)
 
Altijd fijn dat sommige mensen het even uitleggen maar 1 ding wil ik nog ff weten:
Moet er nou nog een kabeltje naar de accu?
Is dat ook als je een plug en play hebt? Of is dat echt plug en play?

Groeten chris
 
Altijd fijn dat sommige mensen het even uitleggen maar 1 ding wil ik nog ff weten:
Moet er nou nog een kabeltje naar de accu?
Is dat ook als je een plug en play hebt? Of is dat echt plug en play?

Groeten chris
Een kabeltje naar de accu is alleen bij H4 Bi-xenon nodig, maar die wordt bij Pilot dan ook stekkerklaar bijgeleverd. Je hoeft dus helemaal niets te doen met bedrading behalve wat stekkertjes klikken en de draden wegwerken op de motor.
De stekkers zijn dan ook nog zo gemaakt dat je het niet eens verkeerd kan aansluiten ook al probeer je het.......
 
Een kabeltje naar de accu is alleen bij H4 Bi-xenon nodig, maar die wordt bij Pilot dan ook stekkerklaar bijgeleverd. Je hoeft dus helemaal niets te doen met bedrading behalve wat stekkertjes klikken en de draden wegwerken op de motor.
De stekkers zijn dan ook nog zo gemaakt dat je het niet eens verkeerd kan aansluiten ook al probeer je het.......
Ken jij die pilotsets ook leveren?? Ik kom er niet helemaal uit op de site :) .
 
Ja, hij kan ze ook leveren, ff bij "specials" kijken op de website van AFS, onderaan.

Ik heb net een dubbel setje Pilot Bi-xenon van Frank op m'n Fazer 1000 geïnstalleerd.

Op een enkel klein probleempje na ging het vrij simpel.
De installatie is voor iedereen zonder twee linkerhanden met een héél klein beetje technisch inzicht te doen.
Grootste probleem had ik nog met de bedrading door het frame naar de accu te trekken. Er zitten wat aansluitblokjes op en een relais. Is wat lastig om die overal doorheen te frummelen.

Verder is het inderdaad plug en play. Er zijn overal andere stekkertjes gebruikt, zodat je altijd de goede stekkers op elkaar aansluit. Dat kán niet fout, tenzij iemand rare trucs gaat uithalen.

In mijn geval kwam ik één probleempje tegen. Op een draadboom was een verkeerd stekkertje gemonteerd, vrouwtje terwijl het een mannetje moest zijn. Stekkers er af geknipt en er bullet connectors op gezet.
Dat kun je overigens niet zomaar doen, met name niet in het hoogspanningsdeel. In dit geval was het de schakeling voor groot licht (Bi-Xenon) en die loopt over een bijgeleverd relais, dus geen probleem.

Oh.... en een puist licht, niet normaal.........

Besluit je om zo'n setje te monteren, vergeet dan niet om ook de stads/parkeerlampjes voor witte ledjes te vervangen. Is geen gezicht, die ouwe gele lampjes naast je Xenon.
 
Laatst bewerkt:
Ja, hij kan ze ook leveren, ff bij "specials" kijken op de website van AFS, onderaan.

Ik heb net een dubbel setje Pilot Bi-xenon van Frank op m'n Fazer 1000 geïnstalleerd.

Op een enkel klein probleempje na ging het vrij simpel.
De installatie is voor iedereen zonder twee linkerhanden met een héél klein beetje technisch inzicht te doen.
Grootste probleem had ik nog met de bedrading door het frame naar de accu te trekken. Er zitten wat aansluitblokjes op en een relais. Is wat lastig om die overal doorheen te frummelen.

Verder is het inderdaad plug en play. Er zijn overal andere stekkertjes gebruikt, zodat je altijd de goede stekkers op elkaar aansluit. Dat kán niet fout, tenzij iemand rare trucs gaat uithalen.

In mijn geval kwam ik één probleempje tegen. Op een draadboom was een verkeerd stekkertje gemonteerd, vrouwtje terwijl het een mannetje moest zijn. Stekkers er af geknipt en er bullet connectors op gezet.
Dat kun je overigens niet zomaar doen, met name niet in het hoogspanningsdeel. In dit geval was het de schakeling voor groot licht (Bi-Xenon) en die loopt over een bijgeleverd relais, dus geen probleem.

Oh.... en een puist licht, niet normaal.........

Besluit je om zo'n setje te monteren, vergeet dan niet om ook de stads/parkeerlampjes voor witte ledjes te vervangen. Is geen gezicht, die ouwe gele lampjes naast je Xenon.
Ohjah! Je hebt gelijk... Alleen mijn fitting staat er niet bij :) .
 
Oh, maar die zijn er ook van Pilot. Zal Frank vast wel kunnen bestellen.

Wist alleen niet dat er ook motorbouwers waren die H9 en H11 gebruikten.
 
Laatst bewerkt:
Heb trouwens vandaag voor het eerst met de HID's gereden. Tákke..... wat een bak licht. Veel prettiger rijden zo, je ziet de kuilen en slechte stukken, stoepranden etc. veel beter.
Ik dacht eerst dat de verkeersborden etc. opeens verlicht waren......je ziet véél meer, reflecterende kleding etc. licht ook veel meer op. Dat ligt overigens niet aan te hoog afgestelde lampen, die staan prima afgesteld, als iemand daaraan mocht twijfelen. :+
 
Hallo xenon-lovers,

Heb hier nog een bekende site gevonden met wat info en een montagevideo omtrend
xenon verlichting. Leuk om te zien en maakt veel duidelijk.

Info:
Motorsticker.com | For a lasting impression - Producten - Xenon en ledverlichting

Video:
Complete Xenon kit voor de motor met 1 lamp en mini ballast - Xenon Motor

Als ik weer wat in mijn spaarpotje heb wil ik dit ook eens gaan doen.
Kzit alleen met het probleem van de 2 koplampen op mijn SP1.
Links is dimlichtreflector en rechts is grootlichtreflector. Daar kan ik niet zomaar 2x H7 xenon inzetten.

Optie is een engelse uitvoering dimlichtkoplamp te bestellen en dan dubbel xenon H7 er in, of voor mijn grootlicht een Halogeenlamp vinden die nagenoeg dezelfde kleur heeft als die xenon. Grootlicht gebruik je vanaf dat moment toch alleen om te seinen.

Succes.
Viper
 
Hallo xenon-lovers,

Heb hier nog een bekende site gevonden met wat info en een montagevideo omtrend
xenon verlichting. Leuk om te zien en maakt veel duidelijk.

Info:
Motorsticker.com | For a lasting impression - Producten - Xenon en ledverlichting

Video:
Complete Xenon kit voor de motor met 1 lamp en mini ballast - Xenon Motor

Als ik weer wat in mijn spaarpotje heb wil ik dit ook eens gaan doen.
Kzit alleen met het probleem van de 2 koplampen op mijn SP1.
Links is dimlichtreflector en rechts is grootlichtreflector. Daar kan ik niet zomaar 2x H7 xenon inzetten.

Optie is een engelse uitvoering dimlichtkoplamp te bestellen en dan dubbel xenon H7 er in, of voor mijn grootlicht een Halogeenlamp vinden die nagenoeg dezelfde kleur heeft als die xenon. Grootlicht gebruik je vanaf dat moment toch alleen om te seinen.

Succes.
Viper


Ideetje had ik ook, tot ik erachter kwam dat op een Engelse TDM (in mijn geval ) ook gewoon links dimlicht zit (vanaf het zadel gezien) en dat alleen de lenzen anders zijn.....
---
Ik wou een "halve"engelse unit (alleen het rechtse binnenwerk) monteren, maar dat heeft dus geen nut omdat dat ook grootlicht is met een "engelse" lens
 
Ideetje had ik ook, tot ik erachter kwam dat op een Engelse TDM (in mijn geval ) ook gewoon links dimlicht zit (vanaf het zadel gezien) en dat alleen de lenzen anders zijn.....
---
Ik wou een "halve"engelse unit (alleen het rechtse binnenwerk) monteren, maar dat heeft dus geen nut omdat dat ook grootlicht is met een "engelse" lens

Tja dat zal dan per motor wel verschillen. Bij een SP1 heb je toch 2 heldere lenzen.
Het blijft een gedoe, maar wil het uiteindelijk toch wel een keer voor elkaar hebben.
En dan schijnt een engelse reflector toch een uitkomst zijn.

SP1_Neus.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ideetje had ik ook, tot ik erachter kwam dat op een Engelse TDM (in mijn geval ) ook gewoon links dimlicht zit (vanaf het zadel gezien) en dat alleen de lenzen anders zijn.....
---
Ik wou een "halve"engelse unit (alleen het rechtse binnenwerk) monteren, maar dat heeft dus geen nut omdat dat ook grootlicht is met een "engelse" lens

Tja dat zal dan per motor wel verschillen. Bij een SP1 heb je toch 2 heldere lenzen.
Het blijft een gedoe, maar wil het uiteindelijk toch wel een keer voor elkaar hebben.
En dan schijnt een engelse reflector toch een uitkomst zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan